Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt.
Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder ni kanske t.om. något själva? Med teknik och medier menar jag allt ifrån att ha Bank-ID, och betala räkningar på nätet samt internetshoppa, men även använda nya medier och kanaler som de olika sociala medierna, streamingfilm/TV som HBO och Netflix. Har ni en smart telefon? Använder ni i sådana fall någon/några appar på den?
Anledningen till min nyfikenhet är en diskussion jag hade med mina föräldrar vid matbordet tidigare ikväll. De är i 60 års åldern, men i mitt tycke så hopplöst efter när det kommer till medier och teknik. Alltså seriöst. Inte bara för att "jag är ung och har koll", utan verkligen efter. Tycker jag iaf. Men folk i den åldern kanske inte är mer "moderna" än så?
Bara för att förklara deras kunskapsläge på området:
Mamma: Så efter att det är tragiskt. Upptäckte Aftonbladets Webb och SVT Play på datorn år 2016 - seriöst! Vilket förövrigt är det enda hon kan göra på datorn. Har inte Bank-ID, har ett bankomatkort, men använder det bara 1 gång/månad, för att sedan betala allting kontant. Har givetvis ingen smart telefon, och kan inte MMSa med sin gamla knapptelefon. Vet inte vad varken sociala medier eller streamingfilm/TV är. Har inget intresse av att ta reda på det heller.
Pappa: Inte fullt lika tragiskt verklighetsfrånvänd som mamma, men ändock illa. (Särskilt i kontexten att han är civ.ing och under 20 år från slutet av 90-mitten av 10-talet jobbade med datateknik!). Har Bank-ID, och kan betala räkningar på nätet. Internetshoppar dock sällan då han tycker det är krångligt. Blev påprackad en smartphone av förra jobbet 2015, men lyckades inte förstå hur man använde den och gav den till mig istället. Fick ytterligare en ny chans på nya jobbet 2016 - då med en 1 veckas kurs i hur man använde den också, vilket funkade lite bättre! Tog dock 1 år att lära sig MMSa, och vet fortfarande inte om emoji-funktionen. Använder inga appar heller, utan bara ringa, SMSa och kolla mailen. Hört talas om sociala medier, men tycker inte att det verkar vara något för honom. Vet inte vad streamingfilm/TV är.
De här två stackars fossilerna är alltså i 60 års åldern. "Bara".
Min högst ovetenskapliga uppfattning är att många i +/- deras ålder ändå har lite bättre koll, och t.om. använder t.ex. Bank-ID och sociala medier i hög utsträckning.
Men är det verkligen så, eller är det bara min känsla? Vad säger ni, lite "äldre" bukefalister?
Det säger nog mer om just dina föräldrar, än om alla personer över 50.
Min mamma är 95 år, använder dator med internet dagligen, har såklart bank-id och betalar räkningar via nätet utan problem. Vi (barn och barnbarn) försöker få henne att undvika sociala medier av bl.a. integritetsskäl, hittills har vi lyckats. Mail använder hon såklart. Hon har mobiltelefon (knapptelefon) men har svårt att skicka sms, dock kan hon läsa dem.
Hon läser dagstidningen digitalt och på papper.
Digitalkamera har hon sedan minst ett decennium, och kan också ladda in bilderna till datorn.
Hon föredrar att handla i affärer men behöver då skjuts nu för tiden, hon beställer hem mat via nätet, men tycker det är mycket roligare när hon barn, barnbarn eller någon granne tar med henne till affären.
Personligen har jag inga som helst "tekniska problem" med att använda diverse sociala medier (däri inkluderar jag instagram, youtube, facebook m.fl), men av bl.a. integritetsskäl, och att affärsmodellen enligt mig är vidrig, så använder jag inte dessa.
Jag ser heller inte sociala medier, som "teknikprylar" på något som helst sett, utan det är något helt annat. Nämligen ett sätt för stora företag att samla in data om mig och andra, för att sedan sälja detta vidare.
I händerna på auktoritära regimer eller cyniska företag, så blir det mycket obehagligt.
Av liknande skäl, använder jag heller inte "molnet" för lagring av annat än för att göra min bokföring tillgänglig för revisionsbyrån jag anlitar.
Jag har istället ett nätverk här hemma, med egen serverlagring.
Betyder då min vägran att använda t.ex. facebook, att jag är gammaldags? Eller beror det på att jag värnar om andra värden som personlig integritet istället?
Jag har chromecast till en tv för att se på netflix m.m. och en annan tv är en smart-tv, är numera väldigt ointresserad av att skaffaen massa musik som förbrukningsvara.
Jag har swish och izettle när jag säljer lammprodukter.
Vad som är "teknik", vad som är "internetapplikationer", och vad som kan anses "modernt", vad som är "tekniknaivt" respektive "teknikfientligt" kan alltid diskuteras på ett seriöst sätt om man vill det.
Men hur man använder eller inte använder datorer, mobiltelefoner och internet, har föga att göra med ålder enbart, utan har väldigt mycket med grundläggande inställning att göra.