Heja!Nu har jag vägt in mig. 67,5 kg. Så mycket har jag aldrig vägt - utom när jag varit gravid. Så jag är helt enkelt tvungen att ta tag i det. Alternativet är att köpa nya ridbyxor och det tänker jag INTE göra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Heja!Nu har jag vägt in mig. 67,5 kg. Så mycket har jag aldrig vägt - utom när jag varit gravid. Så jag är helt enkelt tvungen att ta tag i det. Alternativet är att köpa nya ridbyxor och det tänker jag INTE göra.
Efter första veckans besvikelse på vågen lossnade det lite nu. -0,8 i morse vilket gör 1 kg på två veckor.
0,5 per vecka kommer jag att vara helnöjd med sedan - men det borde vara mer nu, eftersom man tappar mest första veckan då vätskan släpper. Fast jag kom på en anledning till att min vätska kanske inte gjorde det och det är en medicin jag tar för att sova djupare, vilket är gynnsamt för min migrän.
I biverkningslistan i Fass står viktökning som "mindre vanlig" men på nätet hittar jag folk som gått upp ordentligt på samma medicin, dock i högre dos. Jag har ätit en besläktad medicin förr, som förebyggande mot migrän, och då gick jag upp.
Jag prövar nog att sluta med den för att se om jag brutit den onda cirkeln när det gäller sömnproblem.
Ja precis. Och jag sover så himla gott på den så jag vill gärna fortsätta. Men samtidigt mår jag skit över min vikt. Jag får pröva att sluta och sedan värdera vad som är viktigast för mig.Tänk vad lite havrefras kan göra!!!
Jobbigt att ha en medicin att jobba emot också. Räcker ju som det är, liksom.
Men, du har du inte gått ner sammanlagt 1 kg på två veckor? Det är ju 0,5 kg/vecka = bra! Jag har fått lära mig att sover man dåligt stressas kroppen och producerar kortisol vilket í sin tur gör att det blir svårt att viktminska. Sömn är jätteviktigt när man minskar i vikt eller tränar!Ja precis. Och jag sover så himla gott på den så jag vill gärna fortsätta. Men samtidigt mår jag skit över min vikt. Jag får pröva att sluta och sedan värdera vad som är viktigast för mig.
KL
Bukes i särklass värsta tråd: Lyxfrukosttråden ...
Ja precis. Och jag sover så himla gott på den så jag vill gärna fortsätta. Men samtidigt mår jag skit över min vikt. Jag får pröva att sluta och sedan värdera vad som är viktigast för mig.
KL
Bukes i särklass värsta tråd: Lyxfrukosttråden ...
Jo, och 0,5 i veckan skulle jag vara helnöjd med - senare. Men första veckan tappar man vanligtvis mycket mer, för att vätskan släpper när man drar ner på kolhydrater. Att det inte hände för mig gör mig misstänksam mot medicinen.Men, du har du inte gått ner sammanlagt 1 kg på två veckor? Det är ju 0,5 kg/vecka = bra! Jag har fått lära mig att sover man dåligt stressas kroppen och producerar kortisol vilket í sin tur gör att det blir svårt att viktminska. Sömn är jätteviktigt när man minskar i vikt eller tränar!
Ja, du har kanske rätt. Jag får fundera. Naturligtvis är huvudet viktigast, men jag tänker att jag med hjälp av medicinen kanske brutit en ond cirkel av sömnproblem. Alltså så att jag klarar mig utan den nu. Men jag funderar.Just lyxfrukostar är ju det jag ägnat mig åt den gångna veckan ...
Blev man ju inte smalare av....
Men om du har gått ner 1 kg på två veckor är väl det en jättebra takt. Tycker att du ska fortsätta sova gott några veckor till, ditt huvud måste ju vara det viktigaste ändå? OM du skulle köra fast FULLSTÄNDIGT framöver utan anledning (typ havrefras eller lyxfrukostar) så kan du väl överväga att sluta med medicinen. Men inte innan dess. Tycker jag då.
Så kan det givetvis vara, ville bara lämna en liten reflektion Förra gången jag VV:ade såg min långsamma vikttabell ut såhär (jag äter inga mediciner):Jo, och 0,5 i veckan skulle jag vara helnöjd med - senare. Men första veckan tappar man vanligtvis mycket mer, för att vätskan släpper när man drar ner på kolhydrater. Att det inte hände för mig gör mig misstänksam mot medicinen.
En sak som kan ligga bakom de 0,8 (yay!) andra veckan är några promenader. Jag gick till jobbet tre morgnar förra veckan (ca 30 min rask promenad) och gick en längre runda igår (1 tim). Så det ska jag försöka fortsätta med. Dock var det så jäkla kallt i morse att jag tog bussen.
Jo, och 0,5 i veckan skulle jag vara helnöjd med - senare. Men första veckan tappar man vanligtvis mycket mer, för att vätskan släpper när man drar ner på kolhydrater. Att det inte hände för mig gör mig misstänksam mot medicinen.
En sak som kan ligga bakom de 0,8 (yay!) andra veckan är några promenader. Jag gick till jobbet tre morgnar förra veckan (ca 30 min rask promenad) och gick en längre runda igår (1 tim). Så det ska jag försöka fortsätta med. Dock var det så jäkla kallt i morse att jag tog bussen.
Så kan det givetvis vara, ville bara lämna en liten reflektion Förra gången jag VV:ade såg min långsamma vikttabell ut såhär (jag äter inga mediciner):
-0,0
-0,6
-0,3
-0,4
-0,2
-0,2
-3,8
-0,4.
Även jag upplever att det går snabbare med viktnedgången när jag rör på mig lite, promenader/lätt jogging är det som passar mig bäst och det som blir av, så det kör jag också på
Men om du går fram OCH tillbaka till jobbet så kan du säkert ha kvar sovtabletterna ett tag till och ändå gå ner i den takt du själv vill i så fall.
Funkar sömnen ändå, är det ju inget problem. Men med den gedigna erfarenhet av sömnstörningar som jag har, skulle jag ändå säga att det är betydligt lättare att äta vettigt om man sover vettigt.Ja, du har kanske rätt. Jag får fundera. Naturligtvis är huvudet viktigast, men jag tänker att jag med hjälp av medicinen kanske brutit en ond cirkel av sömnproblem. Alltså så att jag klarar mig utan den nu. Men jag funderar.
Ja ett POFF varje vecka hade ju ökat motivationen en jäkla massa, för min del i alla fall!Oj! 3,8 kom ju lite oväntat där. Men det stämmer lite med hur jag tänker. Man kan stå på en platå ett bra tag men till slut tar det låga energiintaget ut sin rätt och poff. Problemet är väl bara att man vill ha poff varje vecka.
På sommaren gör jag det. Men nu är det så mörkt och så trist och jag är ofta så sliten efter en arbetsdag att jag inte orkar. En del av min migrän har övergått i ett slags "migrän light" som ofta är tillräckligt lindrig för att jag ska kunna jobba. Men efter en dag på jobbet med migrän light är jag som ett utskitet äpplemos och vill bara hem.
En sak jag inte fattar när det gäller viktuppgång som biverkan till läkemedel, är vad viktuppgången består av, så att säga. Ibland betyder viktökning aptitökning, och det förklarar ju saken. Men om det snarare handlar om att binda vätska, så bär det ju vara rätt enkelt åtgärdat när man sedan slutar med läkemedlet? (Om det är ett sådant läkemedel som man inte tar under väldigt lång tid, då.) Eller handlar det om minskad förbränning? (Hur funkar det i så fall?)
Så kan det givetvis vara, ville bara lämna en liten reflektion Förra gången jag VV:ade såg min långsamma vikttabell ut såhär (jag äter inga mediciner):
-0,0
-0,6
-0,3
-0,4
-0,2
-0,2
-3,8
-0,4.
Även jag upplever att det går snabbare med viktnedgången när jag rör på mig lite, promenader/lätt jogging är det som passar mig bäst och det som blir av, så det kör jag också på
Verkligen en ögonöppnare när man börjar räkna!Kul att du också kör VV!
Min tabell förra våren såg ut såhär:
-0,0
-0,1
-1,0
+0,2
-0,9
-0,8
-1,3
-0,4
Försöker hålla mig till maten och att den ska stämma. All motion som blir är en bonus!
Jag tänker också att om viktökningen, eller svårigheten att gå ner i vikt, beror på att man pga läkemedel binder vätska, så är det väl tveksamt om det ens är vettigt att gå ner i vikt?Jag minns att jag en gång ställde en liknande fråga här. Alltså om viktuppgången med vissa mediciner beror på något utöver de båda givna faktorerna: ökad aptit och vätska som binds. Men jag fick aldrig något vettigt svar.
När jag slutade med förra medicinen vill jag minnas att jag släppte ett par kilo, ja. Men nu känns det som att jobba i motvind om jag kämpar med mina låga kalorier och medicinen samtidigt sätter krokben för mig. Lite trögt.
Antingen låter jag bli att ta den ikväll eller så väntar jag till nästa vägning innan jag bestämmer mig. Sömn och mindre migrän är ju viktigast.
Nu verkar du ju inte alls vara inne på det, men om tex alla de här omtalade kilona hade varit vätska pga medicin, och du ändå bantar bort tio kilo, då försvinner du ju praktiskt taget när du slutar medicinera och tappar vätskekilona!
Om det å andra sidan bara är det att de där 1-2 litrarna som motsvarar den där lite hastigt plötsliga viktnedgången när man börjar banta som binds av läkemedel, då kan det ju strikt sett kvitta. 1-2 kilo fluktuerar ju vikten hela tiden ändå.