15 mån och 147 cm hög!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maria1980
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 258
M

maria1980

Nu har mitt lilla Akribori-sto vuxit lite mer så nu måste jag fråga igen hur stor ni tror hon kommer bli! =) Som sagt, 15 månader och 147 cm hög! Mamman är knappt 160 och pappa är ca 172...:)

Sv: 15 mån och 147 cm hög!

det vet man aldrig

min första uppfödning var 158 cm när hon var 16 månader (pappa 162, mamma 177) hon blev knappt 170
min nuvarande ridhäst var nog i klass med din, jag trodde länge att hon skulle stanna runt 155 cm, hon är idag 4 år och ca 165 cm.... (mamma knappt 160, pappa 175)

Senast ändrad:

Som ameo säger, det vet man aldrig.....
Min 4 åring är i dag 157 cm, mamma 162, pappa 165.
Som 1 åring var hon 145.
En tumregel är väl att de växer ungefär 15 cm från 1 års dagen, om detta stämmer så ska ju min häst klämma i med 3 cm till, tyvärr tror jag inte hon gör det.

Hon kan säkert bli över 160. Har för mig min nu 6-åring var något liknande när hon var 1 år och hon blev 166 cm. Hon var iaf 158 cm som 2-åring...

Mina nuvarande åringar är 158 cm och de borde inte bli jättehöga de heller faktiskt, runt 170 cm. Men det är ju så olika hur hästar växer, min 6-åring växte väldigt jämnt och sakta, dessa två växer mer i etapper. Troligtvis kommer de göra några ryck tills de är runt 170 och sen stanna där.

Svårt att säga. De växer olika, en del tidigt andra senare.

Har själv en fölunge född i maj som är nästan 145 cm redan. Räknar med 170 + nån cm. Märren är officiellt mätt till 174 cm men riden och i kondition 176 cm. Alla avkommer har tidigare stannat på 168-169 cm. Hon har en syster som var 160+ som tvååring och mättes som treåring på 166,5 har jag för mig. men sedan tror jag inte hon växt mycket mer.

Har även ett litet avelsto på 155 cm som lämnat "bjässar" (i relation till henne själv dvs runt 165 cm) och då är det smått bakom henne (både pappa och morfar).

Gira

Som alla skrivit innan är det svårt att säga något. Men om hon har vuxit jämt och fått bra förutsättningar under hela tiden tror jag att hon blir i storlek med stoet. Har hon däremot kommit lite efter t ex varit sjuk eller fått för lite/fel foder så kan honmycket väl komma igång och växa mycket mer.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 936
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 321
Senast: Johanna1988
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 974
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka