Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!

Sv: Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!

Har hon bara ingen respekt eller har hon inget förtroende för människor?

(kanske rädd och osäker)

:confused:

Det är ju så svårt att hitta den rätta vägen med en häst...
.. lite beroende på om det är osäkerhet eller kax, får man ju ta rätt väg att knäcka hästen... utan att sätta sig själv i fara... (där är jag nog dum eftersom jag blir såååååååååååå arg på dom när dom attackerar folk)... men sen när man "knäckt" den måste man ju vara med o bygga upp självförtroende och beteendet igen, så att man inte lämnar ett nervvrak efter sig! Annars blir det ju fel igen... :smirk:

Ingen rolig situation du hamnat i . Det är helt säkert inget fel på hästen.Om det är som du skriver att hon jagar dej ur hagen så förstärkes ju hennes beteende när hon lyckas med det. Har hon hållit på med det i flera år med sin ägare är det väl inte konstigt -
hästen lär sig ju av den reaktion ni har på hennes beteende.Hästar
ser nog skillnad på häst och människa men då du är i hennes närhet
så behandlas alla som flockmedlemmar. Oavsett vem som tar sig an hästen så får man ju inte låta sig nöjas med att bara få tag i den i hagen utan det gäller ju att ge den ledarskapsträning.Försök gärna få tag i nån som har tillgång till en rundkorall och kan hjälpa er att bryta hennes invanda beteende.Nån frågar om hästen har ont, men då skulle väl knappast smärtan öka då du kommer inom tio meters avstånd.Om det är nåt gott med denna situation för dej, så är det att man lär sej otroligt mycket om hästars beteende genom att "lösa"
såna problem. Lycka till!

Håller med alla ovan , lämna tillbaka hästen!
Varför riskera att bli allvarligt skadad med en häst du vet ska lämnas tillbaka om några månader..?
När det finns såå fina foderhästar att låna , som vet hur man uppför sig!
Nej , jag tycker du är klok om du ger upp.

Kurant

Hästmassören skrev:
1. Ge dig INTE in i en fysisk kamp med hästen. Den är MYCKET starkare och snabbare än dig och dessutom verkar den veta om det och ser dig som en lägre rangad medlem i flocken. Du kommer att kunna bli allvarligt skadad om du tar upp en kamp på hästens villkor med den här hästen.

Jag tror du misstolkade mig lite nu. Jag har inte tänk försöka mig på henne på det sättet, då jag mycket väl vet vem som skulle vinna. men som jag skrev - om jag hade varit en häst :smirk:

min kompis häst kan attakera i boxen,me ente annars!det e bara att skita i han i boxen å ta hand om han i gången istället!min polle är mkt osäker å rädd å kan däreftet bli litte sur! står hon uppbunden å kikar så bara smäl till henne på rumpan me handen, slår hon tillbaka så slå en gång till tills HON SLUTAR!
lär henne att ente vara rädd för spön! ta ett spö å dra längs kroppen, huver,ryggem, benen över allt! DT E ENTE FARLIGT!lägg ner mkt tid på henne, gå promenader ( me hoppa ej över ridningen) ha me spö. stanna, stannar ente hon så ta spöet mir bogen å baka mot henne hon SKA baka!när du gåt ut i hagen så bara stå där lungt å vänd dejj måt staketet, bara presis så du e inne i hagen å hon ENTE känner sig hotad! blunda lr titta ner å tänk hon kommer hon kommer hela tiden! kommer hon så vänd dig försiktit om å klappa å beröm bara ett tag! ev ge henne en litte bit morot! sätt på grimskaftet å öppna grinden ! när du e utanför hagrn så stanna å baka ett par ggr! kan även göra dt i hagen om hon blir snällare!
kommer hon ente till dig så stå å kolla mot henne å ropa å smaka å kanske ha godis i en hink å skramla! tills hon kommer! du ska ente gå te henne hon ska gå te dig! efter ett tag så gör du alternativ 1 !! allti när nån leder henne så stanna å baka!
har gort litte av detta på min polle! hon e jätte snäll i hantering förutom att stå i stallgången! men dt kommer! ha tolamod ge ente upp när dt känns som jobbigast! tror du på henne så forsätt! tänk på att dt ente kommer att gå bra i början me dt kommer! kan du ente ta te baka henne efter lumpen?
hoppas dt funkar tror dt e en topphäst under ytan! :banana: lycka till! kan du ente lägga ut bilder på den??
detta e jätte bra övningar för att få henne att fatta vem som e bossen! :cool:

Mitt råd är enkelt: Lämna tillbaka hästen innan det händer något allvarligt. :crazy:

När det ändå inte är din häst, du har bara några månader på dej, ägaren inte bryr sig, ja då finns det väl ingen som helst anledning att lägga ner tid, pengar, svett och tårar och kanske tom. blod på den hästen. :eek:

Livet är för kort för att man ska slösa bort det på omöjliga saker. :idea:

ojoj stackare!!!! ja det låter som en vilsen häst.
troligen har ägaren aldrig visat hästen hur den ska uppföra sig, och inte för att va elak men det är ju bekvämt för ägaren att låna ut och hoppas att någon annan får bukt med hästen kan man ju tro...
men det va ju inte det tråden gällde.
Här kommer en länk där du kan leta tränare.
http://www.nnha.nu/
eller också lämna tillbaka hästen, för vem vet om du hinner bli klar med hästen lagom när den ska tillbaka, vad får du ut av det...
(ja erfarenheten ioförsig)
hoppas det löser sig :bump:

Jag tror att hästen har med sig något i "bagaget" som är svårt att hantera. Ibland lägger vi tror jag för mycket hos oss själva och för lite hos hästen. Jag är själv ingen stark ledare och jag skulle förmodligen hamna ganska lågt i rang i en hästflock. Jag har några få principer som jag håller hårt i och dom kommer liksom inifrån eller hur man ska säga. Det liksom känns när hästen gått för långt och då blir den tillrättavisad. Jag har ett gammalt sto snart 27 år (jag har haft henne sedan hon var föl) som jag aldrig varit fullt ut ledare för. Vissa saker bestämmer jag inte över när det gäller henne. Jag har också en unghäst och jag har flera andra hästar som jag umgås mycket med som bor i vårt stall. Trots att jag är mycket med och hanterar flera olika hästar och trots att jag inte är någon stark ledare så är det aldrig någon som surar eller hotar att sparka mig eller försöker att göra mig illa. Det jag vill ha sagt med detta är att jag tror att det måste finnas något annat med i bagaget än bristande respekt för att hästen ska bete sig så som du beskriver. Jag tror att hästen känner sig hotad och tar därför till "anfall är bästa försvar". Så att gå in med "hårdhandskar" på din häst i detta läge tror jag bara kommer att förstärka hennes misstänksamhet.

Får hon tillräckligt med motion? Inte för mycket mat och tilllräckligt stor hage så att hon kan springa lite?

Jag hade samma problem med min vallack. Han är mycket speciell och behöver hanteras med stort lugn och tålamod i vissa situationer när han "blockar" sig. Jag lockade in honom med mat och slutade succesivt. Nu kommer han nästan alltid direkt i hagen. Men han vill gärna tro att det är han som bestämmer och ibland låter jag honom tro det, tex att han ska komma frivillgt i hagen. han blir sur om jag kommer till honom. Så kommer han inte direkt så väntar jag på honom samtidigt som ja låtaas vara upptagen med något annat spännande, Tex klappa en katt, låtsas fixa staketet eller prassla med en rolig påse :smirk: Han är för nyfiken för att inte komma! Det ska vara kul att komma till matte!

Min gamle 21-åring gör exakt likadant mot mig i hagen. Han reser sig och slår med framhovarna mot mig, öronen bakåtstrukna och munnen öppen för att ta en tugga och sen backa mot en för att sparka. Jag tar med mig spö ut i hagen som "självförsvar". Jag vet vid vilka situationer han gör så, och det är när han är hungrig. Han har haft fri tillgång ut i hagen och fått lite hö i boxen på kvällen. Men när man släpper ut han i hagen så äter han direkt ur höbalen och att komma in i hagen för att hämta han (eller gosa) före kl 12.00 på dagen är förenat med livsfara. När han har stillat sin hunger då är han som vanligt och kommer emot en när man kommer och pratar med en (på sitt sätt). På hösten när betet börjar bli dåligt så blir han likadan, man märker direkt.
Ett tips bara!

Min kompis hade en sådan häst som numera är såld.
Hon såldes vidare och nuvarande ägare tog kontakt med min kompis på grund av hennes betende.

De åkte till klinik med henne för att undersöka om något var fel, 6 Lugnade spruot behövde hon för hon va tok vild, Inge fel var det på hästen men vettrinären tyckte att hon skulle ta bort hästen. Han tyckte hästen var totalt livsfarlig som hotade och anföll folk.

Lämna tillbaks hästen , utsett dej inte eller andra i ditt stall för den faran.

Jag hade en stooor varmblodsvalack i flera år som var precis likadan. Han var helt enkelt väldigt dominant kombinerat med en stor portion egensinnighet och intelligens. Kom det in någon människa i hagen blev denne snabbt utjagad. Longerade man på ridbanan testade han alltid att anfalla, osv. För mig personligen var det ganska enkelt att komma tillrätta med problemet- jag blev pass arg att jag gick till motangrepp. Sprang vrålandes mot varandra men han vek av före mig, och sedan jagade jag honom hagen runt tills han insåg att den där lillskiten till människa var ju riktigt tuff. Efter en liten "test-period" var vi bästisar, men det gick inte att ha honom i "kollektiva stall" då alla var rädda för honom. Så jag lånade till sist ut honom till en familj med eget stall ute på landet och där funkade han bra, så länge det alltid var samma människor som hanterade honom.

Trots att han i dom flestas ögon var en hemsk häst var det med stor sorg i hjärtat jag tog bort honom (avlivade honom förra sommaren pga en skada). Finns många historier om denna häst som man i efterhand kan le åt- t ex när han jagde in min syster i en lada och stod utanför och vaktade i flera timmar (hon inte tordes gå ut).... Han var föresten otroligt arbetsvillig och rolig att rida.

Kan hända att ditt sto är likadan som han var- hon är dominant av sig och har upptäckt att människor backar undan. Spring mot henne, vråla och ge henne en rejäl tjotablängare istället. Det gäller att antingen tro på sin egen förmåga och inte tveka, eller också lämna tillbaka hästen. Aldrig backa undan!

Jag tror nog att det här som många tipsar , att slå tillbaka osv.. inte kommer att hjälpa då det bara gör henne ännu mer skärrad och arg och då lär du få dubbelt upp kan jag säga.

Kurant

Kurant skrev:
Jag tror nog att det här som många tipsar , att slå tillbaka osv.. inte kommer att hjälpa då det bara gör henne ännu mer skärrad och arg och då lär du få dubbelt upp kan jag säga.

Kurant

Det beror nog på häst och ägare- anledningen till varför hästen är som den är. Om den är aggressiv för att den är rädd eller om den är aggressiv för att den upptäckt ett bekvämt sätt att bestämma över människor på... Fast egentligen tycker jag att anfalla folk är oacceptabelt oavsett orsak! Ett sådant djur är så pass farligt att man måste bryta betéendet omedelbart- sedan kan man ta itu med orsakerna bakom...

om du beslutat dig för att INTE lämna tillbaka den tycker jag du ska be någon tränare inom NH komma och hjälpa dig samt visa dig hur du ska göra, annars kan nog hästen bli farlig!!!

Skulle jag varit du (med bakrgrund av det jag läst, skummat lite :o ) så skulle jag tagit upp longeringen i ett enda syfte: att hon ska respektera dig och spöet. Ett långt longerspö når du långt med och hästen får INTE vända baken mot dig/vara aggressiv, den ska bara direkt gå fram. Efter ngn gång så respekterar den förhoppningsvis spöetoch dig. Handlar inte om ngn regelrätt longering utan bara det att du ska visa att hästen inte får bete sig så mot dig. Skräms hästen så skräms du tillbaka - mkt mer.

Efter det så skulle jag gått ut i hagen med samma spö men visa det så lite som möjligt. Är hästen snäll så tar du bara in den. Ska den skrämmas så skräms du tillbaka.

Men det är ju då jag, som gärna offrar mitt liv för att ingen häst ska få skrämma mig genom sin styrka - vet att jag är dumdristig rätt ofta. Och det här skulle jag enbart göra för att jag tillåter ingen häst att behandla mig så där, i stort sett oavsett anledning (utifrån det jag läst så verkar din häst inte ha ngn större anledning).

MEN, jag menar inte att detta löser själva problemet. Är problemet att hästen inte vill stå inne/bli riden/tycker inte om utrustning osv så ska man ju självklart ta tag i det. Fast jag måste erkänna att jag hade inte tillåtit ngra attacker "bara för att sadeln inte passar" osv (hade ju direkt slopat den sadeln men hästen får inte fem veckor på sig då den får attackera mig hej vilt bara för att den inte glömt att sadeln gjorde ont.)

Men som sagt, jag REKOMMENDERAR inte att du ska göra som jag beskrev, jag skrev bara så som jag tacklat problemet.

Men jösses jävlar!
Mycket ska man läsa ... Jag sitter och blir alldeles upprörd!
Drämma till hästen? Knäcka hästen? Vad pratar ni om???

Det finns olika sorters hästar - en del är snälla och fogliga och kan hanteras av "vem som helst" och en del är hårdare och mer krävande och behöver en stark, självsäker och kunnig människa.Det är deras karaktärer, och karaktären ska man väl inte försöka ändra på?

"Din" häst är förmodligen hård och krävande, och när du står och slår med pisken (och förmodligen känner dig lite rädd också) så visar du bara henne att du är precis den lilla skit som hon tycker att du är. Det där kan bli riktigt farligt!

Detta är inte skrivet som en anklagelse att du skulle vara dålig med hästar - det är bara det att vissa hästar kan bara hanteras ordentligt av ett fåtal människor. De flesta av oss (inklusive jag själv) är inte alls tillräckligt duktiga för att ha sådana hästar.

Det är i alla fall fullständigt oförsvarligt att spöa upp henne till lydnad - det går, men du får ju en tillplattad och deppad häst, som dessutom kan bli väldigt opålitilig = farlig!

Gå gärna NH-kurser för att lära dig mer om hästhantering, men lämna tillbaka hästen direkt!

Hej!

Det låter inte roligt det där.
Min fråga är: -kommer "humör svängningarna" i samband med brunsten? Hästen kan ha en hormoniell rubbing och kan behöva hormon sprutor för att få ett jämnare humör. Jag har sett att det funkar på en del.

Annars så tycker jag som alla andra, att du ska lämna tillbaka den fortare än kvickt innan du kommer till skada!

Varken du eller hästen mår bra av denna situation. Funkar inte en eventuell behandling och eller träning, så tycker jag avlivning skulle vara skonsammast mot er båda två.

Var försiktig och lycka till!

Mvh Malin

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 054
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar