Sv: -32 c

2 fodergivor per dag !?`

det minsta de skall få är ju 3..
för hästen vore det betydligt bättre att få så många, men mindre fodergivor per dag egentligen...

ja 2 ute...sen har dom ju inne också...dom får minst 4 ggr/dygn men oftast 5

men vi pratade ju om ute därför tog jag för givet att man förstod detta...men nädå....

cat

en häst lider väl av kylan om den fryser !? :P:P
mitt nordsvenska sto är oxå 25 - otäckad förståss...

men det finns de hästar som hellre är inne än ute , ex min angloarab är för det första hemskt frusen och absolut lägst i rang..
så han har inte alls ngt emot att stån inne , brukar se om han går ut om jag har upp boxen och dörren ibland stannar han inne ibland går han ut, ibland har hanäven vänt om å gått tillbaka till stallet på väg till hagen.(speciellt om det är ruggigt/iskallt)

men han får nog vara lika mycket ut som de andra ändå..

Här håller jag faktiskt inte med...en häst mår inte bra av att stå inne dygnet runt...dom mår bäst om dom får gå ut...vare sig dom vill eller ej...har som sagt var araber varav en är en fryslort...men även hon går ut....med täcke dock inte tjockare än nödvändigt...de hela handlar ju om att dom ska få en chans att sätta päls och jag klipper ALDRIG mina hästar...just därför att dom är ute större delen av dygnet...och dom mår bra har aldrig problem med förklyningar osv.
att jag sen själv inte vill vara ute vissa dagar kan jag inte föra över påhästarna....inte sjutton kan dom välja å vara inne i de vilda...nä fram för så naturlig hästhållning som möjligt dvs...låt hästarna vara ute..de mår dom bara bra av. men se till att dom har mat å vatten!!de är regel nr 1

cat

Vad jag nyligen lärt min angående just detta med grovfoder & värme är att 20% av grovfodret blir till nyttig energi och resten värme. Nog tror jag att en häst med fritillgång på grovfoder håller värmen betydligt mkt bättre än dom som har uppdelad utfodring under dagen.
Men man måste ju även använda sunt förnuft och lägga på hästarna med fritillgång iaf ett regntäcke när det är snöstorm och dåligt väder om dom inte har ngt vindskydd!

Hej alla!

Rapport från Norra Norrlands kustland... :cool: Min häst är ute i alla väder åtminstone 12 timmar om dygnet. Dom har fri tillgång på mat och ett vindskydd. Han är klippt eftersom vi tävlar derssyr och ligger i hårdträning under vinterhalvåret, så därför har han ett vattentätt vintertäcke. Eftersom jag är en extremt petig och nojig hästägare så kan jag garantera att hästen skulle få komma in bums om han visade några som helst tecken på att frysa eller på något sätt må dåligt. När jag tar in dom superkalla kvällar (typ minus 32) brukar jag känna under täcket med handen och där är det alltid varmt och gosigt!
Jag tror vi måste fundera över vad det är vi skyddar våra hästar ifrån... Tycker det ser betydligt värre ut på sommaren när hästar står ute i gassande sol utan möjlighet att söka skugga, vilket är ganska vanligt. Har även noterat att våra hästar använder vindskyddet oftare på sommaren!

Håll värmen i vinterkylan alla horselovers! Kram :love:

:bow: :bow: :bow:

Här håller jag faktiskt inte med...en häst mår inte bra av att stå inne dygnet runt...dom mår bäst om dom får gå ut...vare sig dom vill eller ej...har som sagt var araber varav en är en fryslort...men även hon går ut....med täcke dock inte tjockare än nödvändigt...de hela handlar ju om att dom ska få en chans att sätta päls och jag klipper ALDRIG mina hästar...just därför att dom är ute större delen av dygnet...och dom mår bra har aldrig problem med förklyningar osv.
att jag sen själv inte vill vara ute vissa dagar kan jag inte föra över påhästarna....inte sjutton kan dom välja å vara inne i de vilda...nä fram för så naturlig hästhållning som möjligt dvs...låt hästarna vara ute..de mår dom bara bra av. men se till att dom har mat å vatten!!de är regel nr 1

cat

nu förstår jag inte , ja skrev ju att han får stå ute lika mycket fastän han kan tänka sig att stå inne !

jag bara påpekade att det finns hästar som tycker att boxen är en trygg och skön plats... vilket den alltid oxå skall vara för den delen

hur om jag får fråga tror du att hästar skulle ha överleft i flera tusen år innan vi tog och började rida dom och sko dom? Hästar överlever, bara de har bra hö att äta ute så spelar det ingen roll. Hästarnas mage fungerar ungifär som en brännung när de äter hö, så det spelar ingen roll om de har täcke eller inte, men det beror ju på om de har vinterpäls eller inte.

har inte vart med om att det blivit så kallt här. är det kallare än -10 får min häst dubbla täcken på sig.men det har typ vart max -12 här iår. men om det var -30 hade dem fått stå inne om det bara var en dag det var så kallt annars hade man ju vart tvungen att släppa ut dem om det höll i sig.halvbloden vi har får i princip ingen vinterpäls.detta skitväder som har vart denna vinter har ju gjort att hästarna fått stå inne en del, ena dagen blåser det storm sen snöar det hela dagarna och håller på känns inte kul när hästarna får stå inne två dagar i rad.

Vi bor i norra Norrbotten där det kan vara -35 grader och våra hästar går ute dygnet runt! Lägger på dom täcken vid -20 om dom rids (vill vara säker på att ryggen håller sig varm), men inte förr. Jag tränar i varmridhus men det är inget problem trots vinterpälsen. Lägger på ett rejält ylletäcke efteråt och släpper ut dem i hagen, och hästarna torkar snabbt.

Sluta pjoska mer era stackars hästar. Hur bekvämt tror ni det är med ett täcke som skaver, är i vägen och täpper till huden. Tacka fan hästarna fryser och inte sätter ordentligt med päls om man täcker dom redan vid -10 :o

Dom kan gå ut men se till att det finns VATTEN OXÅ ser ingen som skriver detta bara hö men dom blir törstiga när dom äter hö hela dagarna. THERMOBAR är helt super bra. Tänk på era hästar om ni vill dom så väl. Själv har jag en i varje hage på 40liter. Sök på nätet på thermobar. Värd varenda krona. Kan man köpa sadlar för 10 000-25000kr så kan man nog lägga ett par tusen lappar på att hästarna får dricka bra vatten hela dagarna. Folk har mkt att lära. Dessutom tänker inte folk på att när dom tar in hästen från hagen och har lite bråttom och ska rida på engång så ställer dom den direkt på gången utan att få gå in och dricka. Tänk på de.
Så alltså: VATTEN;TÄCKE, FRI TILLGÅNG PÅ GROVFODER: SÅ KAN DOM VARA UTE, DE ÄR DRAG HÄSTAR INTE TÅL:

men jag har aldrig sagt att hästarna inte får vara ute. börjar bli irriterad nu eftersom alla tror jag har in mina hästar.

det är klart att jag vet att hästarna stod ute förr !!!!

men en häst som står inne på nätterna, har knapp vinterpäls kan få kallt utomhus.

alla hästar är inte skapta för -35

så ännu till ELKAN

du skrev annars 2 givor på dan/om dan eller vad det nu var
hehe

Senast ändrad:

dina hästar har vinterpäls skriver du. våra har inte det om jag hade släppt ut mitt halvblod utan täcke i minusgrader hade det vart djurplågeri.

Men snälla ni hästarna reglerar sig ju efter tempraturen. Är det kallt så växer pälsen mkt snabbt ut. De är dessutom döden att ha uppvärmda stall. Då är chansen för infektioner mm större. De är bara för vår egen skull vi har varma stall så vi slipper frysa fingrar av oss.
Själv klart kan man låta hästarna vara inne men då får man absolut ge sig ut och röra på hästen på nått annat sätt. Mina tycker inte heller om när de regnar och blåser och oväder men dom får gå ut kanske 3 tim el så men när stormen Gudrun var här så var dom inne gick sen ut när jag mockade.nån timme. Dom här dagarna i helgen som varit med snöblandat regn och blåst har blivit skare som tur är de inte djup snö så dom inte får ont i karlederna så tittar mina hästar på mig vid 14tiden och då gick dom ut 8.30. Hallå vi vill ha mat och komma in....
Vadå bra på ge dåligt samvete. Men sen har jag 3 ponnys ute på lösdrift.

jag har inte pratat om uppvärmda stall,vi har kallstall men det skiljer ändå ca 7 grader på inne och ute.
min häst får ingen vinterpäls å andra sidan passar det mig bra slipper jag klippa henne

Hej alla!

Rapport från Norra Norrlands kustland... :cool: Min häst är ute i alla väder åtminstone 12 timmar om dygnet. Dom har fri tillgång på mat och ett vindskydd. Han är klippt eftersom vi tävlar derssyr och ligger i hårdträning under vinterhalvåret, så därför har han ett vattentätt vintertäcke. Eftersom jag är en extremt petig och nojig hästägare så kan jag garantera att hästen skulle få komma in bums om han visade några som helst tecken på att frysa eller på något sätt må dåligt. När jag tar in dom superkalla kvällar (typ minus 32) brukar jag känna under täcket med handen och där är det alltid varmt och gosigt!
Jag tror vi måste fundera över vad det är vi skyddar våra hästar ifrån... Tycker det ser betydligt värre ut på sommaren när hästar står ute i gassande sol utan möjlighet att söka skugga, vilket är ganska vanligt. Har även noterat att våra hästar använder vindskyddet oftare på sommaren!

Håll värmen i vinterkylan alla horselovers! Kram :love:

Nu svarar jag på mitt eget inlägg *asg* Jag har med intresse föjlt diskussionen om hästar och kyla på den här tråden och även redogjort för min egen syn på saken. Kan för övrigt nämna att samma diskussion pågår på insändarsidorna i vår lokaltidning... Igår fick jag duktigt med skit från en kvinna i stallet för att min häst och hans polare är ute så länge på kvällarna. Hon tyckte även det såg hemskt ut när min häst låg utsträckt och sov i vindskyddet. Det som slog mig då var att lika övertygad som hon är att hennes häst mår bäst inne i en varm box, precis lika övertygad är jag om att min har det bäst ute. Hur mycket vi än diskuterar så kommer vi alltid ha olika åsikter i frågan, av den enkla anledningen att vi vill det bästa för våra hästar. Vi hästägare får nog lära oss att acceptera att vissa alltid kommer att ha annan syn på hästhållning och hoppas att de i sin tur accepterar vårt sätt. Det är samma sak med barnuppfostran eller hur? :idea: Jag tror och hoppas att alla hästägare agerar utifrån vad det dom tror är bäst, och även om det blir fel ibland, jaja, vem f-n har inte gjort fel nån gång? Döm inte varandra för snabbt...

Sköt om er och era pållar och glöm inte att krama varandra i vinterkylan! :love:

Låter alltid tanterna stå ute hur kallt det än är. Bor trots allt i Norrland så...:smirk:
-32 grader är väl inga problem för hästen bara den här tillräckligt med mat. Och kanske etttermotäcke...det är inte synd om hästen, förmänskliga den inte för att du fryser. Det är som du skriver värre med regn/snö och snålblåst för hästen.

Finns en eller rättare sagt flera intressanta artiklar just kring det här med hästar och kyla läs och begrunda

http://www.hippson.se/cldoc/12680.htm

http://www.hastfolk.se/2004-06/04061_om_kyla.htm

Jag tror det är många som borde ta till sig dessa artiklar.

Så kallt har vi det här .
Lägger ni ut era hästar i sådana temperaturer!?
Det finns de som som har ut sina hästar hela dagarna fastän det är så kallt... usch

[iofs så är det ju nog värre då min granne har ut en 25 årig ponny i minus 3 graders regn/snörusk och rikliga vindar. (utan vind/regnskydd) lider med den ponnyn.]

Mina hästar går ut på morgonen och kommer in på kvällen (ca 16-17h ute) oavsett temperatur. Fritt med grovfoder och täcken på så klarar dom sig alldeles galant.

Hästarna stod förut (för ca 2 år sen) inne tills lunch/eftermiddag när det var såhär kallt, och jag kände mig som en djurplågare när jag öppnade stalldörren och såg hur stressad min ena häst var.

Tuggade sönder väggar, drog tänderna längst gallret, röjde runt i hela bädden, stressade och var allmänt "märrig" - det var resultatet av för många timmar instängd i 9kvm.

Vet bättre nu och låter därför mina hästar ha det mysigt i hagen än stressigt i boxen...

Hälsningar Lillkumpula - som har haft -37 grader som kallast denna vinter och minsan slängt ut araben & minisen ut i hagen hur som helst. Glada & friska är dom båda två;)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 993
Senast: Mia_R
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 467
Senast: Buck
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 300
Senast: Korven
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 290
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd