Sv: -32 c

Oj, det är nog ingen som berättat det för grannens två arabiska fullblod. De går ute halva dygnet, i snöstorm och fem minusgrader och med tunnfodrade täcken - och de fryser då inte. :D

Immer

Informationen har inte nått mitt arabsto heller, för hon står just nu utan täcke i -13 grader och verkar trivas alldeles ypperligt:)

de var roligt att läsa den borde alla lägga till i sina favoriter så kan man gå tillbaka till den och läsa nästa höst osv. Jag har täcken på mina hästar för jag inte vill ha lång päls.;)

ja friska är dom säkert :)

om något gör en häst sjuk så är det nog att stå inomhus i fuktig värme !

en vinter hade vi betydligt kallare än -37..

mätaren visade mellan -42- -45 (eller 47 minns inte riktit)

då snackar vi om kyla :D

då ville nog hästarna gärna komma in tidigare har jag ett minne av :)

men jag har aldrig sagt att hästarna inte får vara ute. börjar bli irriterad nu eftersom alla tror jag har in mina hästar.

det är klart att jag vet att hästarna stod ute förr !!!!

men en häst som står inne på nätterna, har knapp vinterpäls kan få kallt utomhus.

alla hästar är inte skapta för -35

så ännu till ELKAN

du skrev annars 2 givor på dan/om dan eller vad det nu var
hehe

japp 2 givor dag...men en dag innehåller både morron och kväll också...elementär kunskap...och jag är inte dryg snarare du!!som du går ann här...vi delar med oss här av våra erfarenheter...vilket du inte uppskattar...och de är ju fler än jag här *pekar uppåt* som håller på samma sak..ut i alla väder hö och vatten...täcken om nödvändigt...dvs jag lägger det på tidigast från -20 de tjocka alltså...annars har dom ev ett regntäcke med ett tunt fleecefoder och dom mår hur finnemang som helst...så ta å tagga ner lite!!

cat

jobbigt då folk gör parodier på det man säger :P

det är stor skillnad på -13 å -35

ignetligen inte...men -35 är oftast bättre ön -13 därför att då är de fuktigare och blåser ofta...
:)

det gör de inte när de är -35...men pest å kolera....själv föredrar jag -25 minst!!!

men det är ju en smaksak

cat

hihi :)

det är väl klart att man får debattera eller ?

alla har ju olika syn på detta med vintern å skötsel, men man måste ju få ifrågasätta ?

så ännu till minusgraderna .
-35 är kallare, vilket är ganska självklart men det beror ju på omdet är snöstorm och minus 13, i det falletär det ju mycket värre..

hos oss blåste det även vid den graden(-32), till på köpet bor vi brevid en å (hästarna dricker ur den på sommrarna) så det är ännu värre då ...:(

det är stor skillnad på -13 å -35

Du skulle behöva uppleva en skånsk vinter!
Ett par minusgrader och hård vind över slätten, med snö eller regn som kommer farandes längs horisonten.
Här handlar det inte om att titta på termometern, snarare om att sticka ut näsan och känna efter.

Hellre -35 i Norrland än -13 en blåsig dag i Skåne!

Immer

Jag gör inte parodier i det du säger, jag skrev bara till Immer att även min arabdam klarar sig bra utan/med tunna täcken fast kylan biter och vädret är hårt.

Varför jag valde att ens nämna det är för att många verkar tro att araber är näst intill extremt "veka" för väder och vid som ras, vilket dom inte är.
Och jag tänkte att det skulle passa att skriva det i en tråd som handlar om just hästar, kyla & väder.

Så ursäkta om du tog det som att jag gjorde parodi på det du skrivit, för det var inte mitt syfte:)

Och visst är det skillnad mellan -13 och -35, har inte påstått något annat heller.

Hade riktigt kallt här för ungefär 5 år sen, vi hade just byggt stallet och ytterfasaden var inte på plats ännu och därmed så var väggarna bara isolerade av lecablock & murbruk (?). Det var frost över hela väggarna, avloppet frös & temperaturen var svår att hålla på den positiva sidan av termometern.
Kring det temperaturena du nämnde (fast det var nog inte kallare än -45) hade vi under en hel helg.
Då var hästarna ute ungefär 5h/dygn och dom frös verkligen:crazy:

Varför bor man här egentligen?...

japp 2 givor dag...men en dag innehåller både morron och kväll också...elementär kunskap...och jag är inte dryg snarare du!!som du går ann här...vi delar med oss här av våra erfarenheter...vilket du inte uppskattar...och de är ju fler än jag här *pekar uppåt* som håller på samma sak..ut i alla väder hö och vatten...täcken om nödvändigt...dvs jag lägger det på tidigast från -20 de tjocka alltså...annars har dom ev ett regntäcke med ett tunt fleecefoder och dom mår hur finnemang som helst...så ta å tagga ner lite!!

cat

Generellt så tycker jag att DU ska tagga ner Cat.
Du har hoppat på inte bara mig, utan flera som debatterat sakligt.
Lämnat trådar när du fått mothugg och även andra forum.
Få se vad du kommer med nu ;)
Det är bara kul att se att fler än jag reflekterat över att du kan bete dig illa och jag personligen tycker att man håller saker på en nivå som är lagom. Vuxet.
Så blir buke en mycket trevligare plats för alla :)
Alla tycker olika oftast men inget som skrivs här är en regel.
Inte heller det här.

I övrigt håller jag med Cat och övriga om att hästarna ska gå ute så mkt dom kan. Jag har inte haft EN sjuk/dålig häst (och jag pratar INTE förkylningar då det snarare handlar om virus och inte kyla. Våt och kall häst ger ju inga virus utan andra symptom).
Då har jag ändå haft häst sedan slutet på 1980 och med den filosofin att hålla saker "natural". Jag täckar mina ändå, för det finns ju inga optimala förhållanden liksom...
Det är en dålig ursäkt att kasta ut hästen i en slät hage utan täcke och säga att det är ju HÄSTAR. Mitt mål är att mina ska gå på lösdrift året om, men då måste det till en byggnation som heter duga. För jag nöjer mig inte med ett sketet skjul!
Ett varmstall att hålla varmt när/om ngn häst blir sjuk eller när stona ska till att föla. Ja...tack!

/Li

Generellt så tycker jag att DU ska tagga ner Cat.
Du har hoppat på inte bara mig, utan flera som debatterat sakligt.
Lämnat trådar när du fått mothugg och även andra forum.
Få se vad du kommer med nu ;)
Det är bara kul att se att fler än jag reflekterat över att du kan bete dig illa och jag personligen tycker att man håller saker på en nivå som är lagom. Vuxet.
Så blir buke en mycket trevligare plats för alla :)
Alla tycker olika oftast men inget som skrivs här är en regel.
Inte heller det här.

I övrigt håller jag med Cat och övriga om att hästarna ska gå ute så mkt dom kan. Jag har inte haft EN sjuk/dålig häst (och jag pratar INTE förkylningar då det snarare handlar om virus och inte kyla. Våt och kall häst ger ju inga virus utan andra symptom).
Då har jag ändå haft häst sedan slutet på 1980 och med den filosofin att hålla saker "natural". Jag täckar mina ändå, för det finns ju inga optimala förhållanden liksom...
Det är en dålig ursäkt att kasta ut hästen i en slät hage utan täcke och säga att det är ju HÄSTAR. Mitt mål är att mina ska gå på lösdrift året om, men då måste det till en byggnation som heter duga. För jag nöjer mig inte med ett sketet skjul!
Ett varmstall att hålla varmt när/om ngn häst blir sjuk eller när stona ska till att föla. Ja...tack!

/Li

jag har för mig att jag har sagt att jag inte vill ha dina kommentarer om du brytt dig om att läsa hade du nog sett vad som förelåg nu..men nädå...du tar alla chanser du får att hoppa på mig...så varsegod...tråden är din jag ids inte ens göra försök när du kommer å förstör och har lattjolajban...men tro inte att jag inte vågar för jag ids inte...

cat

jag har för mig att jag har sagt att jag inte vill ha dina kommentarer om du brytt dig om att läsa hade du nog sett vad som förelåg nu..men nädå...du tar alla chanser du får att hoppa på mig...så varsegod...tråden är din jag ids inte ens göra försök när du kommer å förstör och har lattjolajban...men tro inte att jag inte vågar för jag ids inte...

cat

Det är KLART du vågar. Varför skulle du inte göra det?
Personligen så är det trvligare om vi kan diskutera på en normal nivå.
Som vuxna.

/Li

Vi bor i norra Norrbotten där det kan vara -35 grader och våra hästar går ute dygnet runt! Lägger på dom täcken vid -20 om dom rids (vill vara säker på att ryggen håller sig varm), men inte förr. Jag tränar i varmridhus men det är inget problem trots vinterpälsen. Lägger på ett rejält ylletäcke efteråt och släpper ut dem i hagen, och hästarna torkar snabbt.

Sluta pjoska mer era stackars hästar. Hur bekvämt tror ni det är med ett täcke som skaver, är i vägen och täpper till huden. Tacka fan hästarna fryser och inte sätter ordentligt med päls om man täcker dom redan vid -10 :o

-10, dom täckar redan vid +5!!

men vad är detmed dig?
i en tråd är det ju meningen att man skall debattera,diskutera
ofta får man mothugg
vilket är bra eftersom man kanske då kan se saker ur andra perspektiv och kanske lära sig något nytt.

bara för att nån inte håller precis med dig. betyder det väl inte att de itne vill att du skall få säga din åsikt och ha "lattjolajban"?

för knappast finns det väl någon här som med flit vill jävlas med folk?

(okej, såna människor kommer man inte undan , de dyker ju nog upp överallt i livet.. :/)

oki :)

jag förstår hur du menar!
just som du säger så tror folk att araber inte klarar sig i kyla, men det är klart att de gör det om man ger dem tillfälle/tid att sätta vinterpäls och bli tåligare.
fast säkert kan de i början vara lite mer frusna av sig än en isländshäst ex :P..

häromdagen tog jag in min häst för att min kompis skulle hjälpa mig med manen.
efter 10 minuter utan täcke i stallet (ca-6)
började hanskaka!! :confused:
ochhan är inte helklippt utan sådär halvt :P
på utsidan var det då ca -10och sol utan blåst..

här talar vi om frusna hästar !

mycket närverande faktist...:P

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 993
Senast: Mia_R
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 467
Senast: Buck
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 300
Senast: Korven
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 290
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd