5års trots?

josefinefreed

Trådstartare
Är lite nyfiken.. Köper man en 4-åring, kan man då med all säkerhet vänta sig att den står på 2 ben mestadels av tiden som 5åring?

Eller är det bara vissa?

Har fått höra så mkt om 5års-trots nu och det låter som om man ska vänta sig värsta monstren.

Så vad säger ni?

Sv: 5års trots?

Nej, det kan man inte generellt säga.
Innan hästen är vuxen (om ens då) går den igenom en massa olika stadier både under utbildningen och rent fysiskt, men behöver inte nödvändigtvis vara nåt monster i nån av dessa.

Jag har aldrig hört talas om femårstrots :confused:
Har själv ett femårigt kallblodstravarsto som är hur medgörlig som helst.

Immer

Okej. För jag funderar nämligen på en yngre häst, 4 år, har fått lite blandade åsikter av närastående.. ca 50/50.. Och vissa låter det på som att det är värsta mardrömmen, medans vissa säger att man inte ska göra en sån stor grej av det. Tar man det bara lungt och på hästens villkor så går det oftast bra.

Nej jag börjar fundera på vad dom verkligen pratar om.. Vet många av mina vänner som har hur trevliga unghästar som helst.

Jo precis. Och hur man uppfostrar den väl? Låter man den ta övertaget och sådär, då kan det ju bli lätt att den blir sådär "bråkig".. Men är man bara lugn och konsekvent tkr jag inte det borde vara några problem.

Det mesta hänger ju som du säger, på individen.

Nej, det kan man inte generellt säga.
Innan hästen är vuxen (om ens då) går den igenom en massa olika stadier både under utbildningen och rent fysiskt, men behöver inte nödvändigtvis vara nåt monster i nån av dessa.

Så bra skrivet :bow:

Jag personligen tror inte ett ord på trots. En häst som är väl förberedd för de uppgifter den ställs inför tar sig an dessa med glädje och arbetsvilja - annars har man förberett den fel. Punkt slut ta mig fan.

Har aldrig varit med om 5-årstrots, faktiskt. De enda trotsiga hästar jag stött på har varit 2 eller 3 och inte särskilt mycket hanterade som föl/åringar.

Jag tycker nog att de är som värst i 2-årsåldern, då de är som busiga, kaxiga fölungar som plötsligt upptäcker att de är jäääättestora och jääättestarka. :crazy:

Men reder man ut alla diskussioner då så tror jag att man slipper mycket tjafs i framtiden. Och om det dyker upp nya uppror så gäller det att kväsa dem redan första sekunden, inte tänka att det var en engångsföreteelse som kan få passera.

Okej. Jag håller med! :) Det var det jag trodde, men vart lite förvirrad när folk började komma med kritik om att det kommer bli som "en mardröm" för mig ungefär.. men det kanske handlar om något annat än välvilja från dem, vad vet jag..

Det är säkerligen olika från häst till häst.
Jag köpte mitt fullblod som 2-åring. Han har hittils haft 3 "faser" ;):

* 2 till 4,5 år -snäll som ett lamm.
* 4,5 till 5 år -trotsig och vild. Full i faan :D
* 5 år (nu) - snäll igen men skvättig o skuttig :grin:

man får den häst man skapar ;)

the_connemara och PrincFair beskrev det bra :bow:

begreppet 5 årst trots brukar handla om att 5 åringar som utbildats seriöst och med sikte på prestation osv, vanligen har kommit till ett snäpp högre i utbildningen där kraven har höjts och ibland responderar hästen till detta.

det är inte en fas som alla hästar går igenom över huvud taget.

dock så är det väl så att om man skaffar en unghäst och kanske inte har så mkt erfarenhet av det, så ska man veta att det kan och troligtvis kommer, faser där hästen reagerar osv, och i värsta fall har det att göra med ens egen hantering. Jag säger detta bara för att jag tycker man ser alltför många som står där och har köpt en unghäst för första gången, och som sen är förvånade att det är lite liv och drag i den, och att den inte är som 16 åringen de hade tidigare.

:D

med mina är det tvärtom.... 15 åringen är betydligt piggare och busigare än 3 åringen

haha

Jag köpte min häst när han precis hade fyllt 5, och han testade mig rejält och om det var 5 års trots som utlöstes av ägarbyte eller en rejäl testning av mig som ny ryttare har jag ingen aning om. Han stod på bakbenen och var allmänt "omöjlig"

Han testar nya ryttare nu också så det lutar nog mot det sista tror jag :D

Min lille man var väldigt trotsig när han var i den åldern, men det tror jag berodde mycket på mig också. Jobbar mycket NH med alla mina hästar och idag har jag inga som helst problem. Mycket händer både fysiskt och psykiskt i dom små liven i den åldern, men med rätta metoder går allt! Säkerställ din egen position till hästen tidigt så kommer ni nog kunna ha en trygg och bråkfri relation ni med! Lycka till!

Tack!

Men igår fick jag hem min nya, och det blev en 8åring! ;) (Men jag valde inte efter åldern såklart)

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 122
Senast: Ponsa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: Squie
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 252
Senast: Sesca
·
  • Låst
Hundhälsa Hej! Jag har en Cocker spaniel på 3 år där situationen nu är väldigt ohållbar. Ända sedan han var liten har han varit osäker, speciellt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
8 794
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar