acceptabelt?

A

aqua

är det acceptabelt att lösa det för en hund på detta sättet?

-vuxen hund som rastas ordentligt på morgonen och sedan lämnas till lunch då den rastas igen för att sedan lämnas ca 3 timmar tills matte kommer hem, den får då följa med till stallet och tränas även på kvällen.arbete och bostad ligger 3 min från varandra.

Hunden kommer ha ett aktivt liv med träning, stall, och promenader den övriga tiden, då den inte är hemma

hunden är en mellan pudel....

vissa dagar kommer hunden vara med hund vakt.

vad säger ni:confused: :confused:

Sv: acceptabelt?

Jag tycker att det låter bra, men det är kanske för att jag själv ska lösa det på liknande vis.

Hur många timmar är det mellan morgonen och lunch?
Det tycker jag är viktigt.
Min sambos morgon startar kl 06.30 medans min morgon startar kl 8.30. Hans lunch startar kl 11.30 men min startar kl 12.00.

En hund ska inte behöva vara hemma ensam mer än 5 timmar på ett dygn. Det spelar ingen roll hur de timmarna är fördelade. 5 timmar har jag som max för mina hundar och det går bra. Ibland har det blivit lite mer och de har överlevt bra i alla fall, men det beror ju på hundens psyke.

hunden skulle i så fall lämnas vid halv sju.
jag har det rätt bra sedan på jobbet så jag kan komma och gå som jag vill så jag tar min lunch när jag har lust så det blir ca 4 timmar själv och sedan 4 till... el 5 timmar själv och sedan 3....

Beror på hunden som individ tycker jag. Åtta timmar totalt är ganska mycket. Det finns de som tycker det är fruktansvärt att lämna hunden ensam annat än korta stunder, och de kommer säkert att säga att det inte funkar att göra så. JAG personligen tycker det kan vara OK förutsatt att unden är trygg när den är ensam och att den verkligen aktiveras och har ett roligt liv i övrigt. en hund som lämnas ensam på dan bör absolut få so´va i sovrummet, annars blir ju ensamtiden ännu mycket mer.

ja, det är ju det med total tiden jag tekar över...det blir ju ändå 8 timmar per dag....

Och blir det 8 timmar totalt har du inte räknat med att kunna gå på bio, åka iväg och handla etc. Bio är minst 2 timmar till. Handla mat är säkerligen minst en timme till etc.

Det är inte bara på arbetstid som man inte är hemma, utan det är många aktiviteter som gör att man inte är hemma speciellt mycket.

Se till att du kan ta med dej hunden till jobbet, eller att hunden har en dagmatte/dagis under dagen.

allting går om man bara vill...
Sen tycker jag att det är en vissentlig skillnad att lösa det så här 5 dagar/vecka eller ett par gånger i veckan.. Beror ju på hur man jobbar.. Anser som tidigare skirbenter att det kan vara ok, om hunden lever ett aktivt liv annars.. men som sagt inte roligt att behöva åka och handla sen på kvällen om hunden varit hemma själv stort sett hela dagen.... Det måste ju fungera...

Jag låter inte min hund vara hemma själv mer en 5-6 timmar total tid om dagen, sen lämnas han inte varje dag. Och skulle det bli mer så får jag dåligt samvete, ser en tydlig skillnad på min hund.. Han blir rastlös och jag har svårt att se att han fortfarande skulle vara trevlig om jag ökade ensamtiden till 8 timmar totaltid dagligen.. Kanske beror på vad man vänjer dem med? Kanske beror det å vad för individ man har?

Det finns ju kanske en möjlighet till att hitta en bra dagmatte/husse alternativt hunddagis..

Rättelse av mig själv..
allting går om man bara vill...
Sen tycker jag att det är en vissentlig skillnad att lösa det så här 5 dagar/vecka eller ett par gånger i veckan.. Beror ju på hur man jobbar.. Anser som tidigare skirbenter att det kan vara ok, om hunden lever ett aktivt liv annars.. men som sagt inte roligt att behöva åka och handla sen på kvällen om hunden varit hemma själv stort sett hela dagen.... Det måste ju fungera...

Jag låter inte min hund vara hemma själv mer en 5-6 timmar total tid om dagen, sen lämnas han inte varje dag. Och skulle det bli mer så får jag dåligt samvete, ser en tydlig skillnad på min hund.. Han blir rastlös och jag har svårt att se att han fortfarande skulle vara GLAD om jag ökade ensamtiden till 8 timmar totaltid dagligen.. Kanske beror på vad man vänjer dem med? Kanske beror det å vad för individ man har?

Det finns ju kanske en möjlighet till att hitta en bra dagmatte/husse alternativt hunddagis..

Min hund har det så de dagarna jag är i skolan... vilket är 0-5 dagar i veckan... beroende på hur kurserna ligger...

Mina hundar brukar ligga i min bil om jag jobbar sådana pass, för då kan jag gå ut å rasta dem 4-5 gånger, där en gång är ca en halvtimme.

Annars, om de inte ligger i bilen, så hinner jag bara en gång, på 8 timmar..

Jag tycker inte att det är acceptabelt om det handlar om fler dagar än 2 / vecka..

Det blir ju allt som allt 8 timmar ensam hund och det är för mycket enligt mig .

vi kan ju tillägga att din hund faktiskt uppskattar ditt liv mer än sitt förra liv med hundkompisar o at aldirg bli lämnad själv.

Det viktigaste tyker jag är vad -hunden-tycker.

Jag tycker att 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan är lite för lång tid för en hund att vara själv. Hundar är flockdjur och behöver sällskap. Jag tycker antingen du ska försöka hitta en dag matte iaf 3 dagar i veckan eller kanske hitta någon som också har en huns hemma som får vara själv mycket. Då kanske ni kan ha dom ihop i en hundrastgård lr dylikt.

Verkar kanonbra och väl genomtänkt. Hunden mår absolut inte dåligt av detta.

Individuellt från hund till hund skulle jag säga. Min vovve bestämmer själv om hon vill följa med till jobbet eller ligga hemma och snutta kudden ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 425
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar