Sv: -32 c

Mina hästar har alltid fått gå ut i alla väder. Köldrekordet är -42 grader och hästarna var ute, ja. Fri grovfodergiva, inga täcken.

Idag har mina hästar täcken och det beror på hård blåst, snöar och temperatur -5....Det är plågsamt för dom...I det fallet upplever jag den småländska vintern som hårdare än den Hälsingska varianten;)

Så kan man ju tänka på det här redan när man har en unghäst: låt den få vara ute utan täcke och sätta ordentlig päls! Då får den inte lika lätt problem som äldre.
Man ska även tänka på att en häst som går täckt ofta får en försämrad funktion att resa håren och på så sätt hålla sig varm. Kan vara värt att tänka på innan man bäddar in sin häst i massa täcken!

Hästen har förutsättningarna naturligt men vi förstör de med vårt förmänskligande! :banana:

precis
men det är försent då hästen redan är petig från det att man köpt den.
sen så vill man ju inte heller ha en genomsvettig häst efter ett ridpass då den har fullutrustad vinterpäls på sig.. det är ju inte bättre ! :)

det är klart att hästarna ska vara ute i stora fina hagar , naturligt går den ju med huvudet vid marken över 16 timmar i dygnet. detta är det nog väldigt få hästar som får idag. fastän de står ute,om hagen är i frimärksstorlek, så står de ju ändå inte och småbetar ..eller rättare sagt kan inte.

tur att man inte lider av problemt med för små hagar iaf :)

Ja självklart går hästarna ute (minst 7-21!) oavsett hur kallt det är. Precis som många andra skriver så verkar det som en del förmänskligar sina hästar. Låter som många behöver lära sig hur en häst fungerar o vad den har för behov. Ut med hästarna!

usch vad kallt ni har det:eek:
Jag har helst ute min häst oavsett väder, främst för att han är odräglig att ha att göra med om han står inne hela dagen;)... Ett tjockt täcke och extra mycket hö blir det om det är riktigt kallt ute.

Oavsett temperatur så skall mina hästar ut... Varje dag... Det gäller även oavsett väder... Bra väder innebär lång hagvisstelse... Dåligt väder innebär att tiden kortas ner...

Vi hade snöstorm igår.... De var ute nästan hela dagen. De fick dock komma in ett antal timmar tidigare än vanligt. I dag har det snöat och blåst hela dagen... snäppet under snöstorm kan man kalla dagens väder. De åkte ut i vanlig tid... Har fått ordentligt med hö i hagen under dagen.. Men idag fick de bara komma in två timmar tidigare än vanligt.

Man fryser halvt ihjäl kan jag säga. När man blinkar så fryser ögonfransarna fast vid de nedre :crazy: Jag pälsar på mig så jag ser ut som en Michelingubbe. Värst är det om ansiktet och fötterna.

Man märker ju även på hästarna att de är piggare på att komma in än vanligt.

~Ingrid

har inte läst den än , men på en klippt häst borde det ju hållas mer värme med 2 tunna ?

Läste också den artikeln och la ut ett sammandrag är på hästvård...fick duktigt med skit för det (fick dom även bra kritik men i överlag dålig...)...av mig får du en applåd!

Och jag som håller på att frysa ihjäl här nere när det var -7 grader igår. :crazy:

Här nere i södra Sverige är det visserligen bara-3 just nu men en sån snålblåst så man kan knappt gå utanför dörren. Som väl är har hästarna vindskydd - och där står de hela dagen o äter hö...
Mina hästar är ute ca 5 timmar i det här iskalla vädret, mot annars 10-12 timmar.. Jag är av den uppfattningen att i alla fall ett par timmer behöver du komma ut.

LÄGGER ut dem gör jag då inte - de brukarm stå på benen såvida de inte rullar sig.

Nu har vi i princip aldrig så kallt här, bor i Östergötland, men om det blev det skulle de få gå ut ändå. Dock inte så många timmar, då vattnet i stallet nog skulle frysa ganska fort vid den temperaturen om det inte var hästar inne.

När det är så pass kallt BRUKAR det ju dessutom vara torrt och vindstilla, och frågan är om det inte känns minst lika kallt när det är - 10 och snålblåst. Sådant väder har vi ju däremot lite till och från, och då är de ute, men kanske inte riktigt hela dagen. Just blåsten upplever jag som om den tar mycket på dem (vi bor mitt ute på östgötaslätten), och de dagarna beukar de vilja komma in redan efter några timmar.

De enda gångerna mina hästar har stått inne helt en dag var då Per och Gudrun var på besök. Jag tyckte helt enkelt det kändes livsfarligt att släppa ut dem i full storm, men träd (jodå, det finns ett och annat- men inte så många9 och takpannor som kunde komma flygande. By the way, så blåste mina staplade 25- kg spånbalar ner då...

Senast ändrad:

:eek:
Ja man "förstör värmen" om man lägger på en oklippt häst täcke. O en klippt häst behöver inte mer än ett termotäcke på sig ute. Möjligen ett tunnare typ ylletäcke under fast då ska det vara kallt..

Just att man "förstör värmen" kan jag nog inte riktigt köpa. Jag har turen att ha en av naturen korthårig häst (hbl), som jag alltså inte behöver klippa trots att den rids och tränas hyfsat mycket (långhåriga hästar som rids anser jag defintivt bör klippas. för att slippa stå svettiga länge, och givetvis även täckas). Den går med ett andasutetäcke på sig (har två olika tjocka att anpassa med efter väderlek), och är alldeles lagom varm och go under det. Nu har jag inte prövat att släppa ut honom naken i minusgrader och snålblåst- det skulle aldrig falla mig in att utsätta honom för det, men jag är alldeles fullkomligt övertygad om att han, med sin naturligt korta päls, INTE skulle fara väl av det.

Däremot tycker jag också att det är vansinne att klä på hästarna massor av lager med täcken på varandra. ETT bra, riktigt tjockt täcke, ev med hals på en känslig individ, bör räcka. Att ge mer grovfoder ute ökar oxå värmen, och ger dessutom hästen trevlig sysselsättning.

Täckesdebatten brukar ju gå het här på Buke ibland, och det man inte får glömma, det är att hästar ÄR olika, både ras- och individmässigt, och att de ANVÄNDS till olika saker. Därför måste vi också avpassa skötsel, utrustning (i detta fall klippning och täcken) till den aktuella hästen och situationen.

Jag kan tillägga att hon även hävdar att man inte bör täcka hästen efter träning förrän tidigast 2 timmar efter, för att hästen ska kunna göra sig av med värmeöverskott och kylas. Läs artikeln! ;)

Jag hoppas verkligen folk INTE tar den artikeln på orden, i allafall inte i det avseendet (att hästar MED päls och fri tillgång till grovfoder är köldtåliga - javisst!), för det lär med allra största sannolikhet resultera i såväl muskelproblem som förkylningar. All gammal vedertagen kunskap om hur hästar ska skötas FÅR inte skuffas undan av att NÅGON har en annan uppfattning, oavsett om denna någon är forskare eller ej.

Citerar från artikeln igen:
"En häst som fryser, som inte har något skydd tex mot regn och blåst, kan skaka för att få igång en muskelaktivitet som ger värme."
;)

FAST, reaktionen kommer ju JUST FÖR ATT hästen fryser... Det är precis samma reaktion som vi människor får, och inte sjutton är det behagligt att vara så kall så man skakar - även om man kanske varit ÄNNU kallare om man inte gjort det. När hästen skakar av köld spänner den dessutom väldigt många muskler, vilket ju heller inte är hälsosamt.

Har hört den motiveringen förr, och blir alltid lika ledsen...

Hej alla!

Rapport från Norra Norrlands kustland... :cool: Min häst är ute i alla väder åtminstone 12 timmar om dygnet. Dom har fri tillgång på mat och ett vindskydd. Han är klippt eftersom vi tävlar derssyr och ligger i hårdträning under vinterhalvåret, så därför har han ett vattentätt vintertäcke. Eftersom jag är en extremt petig och nojig hästägare så kan jag garantera att hästen skulle få komma in bums om han visade några som helst tecken på att frysa eller på något sätt må dåligt. När jag tar in dom superkalla kvällar (typ minus 32) brukar jag känna under täcket med handen och där är det alltid varmt och gosigt!
Jag tror vi måste fundera över vad det är vi skyddar våra hästar ifrån... Tycker det ser betydligt värre ut på sommaren när hästar står ute i gassande sol utan möjlighet att söka skugga, vilket är ganska vanligt. Har även noterat att våra hästar använder vindskyddet oftare på sommaren!

Håll värmen i vinterkylan alla horselovers! Kram :love:

Jag hoppas verkligen folk INTE tar den artikeln på orden, i allafall inte i det avseendet (att hästar MED päls och fri tillgång till grovfoder är köldtåliga - javisst!), för det lär med allra största sannolikhet resultera i såväl muskelproblem som förkylningar. All gammal vedertagen kunskap om hur hästar ska skötas FÅR inte skuffas undan av att NÅGON har en annan uppfattning, oavsett om denna någon är forskare eller ej.

Här gäller det ju att man inte feltolkar det som att man kan SLÄPPA UT hästen efter arbete utan täcke. Artikeln syftar till att hästen gärna ska stå utan täcke INOMHUS i 2 timmar innan man täcker den, för att den ska kyla kroppen till normalt. ;)

FAST, reaktionen kommer ju JUST FÖR ATT hästen fryser... Det är precis samma reaktion som vi människor får, och inte sjutton är det behagligt att vara så kall så man skakar - även om man kanske varit ÄNNU kallare om man inte gjort det. När hästen skakar av köld spänner den dessutom väldigt många muskler, vilket ju heller inte är hälsosamt.

Har hört den motiveringen förr, och blir alltid lika ledsen...

Fel formulerat av mig! :angel:
Självklart är det så att hästen skakar JUST FÖR ATT den börjat frysa. Och FÖR ATT hålla värmen bättre.
Och en täckt häst kan skaka av flera anledningar, dels att täcket är för tunnt. Men även att det kan vara för tjockt/för många- det blir för varmt, hästen svettas för att kyla ner sig men eftersom värmen inte kan passera ut från täcket så stannar svetten kvar och blir tillslut kylande. Inte så bra.

Men som sagt- en häst skakar för att den börjat frysa!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 993
Senast: Mia_R
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 467
Senast: Buck
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 300
Senast: Korven
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 290
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd