Sv: Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!
min kompis häst kan attakera i boxen,me ente annars!det e bara att skita i han i boxen å ta hand om han i gången istället!min polle är mkt osäker å rädd å kan däreftet bli litte sur! står hon uppbunden å kikar så bara smäl till henne på rumpan me handen, slår hon tillbaka så slå en gång till tills HON SLUTAR!
lär henne att ente vara rädd för spön! ta ett spö å dra längs kroppen, huver,ryggem, benen över allt! DT E ENTE FARLIGT!lägg ner mkt tid på henne, gå promenader ( me hoppa ej över ridningen) ha me spö. stanna, stannar ente hon så ta spöet mir bogen å baka mot henne hon SKA baka!när du gåt ut i hagen så bara stå där lungt å vänd dejj måt staketet, bara presis så du e inne i hagen å hon ENTE känner sig hotad! blunda lr titta ner å tänk hon kommer hon kommer hela tiden! kommer hon så vänd dig försiktit om å klappa å beröm bara ett tag! ev ge henne en litte bit morot! sätt på grimskaftet å öppna grinden ! när du e utanför hagrn så stanna å baka ett par ggr! kan även göra dt i hagen om hon blir snällare!
kommer hon ente till dig så stå å kolla mot henne å ropa å smaka å kanske ha godis i en hink å skramla! tills hon kommer! du ska ente gå te henne hon ska gå te dig! efter ett tag så gör du alternativ 1 !! allti när nån leder henne så stanna å baka!
har gort litte av detta på min polle! hon e jätte snäll i hantering förutom att stå i stallgången! men dt kommer! ha tolamod ge ente upp när dt känns som jobbigast! tror du på henne så forsätt! tänk på att dt ente kommer att gå bra i början me dt kommer! kan du ente ta te baka henne efter lumpen?
hoppas dt funkar tror dt e en topphäst under ytan!
lycka till! kan du ente lägga ut bilder på den??
detta e jätte bra övningar för att få henne att fatta vem som e bossen!