Sv: 12-orna
Men visar hon nått? Fortfarande ohalt?
Men visar hon nått? Fortfarande ohalt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kl
Idag har vi haft veterinären här. Ismene har haft en klåda på bringan och halsen ett tag nu och jag tycker att den blivit värre. Så kalla mig för hispig hästägare, men jag stressade upp mig över att den kunde vara tecken på något annat sp jag ringde vet.
Den är ingen ohyra eller något annat att ta prover på så hon fick en svag dos kortison, jag har lagt på en omgång switch och ska badda med alsollösning så får vi hoppas att det ger sig. Troligen är det fölpälsen som kliar och mycket insekter. Tydligen har många hästar klåda av insekterna nu. Någon som känner igen det?
Kul med nya bilder på hollie och grädde. Lika fina som vanligt
får se om jag kan slänga in bild på min lilla skabbiga häst också. Hon är väl inte så grann direkt.....
De står inne nu under dagen och är ute på nätterna för blinningar och bromsar är förskräckligt aggressiva nu
Kl
Idag har vi haft veterinären här. Ismene har haft en klåda på bringan och halsen ett tag nu och jag tycker att den blivit värre. Så kalla mig för hispig hästägare, men jag stressade upp mig över att den kunde vara tecken på något annat sp jag ringde vet.
Den är ingen ohyra eller något annat att ta prover på så hon fick en svag dos kortison, jag har lagt på en omgång switch och ska badda med alsollösning så får vi hoppas att det ger sig. Troligen är det fölpälsen som kliar och mycket insekter. Tydligen har många hästar klåda av insekterna nu. Någon som känner igen det?
Kul med nya bilder på hollie och grädde. Lika fina som vanligt
får se om jag kan slänga in bild på min lilla skabbiga häst också. Hon är väl inte så grann direkt.....
De står inne nu under dagen och är ute på nätterna för blinningar och bromsar är förskräckligt aggressiva nu
Har du avmaskat henne än med Axilur eller banminth ? Klåda runt strupen/bringa/hals beror oftast på spolmask det kliar ordentligt just i de områdena när de är infekterade.
Charlotte, Nepp, ingen tillväxt framtill. Rumpan växer och växer.
Hollie ser ut att vara en sådan gullunge.
Jag har inte avmaskat mina hästar på flera år efter som de nollat på träckprovet, så jag har ju legat av mig vad gäller avmaskningsmedel märker jag...
När man ringer disktriktsveterinären och säger att man ska avmaska sin 8 veckors fölunge så tror man ju att man får rätt!! Men de har ju gett mig ivomec och jag har bara gett henne det. Utan att kolla om det tar spolmask för jag förutsätter ju att de vet vad manavmaskar en 8 veckors unge med.
För jag var ju lite inne på att hon hade klådan av mask då kunde ha något med det att göra. Åh så förbannad jag blir på distriktarna som inte har koll!! Klart att det är spolmask hon har!
Det blir jag som ringer dem kl 8 direkt imorgon och får rätt!
Tack Gylle
Juverinflamation? (gissar bara, kossor kan väl få det? Så hästar borde väl också kunna få)
men då borde mjölken vara annorlunda!? eller??
mjölken ser helt normal ut när jag mjölkar ur!
http://www.agria.se/hast/veterinar/q/27142437743d9e09c12577c2003d73d6
ok det borde komma ut något klet isf... å tydligen ovanligt!
mjölkstockning?
Spolmasken är resistent mot Ivermektin. Det är Axilur som gäller!
Jag avmaskar ALLTID fölen vid 8 och 16 veckors ålder, hel spruta Axilur!
Veterinärer kan ofta noll och nada om detta tyvärr.