Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!

Sv: Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!

du måste ta kommandot över henne, bli ledaren. (lös i paddock eller på lång llina) Börja med "att schasa" i väg henne, titta henne i ögonen använd t ex en plastpåse dyligt som kan var lite läskigt, nåt ljud hon ogillar yviga rörelse - allt för att hon skall välja att gå ifrån dig. När hon gör det slutar du, vänder sidan till tar bort blicken och berömmer henne och ber henne komma om hon gör det schasar du iväg henne igen osv osv.Ser du att hon slickar sig om munnen, tuggar lite har hon tappat sin rang över dig. Upprepa till detta tills hon välje att komma emot dig med sänkt huvud och öronen framåt - vänlig.Stryk henne i pannan. Upprepa igen. Detta kan ta tid - en hel dag kanske. Sedan får du jobba på det VARJE dag. men det kan räcka att gör det i boxen. Få henne att backa innan hon får hälsa...lycka till från en glad amatör! :-)

itsapony skrev:
du måste ta kommandot över henne, bli ledaren. (lös i paddock eller på lång llina) Börja med "att schasa" i väg henne, titta henne i ögonen använd t ex en plastpåse dyligt som kan var lite läskigt, nåt ljud hon ogillar yviga rörelse - allt för att hon skall välja att gå ifrån dig. När hon gör det slutar du, vänder sidan till tar bort blicken och berömmer henne och ber henne komma om hon gör det schasar du iväg henne igen osv osv.Ser du att hon slickar sig om munnen, tuggar lite har hon tappat sin rang över dig. Upprepa till detta tills hon välje att komma emot dig med sänkt huvud och öronen framåt - vänlig.Stryk henne i pannan. Upprepa igen. Detta kan ta tid - en hel dag kanske. Sedan får du jobba på det VARJE dag. men det kan räcka att gör det i boxen. Få henne att backa innan hon får hälsa...lycka till från en glad amatör! :-)
Nu måste jag få fråga..
När hästen "tuggar" betyder det inte då att de "lägger sig på rygg" och visar total underkastelse? Är det verkligen det man vill uppnå i sitt hästhanterande? :confused:

Detta tuggande har jag inte sett på en frisk normal häst som varit över 2 år och jag skulle verkligen inte vilja att någon häst tuggar åt mig? :crazy:

Ursprungligen postat av LIA
Sorry, kan inte se mig själv hamna där, vilket är en av anledningarna till, att jag inte går in på just det.
norrland65 skrev:
Om du inte vill gå in på problemet som trådskaparen beskrev - varför svarar du då i tråden?

Håller med Humelibumlan - det går att diskutera i evigheter om anledningar till ett beteende ... Men frågan är: hur gör du i praktiken om hästen anfaller i hagen?

Norrland
Jag kan bara se 2 anledningar till att man inte kan se sig själv hamna i just den situationen-
1, Man skulle aldrig gå in i hagen till en häst som kan tänkas attackera.
2, Man tror sig ha naturligt ranghögt beteende och tror ingen häst skulle våga utmana en.

Jag antar att LIA är klok svarar nummer 1, annars faller hennes teorier om varför en häst attackerar..
Citat LIA:
En häst med ett beteende som i inlägg 1, är behäftad med fel (minst 1), så mycket är väl klart. Frågan är vilket?
Hjärnskada?
Annan fysisk skada?
Medfött felbeteende/programmeringsfel?
Förvärvat felbeteende/programmeringsfel?
Annat?

Personligen skulle jag aldrig ta en fight med en attackerande häst i en hage, inte med varken kroppsspråk, pisk, rep, pinne eller röst... bara med hagenbössan :angel:

Svara gärna på frågan om hur du skulle hantera situationen.
Inget snack om att du aldrig skulle hamna i ett sådant läge. Konkreta lösningar tack.

Leoni skrev:
... de som bara har erfarnhet från ett fåtal snälla hästar borde kanske inte ge sig på problematiken kring mycket dominanta hästar...

Hm... nu är det dags för ett citat i den här debatten..:

"En valack säger man till
Ett sto ansöker man till i tre exemplar
En hingst frågar man..."

Beklagar om det inte var ordagrant citerat, men andemeningen är ändå: Ju mer dominant häst - desto mer ödmjuk hantering.

En häst (eller för den delen hund, eller människa..) som har gott självförtroende och stark självkänsla, som är "dominant"... kan man aldrig slå till lydnad. Ge dig på en sådan häst (hund, människa) fysiskt - och det du kommer att möta är förakt. Förakt för din okunskap, förakt för din oförmåga att kommunicera.

En dominant häst (hund, människa) förväntar sig att du vet vad du gör. Att du motiverar dina handlingar. Att du handhar honom/henne med respekt, integritet o ödmjukhet.

Istället för att beklaga er om hur hemska vi är som faktiskt kommit med förslag på problemlösning, kanske ni själva kan komma med en konstruktiv lösning.:angel:

Frågan var alltså. Vad ska trådskaparen göra när hästen vänder upp och slår mot henne vid hämtning i hage...

Jag har redan gett mitt råd till trådskaparen: Lämna tillbaka hästen.

/Trötter

Jag ber om ursäkt om mina frågor betraktats som påhopp - det var inte alls syftet. Men jag tycker inte att du är bättre själv ärligt talat. :smirk:

Jag väljer det ja. Jg väljer mellan gatan och arbete. Men hästen har inte ens det valet. Och han vet inte heller att han inte skulle klara sig själv - eller skulle han det? Han vet bara att han blir tvingad till saker och gör han inte som han blir tillsagd så spelar det ingen roll vilka principer det går emot - han får då spö tills han följer order. En timme om dagen? Får jag fråga hur många timmar om dagen som din häst lever hästliv? Hur stor är hagen och hur stor är hans flock? Få hästar lever hälften av sitt liv likt så som en häst är gjord att leva.

När vi pratar om flockbeteende då. Jaså man åker på däng om man moppsar sig? Jag kan tala om att däng är det sista du åker på. Du kanske har betraktat hästar dagligen under många år, men menar du att du har missat hela konversationerna mellan hästarna ändå? Ser du inte allt som händer förutom dängen?

Dessutom, i en flock är rangen uppdelad rätt. Dvs. en häst är bara en ledare om alla hästar litar på den. Precis samma sak måste ju du förtjäna för din häst. Du tror väl inte att du kan slå i hästarna förtroende? Eller med hjälp av annat våld. Om en häst motsäger dig (moppsar?) så ska du ta det som ett tydligt teken på att du inte har dina hästars fulla förtroende och inte är värdig att vara ledaren. Du kan vinna tillbaka ledarskapet men det kräver ju att du vill och att du är medveten om dina egna brister.

Varför är dina mer slavar än mina? Tja, jag kan inte avgöra om det är så, men det låter tydligt så. Min häst gör bara det han vill göra. Han vet också att om han säger nej så hör jag alltid det. Och visst händer det han ibland inte vill, men eftersom att han har det förtroendet han har för mig så ger han det en chans efter lite övertalning. Jag gör det till en positiv upplevelse och han blir entusiastisk när vi väl kommer igång.

Porslinshäst kanske har olika betydelse för olika människor. Men att behandla djuret rättvist och med värdighet på samma sätt som de behandlar varandra. Det är inte att nedvärdera ett djur enligt mig, tvärt om.

Mariika skrev:
Förbannad så in i #¤##&#)& nu när jag kom hem och kände att jag måste få skriva av mig, det första inlägg jag ser är från Nehalennia som skriver om en unghäst som sparkade mot henne. Något liknande inlägg är det jag ska skriva nu. För nu har jag snart fått nog!

Jag har en foderhäst sen 4 månader tillbaka, ett 5 årigt sto och verkligen en sort för sig, på gott och ont. Jätte mysig och så, går framåt i ridningen och hon har utvecklats jätte mycket där. Tyvärr har hennes psyke ändrats alltför mycket.
Hon har anfallit mot mig när jag kommit i hagen, har åtaliga gånger fått slänga mig ut från hagen för att rädda mitt skinn, hon har sparkat mot mig (även blivit träffad, upptryckt i en boxvägg :( ) Nu har hon stått installad i ett stall med fyra andra hästar och fler med mig har sagt att hon verkar ha lugnat ner sig jätte mycket. Har fått jättemycket beröm för allt arbete jag lagt ner sig som dessutom visat sig gett effekt.
Tja, tills för några dagar sen då. Började då jag skulle hämta henne i hagen, hon stod och åt då jag kom. Tydligen ville hon inte ha mig där så hon gick mot mig med bakåtslickade öron o vände sedan rumpan till. I förrgår när jag skulle hämta henne surade hon redan på några av de andra hästarna i hagen, och när jag kom surade hon även mot mig. Känns lite som om hon inte verkar se nån skillnad på häst och människa :confused:.
Ovh idag, kommer för att hämta henne i hagen och ser på håll att hon är på sitt "bitch" humör, om jag kom närmare än 10 meter så började hon hota, och jag viste att när hon är på det humöret så är det ingen ide att gå fram och försöka fånga henne. Om jag hade gått närmre hade hon vänt rumpan till och sparkat mot mig (hon har som sagt gjort det tidigare och jag vet att hon inte skulle tveka en sekund!). försökte en timme att få tag på henne, men hon verkar ha sura veckan eller något, häst, katt, människa - spelar ingen roll hon verkar irritera sig på allt som rör sig.

Så, ni som är lite kunniga inom NH eller har tidigare erfarenheter av detta "fenomen". Vad /¤%#"# ska jag göra???!!! För hon har 0 respekt för människor!

Jag vet att jag måste ta hjälp av någon, men VEM???!!! Jag vet hur hon är och jag vill inte riktigt heller riskera någon annans liv :(. Ägaren vet om detta, och tyvärr så tror jag inte att hon kan hjälpa mig heller, hon har haft hästen i 5 år och har hittills inte lyckats få henne att bli av med hennes aggresivitet, så det känns lite lönlöst att be henne om hjälp.. igen... har gjort det tidigare, men inte fått någon riktig hjälp då inte heller hon vet vad man kan göra.

Att ta med ett ridspö ut i hagen funkar inte, om jag skulle piska till henne så skulle hon inte tveka att ge sig på mig.

Jag önskar att jag var en häst, då skulle jag ge henne en stor tjockablängare!!! en som hon sent skulle glömma. För så länge jag väger en sisådär 500 kg mindre än henne så känner jag mig aningen sårbar :(

En sak är säker, som säkert många andra här skrivit, att hästen ser dig INTE som en ledare. Antagligen så har hon aldrig sett människan som en ledare, inte fått den uppfostran hon skulle haft från början.

Vore jag dig skulle jag lämna tillbaka henne på sturt.

Men jag önskar dig lycka till!

Jag förstår inte riktigt?
För mina hästar, framför allt Humlan, är ridning, körning och träning i allmänhet en nödvändighet. Hon verkligen njuter av att få arbeta och avskyr vila... det trost stora kuperade hagar med polare. Hon blir en rabiat kossa om hon inte får arbeta och hon visar tydlig sitt missnöja med att få vila, precis som hon visar sin lycka o glädje över att få arbeta.
Hon är väldigt tydlig, men även de andra hästarna jag har o har haft, gillar verkligen att arbeta!
Så ditt inlägg säger väl egentligen mer om din hantering och träning? Hästar vill röra sig, stimuleras och arbeta...
Absolut är det så. Din hantering och ridning kanske är positiv och rolig för din häst? Men om hästen säger emot så är detta ett tecken på att det inte är så roligt och positivt för den.
En häst behöver inte ridningen, däremot behöver den stimulans. Det kan en häst få i naturligt tillstånd, många har dock inte sina hästar så. Men obehaglig/tråkig/bråkig ridning är inte stimulans. Däremot om ridningen är på bådas villkor, rolig och fungerar (stärker hästen mentalt) självklart mår den då bra av det. Då kan det börja kallas för stimulans.

Om jag ska ha kul, ska hästen oxå ha kul... det hör ju lixom ihop.
För hur kul är det att arbeta med en häst som inte vill? Och vad blir resultatet? Knappast njutning och lycka för människan.
Också min åsikt. :bow: Men det var inte den inställningen jag fick uppfattning om att älgen hade - därav frågorna.

Hästar är individer och ska behandlas som sådana! Dina inlägg får mig att dra slutsatsen att du inte träffat/hanterat så många olika individer för att riktigt förstå skillnaden mellan dem.

Varför har du din häst? Är det för din eller hans skull?
Skulle du ens ha häst om det inte var för ditt nöjes skull och tillfredställer han inte dina behov?

Jag kan inte avgöra det, eftersom att jag bara har mina erfarenheter. Jag är dock medveten om att jag har mycket kvar att lära - precis som du. ;) Alla hästar är olika individer och har olika sätt att tänka och agera. Jag kan inte göra mer än att försöka få möjligheten att träffa så många som möjligt under mitt liv. Jag lär mig något från varända häst.

Jag har min häst för attjag älskar djur. Jag älskar att spendera tid med dem och jag älskar att få dela deras värld. Nu blev det djpt men det är precis så det är. Han finns absolut pga av mina behov och mitt nöjes skull. Men han är inte tvingad. Om jag vill njuta av honom så måste jag ju också få honom att njuta av mig. Precis som med människovänner. Jag måste se till att det är roligt och på bådas villkor så att han/hon vill leka med mig igen.

Du gör alltså bara saker med din häst, som han bestämt och vill?
Ja, men det är sällan han som bestämt det - det brukar vara jag som bestämmer. ;) Men visst händer det att han får bestämma också ibland, om han visar något speciellt.
Jag får nog som jag vill i 99% av fallen. Jag är inte perfekt heller så det finns gånger då jag måste acceptera att jag misslyckats - även om jag bara kan minnas ett par ggr. De gånger hade jag kunnat tvinga honom, men varför? Jag har ingen lust om inte han har någon lust. Hur kul är det att leka kull om den ena inte är det minsta entusiastisk? :crazy:
Sen finns såklart saker där jag måste blunda för hans åsikter - ex. vis veterinär. Då är det inte min njutning som är orsaken utan hans hälsa. Och han tycker sällan att det är några problem - självklart talar han om att livet suger just då - men aldrig behöver vi slåss om det eller tvinga honom. Han lyssnar för att han litar på mig, även när jag är en pain in the ass. :angel:

Jag missade det inlägget, svar kommer här. ;)
Nu lägger jag mig i ditt svar mot älgen men,men…

Denna ”fix-idée” är ett helt normalt betéende från en dominant häst som uppfattar att hon hela tiden blir störd och irriterad av en ranglägre. Hon behandlar människan på precis samma sätt som om en ranglåg häst gick fram och försökte klia henne oinbjuden eller ta hennes mat. Enda sättet att detta inte syns tydligare är att en ranglåg häst inte gör detta ofta- de vet att de blir bortkörda- men denna lilla människa kommer igen och igen, och den dominanta hästen blir tvungen att sätta henne på plats igen och igen

Hon är inte störd, inte rädd och osäker, har säkert inte ont- tvärtom, hon är kung på gården med total kontroll på både hästar och människor
1. En ranglåg häst kan bli flockledare om de andra inte är lägre. Med andra ord finns det ett antal dåliga ledare.

En ranghög häst är inte ranghög bara för att den kan slåss. De behöver sällan slåss för att få sin position. Mao. handlar det inte om våld. Att dominera en häst handlar mycket sällan om att ta till våld - detta är något som hästar sällan använder. Det handlar om pondus, kroppsspråk och utstrålning (trygghet). Men om en ranglåg häst beter sig illa, stör flocken och försätter den i obalans (=fara) så måste även den lugnaste hästen säga till och i värsta fall jaga bort flockmedlemmen. Men detta händer inte om inte hästen har något fel efter som att den inte har någon anledning att utmana eller störa en bra ledare. Hästen vill hellre ha en bra ledare än försöka vara en själv. ;)

Om hästen beter sig illa mot människor så är detta ett tecken på att den inte förlitar sig på dem. Och är det då en ranghög häst så är det inte alls konstigt - förmodligen så är han/hon då en bättre ledare än du.
Och om du då är den ranglåga hästen som stör ordningen hela tiden så är detta livshotande för flocken och du måste antingen sluta med dina försök eller lämna flocken. Men du lämnar inte flocken eller hur? Du stannar och du skadar den andra hästen. Som häst hade du förmodligen inte accepterats alls efter det, men du är ingen häst. Du är ett rovdjur och beter dig nu också som ett. ästen försöker nu inte jaga dig från flocken för du är inte medlem i någon flock. Hästen anpassar sig så gott den kan tills den kan fly ifrån dig - och då tar den med sig flocken och du blir kvar. Vem vill ha en sån relation till sin häst?

Jag vet inte om jag möjligen missat svaret på min fråga, men hur skulle du LIA ha hanterat situationen som trådskaparen beskriver...
Nu menar jag inte hur du skulle hanterat hästen i allmänhet, utan just situationen- du kommer in i hagen och möter en attackerande häst??

Självklart kan vi svammla iväg och tjata i år om varför hästen är som den är och attackerar.. men kortfattat- Hur gör du i situationen?
Frågor till dig: Vilken fråga, och varför skulle jag svara på dina frågor? Du vet själv hur det blir! :smirk:

Nu ska jag ändå göra detta undantag, nämligen att svara på den i citatet här.
Om jag går in i en hage, och möter en attackerande häst, far jag ut ur denna hage, fortare än du hinner säga "bestraffa"! Man är en idiot omk man gör något annat, eller hur?
Men nu var det så, att hästen bar sig åt även i andra miljöer, dvs rent allmänt om jag förstod rätt. Därför vidhåller jag, att jag inte kan se mig i den situationen. Just för att en frisk häst inte ska behöva uppföra sig så, och jag är svamlig nog att reda ut varför en häst bär sig fel åt, i st f att slå den. Slutligen undrar jag varför du alltid ger dig på mig, fr a som du ger sken av att ha samma syn på slå/inte slå som jag har?

Slut!
LIA

LIA skrev:
Frågor till dig: Vilken fråga, och varför skulle jag svara på dina frågor? Du vet själv hur det blir! :smirk:
Jag tycket det är väldigt synd att du känner det som jag ger mig på dig så fort jag ber dig utveckla eller ställer frågor till dig?:crazy:
Eftersom vi ofta tycker ganska olika från början, men ofta vill nå samma resultat, tycker jag du är rolig att diskutera med. :)

Med svaret på min fråga menade jag att du kankse hade skrivit det jag undrade över tidigare i tråden..

Nu ska jag ändå göra detta undantag, nämligen att svara på den i citatet här.
Om jag går in i en hage, och möter en attackerande häst, far jag ut ur denna hage, fortare än du hinner säga "bestraffa"! Man är en idiot omk man gör något annat, eller hur?
Smart, så gör jag med :D

Men nu var det så, att hästen bar sig åt även i andra miljöer, dvs rent allmänt om jag förstod rätt. Därför vidhåller jag, att jag inte kan se mig i den situationen. Just för att en frisk häst inte ska behöva uppföra sig så, och jag är svamlig nog att reda ut varför en häst bär sig fel åt, i st f att slå den. Slutligen undrar jag varför du alltid ger dig på mig, fr a som du ger sken av att ha samma syn på slå/inte slå som jag har?

Slut!
LIA
Jag har läst dina andra svar, men missa just hur du skulle bete dig i den aktuella situationen...
Ja, jag håller med dig i fråga om bestraffning och när man skulle tänkas behöva klippa till... ;)

LIA skrev:
Vilka teorier??? Jag pekade på olika tänkbara orsaker. Kan inte, enligt dig, en häst ha en hjärnskada eller vara utvecklingsstörd? LIA
Den risken är så extremt osannolik - däremot är det ju en mycket praktisk definition att dra till när man inte kan förklara det på annat sätt

LIA skrev:
Som sagt, jag är sanslöst imponerad av dina insikter i oss övrigas bakgrund! :bow: En liten fråga, jag ber... Kan inte en mycket dominant häst vara snäll?LIA

Hästar är inte människor. Om du menar snäll som att göra en osjälvisk handling som bara gagnar någon annan så nej

LIA skrev:
Eftersom du valt att hacka på mig och nedvärdera mina hästkunskaper, medan du är imponerad av Älgen, vill jag få veta: Är du för att slå en häst till lydnad och respekt, eller anser du att det finns andra, bättre metoder? För det är väl det vi i grunden diskuterar.

LIA

Jag hackar inte på dig. Men jag ifrågasätter dig väldigt mycket. Du är så flummig och okonkret i dina inlägg att man får känslan av du läst dig till allt i böcker och MinHäst. Dina inlägg saknar all känlsa av att du faktiskt varit med om något
Att markera fyskiskt med ett slag är inte samma sak som att slå en häst till lydnad och respekt- för det går ju inte och det har jag aldig förespråkat. Det är det sista man tar till och något som man normalt inte behöver göra. Jag har inte gjort det på gud vet hur många år, men hamnar man i det läget så tvekar jag inte en sekund

Jag har ALDRIG påstått att hästen ska tycka att träningen är pest och pina.

Var snäll och läs mina inlägg igen.

Man kan välja att läsa inlägg på olika sätt.
Ett är att försöka utgå från vad skribenten troligen vill ha sagt, ta del av information och eventuellt ta till sig denna. Kanske t o m tänka om! I vilket fall bemöta det skrivna på ett seriöst sätt med argument för den egna åsikten.
Ett annat är att utgår från sin egen ståndpunkt, negligera det mesta, strunta i information, misstänkliggöra en del och därefter vrida till resten så mycket som möjligt. För att inte tala om svartmålning av skribenten.

Vilket av alla olika sätt man väljer, beror på ens syfte med deltagandet i en diskussion. T ex att "vinna" till varje pris, eller att ge och ta information för att därmed bredda sin egen och andras kunskap i ämnet?

Om du tar och läser igenom inläggen i den här tråden, fr a dina och mina, så kanske du förstår?

Efteråt kanske du ser dina egna 3 kommentarer i ditt senaste inlägg i nytt ljus?
Hoppas!

LIA

.... du skriver om dig själv här...

*lånar knapp*

Reflektion..

En sak som jag undrar över är den inställningen som vissa verkar ha gentemot ALLA som säger sig kunna tänka sig att använda ett vist mått av våld i sin hantering av hästar.

1) Om man säger att man kan tänka sig att använda ett spö, eller för all del nått annat, för att ”korrigera” sin häst – ja, du UTGÅS det från att man ALDRIG NÅGONSIN bryr sig om/ vill/ kan läsa hästens signaler…
Typ – uttalandena om att: ja, i hagen minsann – där kan hästar ibland ta till ”våld” mot varandra MEN innan de tar till våld så kommunicerar de MASSOR på andra sätt. Ja – det är väl klart som fan att de gör.. och det gör ”jag och min häst” också, men det kan ändå leda fram till en situation då jag klappar till hästen.

2) Om man säger att man kan tänka sig att använda ett spö, eller för all del nått annat, för att ”korrigera” sin häst – då använder man INGA andra metoder i sitt umgänge med hästen. Man kan inte se NÅGON annan utväg än att slå sin häst, och dessutom slår man den länge, hårt och ofta.

Detta mästrande gör mig så irriterad.. vist finns det folk som slår sin häst mer än vad som är nödvändigt, vist finns det oftast en annan väg – men är det inte konstigt att de personer som här på buke allt som oftast skriver att: Slå hästen är fel, att bruka våld är förkastligt i alla situationer – det finns MASSOR av andra sätt att lösa det.
Men jag tror ta mig tusan ALDRIG att jag läst ett endaste konkret exempel på vad något av dessa tusentals andra sätt är. Ja, utom möjligtvis rådet att man måste ”bli ledare för hästen” och det blir man inte genom att slå den (vilket jag iof håller med om) – men aldrig en stavelse om hur detta ska gå till, hur detta ledarskap ska kunna etableras.

En annan sak som jag tycker är så himla konstig är att om det nu är så farligt att någonsin använda sig av våld – det är alla de trygga, samarbetesvilliga, harmoniska, glada, välmående hästar som faktiskt har ägare som då och då använder sig av våld (tex ett rapp med spöet när hästen går emot skänkeln, ett ryck i grimskaftet när hästen inte lyssnar på väg till hagen, en dask på bringan eller… ja ni vet..).
Jag menar – hur går detta ihop??

Troligvis är våra hästar inte harmoniska och trygga utan slagna till likgiltighet :smirk: iallafall om man ska tro en del här på forumet. Den som aldrig slagit sin häst, hur gör han när en fölunge biter till för 10e gången???? Säjer lite gulligt snällt att " nej lilla vän, inte bita matte, det gör ont":smirk:

Welsh skrev:
Troligvis är våra hästar inte harmoniska och trygga utan slagna till likgiltighet :smirk: iallafall om man ska tro en del här på forumet. Den som aldrig slagit sin häst, hur gör han när en fölunge biter till för 10e gången???? Säjer lite gulligt snällt att " nej lilla vän, inte bita matte, det gör ont":smirk:

Just precis, och vidare om vi ska prata hästspråk, hur gör lilla fölungens mamma?:angel:

Oj oj oj oj....Min hästs mamma var lite sån. Hon kunde ibland komma fram och slå med frambenet mot människor, och just det beteendet betyder DÖDA. Jag tycker att du ska kontakta en som kan HORSEMANSHIP... Så att hästen får lära sig att lita på människor... Hon/han kanske inte litar på någon just nu och är kanske igenkligen rädd... Eller så visar den att hagen är mitt revir och ingen kommer i närheten... Du måste vinna över den... och visa att det är du är bossen! Gör den så när du har den uppbunden leder den eller hanterar den??? Hoppas att det går bra och akta dig för den....

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?