Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12-orna

Kl
Idag har vi haft veterinären här. Ismene har haft en klåda på bringan och halsen ett tag nu och jag tycker att den blivit värre. Så kalla mig för hispig hästägare, men jag stressade upp mig över att den kunde vara tecken på något annat sp jag ringde vet.
Den är ingen ohyra eller något annat att ta prover på så hon fick en svag dos kortison, jag har lagt på en omgång switch och ska badda med alsollösning så får vi hoppas att det ger sig. Troligen är det fölpälsen som kliar och mycket insekter. Tydligen har många hästar klåda av insekterna nu. Någon som känner igen det?

Kul med nya bilder på hollie och grädde. Lika fina som vanligt :)
får se om jag kan slänga in bild på min lilla skabbiga häst också. Hon är väl inte så grann direkt.....
De står inne nu under dagen och är ute på nätterna för blinningar och bromsar är förskräckligt aggressiva nu :mad:

Skönt att få en opinion av en veterinär ändå! Du är inte hispig, bättre att koll upp det om du har en dålig magkänsla.

Mina kliar sig. Grädde kliar sig på halsen och rumpan, men det är nog pälsen, den är galet tjock och så fort man petar
på henne så kommer myrsloksnäsan fram och hon trycker sig riktigt mot en för att bli kliad. Till och med Stella kliar sig
en del. Jag gav henne ett bad i hexocil, det brukar hjälpa henne att vara riktigt ren.

Kl
Idag har vi haft veterinären här. Ismene har haft en klåda på bringan och halsen ett tag nu och jag tycker att den blivit värre. Så kalla mig för hispig hästägare, men jag stressade upp mig över att den kunde vara tecken på något annat sp jag ringde vet.
Den är ingen ohyra eller något annat att ta prover på så hon fick en svag dos kortison, jag har lagt på en omgång switch och ska badda med alsollösning så får vi hoppas att det ger sig. Troligen är det fölpälsen som kliar och mycket insekter. Tydligen har många hästar klåda av insekterna nu. Någon som känner igen det?

får se om jag kan slänga in bild på min lilla skabbiga häst också. Hon är väl inte så grann direkt.....
De står inne nu under dagen och är ute på nätterna för blinningar och bromsar är förskräckligt aggressiva nu :mad:

Mitt stoföl Winni håller kliar sig då hon håller på att tappa fölpälsen,när jag hjälper henne genom att noppa bort det som är löst står hon och njuter,gummisktapan älskar hon också att man "river" med:)

I skritt är hon ohalt. Jag har inte kollat traven men när jag sett några små travsteg i hagen så ser hon inte blockhalt ut
i alla fall. Det är så svårt att se när hon är bandagerad.

Kl

Har du avmaskat henne än med Axilur eller banminth ? Klåda runt strupen/bringa/hals beror oftast på spolmask det kliar ordentligt just i de områdena när de är infekterade.

Har du avmaskat henne än med Axilur eller banminth ? Klåda runt strupen/bringa/hals beror oftast på spolmask det kliar ordentligt just i de områdena när de är infekterade.
:eek::eek::eek:
Jag har inte avmaskat mina hästar på flera år efter som de nollat på träckprovet, så jag har ju legat av mig vad gäller avmaskningsmedel märker jag...

När man ringer disktriktsveterinären och säger att man ska avmaska sin 8 veckors fölunge så tror man ju att man får rätt!! Men de har ju gett mig ivomec och jag har bara gett henne det. Utan att kolla om det tar spolmask för jag förutsätter ju att de vet vad manavmaskar en 8 veckors unge med.
För jag var ju lite inne på att hon hade klådan av mask då kunde ha något med det att göra. Åh så förbannad jag blir på distriktarna som inte har koll!! Klart att det är spolmask hon har!
Det blir jag som ringer dem kl 8 direkt imorgon och får rätt!:cool:

Tack Gylle:bow:

Charlotte, Nepp, ingen tillväxt framtill. Rumpan växer och växer. :p
Hollie ser ut att vara en sådan gullunge. :love:

Ja hon har supertrevligt psyke! Hon blir uppriktigt glad att se oss när vi kommer. och hon är fortfarande en snackpåse:p

Gazque
Kul med mönstring! Jag har anmält min till visning den 11e.

jennyjenny
vill gärna se nya bilder på din lilla bruna sötnos!

Angående klådan. Hollie kliar sig också lite överallt pga fölpälsen... alla tidigare fölungar vi haft hos oss har gjort detsamma när pälsen släpper. Men hon kliade sig dock en del runt strupe/hals innan hon avmaskades vid 8 veckor med axilur, så trodde mask ändå men jag har inte sett någon mask komma ut.

:eek::eek::eek:
Jag har inte avmaskat mina hästar på flera år efter som de nollat på träckprovet, så jag har ju legat av mig vad gäller avmaskningsmedel märker jag...

När man ringer disktriktsveterinären och säger att man ska avmaska sin 8 veckors fölunge så tror man ju att man får rätt!! Men de har ju gett mig ivomec och jag har bara gett henne det. Utan att kolla om det tar spolmask för jag förutsätter ju att de vet vad manavmaskar en 8 veckors unge med.
För jag var ju lite inne på att hon hade klådan av mask då kunde ha något med det att göra. Åh så förbannad jag blir på distriktarna som inte har koll!! Klart att det är spolmask hon har!
Det blir jag som ringer dem kl 8 direkt imorgon och får rätt!:cool:

Tack Gylle:bow:

Ja man blir ofta mörkrädd av veterinärers okunskap om avmaskning och medel, dags att införa en obligatorisk tilläggskurs nu när man ställer högre krav på djurägarna så är det sorgligt att inte alla veterinärer är uppdaterade.

Just spolmask har jag tyvärr mkt stor erfarenhet då mitt ena sto är av den ovanliga sorten att hon inte blir immun alls mot spolmask kom hit full med spolmask som 4 åring och oavsett hur mkt vi avmaskar henne så får hon ny spolmask hela tiden och bildar ingen immunitet nu 8 år och fortfarande lika full med spolmask varje vår på träckprovet. I fjor fick hon tom en sådan extrem usa kur efter diskussioner med vet = 1 spruta om dagen i 5 dagar så snacka om att hon var fullproppad med maskmedel höll sig faktiskt ren hela säsongen efter det men träckprov nu i vår visade återigen full med spolmask blir så himla trött på det och ingen vet vad sjutton man skall göra för att få henne att bli immun har varit på sva om det finns möjlighet att vaccinera henne på något sätt men det är så ovanligt fenomen att de inte har en susning.

Vi kan ju säga att hennes föl blev väldigt infekterad av spolmask och fick hela tiden avmaskas med 6 veckors intervall sen höll han på att klia sönder sig själv om det gick en enda dag över 6 veckor. Underbart är dock att han har bildat immunitet så den biten nedärver hon inte i alla fall utan han har varit ren sen han var 1 år gammal.

Ivomec skall man absolut inte ge till fölen, nya studier har visat att ivomecen tom triggar spolmasken till att föröka sig de har alltså sett en ökning av spolmask efter avmaskning med ivomec.

Axilur har jag känslan av har allra bäst effekt på spolmask det är också ett så snällt avmaskningsmedel att det i stort sett inte går att överdosera och man kan också gå ihop med tätare intervaller om det behövs utan att de reagerar negativt.

Hej en liten fråga som någon kanske kan ge svar på?..
När jag kom ut i stallet och skulle fixa hästarna så var mitt stos juver jätte stort och spänt och den ena spenen va så stor så Winni(fölet) Inte kunde få tag på den???jag mjölkade ur den för att lätta på trycket och Winni provade igen men den gick inte att få tag runt,mjölkade ur mer och stoet var märkbart irriterad och drog upp magen och löft på bakbenet och ville ej stå still,tog in sto och föl och gjorde rent juvret och ena den "stora spenan" såg ut att vara narig,mjölkade ur mer mjölk och mjölken ser normal ut smörjde mer olivolja för att mjuka upp litr av det nariga,sen fick Winni dia igen och nu fick hon tag i den "stora nariga spenan och sög men jag fick hålla stoet så hon stod still..stoet hade en temp på 38.8 men den var jag inte orolig över,i morse va tempen 38:1 och Winni diade strax innan vi gick ut i hagen med dom och jag hade smörjt in den nariga spenan med olivolja igen,är det någon som varit med om något liknande och vad har ni gjort då??kan det vara så att dom går mycket i hagen pga alla insekter och att winni inte får komma till och dia som hon borde?? när vi höll fast stoet igår diade winni LÄNGE på båda spenorna och även i morse fick jag hålla stoet..tacksam för svar

Nu har jag pratat med veterinären som inte alls håller med mig om att det är mask.
Enligt FASS så tar ivomec även spolmask och letar jag mer på nätet så hittar jag att den tydligen ska göra det, men en notering om att stora stuterier har sett viss resistens.
Så kanske att det inte är spolmask ändå? Oavsett så avmaskar jag (mot veterinärens rekommendation ...) med axilur nu.

Spolmasken är resistent mot Ivermektin. Det är Axilur som gäller!

Jag avmaskar ALLTID fölen vid 8 och 16 veckors ålder, hel spruta Axilur!

Veterinärer kan ofta noll och nada om detta tyvärr.

Jag tror att jag avmaskade med fel då.. :( Tog nån utav dom vanliga vid 8 veckor.. Gjorde som stallägaren sa, å han gjorde som hans vet sa..
Tycker du att jag ska vänta tills 16 veckor å ta axilur då. Eller ska jag ge honom axilur nu direkt??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?