AA möten. Hur går dom till?

Sådär.
Proverna på lever och röda blodkroppar låg precis över gränsvärdet och ses egentligen som normalt. Kisset? visade på måttlig konsumtion.

Fick Antabus utskrivet, bad om Campral också för suget, men hon tyckte vi börjar med Antabus.
Fick även Beviplex comp, som visade sig vara restnoterat överallt på obestämd tid (B12)

Funderar om det finns något annat jag kan ta?
 
Kan inte släppa känslan att jag känner mig som en "fejk"alkis. Provsvaren var ju inte så hemska?
De på AA har ju betydligt större problem än mig osv osv.

Samtidigt fattar jag ju att det inte är normalt att dricka två boxar vin på 7 dagar...
 
Kan inte släppa känslan att jag känner mig som en "fejk"alkis. Provsvaren var ju inte så hemska?
De på AA har ju betydligt större problem än mig osv osv.

Samtidigt fattar jag ju att det inte är normalt att dricka två boxar vin på 7 dagar...
Måste du vara riktigt i botten innan du tar tag i problemet? Är det inte bra att styra upp situationen innan du mår fysiskt skit, blivit av med jobbet, hamnat hos kronofogden osv?
 
Kan inte släppa känslan att jag känner mig som en "fejk"alkis. Provsvaren var ju inte så hemska?
De på AA har ju betydligt större problem än mig osv osv.

Samtidigt fattar jag ju att det inte är normalt att dricka två boxar vin på 7 dagar...

Man ska inte hålla på och jämföra sig med andra när det gäller såna här saker. Ditt liv är helt klart negativt påverkat av din alkoholkonsumtion och det är fullt tillräckligt, du ska inte behöva nå absoluta botten för att vara värdig hjälp.
 
Sådär.
Proverna på lever och röda blodkroppar låg precis över gränsvärdet och ses egentligen som normalt. Kisset? visade på måttlig konsumtion.

Fick Antabus utskrivet, bad om Campral också för suget, men hon tyckte vi börjar med Antabus.
Fick även Beviplex comp, som visade sig vara restnoterat överallt på obestämd tid (B12)

Funderar om det finns något annat jag kan ta?
Du kan köpa B12 receptfritt så länge om det var just B12 som var det viktiga. Beviplex Comp innehåller B12 men också flera andra B-vitaminer och folsyra. Fanns det inget utbyte i lager? Har du kollat Apotea?

Hejar på dig och tycker absolut att du ska ta dina problem på allvar, självklart finns det en plats för dig också på mötena. Det är ju jättebra att du tar tag i problemen i tid, innan du hamnar där andra på mötet varit. Även om dina värden enbart var lindrigt förhöjda nu kommer de inte att förbli så om du fortsätter dricka som du gjort.
 
Kan inte släppa känslan att jag känner mig som en "fejk"alkis. Provsvaren var ju inte så hemska?
De på AA har ju betydligt större problem än mig osv osv.

Sådär tycker jag absolut inte att du ska tänka. Det finns ju många fler negativa biverkningar av ett alkoholberoende än de som kan påvisas genom provtagning och situationen kan vara ohållbar även om inte proverna visar några särskilda resultat.
 
Sådär.
Proverna på lever och röda blodkroppar låg precis över gränsvärdet och ses egentligen som normalt. Kisset? visade på måttlig konsumtion.

Fick Antabus utskrivet, bad om Campral också för suget, men hon tyckte vi börjar med Antabus.
Fick även Beviplex comp, som visade sig vara restnoterat överallt på obestämd tid (B12)

Funderar om det finns något annat jag kan ta?
Prata med mottagningen, det finns alternativ till Beviplex comp som de kan skriva ut i stället :)
 
Fick Antabus utskrivet, bad om Campral också för suget, men hon tyckte vi börjar med Antabus.
Fick även Beviplex comp, som visade sig vara restnoterat överallt på obestämd tid (B12)

Funderar om det finns något annat jag kan ta?
Majoriteten B12-preparat är restnoterade i hela Sverige, i juli trodde mitt apotek att det skulle ta några månader innan de finns igen. Jag fick istället Betolvex utskrivet då den kom som ett parti till mitt landsting. Så prata med läkaren om att få utbytespreparat (dvs samma sak, annat namn) utskrivet.

Vill bara inflika att du är otroligt stark som sökt hjälp, jag hejar på dig!
 
Kan inte släppa känslan att jag känner mig som en "fejk"alkis. Provsvaren var ju inte så hemska?
De på AA har ju betydligt större problem än mig osv osv.

Samtidigt fattar jag ju att det inte är normalt att dricka två boxar vin på 7 dagar...
Jag har träffat extremt grava missbrukare, som ändå på något vis lyckats ha en bra lever. Typ sådär att man knappt kan tro att provsvaren är korrekta.
 
Jag har träffat extremt grava missbrukare, som ändå på något vis lyckats ha en bra lever. Typ sådär att man knappt kan tro att provsvaren är korrekta.

Ja kroppen är mysko. Min mamma är alkis (och fet) sen många många år och har ändå tagit sig igenom kroppsliga krämpor som andra friska människor dött av (organsvikt på fler än ett organ på samma gång, div hjärtproblem, covid-19, bröstcancer osv). Att hennes lever fortfarande fungerar är lite av ett mirakel.
 
Kan inte släppa känslan att jag känner mig som en "fejk"alkis. Provsvaren var ju inte så hemska?
De på AA har ju betydligt större problem än mig osv osv.

Samtidigt fattar jag ju att det inte är normalt att dricka två boxar vin på 7 dagar...

Måttstocken är hur ditt liv påverkas av ditt drickande, inte hur proverna ser ut. Min vän som var ganska rejält alkoholiserad hade finfina värden
 
Kan inte släppa känslan att jag känner mig som en "fejk"alkis. Provsvaren var ju inte så hemska?
De på AA har ju betydligt större problem än mig osv osv.

Samtidigt fattar jag ju att det inte är normalt att dricka två boxar vin på 7 dagar...

En kompis och jag kollade nyligen vad som var riskkonsumtion på någon sida på nätet. Där sa de att som kvinna skulle man då max dricka 2 flaskor vin per vecka. Allt över det var riskkonsumtion. Och dricker man 2 boxar är man ju uppe i 8 flaskor. Det är ju jättemycket!

Det är ju jätteskönt att du inte fått skador än. Men också jättebra att du tar tag i det här.
Så grymt bra jobbat!

Jag tror inte heller du ska jämföra dig med andra på mötet. Det finns alltid någon som har det sämre.
Jag tänker mer så här; "Mår du bra?". Det upplever ju jag att du inte går. Och då är det suveränt att du tar tag i det. För din skull!

Jag hade grannar som var ett par med hyfsade jobb och god ekonomi. Men de drack en hel del. På kvällarna satt de ofta på lokala pizzerian och söp. Sen fortsatte de hemma. De grejade behålla sina jobb under några års tid. Men till slut kom allt ifatt dem. Hon nyktrade till och fick nytt jobb efter varit arbetslös en tid. Han var fortfarande kvar i missbruket. Så hon orkade inte och flyttade. Han ville inte ha hjälp. Hon tog den och kämpade.
Det var nog få som skulle upplevt dem som vrak och alkoholister dagtid första åren. Men efter ett tag så blev det ju märkbart dagtid med.

Så det är väl kanon att ta tag i det innan det eventuellt blir värre. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
654
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 873
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 857
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 163
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp