Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!

Sv: Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!

Stall Olitten skrev:
Funkar inte en eventuell behandling och eller träning, så tycker jag avlivning skulle vara skonsammast mot er båda två. Mvh Malin

Undrar just om inte det där var lite väl drastiskt Marika försöker ju bara få hjälp, inte behöver hon väl avlivas för det. ;) :) ;)

Har ett kallblodssto som är likadan!! om inte värre... oxå 5 år..vi kallar henne för Drak-Ulla! man kan inte gå in till henne i boxen, då trycker hon upp dej med rumpan o bara toksparkar, har ett X antal ggr fått grypa ut ur boxen :crazy: Ska man kratfs hovarna hugger hon mot ryggen på en,borstar man på rumpan hotar hon i bätsa falla så man hinner katsa sej fram till huvudet o stirra henne i ögonen o säga henne att par sanningens ord o då brukar hon bli lite paff så man hinner borsta klart :crazy: att slå henne hjälper inte, hon slår tillbaka... Och det är inte bara oss hon hatar, när vi släppte ihop henne med min nya häst, ett undernärt, väldigt underlägset varmblod så jagade hon henne utför en brant begssluttning...en väg som dom annars bara använder för att gå upp pga lutnigen! Så hon är riktigt elak o hon är medvetan om det!
Vi har ingen aning om varför hon gör så här... hon har inte ont nånstans. Hon har blivit lite bättre med mamma, hennes häst, mamma gav sej f*n på att hon inte skulle ge sej förren hon fått på henne täcket eller lyckats borst hela hästen... hon har tillbringta timme efter timme bara med att lägga på o av täcke osv...
Men annan sak som hon gör är (som är lite läskig faktiskt) att hon hugger mot sej själv! När hon fått mat oftast... då slänger hon upp huvudet o hugger i luften ovanför ryggen o brevid magen :crazy:
Vi vet att hon aldrig blivit slagen, har ju själva fött upp henne.. Det blev även lite bättre när hon fick börja springa...slog mycket i början om mamma höll in henne, eller om hon trampade snett och tappade traven... skyllde liksom det på mamma! O man märker nu, att om hon stått ett tag så blir hon grinigare...

Sorry, men du har fel.
Jag har själv ett alldeles egenupplevt exempel på att hästar som attackerar i hagen utmärkt uppfostras genom att man sätter hårt mot hårt. Och INTE blir det minsta knäckta eller nerviga för det.

Vi hade en shettishingst på lån som fick för sig att behandla oss barn som andra hästar, d.v.s. han drev iväg oss med bakåtlagda öron. Två gånger sprang han ner mig bakifrån när jag vände och sprang (jag kunde ju liksom inte alls hoppa undan lika fort som en häst...) bet mig en gång och trampade mig en gång i ryggen. Då tog min syster en långpisk och istället för att bli rädd och springa undan stod hon kvar och stirrade på honom. Då sprang han förbi henne, varvid hon klippte till honom med pisken. Två gånger gjorde de så och sedan attackerade han aldrig mer - inte oss andra heller. Och jag kan garantera att han inte var något nervvrak eller "knäckt" efter det, bara en något mer väluppfostrad häst. Det krävdes verkligen inget avancerat hästkunnande för det heller utan "bara" mod och en känsla av att "nu jävlar får det vara nog".

En fråga dyker upp i mitt huvud: i sådana här diskussioner är det alltid folk som hävdar att man "ska inte bråka med en häst för man kan aldrig vinna mot 500 kg" och liknande. Jag har dock aldrig hört talas om någon som blivit skadad när de satt hårt mot hårt, d.v.s. stått kvar och hotat med en långpisk. Däremot har jag hört flera som berättat att det fungerat bra. Min aning är att det är extremt ovanligt (finns det överhuvudtaget?) med domesticerade hästar som inte viker undan för en person som står rakt upp och ner och kan nå att smälla till den när den närmar sig.

FTW skrev:
Det är i alla fall fullständigt oförsvarligt att spöa upp henne till lydnad - det går, men du får ju en tillplattad och deppad häst, som dessutom kan bli väldigt opålitilig = farlig!

Gå gärna NH-kurser för att lära dig mer om hästhantering, men lämna tillbaka hästen direkt!

