2 undulater blev 1.

doglover

Trådstartare
Hade 2 undulater, hona och hane.

Tyvärr så finns inte hanen kvar längre.

Kommer honan att klara sig utan hanen? Dem har i princip alltid varit tillsammans.

Det är väl ingen idé att skaffa en ny hane? Det blir väl bråk då antar jag?

Tänkte på om honan skulle må dåligt över att vara ensam.

Sv: 2 undulater blev 1.

Hon kommer att vara ledsen men hon är väl tam?Då borde det ordna sig i v fall eftersom hon får sällskap från dig.

Jag vet inte vilken ålder hon är i, men hon har fina fjädrar och ser inte ut att vara jättegammal. Jag undrar om man ska ta och skaffa en till kompis till henne, men om det blir bråk vet jag inte vad vi ska göra då vi bara har en bur.

Det beror ju på om du vill ha undelater i framtiden sen med.Honan kommer säkerligen klara sig kanon annars.

Vill ju helst inte ha en till, men vore synd om hon kände sig ensam.

undulater är unika på så vis att de aldrig mobbar en annan fågel! Finns så många ensamma på blocket. leta på du bara för undulater ska aldrig bo själva om de inte är tama och umgås fritt med människor hela dagarna, enligt lag alltså. Jag har 3 st. Men en hane bör det vara.

*kl*
En liten inflik angående ålder... Bara för att en fågel är gammal behöver den inte se gammal ut!
Detta är min 13-åriga hona! Man skulle kunna tro att hon är 1... :grin::D

24573691.jpg

23826345.jpg

undulater är unika på så vis att de aldrig mobbar en annan fågel! Finns så många ensamma på blocket. leta på du bara för undulater ska aldrig bo själva om de inte är tama och umgås fritt med människor hela dagarna, enligt lag alltså. Jag har 3 st. Men en hane bör det vara.

Lite nyfiken på vart du har läst att det är förbjudet att bara ha en undelat för det visste jag inte om.

Det står i L80 under särskilda krav för burfåglar.

6 kap 1 § Burfåglar ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp.
Detta gäller inte om deras behov av att vara tillsammans med andra fåglar
tillfredsställs genom kontakt med människor.
Bestämmelserna i första stycket gäller inte heller om det finns särskilda
skäl.
Allmänna råd till 6 kap. 1 §
Särskilda skäl för att inte hålla en burfågel i ett par eller en grupp
kan vara att fågeln är så onormalt aggressiv mot andra fåglar att det
finns en uppenbar risk för att den skadar dem.

TS: Jag tycker du ska försöka få tag på sällskap till din hona :) I det vilda lever undulater i jättestora flockar så i alla fall en kompis behöver de.

Hrrmm....

Jag får tänka på det, för det där med lagen visste jag ingenting om alls och vi hade ju 2, men hanen dog tyvärr. Men det var inte pga sjukdom så behöver nog vänta så länge.

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 036
Senast: Squie
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 502
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka