Nej, det verkar vara mycket du inte förstår i den här diskussionen. Du verkar ha jättesvårt att zooma ut och sluta ta det som en personlig förolämpning att:
Det finns kopplingar mellan jämställdhet och barnafödande.
Det finns kopplingar mellan kvinnors självständighet och barnafödande.
Jag ska svara för sista gången i den här tråden, och till dig, för ärligt talat känns det som att du trollar eller nåt och väljer att inte förstå nåt som är väldigt enkelt och väldigt okontroversiellt: Relationer blir generellt sett mindre jämställda när man skaffar barn. Som kvinna är det inte oproblematiskt att välja att bli mamma; om du inte är tillräckligt självständig kan du ha väldigt svårt att lämna en dålig partner och ännu mer så om du har barn med honom. Om du då är 22 finns det en statistiskt större risk att du inte har hunnit få insikt i de här sakerna, du kanske inte har hunnit göra dig så pass självständig att du kan välja att gå den dagen du vill. Den risken finns ALLTID men som sagt jag tror absolut att risken är större när du är så ung.
Jag kan seriöst inte begripa att du sitter här och argumenterar EMOT att unga kvinnor riskerar att bli fast med värdelösa jävla män om de väljer att skaffa barn med dem. Att det kan vara BRA som kvinna att hinna utbilda sig, finna sig själv, skaffa sig sitt liv, veta vad man vill INNAN man binder sig till en person för resten av sitt liv (för det blir man! skaffar man barn med någon kommer den personen ALLTID finnas i ditt liv).
Jag blir seriöst alldeles för arg för att fortsätta skriva i den här tråden. Hur fan man kan sitta på ett kvinnodominerat forum och totalt välja att bortse från hur strukturer och världen ser ut bara för att man själv tar illa upp över någon antyder att ens personliga val var fel. Jag pratar inte om enskilda unga kvinnor som väljer att skaffa barn och är jättenöjda. Jag pratar om vad jag ser som ett potentiellt samhälleligt bekymmer - en tillbakagång i jämställdhet för att kvinnor (om det nu stämmer) väljer att skaffa barn tidigt och därmed riskerar att välja ett liv som Mamma snarare än en Person innan de hunnit klura ut vem de är och vad de faktiskt vill göra med sina liv.
Så, nu skiter jag i det här. Propagera du på för att 20-åringar ska skaffa barn om du tycker att det känns bra. Själv har jag fått huvudvärk.
Jag tar inget som en personlig förolämpning. Det vet jag inte ens hur du kan få det till. Jag anser att var och en ska få göra sina egna val och att ingen annan har med att göra när/om man vill ha barn eller inte vill ha barn när det handlar om vuxna människor. Så länge båda parter vill bli föräldrar och tar sitt ansvar för barnet så har ingen annan med det att göra. Jag har aldrig någonsin propagerat vare sig för eller emot att någon ska få barn. Du får gärna citera var jag skulle ha skrivit något sådant. Jag propagerar för att var och en ska välja själv och jag önskar att alla som väljer att få barn väljer att få de barnen/barnet med någon som vill dela föräldraskapet med dem.
Vad tycker du att lösningen är? Att ingen ska få barn? Jag ser det på ett annat sätt än du och du får självklart se det som att jag har fel men jag anser att var och en ska göra sitt bästa för att dela på föräldraskapet. Jag har jättesvårt att förstå varför någon väljer att få barn med någon som redan innan graviditeten ens är planerad avsäger sig föräldraskapet och jag anser verkligen inte att någon ska få barn innan hen känner sig redo för det, som en substitut för något eller en flykt från något. Barn ska alltid vara efterlängtade, älskade och önskade. Ingen ska behöva födas för att föräldrarna inte vill jobba eller av någon annan orsak än att de vill ha barn.
Jag tycker att en bra lösning är att göra människor medvetna om vilka fällor som finns, det borde de verkligen ta upp på föräldrakurserna, och jag hoppas verkligen att det går igenom med delad föräldraledighet. Jag skulle gärna se krav på delad vab också.
Jag skulle gärna se statistik över att yngre kvinnor har svårare att lämna dåliga relation än äldre kvinnor.
Jag har aldrig argumenterat för att någon ska få barn med någon som är värdelös. Jag skulle gärna få ett citat där jag skulle skrivit något så urbota korkat.
Nej. Han kommer inte alltid finnas i ens liv. Han kommer finnas fram till studenten sedan behöver man inte ha någon kontakt om man inte vill.
Alla är olika. Vissa är redo för barn tidigt i livet, vissa senare och vissa aldrig. Vissa vill aldrig ha barn och ser det inte som något intressant alls medans andra längtar tills de kan få barn. Jag anser inte att någon annan har rätt att döma någon för att de väljer utefter sitt hjärta.
Jag förstår verkligen inte vad du är så upprörd över. Mina personliga val är inget som har med detta att göra och jag skulle aldrig propagera för att någon skulle göra samma val som jag. Det är helt upp till var och en.