Nh i all ära, men varför ska en del människor komplicera till allting så mycket :angel:. Hästar är enkla varelser som svarar på och förstår enkla budskap. Dvs försöker du dänga till mig dänger jag till dig ännu värre för det är jag som bestämmer. Kommer det in en uppkäftig liten skit i våran hästflock så nog sjutton åker den på däng av dom andra äldre hästarna. En häst blir inte knäckt av att man bestämt markerar vad som är fel, snarare kan det vara en nyttig aha-upplevelse... :smirk:

Druvan skrev:
Nh i all ära, men varför ska en del människor komplicera till allting så mycket :angel:. Hästar är enkla varelser som svarar på och förstår enkla budskap. Dvs försöker du dänga till mig dänger jag till dig ännu värre för det är jag som bestämmer. Kommer det in en uppkäftig liten skit i våran hästflock så nog sjutton åker den på däng av dom andra äldre hästarna. En häst blir inte knäckt av att man bestämt markerar vad som är fel, snarare kan det vara en nyttig aha-upplevelse... :smirk:

Håller HELT med... ;)

SofiaP skrev:
Jag har dock aldrig hört talas om någon som blivit skadad när de satt hårt mot hårt, d.v.s. stått kvar och hotat med en långpisk. Däremot har jag hört flera som berättat att det fungerat bra. Min aning är att det är extremt ovanligt (finns det överhuvudtaget?) med domesticerade hästar som inte viker undan för en person som står rakt upp och ner och kan nå att smälla till den när den närmar sig.

Den mest rutinerade NH-instruktören i det län där jag bor, som har ridit in och uppfostrat hästar åt folk i hela sitt liv, blev i år attackerad av en häst och slagen medvetslös, där hästen inte bara slog ner honom, utan även tog sats, stegrade sig och slog ner på honom, för att helt enkelt "förgöra" honom.
Den tog strid inne i en rundkorall.

Det var ingen rolig historia.

Klokskap handlar om att inse att sådana hästar finns.

Och att som vanlig amatör, försöka ta reda på om det går att få bukt med problemet själv eller inte, är inte att rekommendera.

Ta ett proffs till hjälp!
Man har inte bara sig själv att tänka på!

Hade han/hon en långpisk? Kan man tänka sig att hästen reagerat annorlunda om den inte varit i en ganska liten rundcorrall? Vad var det för häst? Vad försökte NH-tränaren göra i detta fallet (som tydligen inte fungerade)? Kan jag förutsätta att NH-personen stod kvar med en långpisk? Jag skulle jättegärna veta hur man konkret kan gå tillväga, förutom att dänga till. Vad det visar är väl dessutom att inte heller "experterna" rår på alla hästar. Usch, så hemskt.

Det var väldigt intressant att höra om ett riktigt "case" men jag undrar fortfarande vad NH-personen gjorde. Som jag skrev har jag själv varit med om två situationer där hästen fullföljde attacken just därför att jag visade rädsla. Det var ju en himla tur att jag inte blev mer skadad.

För egen del så skulle jag ändå inte att tveka att försöka uppfostra en häst som attackerar i hagen - naturligtvis en del beroende på hur illa situationen är. "Alla" vågar ju säga till en häst som lägger bak öronen och hugger åt en t.ex. i boxen (eller, tja, inte nybörjare förstås). Hur vet man att hästen kommer att ta tillrättavisningen och inte bara kasta sig över en istället? Jo, man har någonslags känsla och vetskap om att hästen kommer att respektera tillrättavisningen. Från det är det ju en stigande skala av dominansbeteende och någonstans går naturligtvis även min gräns för vad jag vågar försöka hantera.

Det är väl upp till var och en att försöka bedöma vad man klarar själv men att det ibland fungerar med "tjottablängare" visar min erfarenhet och tydligen några exempel till i denna tråden.

Om du mailar mig, kan jag ge dig hans namn, så kan du ringa o prata med honom själv. Han är en välkänd skicklig profil inom sin genre.

FTW skrev:
Men jösses jävlar!
Mycket ska man läsa ... Jag sitter och blir alldeles upprörd!
Drämma till hästen? Knäcka hästen? Vad pratar ni om???

Det finns olika sorters hästar - en del är snälla och fogliga och kan hanteras av "vem som helst" och en del är hårdare och mer krävande och behöver en stark, självsäker och kunnig människa.Det är deras karaktärer, och karaktären ska man väl inte försöka ändra på?

"Din" häst är förmodligen hård och krävande, och när du står och slår med pisken (och förmodligen känner dig lite rädd också) så visar du bara henne att du är precis den lilla skit som hon tycker att du är. Det där kan bli riktigt farligt!

Detta är inte skrivet som en anklagelse att du skulle vara dålig med hästar - det är bara det att vissa hästar kan bara hanteras ordentligt av ett fåtal människor. De flesta av oss (inklusive jag själv) är inte alls tillräckligt duktiga för att ha sådana hästar.

Det är i alla fall fullständigt oförsvarligt att spöa upp henne till lydnad - det går, men du får ju en tillplattad och deppad häst, som dessutom kan bli väldigt opålitilig = farlig!

Gå gärna NH-kurser för att lära dig mer om hästhantering, men lämna tillbaka hästen direkt!

Kan bara säga :bow:

Hej!

Jag hade ett liknande sto för några år sedan. Hon var stentuff och krävde mycket. Observera att slå hästen ALDRIG löser problem mer än ev för stunden. Mitt sto var totalt spritt språngande galen. Hon kunde backa sig genom flocken vilt sparkande. Två gånger tryckte hon upp mig i väggen. Hade jag slagit henne då hade jag antagligen varit död idag.
Problemen blev värre och vi åkte in till en skicklig stuteri vet. då denna typen av beetendestörningar ibland beror på tex cystor (hormon problem). Mitt sto hade cystor och blodprovet visade att hon hade stora hormonstörningar. Behandling - och vips en ny häst! Hon blev en helt underbart lugn och harmonisk häst. Glöm inte att alla problem har en orsak - det gäller bara att hitta rätt!
Men, jag tycker nog att du ska lämna tillbaka stoet. Prata gärna med ägaren om hennes problem.

Mvh / A

*hugger knapp*
måste bara säga att jag blir sjukt förbannad när jag ser att folk ger sig på sina hästar med våld "för att minsann visa..."

hur i Helv-e tror ni att detta skall ge en hälsosam relation i framtiden? det funkar på kvinnor också vet ni, om de inte lyder eller gör som man vill så kan man slå dem tills de är tysta och snälla...ELLER INTE!

ni har inte funderat på om det funkar med KOMMUNIKATION?? eller är det för besvärligt?

tycker att det är skrämmande att man gör så med ett djur man påstår sig bry sig om. Och att man dessutom går ut och pratar högt om det. Och det värsta-rekomenderar det till andra. Våld är alltid våld -även om den man slår inte talar ens eget språk!:(

Om jag såg något liknande hända som några beskrivit här ovan, då skulle jag gå in och gå emellan. har gjort det vid ett flertal tillfällen och skulle göra det igen.

gråter inombords över era hästar, vad de utstår bara för att ni inte kan lyssna!!

/Migo

SofiaP skrev:
Sorry, men du har fel.

Hmmm.....

SofiaP skrev:
Jag har själv ett alldeles egenupplevt exempel på att hästar som attackerar i hagen utmärkt uppfostras genom att man sätter hårt mot hårt. Och INTE blir det minsta knäckta eller nerviga för det.

Jag kan bara säga att jag tycker synd om många hästar.
Hästarnas största problem, som jag ser det, är att de är så in i vassen godmodiga, och "köper" en massa oförätter från människor, utan att slå tillbaka.

Alla gör som de vill, men att stå och spöa upp en häst till lydnad är ledsamt för alla parter. I slutänden har ingen kul, och då kan vi ju fråga oss varför vi har hästar...
Detta är jag övertygad om! Men jag är icke allvetade!
Jag är bara en liten människa som försöker finna kommunikation med mina hästar - på bådas villkor.

SofiaP skrev:
En fråga dyker upp i mitt huvud: i sådana här diskussioner är det alltid folk som hävdar att man "ska inte bråka med en häst för man kan aldrig vinna mot 500 kg" och liknande. Jag har dock aldrig hört talas om någon som blivit skadad när de satt hårt mot hårt, d.v.s. stått kvar och hotat med en långpisk. Däremot har jag hört flera som berättat att det fungerat bra. Min aning är att det är extremt ovanligt (finns det överhuvudtaget?) med domesticerade hästar som inte viker undan för en person som står rakt upp och ner och kan nå att smälla till den när den närmar sig.
Bara som kuriosa så skulle min häst attackera dig bara för att du kom in i hagen med en långpisk... :smirk:
Fast hon är ju extremt ovanlig oxå..

Förövrigt så kan man lätt vinna över 500kg häst, frågan är bara hur man ska vinna och om ändamålet helgar medlen?

Men din märr hade ju bettendestörningar även i sin vanliga hästflock..

En häst som fungerar normalt i flocken ,men ger sig på människor är så gott som alltid ouppfostrad på något vis.

Minime skrev:
Har ett kallblodssto som är likadan!! om inte värre... oxå 5 år..vi kallar henne för Drak-Ulla! man kan inte gå in till henne i boxen, då trycker hon upp dej med rumpan o bara toksparkar, har ett X antal ggr fått grypa ut ur boxen :crazy: Ska man kratfs hovarna hugger hon mot ryggen på en,borstar man på rumpan hotar hon i bätsa falla så man hinner katsa sej fram till huvudet o stirra henne i ögonen o säga henne att par sanningens ord o då brukar hon bli lite paff så man hinner borsta klart :crazy: att slå henne hjälper inte, hon slår tillbaka... Och det är inte bara oss hon hatar, när vi släppte ihop henne med min nya häst, ett undernärt, väldigt underlägset varmblod så jagade hon henne utför en brant begssluttning...en väg som dom annars bara använder för att gå upp pga lutnigen! Så hon är riktigt elak o hon är medvetan om det!
Vi har ingen aning om varför hon gör så här... hon har inte ont nånstans. Hon har blivit lite bättre med mamma, hennes häst, mamma gav sej f*n på att hon inte skulle ge sej förren hon fått på henne täcket eller lyckats borst hela hästen... hon har tillbringta timme efter timme bara med att lägga på o av täcke osv...
Men annan sak som hon gör är (som är lite läskig faktiskt) att hon hugger mot sej själv! När hon fått mat oftast... då slänger hon upp huvudet o hugger i luften ovanför ryggen o brevid magen :crazy:
Vi vet att hon aldrig blivit slagen, har ju själva fött upp henne.. Det blev även lite bättre när hon fick börja springa...slog mycket i början om mamma höll in henne, eller om hon trampade snett och tappade traven... skyllde liksom det på mamma! O man märker nu, att om hon stått ett tag så blir hon grinigare...
låter som att hon har riktigt ont i magen... be veterinär kolla upp henne ordentligt. hon kanske har jätteont på olika ställen

Hormonknas? En bekant har haft ett "problemsto" som har blivit behandlad med hormoner, och hon är mycket lugnare!

Tror inte de...då skulle det märkas på andra sätt också... hon visar ingenting på banan att hon skulle ha ont! Hon är ju veterinärbesiktad flera ggr men inget hittas, o hon har gjort så här..jah jämnt!
Det vettigaste svaret vi fått är att hon har så mycket ilska inom sej att han tar ut det på sej själv... förut,när hon gick med mamma sin, tog hon ute det på henne... sen när vi delade på dom på nätterna, blev hon tokig i boxen, skrek, reste sej, hon skulle bara UT! Ingen av Sofias andra avkommar har betett sej så... =/ o vi har gjort på samma vis med alla...
O nåt muskulärt är det inte...mamma är dipl. hästmassör så nåt sånt skulle hon märka på en gång...

Det är så svårt att ge råd när man inte sett hästen "live"
Tror inte hon har ont, jag har inte läst igenom övriga inlägg så jag vet inte vad de andra har skrivit.
Jag tror det är ett sto med unghästfasoner. Prova att ge henne magnesium, det gjorde underverk på ett stökigt sto i somras.

En sak jag undrar är (inte bara till trådskaparen)... är det bara western och NH personer som klarar av "problemhästar" :confused:

Jag fattar inte?! Skrev Anders76 att h*n slog sin häst!? Nej! Tvärtom så skrev h*n att men inte skulle göra de...

Vem har skrivit nånting om att slå nån överhuvudtaget!? :eek:

O för övrigt blir JAG sjukt förbannad på sånna som dej...som "gråter inombords" jämnt o ständigt!! Kommunikation! Herregud! Klart det alltid finns kommunikation!! Annars skulle dom ju aldrig göra som man ville, eller hur. Är inte det kommunikation? Sen finns det väl bättre o sämre sätta att kommunicera på... men saken är att det är stora djur! Min häst skulle lätt som en plätt kunna ha ihjäl mej om hon ville de, o därför vill jag att hon ska veta att gör hon nånting som jag inte gillar, då jävlar anamma!! Inte tal o att blodet ska rinna men jag tvekar inte att dra på hon med spö eller ge henne en "örfil på halsen"!!
Vet en tjej som inte sa till sina hästar ordentligt... tillslut kunde hon inte rida varmblodet; började med att hästen började skena o hitta på vad den ville dom var ute, och kom undan med allt. Veterinär o massör var ute o kollade på hästen - get fel alls på henne! Men tillslut fick tjejen inte ens komma inärheten med sadeln utan att hästen högg. Och hon backade... och köpte en till häst ist för att läxa upp den första ordentligt... sist jag träffade henne hade även nya hästen börjat dumma sej.
Allt o alla behöver få en ordentlig tillsägelse då och då...ungar, hundar, vuxna, katter, HÄSTAR!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 054
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar