Lägger till att pappa aldrig behövt tekniken för jobb eller intressen har inställningen att det är framtiden så bara att lära sig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mina föräldrar är 62 & 67. Inte det minsta mossiga och har koll på allt du nämner.
Min morfar fyllde nyss 90. Har smartphone, Facebook och var nyss nere i Spanien med sin 86åriga fruga, tillika min mormor, och renoverade sitt hus där.
Sluta tro att alla äldre än 50 år är okunniga, trötta och ointresserade.
Tycker inte du behöver slänga någonting i ansiktet på dina stackars föräldrar. Varför vara så otrevlig? Om det finns nåt de vill göra men inte klarar så får du väl erbjuda dig att hjälpa till på en nivå som är bekväm för dem, och om de inte har problem med någonting i vardagen så spelar det ju ingen som helst roll hur de sköter sina grejer. Så länge man kan betala kontant så får väl din mamma göra det om hon känner sig mest bekväm så. När det blir omöjligt får man väl hjälpa till då, när det inte finns nåt val längre.Häftigt!
Det var just detta jag ville motbevisa med den här tråden! Mina föräldrar är ju uppenbarligen det, men ville hitta motsatta exempel (läs: för att kunna slänga i ansiktet på de vid nästa diskussion av detta slag!) för att kunna visa de att man faktiskt kan vara modern fast man passerat 60!
Min pappa är likadan Fast han pratar ändå med sina gamla vänner via min mammas sociala medier men egna konton ska han då inte ha!Mina föräldrar är båda över 55 och har absolut inga problem att hantera det som beskrivs i trådstarten, även om helvetet lär frysa till is innan min pappa skaffar någon slags sociala medier.
Jag är 32, skaffade min första smartphone... 2015 kanske, har bara skaffat bankID på kort och inte på mobilen och har därmed inte swish, vägrar facebook osv. Min pappa är betydligt mer i framkant teknikmässigtMina föräldrar ligger långt före mig i teknik. De har båda smartphones sedan jagvetintehurmångaår och jag sitter med min gamla knappmobil och vägrar byta. De kör med bankID och swish och jag med banköverföringar via datorn.
Min mor hade facebook före mig och nu instagram. Jag använder facebook på nåder och saknar fortfrande ICQ eftersom det var mycket bättre!
Jag är mellan trettio - förtio och både mor och far över sextio.
Hypermoderna skulle jag inte säga, de är väl som folk är mest?*Blink* *Blink*
I'm in chock. Vet inte vad jag ska säga. Vilka hypermoderna föräldrar du har!
Det var just detta jag ville motbevisa med den här tråden! Mina föräldrar är ju uppenbarligen det, men ville hitta motsatta exempel (läs: för att kunna slänga i ansiktet på de vid nästa diskussion av detta slag!) för att kunna visa de att man faktiskt kan vara modern fast man passerat 60!
Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt.
Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder ni kanske t.om. något själva? Med teknik och medier menar jag allt ifrån att ha Bank-ID, och betala räkningar på nätet samt internetshoppa, men även använda nya medier och kanaler som de olika sociala medierna, streamingfilm/TV som HBO och Netflix. Har ni en smart telefon? Använder ni i sådana fall någon/några appar på den?
Anledningen till min nyfikenhet är en diskussion jag hade med mina föräldrar vid matbordet tidigare ikväll. De är i 60 års åldern, men i mitt tycke så hopplöst efter när det kommer till medier och teknik. Alltså seriöst. Inte bara för att "jag är ung och har koll", utan verkligen efter. Tycker jag iaf. Men folk i den åldern kanske inte är mer "moderna" än så?
Bara för att förklara deras kunskapsläge på området:
Mamma: Så efter att det är tragiskt. Upptäckte Aftonbladets Webb och SVT Play på datorn år 2016 - seriöst! Vilket förövrigt är det enda hon kan göra på datorn. Har inte Bank-ID, har ett bankomatkort, men använder det bara 1 gång/månad, för att sedan betala allting kontant. Har givetvis ingen smart telefon, och kan inte MMSa med sin gamla knapptelefon. Vet inte vad varken sociala medier eller streamingfilm/TV är. Har inget intresse av att ta reda på det heller.
Pappa: Inte fullt lika tragiskt verklighetsfrånvänd som mamma, men ändock illa. (Särskilt i kontexten att han är civ.ing och under 20 år från slutet av 90-mitten av 10-talet jobbade med datateknik!). Har Bank-ID, och kan betala räkningar på nätet. Internetshoppar dock sällan då han tycker det är krångligt. Blev påprackad en smartphone av förra jobbet 2015, men lyckades inte förstå hur man använde den och gav den till mig istället. Fick ytterligare en ny chans på nya jobbet 2016 - då med en 1 veckas kurs i hur man använde den också, vilket funkade lite bättre! Tog dock 1 år att lära sig MMSa, och vet fortfarande inte om emoji-funktionen. Använder inga appar heller, utan bara ringa, SMSa och kolla mailen. Hört talas om sociala medier, men tycker inte att det verkar vara något för honom. Vet inte vad streamingfilm/TV är.
De här två stackars fossilerna är alltså i 60 års åldern. "Bara".
Min högst ovetenskapliga uppfattning är att många i +/- deras ålder ändå har lite bättre koll, och t.om. använder t.ex. Bank-ID och sociala medier i hög utsträckning. Men är det verkligen så, eller är det bara min känsla? Vad säger ni, lite "äldre" bukefalister?
Häftigt!
Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt.
Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder ni kanske t.om. något själva? Med teknik och medier menar jag allt ifrån att ha Bank-ID, och betala räkningar på nätet samt internetshoppa, men även använda nya medier och kanaler som de olika sociala medierna, streamingfilm/TV som HBO och Netflix. Har ni en smart telefon? Använder ni i sådana fall någon/några appar på den?
Anledningen till min nyfikenhet är en diskussion jag hade med mina föräldrar vid matbordet tidigare ikväll. De är i 60 års åldern, men i mitt tycke så hopplöst efter när det kommer till medier och teknik. Alltså seriöst. Inte bara för att "jag är ung och har koll", utan verkligen efter. Tycker jag iaf. Men folk i den åldern kanske inte är mer "moderna" än så?
Bara för att förklara deras kunskapsläge på området:
Mamma: Så efter att det är tragiskt. Upptäckte Aftonbladets Webb och SVT Play på datorn år 2016 - seriöst! Vilket förövrigt är det enda hon kan göra på datorn. Har inte Bank-ID, har ett bankomatkort, men använder det bara 1 gång/månad, för att sedan betala allting kontant. Har givetvis ingen smart telefon, och kan inte MMSa med sin gamla knapptelefon. Vet inte vad varken sociala medier eller streamingfilm/TV är. Har inget intresse av att ta reda på det heller.
Pappa: Inte fullt lika tragiskt verklighetsfrånvänd som mamma, men ändock illa. (Särskilt i kontexten att han är civ.ing och under 20 år från slutet av 90-mitten av 10-talet jobbade med datateknik!). Har Bank-ID, och kan betala räkningar på nätet. Internetshoppar dock sällan då han tycker det är krångligt. Blev påprackad en smartphone av förra jobbet 2015, men lyckades inte förstå hur man använde den och gav den till mig istället. Fick ytterligare en ny chans på nya jobbet 2016 - då med en 1 veckas kurs i hur man använde den också, vilket funkade lite bättre! Tog dock 1 år att lära sig MMSa, och vet fortfarande inte om emoji-funktionen. Använder inga appar heller, utan bara ringa, SMSa och kolla mailen. Hört talas om sociala medier, men tycker inte att det verkar vara något för honom. Vet inte vad streamingfilm/TV är.
De här två stackars fossilerna är alltså i 60 års åldern. "Bara".
Min högst ovetenskapliga uppfattning är att många i +/- deras ålder ändå har lite bättre koll, och t.om. använder t.ex. Bank-ID och sociala medier i hög utsträckning. Men är det verkligen så, eller är det bara min känsla? Vad säger ni, lite "äldre" bukefalister?
Eller hur!En femtioåring är inte gammal.
Min pappa (född 54)är personen du aldrig hört talas om han har nog aldrig skickat ett sms i sitt liv. Han blev sjukpensionär för cirka 15 år sen, innan dess så försökte han nog undvika datorn på jobbet så gott han kunde. Jag ska vara ärlig, jag vet inte riktigt hur det går till att betala räkningar utan internet, man postar dom?
Herregud.
Datorerna gjorde sitt intåg på 80-talet. På 90-talet kom PC i stort sett i varje hem. Det är 30 år sedan.
De som klarat att leva utan kontakt med datorer har antingen levt under en sten eller inte arbetat alls.
Din familj är rariteter. Tror knappt jag träffat folk i den åldern som är så världsfrånvända?
Känner jag någon enda i 60 och över som inte har swish? Någon enda som inte kommunicerar via mail och sms? Nä, det gör jag inte
Min älskade elev från somalia, 60 år och analfabet - hon har smartfone.
/tanten - datalärare på 90-talet