Sv: -32 c

Jag de kanske ser ut som om dom tål drag!
Men de blir ju kallt och de blir stela och kalla...
De känner väll du själv om du sitter i ett dragigt rum en hel arbetsdag/ skoldag då ärman stel och utkyld senare även om man tycker att de är "skönt" med lite frisk luft...

Men vi är inte hästar...........

Men vi är inte hästar...........

Det var ett objektivt svar - som är alldelens sant. :rofl:
Men hästar har muskler, senor, fästen, nervceller precis som vi.
Fast jag har kläder på mig, kan jag frysa. På mig går det direkt till ryggen och jag får samma ömhet i musklerna som när jag får feber.

Li

Vad innebär egentligen "frysa" för dig? Hur fryser du?

För mig är frusenhet ett obehag.
Spända muskler, stela leder, minskad rörelseförmåga och okontrollerbart skakande.
Att frysa är inte kyla för mig, utan helt enkelt det fysiska effekterna.

Hur hästar känner det kan ingen annan än hästarna själv ge riktiga svar på, vi hästmänniskor kan bara spekulera & studera.

Jag tro dock att hästar uppfattar kyla ungefär som vi människor, eftersom deras termolegering är nästan exakt likadant uppbyggt som våran.
Både hästar och människor är sk. jämnvarma djur som reglerar kroppstemperauren beroede på omgivningens temperatur.

Hästar skakar, precis som vi, för att få upp eller bibehålla kroppstemperauren på ~37 grader celsius.
Förbränner fetter/energi genom muskelskakningar som då generarer värme.

Mina hästar kan inte snacka människa, och jag förstår inte häst. Men jag ser när mina hästar trivs repsektive vantrivs, och mina hästar vantrivs när dom skakar...

Är det för att jag omedvetet förmänskligar dom, och tänker mig hur obehagligt jag tycker det är med muskelskakningarna? Eller är det faktist så att dom tycker det är obehaligt?
Tjaa, det vet inte jag, men hitills har ingen häst i min ägo/vård farit illa av att få ett tjockare täcke på sig vid skakning:)

just precis!:bow:
i många fall förmänskligar vi hästarna, men just i detta fall så tror jag nog att hästarna som du sa, uppfattar det som obehagligt att frysa precis som vi . egentligen är det väl en självklarhet, för vilket djur tycker om att skaka å frysa?:p

Det var ett objektivt svar - som är alldelens sant. :rofl:
Men hästar har muskler, senor, fästen, nervceller precis som vi.
Fast jag har kläder på mig, kan jag frysa. På mig går det direkt till ryggen och jag får samma ömhet i musklerna som när jag får feber.

Li

:)

så har ännutill hästarna större muskler som blir stela vilket kräver sedan ännu mera jobb att få mjuka.

man märker ju det på omusklade hästar&små hästar är betydligt (i vissa fall) mindre stela än de som har stora fina muskler. fastän de blir ridna på samma sätt..

just precis!:bow:
i många fall förmänskligar vi hästarna, men just i detta fall så tror jag nog att hästarna som du sa, uppfattar det som obehagligt att frysa precis som vi . egentligen är det väl en självklarhet, för vilket djur tycker om att skaka å frysa?:p

Precis!
Hästar är inget universaldjur som aldrig fryser.... Förstår inte varför man ska envisas om att dom bara försöker hålla kroppstemperauren uppe och inget annat.
Det är som att säga att hästar haltar bara för att minska belastningen på ett skadat ben, men att dom inte har ont.

Hästen har mycket större och djupare muskulatur som tar mycket längre tid att kyla ner än våra muskler, därför måste man t.ex låta hästen stå utan täcke efter ansträngning för att få chans att kyla ner muskulaturen och undvika överhettning som bryter ner muskeln. Jag har aldrig sagt att hästar ska stå ute och frysa men lite mer kunskap om hästens värmereglering skulle inte skada hos många hästägare.

Vet inte vad som hände med mitt förra inlägg, vet bestämt att jag svarade på detta, men men...:confused:

Jag har inte påstått att hästar fryser lika lätt som vi människor, har däremot sagt att jag tro att hästar känner ("lider") av det fysiska effekterna som kyla ger - när det yttre temperaturerna (ink. kylfaktor och luftfuktighet) kommer ner på den nivån som utlöser de endotermiska reaktionerna hos just den individen.

Och självklart tar det längre tid för större massa att kylas ner, och lika självklart är det att det tar längre tid för större massa att återhämta sig från nedkylning.

Har inte påstått att du låter hästar stå ute och frysa heller för den delen. Kunskap - javisst, det kan man aldrig få för mycket av!:) Tackar för min ruggit stränga biologi och kemilärare (som dessutom är min mentor) som präntat in allt möjligt i skallen på mig, mycket av det är användbara kunskaper när man har häst och stall.

Senast ändrad:

det är det som är knepigt med hästar, man måste planera non-stop. förbereda hästen på vintern och skydda på sommarn har varit topprio hos mig då min häst har soleksem.. :crazy: stackarn.
han har då inte haft täcke många gånger då jag köpte ett svindyrt vintertäcke som skulle vara tåligt som tusan, men som hästf*n rev i 3 delar. sen pissade han på det.
efter denna händelse har han inget täcke på vintern, inte ens när det är som kallast. dock har vi passning på gården om det skulle hända något, men enda täcket han har och tillåter att ha på sig är sol-täcket.. som i närmsta benämning sitter med spännband ;)
så länge han slipper klia sig är han nöjd. :banana:

mahahah..^^ amenvisst. han fick inte ha täcke efter det, då han har förstört ett antal sol-täcken innan också.:smirk:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 990
Senast: Mia_R
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 467
Senast: Buck
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 300
Senast: Korven
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 290
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka