372 dgr dräktighet,nån som slår?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare armaani
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 70
  • Visningar Visningar 7 299
Sv: 372 dgr dräktighet,nån som slår?

Hur gick det? Tittade veterinären på ditt sto? :)

Mitt sto gick över 3 veckor våren 2005. Vissa hästar går alltid över tiden, precis som människor men det är ju svårt att veta om man aldrig själv betäckt dem förut. Min höll igen, förmodligen för att vinterna aldrig ville ta slut. Beräknad fölning var 15 mars och då låg snön fortfarande tjock över marken (i SKÅNE!) Men exakt på årsdagen efter betäckning, 15 april föddes en långbent, envis krabat som snarare var i största laget än liten och klen. Avalon heter han och han finns fortfarande kvar hos mig. :love:

Ringde en annan veterinär på ett annat distrikt, de ville gärna komma och känna på henne och ev spruta igång henne, men de hann inte idag

Det hoppas jag VERKLIGEN inte att dom kommer ut och gör!!!
Det var ingen begåvad veterinär som föreslår att man ska sätta igång stoet. Det innebär oerhörda risker för både sto och föl och är absolut ingenting man väljer att göra om man är sund.
Ta du och vänta på storken istället, han kommer när det är dags!

Bra! Då får du ju äntligen veta hur det står till därinne! Och vi andra med! ;)

Ang spruta igång henne är väl inte att rekommendera...
Men en kompis fick lov att spruta igång förlossningen på sitt sto för två år sedan.
Fölet verkade svagt, låg i rätt läge, men förlossningen ville inte sätta igång. Veterinären ansåg att stoet skulle sprutas igång, för att fölet skulle kunna överleva.
Fölningen gick utmärkt, och idag är han en vacker två-åring full av liv! :)

Låt gärna veterinäre känna på stoet att hon verkligen är dräktig men SPRUTA ABSOLUT INTE IGÅNG HENNE!! Endast förlängd dräktighetstid på sto utan andra symptom utgör inte indikation på att sätta igång förlossningen. Det finns som du ju sett i tråden många ston som gått avsevärt längre tid dräktiga än normaltid ( 13 månader) och det har gått bra.
Det är bara att vänta så länge stoet verkar må bra.

Är du orolig och inte litar på detta råd ring gärna någon duktig stuteriveterinär.

*knapplån*

Tycker det är mkt intressant att följa denna tråd då min märr nu gått 366 dagar å inte är "i närheten" än...

Men varför är alla på henne om att hon ska ringa vet å kolla ? Vad kan veterinären se som vi inte ser ? Fölet om det rör på sej, lever uppenbarligen, då är det bara att vänta som gäller oavsett... Om fölet INTE lever så kan jag förstå er oro... Men vad jag förstått så lever Armaanis föl (enligt rörelser iaf) ...

Om jag märker att min märr "faller ur" eller börjar bli allmänt hängig osv kommer jag självklart ta ut vet å kolla men innan dess finns för mej ingen anledning att ta ut vet och kolla ett i mej fullt friskt sto som råkat gå 4 veckor över tiden och som sagt som inte ens är i närheten av att föla...

jag hade också för mig detta och ena vet jag prata med på em sa att de helst inte gör det medan den andra som ringde mig från samma station prata om det.Det kanske är lika bra att vänta hon mår ju bra.

Detta skulle vara ett svar på Emoyeni jag var lite snabb

*knapplån*

Tycker det är mkt intressant att följa denna tråd då min märr nu gått 366 dagar å inte är "i närheten" än...

Men varför är alla på henne om att hon ska ringa vet å kolla ? Vad kan veterinären se som vi inte ser ? Fölet om det rör på sej, lever uppenbarligen, då är det bara att vänta som gäller oavsett... Om fölet INTE lever så kan jag förstå er oro... Men vad jag förstått så lever Armaanis föl (enligt rörelser iaf) ...

Om jag märker att min märr "faller ur" eller börjar bli allmänt hängig osv kommer jag självklart ta ut vet å kolla men innan dess finns för mej ingen anledning att ta ut vet och kolla ett i mej fullt friskt sto som råkat gå 4 veckor över tiden och som sagt som inte ens är i närheten av att föla...

Jag tyckte att en vet. kunde komma och konstatera dräktighet, men ser man röreler är det bra. Det framkom inte tidigare

Jag tyckte att en vet. kunde komma och konstatera dräktighet, men ser man röreler är det bra. Det framkom inte tidigare

Just att den ÄR dräktig kan jag köpa att ni tycker att hon ska kolla men samtidigt låter det lite som en idiotförklaring... (även om vissa uppenbarligen fått skendräktigheter) ... Att stoet är dräktigt och har ett föl i magen tar jag som en självklarhet att Armaani redan vet...
Som i mitt fall så vet jag iaf att det ligger ett föl i magen (som bara vägrar komma ut) då den både synts och hela tiden kan kännas...

Mer än en stoägare har väntat i evigheter på ett föl som aldrig dök upp - stoet var tomt.
Magen kan vara stor och tarmrörelser kan luras. :idea:

Mer än en stoägare har väntat i evigheter på ett föl som aldrig dök upp - stoet var tomt.
Magen kan vara stor och tarmrörelser kan luras. :idea:

En mage kan va stor, men SÅÅÅ stora tarmrörelser har jag nog aldrig sett en häst ha. Jag kan ju bara gå på egna erfarenheter och har förvisso sett magar som är STORA (och då menar jag verkligen feta) men att ha misstagit dessa magar med föl ? Nope...
Fölen sticker ju lixom ut i vissa delar av magen på ett sätt som inte är förenligt med hur en mage ska sticka ut... Men visst alla ston bär ju sina föl olika... Men inget utav mina ston eller de jag sett har burit dem "dolda" så man har undgått att se att det är ett föl där...

Men som sagt alla har väl olika upplevelser/erfarenheter...

Med tanke på att det är flera stoägare varje år som vakar förgäves på sina ston, så verkar det ju inte vara omöjligt att missta sig.

jag har också alltid varit bombis med mina egna ston, men därmed inte sagt att även jag skulle kunna bli lurad en vacker dag....

Ojojoj...det har hänt så många gånger!

tarmrörelser KAN lura nästan vem som helst...Man fodrar stoet som om det vore högdräktigt, och då får ju tarmarna jobba enomt för att smälta all extra maten:angel:

Senast iår hade vi en new forestägare här i trakten som misstog sig, efter sex veckor insåg hon att det faktiskt inte skulle komma ut något föl, trots stor mage, början till fyllt ljuver,massa "sparkar"...

Nu har jag inte läst hela tråden.Har stoet andra tecken som hör till fölningen? Fylldamjölkgångar? Släppta bäckenband? slapp i blygden?
Mm..Jag vet att vissa ston inte har alla tecken, men ngt borde de väl ändå ha om de gått så långt över tiden?

Vore intressant att veta.

Ja, juvren är ju lite fyllda, bäckenbandet är släppta en del, magen ser ju väldigt dräktig ut och hon är ganska slapp i blygen(eller vad det nu kallas) och det har ju rört sig mycket men nu blir jag lite tveksam på om det rörde sig eller var tarmrörelse igår kväll

Kan du ta en liknande bild?:idea:
neaelanca008.jpg

skall försöka men jag är osäker på hur man lägger in den så att den kommer in direkt

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej... 2
Svar
25
· Visningar
2 706
Senast: Karro-Lina
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 092
Senast: cili
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 183
Senast: Johanna1988
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka