5a på skott

Om det föds 6 valpar i en kull. En får en blaffa. Alla gör MH och bara den med blaffan får en 1:a. Dom andra får 3 och 5.

I min värld är det då i princip lika illa att avla på den med blaffan. Hade det nu varit så illa att det inte funnits några individer alls förutom den med blaffan så hade man ju fått ta den. Men riktigt så illa är det ju inte.

Problemet nu är att det är så pass få dalmatiner som gjort MH så urvalet bland dom är litet. Men det verkar ju som om det håller på att ändras.

Jag kan inte se hur det exemplet är relevant för det jag skrev, så jag har svårt att svara på det resonemanget. Poängen var ju att blaffor, eller andra rent estetiska fel, i sig inte borde diskvalificera en hund från avel.

Alla rasklubbar som använder MH borde börja med Mentalindex - det underlättar så otroligt mycket för förståelsen av mentalitet och dess nedärvning, och gör att diskussionen kommer på en helt annan nivå.

Jag kan inte se hur det exemplet är relevant för det jag skrev, så jag har svårt att svara på det resonemanget. Poängen var ju att blaffor, eller andra rent estetiska fel, i sig inte borde diskvalificera en hund från avel.

Alla rasklubbar som använder MH borde börja med Mentalindex - det underlättar så otroligt mycket för förståelsen av mentalitet och dess nedärvning, och gör att diskussionen kommer på en helt annan nivå.
Fast om man vill ha en ras som ser ut på ett speciellt sätt så måste ju det oönskade utseendet vara diskvalificerande. Annars kommer ju hundarna se ut hur som helst.

Är rastandarden vit med prickar så är det ju inte ok att blanda in fläckar plötsligt. Att förvalta utseendet på hunden är också en del i ett avelsarbete.

Fast om man vill ha en ras som ser ut på ett speciellt sätt så måste ju det oönskade utseendet vara diskvalificerande. Annars kommer ju hundarna se ut hur som helst.

Är rastandarden vit med prickar så är det ju inte ok att blanda in fläckar plötsligt. Att förvalta utseendet på hunden är också en del i ett avelsarbete.

Men det behöver komma SIST! Inte före hundarnas mående! Sist.

Usch, hur kan man uppmana till att ljuga för potentiella rasintressenter på det sättet? :(

Det var vad nästan varenda jäkel sa till oss när vi köpte Dalmatiner! Vi var dumma och okunniga förstagångsköpare av hund så litade vi på folk som ägde Dalmatiner och födde upp Dalmatiner att det är en frisk ras och så fick vi en sjukling och efter det har vi insett hur fruktansvärt sjuk rasen är.

Och har man stora problem i en ras, vilket @isafore och andra varit inne på, så är prickarna verkligen skitsamma innan man fått ordning på fysisk och mental hälsa. Vilket borde vara självklart för alla, och vilket är vad jag har skrivit nu de senaste 10 inläggen.

Och har man stora problem i en ras, vilket @isafore och andra varit inne på, så är prickarna verkligen skitsamma innan man fått ordning på fysisk och mental hälsa. Vilket borde vara självklart för alla, och vilket är vad jag har skrivit nu de senaste 10 inläggen.
Ja men det hjälper inte att använda sig av dom med blaffor för de är av samma genetiska material som de andra.

Det är få dalmatiner som gjort MH och därmed blir det få att välja mellan där mental status är känd.

Detta är ju dock på väg att ändras.

Ja men det hjälper inte att använda sig av dom med blaffor för de är av samma genetiska material som de andra.

Det är få dalmatiner som gjort MH och därmed blir det få att välja mellan där mental status är känd.

Detta är ju dock på väg att ändras.

Om man slutar utesluta hundar ur avel på grund av rent estetiska orsaker så kommer det att vidga avelsbasen. Det är grundtanken. Sen är väl alla svenska dalmatiner släkt med varandra så den genetiska variationen är liten från första början, och då är väl import ett bra alternativ. Och/eller utavel. Och/eller att undersöka om det finns hundar som tidigare sållats bort ur avel pga estetik, som kan tillföra genetisk differentiering - hur många hundar/kullar som föds med blaffor har jag ingen aning om, men poängen är densamma oavsett ras. Det finns många vägar framåt för en ras med mentala och fysiska problem, men lösningen är INTE att fortsätta att prioritera utseende framför hälsa och ändå hoppas på ett annat resultat än innan. Men jag tycker att den här diskussionen går i cirklar och är lite trött på att skriva samma sak om och om igen, så jag sätter punkt för min del.

Om man slutar utesluta hundar ur avel på grund av rent estetiska orsaker så kommer det att vidga avelsbasen. Det är grundtanken. Sen är väl alla svenska dalmatiner släkt med varandra så den genetiska variationen är liten från första början, och då är väl import ett bra alternativ. Och/eller utavel. Och/eller att undersöka om det finns hundar som tidigare sållats bort ur avel pga estetik, som kan tillföra genetisk differentiering - hur många hundar/kullar som föds med blaffor har jag ingen aning om, men poängen är densamma oavsett ras. Det finns många vägar framåt för en ras med mentala och fysiska problem, men lösningen är INTE att fortsätta att prioritera utseende framför hälsa och ändå hoppas på ett annat resultat än innan. Men jag tycker att den här diskussionen går i cirklar och är lite trött på att skriva samma sak om och om igen, så jag sätter punkt för min del.
Du ser lösningen på problemet genom att använda dig av hundar med estetiska fel. Problemet är att det löser inget utan skapar bara nya problem istället.

En till sak som ställer till det är att det är få som gjort MH. Därför är urvalet bland dom väldigt litet.

Ja jag förstår att du tycker att det går i cirklar för du har låst dig vid att man löser problemet genom att använda hundar med estetiska fel.

Du ser lösningen på problemet genom att använda dig av hundar med estetiska fel. Problemet är att det löser inget utan skapar bara nya problem istället.

En till sak som ställer till det är att det är få som gjort MH. Därför är urvalet bland dom väldigt litet.

Ja jag förstår att du tycker att det går i cirklar för du har låst dig vid att man löser problemet genom att använda hundar med estetiska fel.

Jag tycker verkligen att du läser slarvigt, och det gör det svårt att diskutera med dig.

Då får du väl försöka förklara bättre.

Okej. En sista gång, sen ger jag upp.

Att använda mentalt och fysiskt sunda hundar med estetiska fel är ett alternativ som kan vidga avelsbasen när en ras är i kris - utavel är ett annat alternativ. Det borde vara en självklarhet att en undersökning av tidigare ratade hundar är det första alternativet man undersöker, när man står inför en ras där man måste välja mellan skönhet och mental eller fysisk hälsa. Inom dalmatiner verkar det finnas olika syn på hur stort problemet är, vilket är symptomatiskt.

Hur tänker du då? Att hundarna stänger av och inte bryr sig och inte lyssnar eller något annat.
Ja det är inte alls ovanligt att en hund som är rädd/osäker stänger av...alltså går in i sig själv. När reaktioner är så svaga, både i lek, kamp, nyfikenhet, jakt och tom hot...ja då känns inte hunden speciellt närvarande. Avstängd eller ointresserad. Just i detta test ser man att hälsa och vara nyfiken går jättebra i början, när husse/matte håller i kopplet. När sen figuranten tar över sjunker det till ettor och tvåor.
Utan att SE testet är det ju jättesvårt att ge en rättvis bedömning men efter att ha sett en del test och hundar så på papperet ger hunden ett intryck av att inte vara bekväm med testet. Och ja.... många hundar stänger av.

Okej. En sista gång, sen ger jag upp.

Att använda mentalt och fysiskt sunda hundar med estetiska fel är ett alternativ som kan vidga avelsbasen när en ras är i kris - utavel är ett annat alternativ. Det borde vara en självklarhet att en undersökning av tidigare ratade hundar är det första alternativet man undersöker, när man står inför en ras där man måste välja mellan skönhet och mental eller fysisk hälsa. Inom dalmatiner verkar det finnas olika syn på hur stort problemet är, vilket är symptomatiskt.
Jo men problemet är att du likväl avlar in problemet med rädsla på MH.

Skillnaden är att du ser lösningen genom att blanda in hundar med andra fel. Så förutom att avla in rädsla så avlar man även in skönhetsfel. Men du får inte bort rädslan. För genpolen för det är (för) liten för dom som gjort MH.

Vad som behövs är att fler dalmatiner gör MH så att det finns fler med känd mental status att välja mellan. Idag är dom väldigt få.

Men detta verkar vara påväg att ändras då uppfattningen om vad MH är och vad det säger om hunden håller på att ändras. Men som vanligt så är vissa saker mer långsamma än vad dom egentligen behöver vara.

För i grunden är det ju väldigt lätt. Låt alla avelsdjur genomgå MH. Hur svårt kan det vara. Men människor är tja.....människor helt enkelt.

Jo men problemet är att du likväl avlar in problemet med rädsla på MH.

Skillnaden är att du ser lösningen genom att blanda in hundar med andra fel. Så förutom att avla in rädsla så avlar man även in skönhetsfel. Men du får inte bort rädslan. För genpolen för det är (för) liten för dom som gjort MH.

Vad som behövs är att fler dalmatiner gör MH så att det finns fler med känd mental status att välja mellan. Idag är dom väldigt få.

Men detta verkar vara påväg att ändras då uppfattningen om vad MH är och vad det säger om hunden håller på att ändras. Men som vanligt så är vissa saker mer långsamma än vad dom egentligen behöver vara.

För i grunden är det ju väldigt lätt. Låt alla avelsdjur genomgå MH. Hur svårt kan det vara. Men människor är tja.....människor helt enkelt.

Jag pratar inte specifikt om dalmatiner, egentligen. Men självklart är ju en förutsättning att det finns information om mentalitet för att kunna selektera för bättre mentalitet.

Jag pratar inte specifikt om dalmatiner, egentligen. Men självklart är ju en förutsättning att det finns information om mentalitet för att kunna selektera för bättre mentalitet.
Fast jag pratar ju specifikt om dalmatiner och det har jag nog varit rätt så övertydlig med.

Hade det tex varit så att man kasserat hela kullar pga blaffor så hade det antagligen fungerat.

Men till största del så är det bara någon enstaka valp i någon enstaka kull som får en blaffa. Vill man då inte avla på kullsyskonen pga dålig mentalitet så är det antagligen inte det bättre att avla på den med blaffan.

Och har jag påstått något annat?

Ja jag har väldigt svårt att tolka dig annorlunda? Du verkar anse att det är lika fel med otypiskt utseende som med ohälsa? "Annars kommer hundarna se ut hur som helst" och "inte ok att blanda in fläckar plötsligt" när man pratar om hur hundarna mår, jag kan inte se att de "problemen" är ens på samma skala och än mindre på samma nivå...

Ja jag har väldigt svårt att tolka dig annorlunda? Du verkar anse att det är lika fel med otypiskt utseende som med ohälsa? "Annars kommer hundarna se ut hur som helst" och "inte ok att blanda in fläckar plötsligt" när man pratar om hur hundarna mår, jag kan inte se att de "problemen" är ens på samma skala och än mindre på samma nivå...

Jag inser återigen att jag aldrig kommer förstå mig på det här med hundavel. Själv sitter jag med två hundar (samma ras) som på riktigt ser ut som om dom kommer från varsin planet. Den ena ser hyfsat ut som man tänker sig en border collie och den andra ser ut precis som "hur som helst". Jag kunde verkligen inte bry mig mindre.

Vad i hela fridens namn gör en fläck istället för en prick, I wonder. :o

Det var en kommentar till en helt annan frågeställning.

Det var om att skönhetsfel inte borde diskvalificera hundar från avel.

Inte när man måste välja mellan mental sundhet eller skönhetsfel.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 930
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat