Sv: -32 c

Det händer nog aldrig att kvicksilvret sjunker så långt ner som till -32 här hos oss. Men förra vintern var det mellan -15 och -20 under en ganska lång period.
Det kallaste denna vintern har varit -14.

Sedan i onsdags är det snöstorm, och runt 5 minusgrader. Det är fruktansvärt kallt, tro mej, med denna blåst och snön som kommer farande horisontellt.

Men som vanligt går hästarna ute från morgon till kväll, med rejält med grovfoder att tugga på. Två av hästarna har fleecefodrade regntäcken, den tredje har inget täcke alls (hon har aldrig haft något). Alla tre hästarna är oklippta kallblod.

Immer

till er som säger att hästar är skapta att var i kyla så stämmer det inte riktigt .
ökenhästar (typ arbaber å dylikt) klarar bra av kyla eftersom det kan krypa under 0 även i öknen.
men de är inte skapta att vara i -35 c

de har inte naturen lika bra utvecklad päls och deras blodådror sitter längre ut.
dock så formar ju vårt kalla klimat dem till tåligare hästar..

Klart dom kan va ute! :)
På med ett bra täcke och ut med en massa mat så fixar dom det. Inga problem. Hästar klarar kyla bra. -32 och vindstilla är MYCKET bättre för en häst än -10 snålblåst och nederbörd. Kyla = lugnt. Blåst/blötsnö/regn = mycket värre. :angel:
Men att vara ute i sån kyla en hel dag (typ 12h) vill nog ingen, men jag tror dom har det betydligt bätte i hagen en sån dag än i en 9kvm stor box i 24h...:crazy:

japp . mina hästar har precis lika brått ut som in under dessa tider:)

nu har det varit - 32 till -36 den senaste veckan.(veckorna ?)..:S
dock är det ju betydligt varmare mitt på dan (ca -18 till -22)

*KL*

Ser absolut ingen anledning att inte släppa ut bara för att det är kallt? Utan ut åker de, både de frusna som ofrusna. Täcken efter behov, så kan vara allt från helt otäckat, till inpackad i dubbla täcken med hals. Och fri tillgång på stråfoder i hagen. Men skulle inte drömma om att korta utetiden för det är kallt? (Det skulle för övrigt vara meningslöst i mitt fall, är det minus 32 grader ute så är det minus 32 grader i stallet.. Jag gjorde dock lika när jag hade varmstall, ut med dem bara)

Vad gäller snöstorm btw, så jag har svårt släppa ut vid full storm (dvs riktig storm, inte snöoväder) då portarna inte går att få upp. Sen brukar jag inte vilja de är ute när träd knäcks och så.

Men, en avs tormarna här i vinter så stod en viss arabdam och PROPSADE på att gå ut. Så okej, jag klädde på henne täcke och en lös tunn hals och lyckades vräka upp porten och slänga ut henne. Kompisen stannade kvar i stallet.

Jag var HELT säker på att efter en timme få plocka in en ynklig sak som kommit på att det visst inte var så kul ute. Jag hittade en himla munter sak i hagen som gick och skrapade upp rötter under snön, och tyckte det var aldleles prima ute och inte ville komma in. Så hon fick gå ute, tog in henne på kvällen.

Är hellre ute här i -25 än i skåne vid -1. Har aldrig frysit så mkt som vintern när jag jobbade i skåne. Kylan kröp verkligen igenom märg och ben.

Mitt sto går ute otäckad dygnet runt. Enda gången hon har täcke är när hon jobbats svettig. Ska hon ut direkt så ett fleecefodrat regntäcke annars får hon stå inne en stund med fleecetäcke och torka. När de är riktigt kallt så får de fri tillgång på hö.

Inte lider hästarna av kylan. Jag har hästarna ute i alla väder. Kyla har de ingenting emot, men om det är kallt och blåser mycket står de helst nere i skogen där det är skyddat. Gamla halvblodsstoet på 25 år är ute lika mycket som de andra. (utan problem) Det finns ju täcken att lägga på om vinterpälsen inte räcker till. Tror alla hästar hellre är ute än inne i stallet.

till er som säger att hästar är skapta att var i kyla så stämmer det inte riktigt .
ökenhästar (typ arbaber å dylikt) klarar bra av kyla eftersom det kan krypa under 0 även i öknen.
men de är inte skapta att vara i -35 c

Oj, det är nog ingen som berättat det för grannens två arabiska fullblod. De går ute halva dygnet, i snöstorm och fem minusgrader och med tunnfodrade täcken - och de fryser då inte. :D

Immer

Jag har hheller aldrig frusit så mkt som i Skåne. Var och kikad epå en häst i brjan av april ett år. Det var fem PLUSgrader, men jag höll på att frysa ihjäl. Jag frös konstant dygnet runt (blev aldrig varm ens på nätterna) i tre dygn, och tinade inte upp förrän jag kom hem till minus 10.

Den där fuktiga luften och den där vinden, brrr.. Mycket värre med den fuktiga, råa kylan där än den torra, kalla här. Märks ju häruppe med, fryser mer vid kring nollan och vind och fuktig luft, än i minus 25.

Det var när jag var därnere jag btw bestämde mig för att aldrig flytta till Skåne, jag skulle inte klara 'vintrarna'

Så skönt att det finns folk som förstår hur kallt och jäkligt det kan vara här hos oss.

Jag minns en vinter när jag jobbade i Stockholm. En eftermiddag började det snöa, och jag blev helt förundrad över allt detta vita som kom dalande rakt ner från himlen - jag är ju van att snön kommer farande horisontellt :D

Just nu är vädret alldeles för hemskt här: det har snöat och blåst kraftigt sedan i tisdags kväll. Jag gör inget annat än att skotta snö som lägger sig i drivor vid dörrarna :crazy:

I måndags flyttade hästarna in i sitt nya stall, vilket jag är oerhört tacksam för. Eftersom det hela tiden blåst från öster så är det en halv meter snö i uteboxarna nu!

Stackars unghästen som kom hit till Skåne från Jämtland i slutet av oktober - hon måste väl undra vad hon gjort för ont för att förtjäna detta, dvs den skånska vintern.....

Immer

en häst lider väl av kylan om den fryser !? :P:P
mitt nordsvenska sto är oxå 25 - otäckad förståss...

men det finns de hästar som hellre är inne än ute , ex min angloarab är för det första hemskt frusen och absolut lägst i rang..
så han har inte alls ngt emot att stån inne , brukar se om han går ut om jag har upp boxen och dörren ibland stannar han inne ibland går han ut, ibland har hanäven vänt om å gått tillbaka till stallet på väg till hagen.(speciellt om det är ruggigt/iskallt)

men han får nog vara lika mycket ut som de andra ändå..

Min häst går ute i alla väder, förutom om det åskar eller om det är ett jätteoväder ute. Annars går han ute med vintertäcke med hals och innetäcket under :)

Så kallt har vi det här .
Lägger ni ut era hästar i sådana temperaturer!?
Det finns de som som har ut sina hästar hela dagarna fastän det är så kallt... usch

[iofs så är det ju nog värre då min granne har ut en 25 årig ponny i minus 3 graders regn/snörusk och rikliga vindar. (utan vind/regnskydd) lider med den ponnyn.]

mina hästar är alltid ute minst 12-14 timmar oavsett väder...fredagmorron -31,5 grad hej å hå ut med tjocka vintertäcket dom får högivor 3 ggr på dan då i annat fall 2 ggr

igår -8 full jävla fucking snöstorm (behöver jag säga att jag hatar snö???) ute iallafall...

idag -7 å blåser men uppehåll...en massa läcker pudersnö att plumsa i...fast först måste jag skotta fram stallet. de lär ta sin tid...fick skotta ut dom i morse

hästarna mår oftast bäst i att få gå ute...å säg nu inte att dom är känsliga...jag har araber å dom är ju liksom inte född i de här klimatet i början *s*

cat

mina hästar är alltid ute minst 12-14 timmar oavsett väder...fredagmorron -31,5 grad hej å hå ut med tjocka vintertäcket dom får högivor 3 ggr på dan då i annat fall 2 ggr

2 fodergivor per dag !?`

det minsta de skall få är ju 3..
för hästen vore det betydligt bättre att få så många, men mindre fodergivor per dag egentligen...

Så kallt har vi det här .
Lägger ni ut era hästar i sådana temperaturer!?
Det finns de som som har ut sina hästar hela dagarna fastän det är så kallt... usch

[iofs så är det ju nog värre då min granne har ut en 25 årig ponny i minus 3 graders regn/snörusk och rikliga vindar. (utan vind/regnskydd) lider med den ponnyn.]

Skulle nog låta hästarna stå inne ganska mkt, försöka motionera dem på annat sätt eller sätta på dem rikligt med tjocka täcken.
Får hästarna fri tillgång till hö/hösilage fryser de inte

2 fodergivor per dag !?`
det minsta de skall få är ju 3..
för hästen vore det betydligt bättre att få så många, men mindre fodergivor per dag egentligen...

Det spelar väl ingen större roll när det handlar om grovfoder?
Vissa dagar får mina hästar bara på morgonen och på kvällen, men då är det rejält med grovfoder varje gång så att de har att tugga på hela dagen/natten. Kan jämställas med fri tillgång.

Immer

ja det beror ju på hur stora givorna är förståss .

skulle jag ha fri tillgång till mina hästar.. ojoj
jag skulle ha 1 megamegafet häst . en smällfet ponny och en som skulle vara normal :D

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 997
Senast: Mia_R
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 468
Senast: Buck
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 303
Senast: Korven
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 291
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka