Sv: -32 c

Lager på lager är varmare om man är MÄNNISKA! Vi är tropiska djur och hästen är skapad för prärien..... Foder, foder och foder samt vindskydd så klarar dom sig bättre än vi väljer att tro

Så alltså: VATTEN;TÄCKE, FRI TILLGÅNG PÅ GROVFODER: SÅ KAN DOM VARA UTE, DE ÄR DRAG HÄSTAR INTE TÅL:[/QUOTE]

Hästar tål drag alldeles utmärkt

Jag gjorde ett test med kallblodstanten jag hade, med oklippt, rida, svettig, täcke och ut i hagen. 5 h senare var hon inte torr (längst in mot huden var hon torr, men pälsen hade inte torkat). Hon var också en sån som helt tappade orken oklippt.

Men det är ju det som är poängen med hästens päls att den är torr närmast huden och alltså inte fryser, det finns ingen känsel i pälsen

Många sk naturmänniskor förespråkar att hästar ska hållas naturliga och gå utan täcke. Det är det optimala då man sabbar hästens naturliga fetter och riktning på pälsen när man täckar på.
Men för det krävs optimala förhållanden, något inte många av oss har.
I det räknar jag in skog, fri tillgång på mat, stora hagar samt skydd.

Så länge man inte kan stå till tjänst med att hålla hästen naturligt kan man heller inte tro att det ska fungera naturligt.

Li

men om de inte har någon päls så måste manju sätta på ett täcke/flera vid behov

Jag har alldrig sett en häst utan päls...... Även klippta hästar klarar kyla bättre än man tror men är man osäker kan man ju lägga på ETT täcke om man själv sover bättre då.

Jag har alldrig sett en häst utan päls...... Även klippta hästar klarar kyla bättre än man tror men är man osäker kan man ju lägga på ETT täcke om man själv sover bättre då.

Men där håller jag inte alls med.
Det syns en tydlig skillnad muskulärt på en häst som stått kallt (dragit ihop ryggen, eller bara en sida) och när man lägger värme på, så släpper ofta hästen efter i musklerna och dom blir mjuka och lättare att jobba med (massage). En häst som står kallt blir hårdare och stummare i ryggen än en som får ha värme på sig.
Om jag ska jobba den hästen så sover jag mycket bättre om jag vet att den inte HAR ont eller FÅR ont av träningen....

Li

Men det är ju det som är poängen med hästens päls att den är torr närmast huden och alltså inte fryser, det finns ingen känsel i pälsen

Nu diskuterade jag inte saken så ingående med henne, men nog frös hon när det var vinter och minus och gick ut så allt. Däremot var hon INTE speciellt frusen av sig annars, fick hon sätta päls och ha den ifred klarade hon vilket väder som helst, och även klippt så kunde hon vara helt utan täcke ganska långt ner i temperaturerna.

då har du sett för lite hästar.
min häst är klippt och den fryser sannerligen utan täcke.
imorrn då jag kom till stallet skakade han för att han frös, har stalltäcke på sig (plusgraderi stallet)

tycker du då att jag skall ställa ut honom med ett tunnt täcke?

Men där håller jag inte alls med.
Det syns en tydlig skillnad muskulärt på en häst som stått kallt (dragit ihop ryggen, eller bara en sida) och när man lägger värme på, så släpper ofta hästen efter i musklerna och dom blir mjuka och lättare att jobba med (massage). En häst som står kallt blir hårdare och stummare i ryggen än en som får ha värme på sig.
Om jag ska jobba den hästen så sover jag mycket bättre om jag vet att den inte HAR ont eller FÅR ont av träningen....

Li

:bow: :bow:

Skulle aldrig komma på tanken att släppa ut en klippt häst utan täcke i 32 minus! För mig är det självklart att hästen fryser då om den inte har päls... Det är väl ganska logiskt? Pälsen är det som håller värmen kvar i hästen. Har den ingen päls måste man ersätta den med nåt. Dock kan det säkert räcka med ett riktigt tjockt täcke, inte flera tunnare.

Man kan inte klippa bort pälsen på en häst, pälsen blir tunnare men fettlagret i huden finns kvar. Hästar fryser inte automatiskt för att dom skakar det är ett sätt för dom att hålla värmen för att slippa frysa... Grovfoder, grovfoder opch grovfoder är dock allra viktigast. Självklart kan hästar frysa men vi måste komma ihåg att hästen inte är ett tropiskt djur som vi människor och det går därför aldrig att jämföra med hur vi uppfattar kyla.

men omden skakar är det nog ett tecken på att den har väldigt kallt, och kommer inom snar framtid att börja frysa.
enskakande häst så får ju oxå sjuka muskler eftersom att de nspänner sig.

kan lungt sagt säga att min hästfrös då han skakade engång i SOMRAST.
det var regnigt men inte värst kallt. de andra hästarna åt som vanligt men han syntes inte till.
hittadehonom bakom en lada . och fy fan vad han skälvde. man blev nästan gråtfärdig.
och det va sommarregn..
så han är nog extremt frusen.

skulle du ha en sådan häst utan täcke?

Hästar tål drag alldeles utmärkt
Jag de kanske ser ut som om dom tål drag!
Men de blir ju kallt och de blir stela och kalla...
De känner väll du själv om du sitter i ett dragigt rum en hel arbetsdag/ skoldag då ärman stel och utkyld senare även om man tycker att de är "skönt" med lite frisk luft...

Man kan inte klippa bort pälsen på en häst, pälsen blir tunnare men fettlagret i huden finns kvar. Hästar fryser inte automatiskt för att dom skakar det är ett sätt för dom att hålla värmen för att slippa frysa...

Där håller jag inte alls med dig.
En häst som står och skakar, kanske fryser - eller så inte. Hur vet du det? :confused:

Står den och skakar så spänner den sig och får ont i musklerna och bildar VÄLDIGT onödiga spänningar.
En häst som är varm om sin ryggmuskler och även mycket mjukare och förutsättningarna att lyckas med sin ridning och häst ökar om de får vara varma.
Att låta den stå ute i ur och skur och skaka är att be om problem.

Li

Vad innebär egentligen "frysa" för dig? Hur fryser du?

För mig är frusenhet ett obehag.
Spända muskler, stela leder, minskad rörelseförmåga och okontrollerbart skakande.
Att frysa är inte kyla för mig, utan helt enkelt det fysiska effekterna.

Hur hästar känner det kan ingen annan än hästarna själv ge riktiga svar på, vi hästmänniskor kan bara spekulera & studera.

Jag tro dock att hästar uppfattar kyla ungefär som vi människor, eftersom deras termolegering är nästan exakt likadant uppbyggt som våran.
Både hästar och människor är sk. jämnvarma djur som reglerar kroppstemperauren beroede på omgivningens temperatur.

Hästar skakar, precis som vi, för att få upp eller bibehålla kroppstemperauren på ~37 grader celsius.
Förbränner fetter/energi genom muskelskakningar som då generarer värme.

Mina hästar kan inte snacka människa, och jag förstår inte häst. Men jag ser när mina hästar trivs repsektive vantrivs, och mina hästar vantrivs när dom skakar...

Är det för att jag omedvetet förmänskligar dom, och tänker mig hur obehagligt jag tycker det är med muskelskakningarna? Eller är det faktist så att dom tycker det är obehaligt?
Tjaa, det vet inte jag, men hitills har ingen häst i min ägo/vård farit illa av att få ett tjockare täcke på sig vid skakning:)

Man kan inte klippa bort pälsen på en häst, pälsen blir tunnare men fettlagret i huden finns kvar. Hästar fryser inte automatiskt för att dom skakar det är ett sätt för dom att hålla värmen för att slippa frysa... Grovfoder, grovfoder opch grovfoder är dock allra viktigast. Självklart kan hästar frysa men vi måste komma ihåg att hästen inte är ett tropiskt djur som vi människor och det går därför aldrig att jämföra med hur vi uppfattar kyla.

Hästens hårstrån ändrar riktning för att reglera värmen. Är det kallt ställer sig pälsen rakt ut för att det ska finnas ett varmt "lager" luft som hjälper hästen att hålla värmen.

Du tycker inte det är obehagligt när du själv skakar för att din kropp ska hålla värmen? :smirk: En häst som skakar anstränger musklerna otroligt mycket, den kan inte slappna av och vila. Som andra skrev leder det till spänningar i musklerna.

Om det räckte för hästen med ett fettlager i huden för att hålla värmen, varför skulle de då sätta vinterpäls överhuvudtaget? :crazy:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 990
Senast: Mia_R
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 467
Senast: Buck
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 300
Senast: Korven
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 290
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka