Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag gjorde ett test med kallblodstanten jag hade, med oklippt, rida, svettig, täcke och ut i hagen. 5 h senare var hon inte torr (längst in mot huden var hon torr, men pälsen hade inte torkat). Hon var också en sån som helt tappade orken oklippt.
Men det är ju det som är poängen med hästens päls att den är torr närmast huden och alltså inte fryser, det finns ingen känsel i pälsen
men om de inte har någon päls så måste manju sätta på ett täcke/flera vid behov
Jag har alldrig sett en häst utan päls...... Även klippta hästar klarar kyla bättre än man tror men är man osäker kan man ju lägga på ETT täcke om man själv sover bättre då.
Men det är ju det som är poängen med hästens päls att den är torr närmast huden och alltså inte fryser, det finns ingen känsel i pälsen
Nu diskuterade jag inte saken så ingående med henne, men nog frös hon när det var vinter och minus och gick ut så allt. Däremot var hon INTE speciellt frusen av sig annars, fick hon sätta päls och ha den ifred klarade hon vilket väder som helst, och även klippt så kunde hon vara helt utan täcke ganska långt ner i temperaturerna.
Men där håller jag inte alls med.
Det syns en tydlig skillnad muskulärt på en häst som stått kallt (dragit ihop ryggen, eller bara en sida) och när man lägger värme på, så släpper ofta hästen efter i musklerna och dom blir mjuka och lättare att jobba med (massage). En häst som står kallt blir hårdare och stummare i ryggen än en som får ha värme på sig.
Om jag ska jobba den hästen så sover jag mycket bättre om jag vet att den inte HAR ont eller FÅR ont av träningen....
Li
Jag har alldrig sett en häst utan päls...... Även klippta hästar klarar kyla bättre än man tror men är man osäker kan man ju lägga på ETT täcke om man själv sover bättre då.
Jag de kanske ser ut som om dom tål drag!Hästar tål drag alldeles utmärkt
Man kan inte klippa bort pälsen på en häst, pälsen blir tunnare men fettlagret i huden finns kvar. Hästar fryser inte automatiskt för att dom skakar det är ett sätt för dom att hålla värmen för att slippa frysa... Grovfoder, grovfoder opch grovfoder är dock allra viktigast. Självklart kan hästar frysa men vi måste komma ihåg att hästen inte är ett tropiskt djur som vi människor och det går därför aldrig att jämföra med hur vi uppfattar kyla.