5a på skott

Fast vad hjälper det rasen att man avlar på hundarna trots skräpiga MHn? Då är det ju bara oseriöst.

(Min ras har med hjärtproblem, men jag har då aldrig hört någon använda det som ursäkt för att ha dåliga hundar i avel)
Jag har aldrig skrivit att man skall avla på hundar med mindre bra resultat på MH. Tvärtom har jag tagit upp exempel på min uppfödare som exempel på uppfödare som inte gör det.

Däremot är det inte bara så enkelt att hundar med felaktig pigmentering är bra mentalt. Risken är dessutom att om man tar in för många med felaktig pigmentering är att man minskar avelsbasen ytterligare.

Det kan väl aldrig bli färdigt? Folk med hjärthundar bör väl alltid rapportera det, oavsett om det är 20 år framåt. Jag vet faktiskt inte huruvida det är "färdigt" eller ej, har som sagt varit väldigt svårt att få fram information. Har iallafall fått rapporten som sträcker sig mellan 1999-2015, där totalt 46 hundar är inrapporterade varav 40 hundar går att spåra bak till en och samma tik.
Nej det blir det ju inte. Men som du skrev det först så fick jag den uppfattningen att dom hittat orsaken och därför var nöjda med det och satte punkt för det.

Jag vet inte ens om min blankett kom med. Det var ju en hel del strul i början. Det var ju en länk och så skulle man fylla i en blankett där. Tydligen funkade inte detta som det skulle i början.

Fast om marknaden vill ha prickiga hundar så är det ju inget några få uppfödare kan ändra på bara så. Vad som händer då är att det föds färre och färre valpar och avelsbasen blir bara mindre och mindre och hälsofelen fler och fler och ännu svårare att hitta något att avla på.

Däremot är det inte så att man måste välja mellan en mental frisk hund och en fysisk korrekt hund. De finns. Däremot vad som behöver ändras är inställningen hos uppfödarna. I en liten ras är det även få uppfödare. Det är också ett problem, kanske tom det största.

Så du menar att om marknaden vill ha snygga men mentalt dåliga hundar så är det bara att göra som marknaden säger? Nä nä. Då har rasklubben misslyckats och måste informera och utbilda sina valpköpare i vad som är en bra dalmatiner, och att det inte bara sitter i prickarna.

Färre valpar och mindre avelsbas är inte nödvändigtvis samma sak. Vad är den effektiva avelsbasen inom dalmatiner? Det är den man ska vara rädd om. Ett sätt att öka den är att öka mångfalden i avelsarbetet, dvs avla på hundar som INTE gått i avel tidigare. Exempelvis hundar med blaffor.

Och det håller jag inte alls med om. När jag skulle stå i rasmontern fick jag order om att säga till folk att det är en frisk ras! Det tycker jag är att sticka huvudet i sanden.
Nu var det ett par år sedan vi stod på My Dog men vi fick inga restriktioner om sådant. Men det visar kanske snarare hur beroende det är av att rätt person är tongivande.

Nej det blir det ju inte. Men som du skrev det först så fick jag den uppfattningen att dom hittat orsaken och därför var nöjda med det och satte punkt för det.

Jag vet inte ens om min blankett kom med. Det var ju en hel del strul i början. Det var ju en länk och så skulle man fylla i en blankett där. Tydligen funkade inte detta som det skulle i början.
Det var inte alls så jag menade :) Jag tycker att rasklubben, framförallt avelskommittén, har jobbat toppen med hjärtfelen än så länge. Men tyvärr har det liksom tagit stopp, dom hade mötet och sedan har det tystast ner. Inget om det på hemsidan, omöjligt att få ut protokoll osv. Man måste ju fortsätta bearbeta.

Du kan ju skicka in blanketten igen. Eller så kan du PMa mig hundens namn så kan jag kolla om den finns med i rapporten. Eller om du vill vara lite anonym så kan du PMa hundens mor eller far, så kan jag kolla upp om det finns någon hund efter modern/fadern med i rapporten.

Nu var det ett par år sedan vi stod på My Dog men vi fick inga restriktioner om sådant. Men det visar kanske snarare hur beroende det är av att rätt person är tongivande.
Är inte samma aktivitetsgrupp som håller i MyDOG och Stockholm, jag stod i Stockholm. Så kan hända att aktivitetsgrupperna ger ut olika information också. Det mest skrattretande är att dom hade hjärtfelsmötet i lokalen bredvid, när vi stod i montern och berättade hur frisk rasen är.. :meh:

Så du menar att om marknaden vill ha snygga men mentalt dåliga hundar så är det bara att göra som marknaden säger? Nä nä. Då har rasklubben misslyckats och måste informera och utbilda sina valpköpare i vad som är en bra dalmatiner, och att det inte bara sitter i prickarna.

Färre valpar och mindre avelsbas är inte nödvändigtvis samma sak. Vad är den effektiva avelsbasen inom dalmatiner? Det är den man ska vara rädd om. Ett sätt att öka den är att öka mångfalden i avelsarbetet, dvs avla på hundar som INTE gått i avel tidigare. Exempelvis hundar med blaffor.
Fast de som har blaffor är liksom redan nu släkt med de som inte har det. Det är inte så att de med blaffor tillför helt genetiskt nytt material.

Vill inte köparna ha valparna så kommer det att födas ännu färre valpar. Att som du så käckt skriver att man skall utbilda sina valpköpare är inget som går på några månader.

Och som sagt alternativet är inte blaffor eller skotträdda hund. Däremot är det viktigt att man ändrar inställningen hos uppfödarna. I en liten ras kan väldigt få uppfödare få stor spridning.

Jag tänker hoppa av tråden nu. Vi har kommit för långt ifrån ämnet, till stor del mitt fel, sorry TS! Jag fortsätter gärna att läsa om det tråden ursprungligen handlar om. Vill man diskutera dalmatiner vidare så kan man starta en ny, egen tråd, eller skicka PM (visst kan man ha grupp-PM?).

Är inte samma aktivitetsgrupp som håller i MyDOG och Stockholm, jag stod i Stockholm. Så kan hända att aktivitetsgrupperna ger ut olika information också. Det mest skrattretande är att dom hade hjärtfelsmötet i lokalen bredvid, när vi stod i montern och berättade hur frisk rasen är.. :meh:
Aha! Nä jag har inte haft något alls med Stockholm att göra. Är väl inte samma personer. Vi hör ju till väst. Men bla min uppfödare har ju också mer eller mindre lagt sin uppfödning på is för tillfället. Hon var nog lite trött på det hela.

Det var inte alls så jag menade :) Jag tycker att rasklubben, framförallt avelskommittén, har jobbat toppen med hjärtfelen än så länge. Men tyvärr har det liksom tagit stopp, dom hade mötet och sedan har det tystast ner. Inget om det på hemsidan, omöjligt att få ut protokoll osv. Man måste ju fortsätta bearbeta.

Du kan ju skicka in blanketten igen. Eller så kan du PMa mig hundens namn så kan jag kolla om den finns med i rapporten. Eller om du vill vara lite anonym så kan du PMa hundens mor eller far, så kan jag kolla upp om det finns någon hund efter modern/fadern med i rapporten.
Skickar PM. Den var ju inte helt okomplicerad att fylla i :D

Fast de som har blaffor är liksom redan nu släkt med de som inte har det. Det är inte så att de med blaffor tillför helt genetiskt nytt material.

Vill inte köparna ha valparna så kommer det att födas ännu färre valpar. Att som du så käckt skriver att man skall utbilda sina valpköpare är inget som går på några månader.

Och som sagt alternativet är inte blaffor eller skotträdda hund. Däremot är det viktigt att man ändrar inställningen hos uppfödarna. I en liten ras kan väldigt få uppfödare få stor spridning.
Är dalmatinern en liten ras? Var ju 25 kullar bara i Sverige och inte är väl Sverige det landet som föder upp flest dalmatiner?

Skulle raserna jag håller på med få 25 kullar och år totalt så hade det varit en stor ökning i kull antal.

Är dalmatinern en liten ras? Var ju 25 kullar bara i Sverige och inte är väl Sverige det landet som föder upp flest dalmatiner?

Skulle raserna jag håller på med få 25 kullar och år totalt så hade det varit en stor ökning i kull antal.
Beror ju på vilken ras man jämför med givetvis.

Visst kan man ta in hundar från andra länder men då gäller det ju att det är rätt personer som väljer rätt hundar.

Färre valpar men friska, mentalt bra valpar är inte nödvändigtvis något dåligt. Vi har vikande registreringssiffror i min ras också - kanske är det så att rasen stabiliserar sig på ett något lägre antal valpar, men bättre hundar totalt, och då är det så det ska vara!

Släkt med är inte lika med genetiskt identiska. Och som det verkar kan ju en hel kull få blaffor och är då borta från avel. Det minskar den effektiva avelsbasen.

Att få med sig uppfödare och valpköpare är ett långsiktigt arbete men ingenting man kan tumma på när man har stora problem i en ras - det är vi i min rasklubb extremt medvetna om, och vi brottas med samma frågor. Men det är viktigt att inte låsa sig vid "snygga hundar" - då kan aldrig nånting bli bättre.

Jag tänker hoppa av tråden nu. Vi har kommit för långt ifrån ämnet, till stor del mitt fel, sorry TS! Jag fortsätter gärna att läsa om det tråden ursprungligen handlar om. Vill man diskutera dalmatiner vidare så kan man starta en ny, egen tråd, eller skicka PM (visst kan man ha grupp-PM?).

Jag tycker diskussionen om övervägningar mellan utseende och mentalitet i högsta grad är relevant för frågan om skotträdsla, även om det rör en annan ras. Men du gör förstås som du vill.

Hur pass illa är en 5a på skott, beroende på vilken ras det är? Är det alltid "köp inte valp därifrån" eller kan det bero på rasen och hur hunden betett sig under själva MH:t?

Jag undrar specifikt över en dvärgschnauzer med 5a på skott, hur illa det egentligen är? Tacksam för hjälp :)
Jag kollade runt lite och är det den tiken jag tror att det är så hade även en syster från samma kull 5:a på skott så nja det är väl inte jättesmart att köpa en valp från den kullen...

Färre valpar men friska, mentalt bra valpar är inte nödvändigtvis något dåligt. Vi har vikande registreringssiffror i min ras också - kanske är det så att rasen stabiliserar sig på ett något lägre antal valpar, men bättre hundar totalt, och då är det så det ska vara!

Släkt med är inte lika med genetiskt identiska. Och som det verkar kan ju en hel kull få blaffor och är då borta från avel. Det minskar den effektiva avelsbasen.

Att få med sig uppfödare och valpköpare är ett långsiktigt arbete men ingenting man kan tumma på när man har stora problem i en ras - det är vi i min rasklubb extremt medvetna om, och vi brottas med samma frågor. Men det är viktigt att inte låsa sig vid "snygga hundar" - då kan aldrig nånting bli bättre.
Så plötsligt spelar det ingen roll att de andra valparna i kullen inte fått skottfast?

Återigen det är inte så att det är antingen eller. Det finns hundar som fixar båda kriterierna. Det viktiga är att de som avlar tar utslaget i MH i beaktning.

Det arbetet har dock varit segt. Och i en så pass liten ras där många hundar är släkt med varandra så kan få uppfödare göra ett stort avtryck i rasen. Vilket givetvis inte bara behöver vara negativt. Det funkar ju likaväl åt andra hållet.

Nu funkar det ju inte riktigt så att en hel kull får blaffor. Det är oftast någon enstaka i någon enstaka kull.

Jag kollade runt lite och är det den tiken jag tror att det är så hade även en syster från samma kull 5:a på skott så nja det är väl inte jättesmart att köpa en valp från den kullen...
Jag har också studerat den kullen. Hanen tråden handlar om samt en syster har i mina ögon ett rätt dåligt MH. Båda med 5:a på skott. Låg nyfikenhet. Snudd på ointresse på avståndslekar, kamp m figge mm. Egentligen rätt låga poäng med mycket ettor och och tvåor genom bådas MH. Min tolkning är att det kan vara hundar som går igenom MHt avstängda.

Hur menar du nu?
Om det föds 6 valpar i en kull. En får en blaffa. Alla gör MH och bara den med blaffan får en 1:a. Dom andra får 3 och 5.

I min värld är det då i princip lika illa att avla på den med blaffan. Hade det nu varit så illa att det inte funnits några individer alls förutom den med blaffan så hade man ju fått ta den. Men riktigt så illa är det ju inte.

Problemet nu är att det är så pass få dalmatiner som gjort MH så urvalet bland dom är litet. Men det verkar ju som om det håller på att ändras.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 930
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka