Sv: -32 c

men vad är detmed dig?
i en tråd är det ju meningen att man skall debattera,diskutera
ofta får man mothugg
vilket är bra eftersom man kanske då kan se saker ur andra perspektiv och kanske lära sig något nytt.

bara för att nån inte håller precis med dig. betyder det väl inte att de itne vill att du skall få säga din åsikt och ha "lattjolajban"?

för knappast finns det väl någon här som med flit vill jävlas med folk?

(okej, såna människor kommer man inte undan , de dyker ju nog upp överallt i livet.. :/)

:banana: Precis så. :bow:

Li :angel:

det är skillnad om hästarna har päls eller ej , om de har lurviga dräkter på sig klarar de sig, men då man ser tunnpälsade varmblod utan underhudsfett som är ute i kylan får man säga usch.

om hästarna ser ut som lurvbollar kan man ju inte rida dem ordentligt :P

Öh???? Nå f*n kan vi rida dem ordentligt... Det var det dummaste jag hört på länge!

Informationen har inte nått mitt arabsto heller, för hon står just nu utan täcke i -13 grader och verkar trivas alldeles ypperligt:)

Mina araber har tydligen inte heller fått veta detta. Vi har haft närmare -30 i drygt en vecka och de har gått ute utan täcke, och käkat hö. OBS! LÖSDRFIFT!

Öh???? Nå f*n kan vi rida dem ordentligt... Det var det dummaste jag hört på länge!

Jag förstår vad du menar, mitt kallblod blir aldrig riktigt torr om jag inte pälsar på henne ett andastäcke.
Och hon svettas under ett pass, det kan jag lova...

Li

säkert FAN KAN DU DET
orka reta upp sig så där :P

å jag kan säkert FAN säga att jag inte vill rida riktigt ordentlig tunga hoppträningar med 15cm päls .

har du tänkt på att hästen blir FAN så svettig och onödigt trött, utsöndrar onödigt med vätska och har betydligt lättare att bli stel och sjuk än en klippt häst.

skulle du vilja hårdträna med 3 dunjackor på dig?

du har nog hört för lite dumheter om detta var det dummaste på länge.

Men man kan faktiskt rida ordentligt, utan att den oklippta hästen blir så väldigt svettig. Det har jag gjort i alla år.

Immer

Hm, håller med. Nyss hemkommen från en rejäl ridtur ;).
Har grunnat på en annan sak också. Förstår inte heller hur vissa människors hästar kan ha så konstig päls att den tar en hel dag att torka (?). Kan det månne bero på att dom ställs in i ett fuktigt stall efteråt? Alltså, mina hästar är fullpälsade (närmare 1 dm päls) och går ute dygnet runt. När jag rider dem i varmridhuset blir dom självklart sjöblöta i svett, MEN efter någon halvtimma i hagen med ylletäcke på ryggen är dom torra igen. Så jag förstår inte alls problemet med lång päls och träning!

säkert FAN KAN DU DET
orka reta upp sig så där :P

å jag kan säkert FAN säga att jag inte vill rida riktigt ordentlig tunga hoppträningar med 15cm päls .

har du tänkt på att hästen blir FAN så svettig och onödigt trött, utsöndrar onödigt med vätska och har betydligt lättare att bli stel och sjuk än en klippt häst.

skulle du vilja hårdträna med 3 dunjackor på dig?

du har nog hört för lite dumheter om detta var det dummaste på länge.

Missförstånd, höll alltså med Fannih om detta.
Jag kan rida mitt kallblod "osvettig" men då rullar hon fram på en månad ;)
Olika förutsättningar finns ju för svettiga hästar, en del har super täcken och lösdrift, en del jättebra stall där hästarna står mesta tiden och en del har inte så kallt som vi har. Sen finns det säkert dom som låter dem gå ute svettiga och det må vara upp till dem...

Li

Jag har aldrig klippt en enda häst i hela mitt liv, 45 år i år. Jag tränar mina hästar för tävling och gårdsarbete och dom jobbar hårt. Inte många hästar som rids idag, jobbar lika hårt som skogshästen jag hade tidigare och hon klipptes inte hon heller. Hon var ute och drog timmer 5 timmar om dagen med avbrott för vila och mat. Hon svettades, jajamensan och vi fick torka henne samt lägga på filt under rasterna när vädret var riktigt kallt.

...och detta har jag fått fram utan en enda svordom...:cool:

det är väl klart att man kan
lika klart som att en 100 kg person kan rida en shettis.
sen är det bara vad man anser att är lämpligt.

jag tycker inte det är shyst gentemot hästen att trötta ut den i onödan.
men det är ju vad jag tycker, menar inte att någon som inte tycker som jag har fel . det är bara hur jag tycker.

sen svettas hästar väldigt olika . min ena svettas ganska lite , den andra svettas vid mindre arbete fastän den har extremt bra kondis, eller rättare sagt då den hade det för ett år sedan

just så
de tror jag (att dearbetade betydligt hårdare förr, hästarna)

hur som helst så har jag hellre en klippt halvsvettig häst en en som dryper av svett :)

ja de va duktigt av dig på tal om svordomarna :D:D
hihi.

själv använde jag mina för att parodi. ajaj:smirk: där gick jag emot mig själv

Så jag förstår inte alls problemet med lång päls och träning!

Problemet är att de inte orkar om de har en massa päls och blir svettiga 'för fort'. Det är jobbigt att springa omkring i dunjacka helt enkelt. (Gäller alltså de hästar som helt enkelt blir alldeles för varma i sin ppäls, de finns ju de som i samma päls inte har problem, men det är ju individuellt hur lätt/svårt de har att svettas etc).

Samt att även om det är okej för dig att ta en genomsvettig häst, slänga på täcke och släppa ut, så är det inte det för mig. Om man inte lägger på fleece eller ylle eller liknande så när hästen avger fukt så blir täckesfodret fuktigt. Hästen torkar det med med tiden, men det är en onödig energitjuv och jag vill inte de ska behöva gå med våtvarma omslag. Om man lägger på fleece etc så lägger sig fukten utanpå, och man kan byta när de torkat. Prova det i minus 25 dock och man får is utanpå täcket, dessutom går det inte att släppa ut om det är dåligt väder (dvs nederbörd/blåst).

Jag har heller - helt ärligt - varken tid eller lust att promenera dem torra i 1 - 2 h.

Jag gjorde ett test med kallblodstanten jag hade, med oklippt, rida, svettig, täcke och ut i hagen. 5 h senare var hon inte torr (längst in mot huden var hon torr, men pälsen hade inte torkat). Hon var också en sån som helt tappade orken oklippt.

Av nuvarande tre hästar så fbldonnan får alldeles för tjock päls för att kunna jobba, blir svettig och flåsig - även 'bara' av att busgaloppera och röja i hagen. Valacken svettas inte av det, men är lika frusen klippt som oklippt, men brukar bli kliig med full vinterpäls under täcket så han klippt. Arabdamen klipps för att ha lite lättare att frysa och behöva göra av med några mer kalorier för att hålla värmen *elak matte*

Hm, håller med. Nyss hemkommen från en rejäl ridtur ;).
Har grunnat på en annan sak också. Förstår inte heller hur vissa människors hästar kan ha så konstig päls att den tar en hel dag att torka (?). Kan det månne bero på att dom ställs in i ett fuktigt stall efteråt? Alltså, mina hästar är fullpälsade (närmare 1 dm päls) och går ute dygnet runt. När jag rider dem i varmridhuset blir dom självklart sjöblöta i svett, MEN efter någon halvtimma i hagen med ylletäcke på ryggen är dom torra igen. Så jag förstår inte alls problemet med lång päls och träning!

Olika problem har vi tydligen. Jag tror det helt enkelt beror på vilken omfattning man rider, VAR man rider, VAR man bor hur pälsen ser ut (tät, tunn, lång, kort osv) och hur man värderar vad hästar behöver och inte. Helt enkelt.
Jag har blivit pjoskigare med åren, min kallblodstant är min klenod som jag putsar ömt och fast hon är en tvättäkta nordsvensk så täckas hon på x 2 när svetten har inträtt ;)
Min valack svettas inte på långt som hon gör och har en helt annan päls. Men jo...täcke han åxå *ler*

Li

Samt att även om det är okej för dig att ta en genomsvettig häst, slänga på täcke och släppa ut, så är det inte det för mig. Om man inte lägger på fleece eller ylle eller liknande så när hästen avger fukt så blir täckesfodret fuktigt.

Skrev att jag lägger på just YLLE-täcken i hagen efter träning. Men det ska vara ett rejält ylletäcke av tjock och bra kvalité. Något annat täcke behövs ej. Ylle är verkligen suveränt! Har inte märkt att det skulle bli en ishinna? När det ligger på en varm rygg blir inte täcket isigt. Det är ofta -20 när vi varit och tränat (bor i norrbotten). När hästen torkat färdigt under tar man av ylletäcket, eventuellt kan man sedan lägga på ett annat fodrat täcke om det är -25 för att "eftervärma" ansträngda muskler. Voila! :)

Skrev att jag lägger på just YLLE-täcken i hagen efter träning. Men det ska vara ett rejält ylletäcke av tjock och bra kvalité. Något annat täcke behövs ej. Ylle är verkligen suveränt! Har inte märkt att det skulle bli en ishinna? När det ligger på en varm rygg blir inte täcket isigt. Det är ofta -20 när vi varit och tränat (bor i norrbotten). När hästen torkat färdigt under tar man av ylletäcket, eventuellt kan man sedan lägga på ett annat fodrat täcke om det är -25 för att "eftervärma" ansträngda muskler. Voila! :)

Ja men som jag skrev så kan man då inte släppa ut om det inte är uppehåll. Ishinnan menade jag blir inne (kallstall), det blir säkert inte likadant ute när de rör sig. Men som sagt, det kräver uppehåll och hyfsat lite vind, annars blir det riktigt otrevligt (eftersom ylle/fleece inte står emot varken vind eller väta speciellt bra)

Sen, något man inte ska glömma i sådana här diskussioner, är att långhårig för en person är något helt annat än långhårig för en annan person. Och om man menar två helt olika saker med långhårig så är det en förklaring varför man är väldigt oense om angivna torktider etc t ex.

Så kallt har vi det här .
Lägger ni ut era hästar i sådana temperaturer!?
Det finns de som som har ut sina hästar hela dagarna fastän det är så kallt... usch

[iofs så är det ju nog värre då min granne har ut en 25 årig ponny i minus 3 graders regn/snörusk och rikliga vindar. (utan vind/regnskydd) lider med den ponnyn.]

Jag tror aldrig att jag har varit med om sån kyla ens! :o

Det finns de som som har ut sina hästar hela dagarna fastän det är så kallt... usch

Ja, vadå då ? dom har väl päls. Blanda inte i hop hur en människa anser det vara kallt och ett djur med päls. Det går inte. Vi brukade slänga ut hästarna i villket väder som helst. MEN, vid många många minusgrader fick dom komma in tidigare enbart för att vattnet i stallet brukade frysa om det fick stå tomt för länge.

Ja men som jag skrev så kan man då inte släppa ut om det inte är uppehåll. Ishinnan menade jag blir inne (kallstall), det blir säkert inte likadant ute när de rör sig. Men som sagt, det kräver uppehåll och hyfsat lite vind, annars blir det riktigt otrevligt (eftersom ylle/fleece inte står emot varken vind eller väta speciellt bra)

Sen, något man inte ska glömma i sådana här diskussioner, är att långhårig för en person är något helt annat än långhårig för en annan person. Och om man menar två helt olika saker med långhårig så är det en förklaring varför man är väldigt oense om angivna torktider etc t ex.
Vi använder regntäcken med fleecefoder

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 990
Senast: Mia_R
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 467
Senast: Buck
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 300
Senast: Korven
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 290
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka