Sv: -32 c

Jag har nog ut mina hästar några timmar , en har 2 täcken den andra har 3-4 å den tredje inga alls . hon är en fet nordsvnsk med extrem päls :P å vissa säger ju att om man sätter på ett täcke förstör det värmen iform av luft som bildas "inuti" pälsen.

Ja regnrusk är nog betydligt värre , då har hon no allti täcke på sig :)

:eek: 3-4 täcken!!!!!! vilken effekt ska det ge mer än en otroligt orörlig häst som förmodligen i slutändan endå blir stel. :confused:

Det blir inte varmare för att man lägger på hästen flera täcken. Snarare blir det sämre...svamp, skav, ont i ryggen etc för många täcken blir jättetungt och ett "konstigt" tryck på hela hästen som den inte mår bra av. Ta på dig 3-4 overaller och far ut o kut så ska du se att det blir duktigt obevämt och ffa äckligt.

Ja man "förstör värmen" om man lägger på en oklippt häst täcke. O en klippt häst behöver inte mer än ett termotäcke på sig ute. Möjligen ett tunnare typ ylletäcke under fast då ska det vara kallt..

Alltså, hur kan ni BO på ett ställe där det är -30 grader flera veckor åt gången??? :eek: :eek:

Jag skulle dö!! Går ju knapt att vara ute vid -20, fattar inte hur ni överlever där uppe.... :crazy:

Vi har inte samma luftfuktighet som ni har. Därför är det inte lika kallt vid samma gradtal.....typ.

Februari -99 hade vi -42 ett dygn. Då lämnade jag cykeln hemma och gick på jobbet, ca 2,5 km. Frös inte ett dugg men ögonfransarna envisades med att frysa ihop så jag fick klia lös dem då och då för att kunna se.
Då släppte vi bara ut hästarna ett kort tag, men gissa om de var missnöjda. Då hade vi haft kallare än -30 i över en vecka så de var ganska stallmodiga. Även om hästarna inte fryser så är det ju annat som gör det....vattenledningar tex.

Förresten, mitt "ridrekord" är -36 grader. Visserligen för rätt många år sedan( nu rider jag inte när det är kallare än -15-20) men barbacka med grimma och tyglar och i skoteroverall på MKT pigg häst håller man värmen hyfsat.
Om inte annat av försöken att hålla sig kvar i halkig overall på halkig sprallig häst.

Vi lägger inte ut hästarna, de står så gärna:D

Och med mycket grovfoder och tjocka täcken går de ut i de flesta temperaturer!

Iof har vi mkt sällan -30 här, men skulle inte vilja ha inne dem hela dagarna ändå...

Så kallt har vi det här .
Lägger ni ut era hästar i sådana temperaturer!?
Det finns de som som har ut sina hästar hela dagarna fastän det är så kallt... usch

[iofs så är det ju nog värre då min granne har ut en 25 årig ponny i minus 3 graders regn/snörusk och rikliga vindar. (utan vind/regnskydd) lider med den ponnyn.]

Vadå usch? Våra kusar går ute hela tiden och bryr sig föga i -30 grader. De käkar lite mer bara.... Att de sedan ser ut som lurvbollar det är liksom smällar man får ta....:D

24 minus här i morse och min häst går då ut (otäckad) som vanligt sina 13-14 timmar.

De är väl inga proslinshundar heller?
På med rejäla täcken och mat i hagen sen får de vara ute hela dagarna oavsett väder. Har 2 av stona utan täcken. Idag var det
-23 hos oss på morgonen. Ingen av hästarna har fryst ihjäl ännu:smirk:

ja sa aldri att de inte inte är ute :P
jag har alltid ut dem några timmar , 2 med täcke och en utan.

dock vill de ofta komma in i värmen efter några timmar i kylan

:eek: 3-4 täcken!!!!!! vilken effekt ska det ge mer än en otroligt orörlig häst som förmodligen i slutändan endå blir stel. :confused:

Det blir inte varmare för att man lägger på hästen flera täcken. Snarare blir det sämre...svamp, skav, ont i ryggen etc för många täcken blir jättetungt och ett "konstigt" tryck på hela hästen som den inte mår bra av. Ta på dig 3-4 overaller och far ut o kut så ska du se att det blir duktigt obevämt och ffa äckligt.

Ja man "förstör värmen" om man lägger på en oklippt häst täcke. O en klippt häst behöver inte mer än ett termotäcke på sig ute. Möjligen ett tunnare typ ylletäcke under fast då ska det vara kallt..

Att ha på sig 3 jackor är obekvämt ja, men jag har 2 tunna och ett tjockt täcke.
man håller ju själv bäst värmen med flera tunna lager och ett tjockare än med ett eller 2 jättetjocka plagg.
svamp får man om man inte luftar hästen vilket jag gör.
min häst fryser väldigt lätt, då menar jag väldigt lätt och är det kallt får han ont i ryggen.

så du anser att jag skall lägga ut min häst med ett termotäcke å sedan se på då den står och skakar ?

Vadå usch? Våra kusar går ute hela tiden och bryr sig föga i -30 grader. De käkar lite mer bara.... Att de sedan ser ut som lurvbollar det är liksom smällar man får ta....:D

det är skillnad om hästarna har päls eller ej , om de har lurviga dräkter på sig klarar de sig, men då man ser tunnpälsade varmblod utan underhudsfett som är ute i kylan får man säga usch.

om hästarna ser ut som lurvbollar kan man ju inte rida dem ordentligt :P

Då är du väl för petig :D

man måste ju inte vara ute då , förutom då man skall till stallet å så.
men visst är det jobbigt ! dock bor jag inte så jättehögt upp.

det värsta är attt vi har en öppen å väldigt nära (vi hör den hela tiden) vilket gör att det är ännu kallare :S

Hej,

Jag ältar hela tiden för mig själv att "vi bor på fel stället..." när det är så kallt såååå länge. Jag hatar kylan!!!

Jag skulle gärna flytta men det är inte så enkelt med familj och jobb. Är man född här uppe så tror många att man är "vaccinerad" mot kylan men i så fall har mitt vaccin inte tagit, jag fryser hela tiden.

~Ingrid

*KL*
Här går några av ponnyerna ute dygnet runt, oavsett väder och vind. Inga täcken.
Vad dom får är massor med mat och tak över huvudet, som dom själva väljer att använda eller inte.

Lager på lager är varmare :)

Min häst blev nöjd och var riktigt varm och go iallafall och slutade skaka och gnägga så nån nytta måste det ju gjort.

Låter alltid tanterna stå ute hur kallt det än är. Bor trots allt i Norrland så...:smirk:
-32 grader är väl inga problem för hästen bara den här tillräckligt med mat. Och kanske etttermotäcke...det är inte synd om hästen, förmänskliga den inte för att du fryser. Det är som du skriver värre med regn/snö och snålblåst för hästen.

Finns en eller rättare sagt flera intressanta artiklar just kring det här med hästar och kyla läs och begrunda

http://www.hippson.se/cldoc/12680.htm

http://www.hastfolk.se/2004-06/04061_om_kyla.htm

Håller med! Våra hästar går ute dygnet runt och -32 grader är inget problem så länge de har tillräckligt mycket grovfoder att äta. Hästarna har fördelen att så länge de äter så håller de värmen! Hästarna står bara inne och torkar då de är svettiga, eller om de är riktigt blöta av kallt regn.

Att ha på sig 3 jackor är obekvämt ja, men jag har 2 tunna och ett tjockt täcke.
man håller ju själv bäst värmen med flera tunna lager och ett tjockare än med ett eller 2 jättetjocka plagg.
svamp får man om man inte luftar hästen vilket jag gör.
min häst fryser väldigt lätt, då menar jag väldigt lätt och är det kallt får han ont i ryggen.

så du anser att jag skall lägga ut min häst med ett termotäcke å sedan se på då den står och skakar ?

För dig som människa är det varmare med lager på lager ja. Men hästens värmesystem fungerar inte på samma sätt så det blir inte varmare för hästen med 3 täcken, närmare tvärtom. Har du läst artiklarna jag lade in? om inte LÄS, det står där hur det funkar med hästens värmesystem.

Ge hästen mer grovfoder när dom är ute och det är kallt.
Har hästarna ute dygnet runt och i natt var nordisen utan täcke och det var omkr -22--24 grader. När jag kom ut i morse var hon mer vit än brun..men frös det gjorde hon inte...

Jag ahde frusit ihjäl!!
Hur kan man leva när det är så kallt?
Jag håller på att dö här nere i Skåne och nu är det hm -5 grader kanske?
Har flera underställ och hur många jackor som helst på mig bara nu. :eek:

Min häst är en rygghäst och dessutom väldigt frusen men häromveckan när det var -22 gick hon ute som vanligt fast med 4 riktigt tjocka täcken på sig, hon var väldigt nöjd och sprang o lekte o donade.

Till dig och alla andra kan jag bara citera ur senaste Hästfocus (feb 2007):
(Karin Morgan, som jobbar på Hippologprogrammet på Ridskolan Strömsholm är argronomie doktor som doktorerat på Hästens värmesystem.)

"-Värsta vädret för hästar är regn och blåst men de trivs oftast när det är kallt, vindstilla och snö. (...)

Karin Morgan menar att alla hästar kan vara ute jämnt om de har fri tillgång på grovfoder och skydd mot vind och nederbörd. (...)
Många väljer att klippa sina ridhästra men då innebär det att hästen behöver extra skydd som ersättning för den päls som avlägsnas.
-Om man klipper hästen bör den ha ett termotäcke när det är kallt det motsvarar ungefär isoleringen som vinterpälsen ger. Att lägga på hästen tre-fyra täcken samtidigt ger sämre effekt. Det blir bara tungt och klumpigt för hästen. Täcket ska vara lätt och luftigt, det är nämligen luftlagren som isolerar. Hästen avger mindre värme från halsen därför behövs inget halstäcke. Det är helt onödigt. (...)

Man behöver inte klippa hästar om de ska tränas, men hästar som arbetar särskilt hårt under vinterhalvåret som tex travhästar kan klippas för att de bättre ska kunna använda sin energi. Om man vill klippa hästen ska man inte göra det för tidigt. Man måste vänta tills den satt vinterpälsen. Och sedan ska man inte klippa en häst efter januari, för då börjar den fälla pälsen naturligt."

Jag kan tillägga att hon även hävdar att man inte bör täcka hästen efter träning förrän tidigast 2 timmar efter, för att hästen ska kunna göra sig av med värmeöverskott och kylas. Läs artikeln! ;)

jag har 2 tunna och ett tjockt täcke.
Huvudsaken är att det finns ett tillräckligt luftrum mellan täckena- det är det som värmeisolerar. (Hänvisar även till artikeln i Hästfocus)

Kanske så att du behöver ett bättre termotäcke? Om inte annat kan du ju lägga på ett riktigt bra ylletäcke eller liknande under.
Men faktum är att lägger man på för många täcken har hästen svårare att hantera det än att den fryser. Det pga att täckena hindrar hästen från att kyla av sig när det blir FÖR varmt.
En häst som fryser kan iaf äta (förutsatt att den har tillräckligt med foder) och röra på sig. Man ska inte misstolka hästens skakningar som att den fryser- det är kroppens sätt att just hålla värmen.

Citerar från artikeln igen:
"En häst som fryser, som inte har något skydd tex mot regn och blåst, kan skaka för att få igång en muskelaktivitet som ger värme."

;)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 993
Senast: Mia_R
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 467
Senast: Buck
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 300
Senast: Korven
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 290
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd