Åh jag vill ha!

Sv: Åh jag vill ha!

Min nummer två var inte alls planerad utan ett spontant infall av att jag gärna ville ha just den här valpen och att det stämde hyfsat bra med mitt schema.

Jag anser att har man tid, råd och får med sig resten av ev. familj samt är nöjd med var man har den nuvarande hunden i form av grundlydnad så finns det egentligen inget som säger att du måste följa en tidigare uppsatt mall om att vänta.

Med RR har jag hört att man ska vänta särskild länge eftersom de mognar mentalt senare än andra raser, men det kan säkert andra svara bättre på :)

Jag har ju redan sagt vad jag tycker så det behöver jag ju inte dra, kan bli extremt jobbigt eller inte - sånt vet man ju inte i förväg, men du får gärna PM:a vilken kombo du tänker på i valpväg :)

*kl*

För att vara lite motvals...
Om du har kollar linjer och kennelsidor ett tag vet du ju på ett ungefär hur ofta det kommer ngt du är intresserad av. Är det en kull om året som är intressant eller är det 5-6 kullar?
Det där är ju så olika, jag har ju en ras som reggar ca 700 valpar/år men ändå är det på sin höjd 6-7 kullar och kanske 10 valpar i dessa som är intressanta för mig...

Så man får ju rannsaka sig själv, kommer det en lika bra kull om ett år så varför inte vänta?

(sen att jag själv sturntade i att tillfället inte var optimalt och slog till på en valp från en toppenuppfödare och från en superbra tiklinje ska jag väl erkänna oxo)

Det föds ju ganska många valpar och brukar finnas många bra kombinationer. Men jag skiljer på "bra" och "tilltalar mig personligen". Då och då dyker det upp en kombination som jag kan vara intresserad av, men här är det så många bitar som liksom faller på plats.
Annars kan det vara att "ja de är skitsnygga och verkar ha gjort helt ok MH, blir nog bra valpar", nu är det framförallt mentalitet och hälsa som jag är överförtjust i och sen att båda dessutom är supersnygga gör bara att det känns helrätt.

Kanske lite svamligt :p

Nu är det mycket lättare för mig att säga än det är för dig eftersom att du känner för kombinationen. Men jag skulle inte köpa om jag var du. Visst individ, men hundar blir svårare särskilt två unga arbetande hundar. Men sen ser ju din situation annorlunda ut än min. Jag hade velat att hund nr1 ska vara mer "färdig" mogen, en förebild, lugn, att både hunden och jag verkligen känner oss själva och varandra och att vi kommit en väg. Visst det kanske du redan har men hur är det med bilen, passning, bufferten osv allt blir ju dubbelt och grannen/mamman/kompisen kanske inte kan passa 2 hundar när ni MÅSTE åka iväg allt blir dyrare. Jag hade inte men jag känner varken dig och din hund. Prata med din sambo och se hur det känns för det kan bli skitbra med en till hund också fast det krävs lite mer planering

Fast, det är redan bestämt och planerat för att vi ska ha två hundar. Men det var inte tänkt att det skulle bli så snart.

Jag oroar mig inte för tiden, jobbet, hundvakt, ekonomi eller nåt sånt. Det enda jag är osäker på att om de skulle egga upp varandra för mycket så att det blir extremt svårt..
Det är ju som du säger, idealet är att hund 1 är äldre, mogen, lugn och superlydig. Men ärligt - vem vet om hon någonsin kommer bli "vuxen"?
Det är ju inte ovanligt att RR beter sig osm bebisar lååångt upp i åldrarna :D

Jag skulle inte ha några problem om min hund förblev som hon är nu resten av livet, gillar hennes energi och monsteraktiga personlighet ;)

Fast, det är redan bestämt och planerat för att vi ska ha två hundar. Men det var inte tänkt att det skulle bli så snart.

Haha, var i preciiiiis samma situation som du för några veckor sedan. Hittade den perfekta valpen från den perfekta kombinationen. Och så föds hane, som menad för oss. Dock liite för tidigt då vi inte planerat valp förrens till sommaren/hösten. Så blev det i mitten av februari istället ;)

Vi bestämde oss för att köra! Så nu är lillkillen tingad och väntar på att tiden ska gå ;) Känns kanonbra!

Gå på magkänslan! Det är i många fall den rätta ;)

Brukar surfa runt på uppfödarsidor ibland, kolla in hundarna, planerade kullar osv.
Nu har jag verkligen fastnat för en kombination, som föds i vår. De har allt jag söker, JAG VILL HA!!

Men, vi skulle ju inte skaffa ny bebis förrän om ett eller två år..

Åh hur gör man?

Hehehe.. skönt att höra att det finns fler :devil: :rofl:
Jag skulle inte ha hund förrän om ett halvår och här sitter jag nu och har nyss köpt en valp just därför att jag surfat runt, kollat och drömt. Surfa och drömma kan man ju göra, men det man absolut inte får göra är att ringa! För får man sen rätt svar så hör man sig själv fråga om man får komma och titta... Och DÅ är det kört!! :angel:

Men du.. det mesta ordnar sig. Om du känner att det är omöjligt kan du ju alltid hålla bevakning på när samma kombination återkommer igen. Då vet du ju dessutom vad det blev av denna kullen.

Jag har vuxen hund och valp hemma nu och eftersom jag har "sisådär"-lydnad på den vuxne (lite oberäkneligt så som en unghund kan vara) så kan jag bara dela med mig av den slutsats jag har kommit till.
I de lägen då jag inte litar på att den äldre hunden fungerar som en positiv förebild så tränar jag helt enkelt valpen separat. Det är inte konstigare än så.
En valp är ju en valp och i sig hyfsat "enkel" iaf första halvåret och lite till (tycker jag) och under den tiden, samt väntetiden innan valpen kommer så har det ju gått ett helt år till... :p

Jag tycker att om du har möjlighet ekonomiskt så borde du ta chansen = köpa en valp och ta ledigt tillräckligt länge för att hunden ska bli trygg med dig och lära sig det viktigaste som sitt, ligg och ögonkontakt, eventuellt inkallning och att inte dra, och sen kan du annonsera efter hundvakt som kan ta hand om hunden ibland. Det är inte dyrt alls, jag är själv påväg att bli hundvakt åt en ettåring och har precis lärt mig att 20 kr/timme är bra betalt :p

Fast vem bestämmer vad som är idealt? Det är helt olika beroende på vem du frågar. Hade jag velat ha en hund till hade jag köpt det ifall jag hittat en jag ville ha. Det är liksom inte mer med det.

Tänk bara på att det är några kullar som fötts/ är planerade som i mitt tycke har .... tvivelaktig hälsobakgrund... en del saker är inget som uppfödarna kommer att tala om för eventuella spekulanter (tyvärr).

Senast ändrad:

Ja jo det vet jag ju. Att det förekommer.
Min uppfattning är att den här kombinationen bör vara bra hälsomässigt, jag är iallafall så säker jag kan vara ang hanen om jag utgår från vad man kan få reda på via internet.

Men jag skickar PM!

Jag tycker att om du har möjlighet ekonomiskt så borde du ta chansen = köpa en valp och ta ledigt tillräckligt länge för att hunden ska bli trygg med dig och lära sig det viktigaste som sitt, ligg och ögonkontakt, eventuellt inkallning och att inte dra, och sen kan du annonsera efter hundvakt som kan ta hand om hunden ibland. Det är inte dyrt alls, jag är själv påväg att bli hundvakt åt en ettåring och har precis lärt mig att 20 kr/timme är bra betalt :p

Antar att det var till mig?
Varför skulle jag behöva hundvakt?
Tid med hundarna är inget problem i vår familj.

Kan förresten nämna att jag lyckades få sambo att förstå varför just den här kullen vore alldeles toppen :banana:
Vi ska dock fundera lite mer över det här med Camaros ålder innan jag tar kontakt med uppfödaren..

Vad spännande! :)

Min hundplanering sen några år tillbaka inbegrep minst två RR! När så den tiken jag gärna klonat fick valpar för en tid sedan kändes det väldigt trist att inte kunna vara med eftersom min älskling då var sjuk och krävde all tid och uppmärksamhet. Det hade förvisso inte spelat nån roll om han varit frisk, för han var i många stycken fortfarande busig som en valp och två såna hade varit mer än jag, mitt hem & jobb klarat av!

Om Camaro nu är en stabil 2-åring som ni redan har bra vardagslydnad på så kan det ju fungera fint med en valp eftersom ni har allt övrigt bra ordnat. Ni är ju dessutom två intresserade om jag förstått det rätt så ni kan ju träna varsin hund samtidigt.

Och så förstås, vad är det för en kombination? Jag blev ju både nyfiken och valpsugen när du skriver så där! :laugh:

Det blir ingen valpis. Ramlade av en händelse in på en hemsida där jag fick reda på att tikens bror har genrell demodex. Illa att använda denna tik i avel!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 856
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 912
Senast: geting
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 749
Senast: cirkus
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 980
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka