AA möten. Hur går dom till?

Kan inte släppa känslan att jag känner mig som en "fejk"alkis. Provsvaren var ju inte så hemska?
De på AA har ju betydligt större problem än mig osv osv.

Samtidigt fattar jag ju att det inte är normalt att dricka två boxar vin på 7 dagar...

Fast hallå. Att ha alkoholproblem har ingen direkt koppling alls till hur alkoholskadad kroppen är. Ingen på AA kommer nånsin påstå att man måste ha nån slags leverskada eller nått för att behöva få hjälp med beroendeproblematiken.

Man måste heller inte ha förlorat huset för att vara spelberoende liksom.

Var jävligt glad att du är smart nog / hade sinnesnärvaro nog att ta tag i det nu!
 
Man ska inte jämföra sig med andra. Dina bekymmer är tillräckligt stora för att du ska söka hjälp - vilket du gjort. Det finns alltid dom som har de värre, men så kan man inte tänka.

Precis så är det. Det som ”avgör” om ett alkoholproblem finns är inte värden eller egentligen mängden man dricker heller (även om båda såklart också kan spela roll). Jag har en bekant som gått i öppenvårdsbehandling och blivit nykter och hon drack bara någon flaska vin i veckan - men det slutade i någon form av mindre eller större katastrof varje gång hon drack. Därmed hade hon ett problem. För de flesta andra är inte den mängden något att tala om. Men alla är olika.
 
Kan inte släppa känslan att jag känner mig som en "fejk"alkis. Provsvaren var ju inte så hemska?
De på AA har ju betydligt större problem än mig osv osv.

Samtidigt fattar jag ju att det inte är normalt att dricka två boxar vin på 7 dagar...

Du har sökt hjälp, vilket är för att du känner att du behöver hjälp. Det kommer alltid att finnas människor som har det värre, det betyder inte att dina problem är mindre eller mindre värda att lösa.

Det var nog ingen helt lätt väg att gå, att söka hjälp. Det hade du inte gjort, om du inte kände att du verkligen behövde det. Tänker jag.
 
Kämpa på, fortsätt gå på mötena och till vården. Det tar tid att bryta ett mönster. :heart
Slå inte på dig själv och säg att det är dåligt, då kommer du in i en negativ spiral. Säg att nu kan det bara bli bättre!
Du är bra, trampa inte på dig. Tänk på att vägen är både krokig och backig. Men ta sikte på målet. Kämpa på hejar på dig.
Det betyder ingenting att du drack nu, det är nog betydligt vanligare att man gör det i början när man försöker sluta än att man klarar att vara helt avhållsam. Du kommer i mål så småningom. Det är bara jävligt tufft. :heart

Tack hörrni :heart har en förmåga att trycka ner mig själv när jag inte klarar av saker..

Försöker lägga det bakom mig.. vågade inte ta tablett när jag väl hade druckit eftersom jag inte vet hur dålig jag skulle bli (vill vara kapabel att se till min hund)

Tagit en fin långpromenad med vovvi nu iallafall 🥰
 
Trist, men det positiva är ju att du redan kommit igång med mötena och processen!

Det viktigaste skulle jag tro är att fortsätta gå på mötena! Även om det är skönt att skriva av sig online så kommer du få den riktiga hjälpen och stödet där att ta dig vidare. Bara att ta nya tag!
 
Tack hörrni :heart har en förmåga att trycka ner mig själv när jag inte klarar av saker..

Försöker lägga det bakom mig.. vågade inte ta tablett när jag väl hade druckit eftersom jag inte vet hur dålig jag skulle bli (vill vara kapabel att se till min hund)

Tagit en fin långpromenad med vovvi nu iallafall 🥰

Gyllene tillfälle att fundera över varför det var svårt att motstå. Vad var det som gjorde det för tufft att avstå?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
654
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 873
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 857
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 163
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp