Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
men vad är detmed dig?
i en tråd är det ju meningen att man skall debattera,diskutera
ofta får man mothugg
vilket är bra eftersom man kanske då kan se saker ur andra perspektiv och kanske lära sig något nytt.
bara för att nån inte håller precis med dig. betyder det väl inte att de itne vill att du skall få säga din åsikt och ha "lattjolajban"?
för knappast finns det väl någon här som med flit vill jävlas med folk?
(okej, såna människor kommer man inte undan , de dyker ju nog upp överallt i livet.. :/)
det är skillnad om hästarna har päls eller ej , om de har lurviga dräkter på sig klarar de sig, men då man ser tunnpälsade varmblod utan underhudsfett som är ute i kylan får man säga usch.
om hästarna ser ut som lurvbollar kan man ju inte rida dem ordentligt :P
Informationen har inte nått mitt arabsto heller, för hon står just nu utan täcke i -13 grader och verkar trivas alldeles ypperligt
Öh???? Nå f*n kan vi rida dem ordentligt... Det var det dummaste jag hört på länge!
säkert FAN KAN DU DET
orka reta upp sig så där :P
å jag kan säkert FAN säga att jag inte vill rida riktigt ordentlig tunga hoppträningar med 15cm päls .
har du tänkt på att hästen blir FAN så svettig och onödigt trött, utsöndrar onödigt med vätska och har betydligt lättare att bli stel och sjuk än en klippt häst.
skulle du vilja hårdträna med 3 dunjackor på dig?
du har nog hört för lite dumheter om detta var det dummaste på länge.
Så jag förstår inte alls problemet med lång päls och träning!
Hm, håller med. Nyss hemkommen från en rejäl ridtur .
Har grunnat på en annan sak också. Förstår inte heller hur vissa människors hästar kan ha så konstig päls att den tar en hel dag att torka (?). Kan det månne bero på att dom ställs in i ett fuktigt stall efteråt? Alltså, mina hästar är fullpälsade (närmare 1 dm päls) och går ute dygnet runt. När jag rider dem i varmridhuset blir dom självklart sjöblöta i svett, MEN efter någon halvtimma i hagen med ylletäcke på ryggen är dom torra igen. Så jag förstår inte alls problemet med lång päls och träning!
Samt att även om det är okej för dig att ta en genomsvettig häst, slänga på täcke och släppa ut, så är det inte det för mig. Om man inte lägger på fleece eller ylle eller liknande så när hästen avger fukt så blir täckesfodret fuktigt.
Skrev att jag lägger på just YLLE-täcken i hagen efter träning. Men det ska vara ett rejält ylletäcke av tjock och bra kvalité. Något annat täcke behövs ej. Ylle är verkligen suveränt! Har inte märkt att det skulle bli en ishinna? När det ligger på en varm rygg blir inte täcket isigt. Det är ofta -20 när vi varit och tränat (bor i norrbotten). När hästen torkat färdigt under tar man av ylletäcket, eventuellt kan man sedan lägga på ett annat fodrat täcke om det är -25 för att "eftervärma" ansträngda muskler. Voila!
Så kallt har vi det här .
Lägger ni ut era hästar i sådana temperaturer!?
Det finns de som som har ut sina hästar hela dagarna fastän det är så kallt... usch
[iofs så är det ju nog värre då min granne har ut en 25 årig ponny i minus 3 graders regn/snörusk och rikliga vindar. (utan vind/regnskydd) lider med den ponnyn.]
Det finns de som som har ut sina hästar hela dagarna fastän det är så kallt... usch
Vi använder regntäcken med fleecefoderJa men som jag skrev så kan man då inte släppa ut om det inte är uppehåll. Ishinnan menade jag blir inne (kallstall), det blir säkert inte likadant ute när de rör sig. Men som sagt, det kräver uppehåll och hyfsat lite vind, annars blir det riktigt otrevligt (eftersom ylle/fleece inte står emot varken vind eller väta speciellt bra)
Sen, något man inte ska glömma i sådana här diskussioner, är att långhårig för en person är något helt annat än långhårig för en annan person. Och om man menar två helt olika saker med långhårig så är det en förklaring varför man är väldigt oense om angivna torktider etc t ex.