2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, jag vet. Men psykologiskt sett känns det som att banta i motvind, där kroppen liksom håller emot.

Det är ju ALLTID motvind ...:( Allvarligt så tror jag inte att den där sömnmedicinen gör så himla stor skillnad att det är värt att riskera mer migrän bara för att bli av med lite vätska.

Det är ju ALLTID motvind ...:( Allvarligt så tror jag inte att den där sömnmedicinen gör så himla stor skillnad att det är värt att riskera mer migrän bara för att bli av med lite vätska.
Nej, såklart inte. Och viktökning står alltså som "mindre vanlig" biverkning i Fass. Men jag har sett folk på nätet som gått upp massor, och snabbt, på just den medicinen. Det var därför jag började fundera när jag inte tappade mer än 0,2 första veckan. 1,2 hade varit mer "normalt".

@Petruska det beror nog lite på vilken typ av medicin det är. En vän till mig har problem med vikten sedan hon äter en del mediciner. För hennes del är det aptiten som blir enorm av ett visst läkemedel. Jag märker direkt om hon går på den medicinen (vi chattar lite varje dag) eftersom det handlar om mat mest hela tiden, vad hon åt nyss och hur hungrig hon är. Hon har försökt sluta med den medicinen men det gick inte alls. Medan hon höll upp med medicinen en period i höstas gick hon stadigt ner i vikt, men så fort hon började med medicinen så vände det uppåt igen.

@Petruska det beror nog lite på vilken typ av medicin det är. En vän till mig har problem med vikten sedan hon äter en del mediciner. För hennes del är det aptiten som blir enorm av ett visst läkemedel. Jag märker direkt om hon går på den medicinen (vi chattar lite varje dag) eftersom det handlar om mat mest hela tiden, vad hon åt nyss och hur hungrig hon är. Hon har försökt sluta med den medicinen men det gick inte alls. Medan hon höll upp med medicinen en period i höstas gick hon stadigt ner i vikt, men så fort hon började med medicinen så vände det uppåt igen.
Ja, i det fallet är ju viktökningen väldigt begriplig, och man fattar hur man ska kunna göra något åt den. Även om det blir väldigt svårgenomförbart i praktiken, förstås.

Blev knappt 20 minuters yoga på lunchen, typ stretching och avslappning. Har ont i kroppen så det får tas lugnt tills det onda släpper.
Blev rätt stor portion lunch, men det blev tre rullemackor med ost och smör till mellanmål.
Var ashungrig och yoghurten jag egentligen tänkt äta var en ny sort och smakade apsurt. Får typ rysningar bara jag tänker på den.
Kör nog ett kort liknande yogapass ikväll. Tänker att så länge jag tar mig tid och gör nått så kan man byta ut den tiden till mer pulshöjande efterhand.

Införskaffade ny våg igår. Verkar som att den gamla (som bara visade helkilon) visade 1,7 kg för lågt. Inget annat att göra än att ändra de tidigare mätningarna och vara nöjd över att det var i början snarare än i slutet av viktminskningen. -3 kg är fortfarande -3 kg på två veckor oavsett vad vågen visade från början liksom.

Ja precis. Och jag sover så himla gott på den så jag vill gärna fortsätta. Men samtidigt mår jag skit över min vikt. Jag får pröva att sluta och sedan värdera vad som är viktigast för mig.

KL

Bukes i särklass värsta tråd: Lyxfrukosttråden ... :(
Men du, ge det lite tid till! Det rör sig ju faktiskt nedåt och om det nu är medicinen som gör att du binder lite vätska så kommer du ju tappa den sen. Det kanske är värt risken att fortsätta ett par veckor till(eller hur länge det nu är tänkt att du ska ta medicinen) och se vad som händer?

Du får försöka stå ut med att den där första kicken som en stor vätskeförlust i början av en viktnedgång ger uteblir och det är ju ändå aldrig möjligt att hitta en quick fix om du ska ner tio kilo och inte må apdåligt under tiden. Din skalle är dessutom, som redan sagts, viktigare. För att inte tala om hur överjävligt det är att äta vettigt utan ordentlig sömn...

(Jag vet jag ska inte vara här)

Jag har velat hit och dit ifall jag ska skriva i tråden eller inte, men here we go... Jag har gått upp ca 5 kg sen i våras som jag planerar att bli av med. Anledningen till viktökningen är att jag har känsloätit, mitt vanliga problem, framför allt i oktober-december :meh: Jag vet vad jag ska göra, jag vet vad som funkar för mig så nu återstår "bara" att göra det. Siffran på vågen spelar egentligen ingen roll men det funkar rätt bra för mig att ha som måttstock.

Jag har ätit riktigt bra nu i 5 dagar så det är på rätt kurs. Mina främsta vapen är att lyssna på kroppen (hunger eller bara sug, godissugen eller egentligen trött/ledsen/uttråkad) och att aktivera mig istället för att sitta på röven med dator/telefon och scrolla igenom sånt jag egentligen inte är intresserad av. Ta en promenad, läsa en bok eller vad som helst istället för att sitta i soffan och äta.

Jag har velat hit och dit ifall jag ska skriva i tråden eller inte, men here we go... Jag har gått upp ca 5 kg sen i våras som jag planerar att bli av med. Anledningen till viktökningen är att jag har känsloätit, mitt vanliga problem, framför allt i oktober-december :meh: Jag vet vad jag ska göra, jag vet vad som funkar för mig så nu återstår "bara" att göra det. Siffran på vågen spelar egentligen ingen roll men det funkar rätt bra för mig att ha som måttstock.

Jag har ätit riktigt bra nu i 5 dagar så det är på rätt kurs. Mina främsta vapen är att lyssna på kroppen (hunger eller bara sug, godissugen eller egentligen trött/ledsen/uttråkad) och att aktivera mig istället för att sitta på röven med dator/telefon och scrolla igenom sånt jag egentligen inte är intresserad av. Ta en promenad, läsa en bok eller vad som helst istället för att sitta i soffan och äta.

Jämrans oktober-december, utan de månaderna skulle jag vara modellsmal! :D Bra jobbat att ha brutit vanan, några dagar till så sitter det.

I dag har jag i alla fall hållit i det hela. :) Gjorde grönsakssoppa på bara massa mixade rotsaker + broccoli i bitar och en näve räkor, citron, chili. Ganska stark och god. Det plus några apelsiner och en liten knäckemacka. Ligger 700 kcal under det jag egentligen ska äta /dag för att gå ner ett halvkilo i veckan enligt Lifesum. Och jag är JÄTTEMÄTT ändå. Grönsakssoppa måste vara bland den bästa mat man kan äta tror jag.

I dag har jag i alla fall hållit i det hela. :) Gjorde grönsakssoppa på bara massa mixade rotsaker + broccoli i bitar och en näve räkor, citron, chili. Ganska stark och god. Det plus några apelsiner och en liten knäckemacka. Ligger 700 kcal under det jag egentligen ska äta /dag för att gå ner ett halvkilo i veckan enligt Lifesum. Och jag är JÄTTEMÄTT ändå. Grönsakssoppa måste vara bland den bästa mat man kan äta tror jag.
Åh bra idé! Jag älskar soppa men det blir aldrig av att jag lagar det.

Håller som en vanligt på att bli smoothies beroende. Så sjukt gott!
Älskar tanken på att dricka istället för att tugga. Varför är det så?

Håller som en vanligt på att bli smoothies beroende. Så sjukt gott!
Älskar tanken på att dricka istället för att tugga. Varför är det så?

För mig är det tvärt om. Måste tugga! Lägger alltid frön eller nåt i "slät mat" bara för att ha något att tugga :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar