5a på skott

Du ser lösningen på problemet genom att använda dig av hundar med estetiska fel. Problemet är att det löser inget utan skapar bara nya problem istället.

En till sak som ställer till det är att det är få som gjort MH. Därför är urvalet bland dom väldigt litet.

Ja jag förstår att du tycker att det går i cirklar för du har låst dig vid att man löser problemet genom att använda hundar med estetiska fel.

Fast det är väl ett "bättre problem" att ha färgfel, än hundar som är sjukliga både psykiskt och fysiskt?

Min hund är skotträdd (framförallt fyrverkerier är ett problem) och det är inget jag skulle önska min värsta ovän... Riktigt riktigt jobbigt. :cry: Med det ville jag bara säga att jag aldrig skulle avla på eller köpa valp från skotträdda/ljudkänsliga hundar (det var typ det första jag pratade om med uppfödare nu när jag letade valp...).

"Min" ras är till största delen avlad på funktion och inte utseende, så jag fattar inte heller riktigt hur det kan vara så viktigt med t e x en fläck istället för en prick... :o

Min hund är skotträdd (framförallt fyrverkerier är ett problem) och det är inget jag skulle önska min värsta ovän... Riktigt riktigt jobbigt. :cry: Med det ville jag bara säga att jag aldrig skulle avla på eller köpa valp från skotträdda/ljudkänsliga hundar (det var typ det första jag pratade om med uppfödare nu när jag letade valp...).

"Min" ras är till största delen avlad på funktion och inte utseende, så jag fattar inte heller riktigt hur det kan vara så viktigt med t e x en fläck istället för en prick... :o

Min hund har ett öra med en Blaffa och ett öra utan blaffa. Här är skillnaden på honom!

12_by_tontorollostorm-d9z08ml.jpg

1_by_tontorollostorm-d91tyu4.jpg

Jo men problemet är att du likväl avlar in problemet med rädsla på MH.

Skillnaden är att du ser lösningen genom att blanda in hundar med andra fel. Så förutom att avla in rädsla så avlar man även in skönhetsfel. Men du får inte bort rädslan. För genpolen för det är (för) liten för dom som gjort MH.

Vad som behövs är att fler dalmatiner gör MH så att det finns fler med känd mental status att välja mellan. Idag är dom väldigt få.

Men detta verkar vara påväg att ändras då uppfattningen om vad MH är och vad det säger om hunden håller på att ändras. Men som vanligt så är vissa saker mer långsamma än vad dom egentligen behöver vara.

För i grunden är det ju väldigt lätt. Låt alla avelsdjur genomgå MH. Hur svårt kan det vara. Men människor är tja.....människor helt enkelt.
Fast ingen har väl sagt att det ska avlas på hundar med TVÅ fel?
Vi säger bara att OM det finns hundar med blaffa som har de andra bitarna. mentalitet och hälsa - så ska man väl ta in den i avel TROTS färgfel istället för att avla på på en hund utan blaffa men som är sämre på de andra planen?

Vi säger bara att OM det finns hundar med blaffa som har de andra bitarna. mentalitet och hälsa - så ska man väl ta in den i avel TROTS färgfel istället för att avla på på en hund utan blaffa men som är sämre på de andra planen?

I alla fall jag vill då gå steget längre och säga att om en ras har allvarliga hälsoproblem som innebär att många hundar inte har i avel att göra så bör man lätta ordentligt på utseendekrav tills man kommit till rätta med hälsan. Exkludera alla hundar lika, som om felen vore lika, snävar in populationen alldeles i onödan tycker jag.

Jo men nu är det så att den hunden med blaffa har med största sannolikhet lika stora problem med rädsla som kullsyskonen har. Detta för att det är någon enstaka valp som har en blaffa. Du löser alltså inte problemet bara för att du avlar på någon med blaffa.

Hade det varit så att hela kullar kasserades så hade det givetvis funnits en mening med det.

Sen är det inte så att det är svårt att hitta en mentalt frisk dalmatiner utan det är få pga att det är få dalmatiner som gjort MH.

Vad som varit det största problemet har väl varit att en del uppfödare har inte riktigt förstått problemet med att avla på "dåligt" MH. I en så pass liten ras så blir även inte så många ganska så många.

Jo men problemet är att du likväl avlar in problemet med rädsla på MH.

Skillnaden är att du ser lösningen genom att blanda in hundar med andra fel. Så förutom att avla in rädsla så avlar man även in skönhetsfel. Men du får inte bort rädslan. För genpolen för det är (för) liten för dom som gjort MH.

Vad som behövs är att fler dalmatiner gör MH så att det finns fler med känd mental status att välja mellan. Idag är dom väldigt få.

Men detta verkar vara påväg att ändras då uppfattningen om vad MH är och vad det säger om hunden håller på att ändras. Men som vanligt så är vissa saker mer långsamma än vad dom egentligen behöver vara.

För i grunden är det ju väldigt lätt. Låt alla avelsdjur genomgå MH. Hur svårt kan det vara. Men människor är tja.....människor helt enkelt.

Så din lösning är att fortsätta avla på snygga, men rädda hundar tills fler gjort mh?
För aveln lär knappast ta paus medan man väntar på att detta ska ske.

Jag anser det inte alls säkert att man avlar in rädslan i lika stor omfattning om man väljer mentalt bra hundar med skönhetsfel. Självklart utrotas inte rädslan omgående, men för min del är det självklart att graden av rädsla i rasen minskar om man väljer att avla på de mentalt starkaste hundarna. Om man på köpet får lite skönhetsfel så är det en piss i nilen. Det påverkar ju inte ens hunden.

En sak jag undrar över lite är varför just en 1a är så åtråvärt? Dvs självklart vill man inte se någon som helst rädsla.. Men vad jag vet är en 1a i princip att hunden inte uppmärksammar skottet whatsoever. Är det verkligen dåligt på nått sätt öht om hunden uppfattar att "kolla där, ett skott!" ? Ja om man inte ska tävla i IPO eller nått sånt då, där den kanske skulle tappa fokuset i attacken kanske?
Nej, så är det inte alls. Hunden får tom avbryta leken mkt kort vid första skottet för att den blir överraskad, bara den upptar leken igen. Och i passivitet får hunden absolut reagera, man gör skillnad i HUR hunden reagerar.

Sorry, jag har faktiskt bara kollat på KNPV-tävling live, borde skrivit det istället för IPO (fick i min snabbdumma skalle för mig att det kanske var samma där).

Men hur mycket skott är det i vardagen? Isf vore det ju minst lika bra eller viktigt med nollreaktion på rasslet, dock så brukar det inte fokuseras lika mycket på det när man ser folk presentera resultat från MH (vad jag sett).. Om jag tänker fel här, hur isf?
Min skotträdda hund bor på landet och har i flera år mått jättedåligt när det är jaktsäsong. Hon har haft panik hemma ibland när vi andra knappt ens hör ett litet poff.. Och som sagt så sprider det sig till ljudrädsla överlag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 930
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat