Red_Chili

Trådstartare
Nu har jag kommit på att jag skulle vilja träna agility lite mer seriöst med gamlingen. Skulle gärna komma ut på någon lättare tävling också. MEN, jag skulle gärna vilja veta vilka nivåer det finns på tävling, vad som ingår och lite om hur det går till helt enkelt.

Jag har tillgång till hus med agilityhinder och har vänner och bekanta att fråga om råd när det gäller själva inlärningen av hinder och hur man ska visa hunden vad den ska göra osv. Men just tävlingssituationen vet jag inget om. Googlade lite snabbt men hittade inget :crazy:

Så, hjälp mig, berätta allt som kan vara av värde!
Sedan undrar jag också om det finns någon övre åldersgräns när det gäller hunden :p

Sv: Agility!

Först och främst finns det två sorters tävlingar officiella och inofficiella. Skillnaden är att man på de officiella kan samla på sig meriter för att kvala till högre klass och SM, på de inofficiella bokförs inga resultat. Hunden måste vara minst 1,5 år för att få tävla, gäller både off och inoff.

För att tävla offciellt ska man skaffa sig en tävlingsbok(kan man köpa på tävlingen eller BK) där man samlar sina resultat. Innan sin första start ska hunden även mätas in så den går i rätt storleksklass, detta görs på tävlingen av domaren på anvisad tid och plats. Är hunden under 2 år ska den mätas en gång till efter sin 2:års dag.

Det finns 3 svårighetsgrader på klasser och man börjar i klass 1 som är lättast, för att tävla i högre klasser måste man kvalificera sig. Det kallas att man samlar pinnar, man får en pinne om man har 0 fel och är bland de 15% bästa. För att bli uppflyttad till nästa klass behöver man 3 pinnar.

Anmäler sig gör man oftast på agility.se/online och anmälan brukar behöva göras en månad innan tävlingen ibland längre för större arrangemang.

På inofficiella tävlingar finns det något som kallas öppna klasser där får alla ställa upp oavsett vilken klass de tävlar i i vanliga fall. De brukar ha en svårighetsgrad av ungefär klass 2.

Nu kommer jag inte på mer att skriva jag har missat massor så fråga gärna om det är något mer specifikt du undrar över. Det finns ingen övre åldersgräns men ibland finns det en veteranklass som är inofficiell och har lägre hinder än en vanlig.

Okay :) Kan man alltså anmäla till tävling och komma till tävlingsplatsen utan att ha någon tävlingsbok? (om man köper den på tävlingsplatsen då)

Hur höga är hindren vanligtvis för stora hundar? (antar att hundar på över 60cm räknas som stort :p)

hmmm =) jag har också börjat och har börjat tävla lite smått =)

* Det finns 2 sorter hoppklass (alla hinder utom balanshinder såsom gunga och A-hinder) och Agilityklass (där alla hinder är med)

* Sen är det är storleksklasser på hundarna, man tävlar alltså utefter storleken på hunden inte utefter raser eller grupper som i utställning.
Small (t.ex. pappis) upp till 30-35 cm??? inte säker
Medium (t.ex. sheltie) från small upp till 45 cm
Large (t.ex. Border collie) över 40 cm

Är inte helt säker på måtten... (? hjälp någon?)

* Sen så är det klass I, klass II, klass III (där kan man ta cert för att bli campion, det krävs 3 st)
Man börjar i klass I, där måsta man vinna såklallade "pinnar" för att klättra upp i klass II där man behöver ytterligare "pinnar" upp till klass III där det hela blir officiellt och cert och championat blir möjligt.
"pinnen" tror jag att man vinner med felfritt resultat och vara bland de snabbaste i klassen

Det är så jag förstått det hela.. Kanske skrev lite luddigt, men så gott jag kunde :D

Senast ändrad av en moderator:

hindrena är nog 50 eller 60 cm höga tror jag... för large. ? inte helt säker.. var sä länge sedan jag tittade på reglerna. Tror de står på SBKs hemsida??

Lite OF topic men vill förvarna dig så det inte går som för mig de första tävlingarna:P

ett litet tips som jag brukar säga till mina kursare som funderar på att ut och tävla.

DU som förare måste förbereda dig, lär dig hur du bör tänka vi en banvandring så du har full koll, titta noga och memorera. DU som förare bör veta hur din hunds rörelsemönster ser ut och hur den närmar sig hindrena för att kunna analyzera det i dina val av vägar i banvandringen.

kort och gått var NOGA innan för väl inne och springer så kommer hjärnan så relativt siltt då är det bra att lite är inpräntat i bakhuvudet. :) under tiden du är ute på banan och springer så har du inte riktigt tid att fundera över val och beslut utan då är det bäst om det finns är lite i förväg.

På min första tävling så sprang jag runt som en förvirrad hare i en rävfarm för att jag inte förberett mig tillträckligt mycket, hade Helt koncentrerat mig på hunden.

lycka till :D

Lite OF topic men vill förvarna dig så det inte går som för mig de första tävlingarna:P

ett litet tips som jag brukar säga till mina kursare som funderar på att ut och tävla.

DU som förare måste förbereda dig, lär dig hur du bör tänka vi en banvandring så du har full koll, titta noga och memorera. DU som förare bör veta hur din hunds rörelsemönster ser ut och hur den närmar sig hindrena för att kunna analyzera det i dina val av vägar i banvandringen.

kort och gått var NOGA innan för väl inne och springer så kommer hjärnan så relativt siltt då är det bra att lite är inpräntat i bakhuvudet. :) under tiden du är ute på banan och springer så har du inte riktigt tid att fundera över val och beslut utan då är det bäst om det finns är lite i förväg.

På min första tävling så sprang jag runt som en förvirrad hare i en rävfarm för att jag inte förberett mig tillträckligt mycket, hade Helt koncentrerat mig på hunden.

lycka till :D

Det är helt otroligt sant!! :bow: min kursladare sa detsamma men det förstår man när man ser hennes BC på banan. Hennes pappisar springer dock dit hon pekar :P

Men det bästa är att man får gapa och skrika lite i agility, som man inte får i lydnaden. :D

Ska helt klart tänkas på! :laugh:

Nu kommer det nog inte bli någon tävling förrän tidigast i slutet av året (beroende på hur min gamling klarar störning från andra hundar...) men jag vill verkligen vara så välförberedd som möjligt. Inbillar mig dock att jag har liite nytta av att ha tävlat mycket med häst förut :angel:

Åh, det kommer kännas jättekonstigt att dyka upp bland tusen BC med en saluki :crazy: Är det NÅGON annan ras än BC som tävlar bland stora hundar :angel:

Okay :) Kan man alltså anmäla till tävling och komma till tävlingsplatsen utan att ha någon tävlingsbok? (om man köper den på tävlingsplatsen då)

Hur höga är hindren vanligtvis för stora hundar? (antar att hundar på över 60cm räknas som stort :p)

Ja man kan komma utan tävlingsbok om man kollat att arrangören säljer böcker innan, sen måste man fylla i hundens uppgifter innan mätningen så det kan bli lite stressigt då man ska fylla i chipnumret som är mååånga siffror och mätningen ofta är tidigt på morgonen. Jag köpte min bok på min första tävling och det fungerade men var lite stressigt.

Hinderhöjder och så kan du läsa om i Agilityreglerna: http://www.skk.se/pdf/regler/agility07.pdf

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 777
Senast: Tantan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 028
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 806
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 197
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar