Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12-orna

Fin fölis :) Vill också ha rörelse bilder på vårt föl men när vi väl är inne i hagen så ska han bara komma för och bli klappad och vill inte alls busa då :p Är ju bra att han vill komma till oss men hade varit roligt med lite andra bilder än bara stillbilder ;)

Nu har jag ännu en som får vara med här, min pre partbreed som föddes igår.

Hon heter First Love, u: Vena Electra (fbl) e: Diestro (PRE)
Allt gick bra, fölade ute i hagen med flocken. på dygn 324.

545270_10150899380244261_478291875_n.jpg

185015_10150901147024261_799867429_n.jpg

Har hon inte börjat släppa kollen på den lilla än eller springer hon efter hela tiden när den lilla springer ? De brukar ju släppa det ganska snabbt och mest hålla ett öga på dem på håll.
Iom att fölis är så liten så kan du ju ganska enkelt begränsa Stella men inte fölis genom att göra en mindre hage i hagen med bara en tråd uppe som fölis utan besvär kan springa under men som hindrar Stella. Men det vill ju då till att hon har släppt lite på kollen och är ok med att fölis härjar runt även en bit ifrån henne annars kommer hon ju spränga tråden och följa med. Tror du verkligen det är bra att ha dem ute dygnet runt min känsla säger att det är bättre att hon får vila benet inne på natten sannolikt kommer hon inte alls att slappna av och lägga sig om de går ensamma ute hon måste ju skydda sitt föl. Kan du inte helt enkelt hålla Stella en stund när du tar ut dem så att fölis får rasa av sig ?

Är det andra hästar i närheten blir hon hysterisk och springer som en tok efter ungen.
Hamnar den på fel sida av staketet så springer hon också som en tok.

Ungen blir tyvärr sjövild av att vara inne på natten och rejsar i timmar när hon väl kommer
ut och då blir Stella orolig och springer. Och enligt vet så får hon inte springa.

Jag ska ringa min veterinär imorgon och fråga om det är bättre att hon får stå inne och
kunna ligga ner och vila senan - men att ev. rejsa efter ungen då. Nu är hon mycket lugn och hon
låter ungen springa runt som hon vill i hagen jag byggt. Det är dock inga tokrejs från ungen.

Jag har en liten hage på en fjärdedels ha, så långt får ungen springa utan att Stella måste efter.
De har skugga i en trädsdunge och gott om gräs. Just nu är det den bästa lösningen.

Ajda, JennyJenny, Ja det är verkligen skitjobbigt. Vete tusan hur jag ska göra i höst.
De skulle ju ut på lösdriften på 10 ha, men det lär ju inte gå.

Charlotte, Remaining, Det är supertrist. Väldigt svår situation. Jävligt klantigt av mig att inte ha benskydd på stoet.

Det finns många föl som pga tillväxtstörningar eller annat inte heller får vara ute i enorma hagar, det går det med :) det kan gräddnosen göra efter avvänjning.
Din lösning låter jättebra tycker jag, det viktiga är att hålla Stella lugn.
Har ni ul: at senan?

Det får bli så. Det är inte så mycket att göra åt saken.

Men ska ringa A imorgon och fråga om det är bättre att hon står på box. Men då är det ju sjukhage alá frimärke som gäller på dagtid
för att förhindra att ungen springer, och det är ju egentligen inte hållbart det heller.

Självklart har vi ULat senan, A - seminvet - var ute idag och ULade senan.

Missade att skadan var konstaterad nu.
Förstår att det är lite pest eller kolera nu, stor hage
hindrar inte henne från att springa om nåt händer
men den låter bättre ur andra synpunkter.
Hoppas att a har nåt bra förslag

Vi får se hur vi ska göra i höst. Blä. Pratade med vet. När hon är bättre så får hon gå i större hage. Bara hon inte springer.
Därmed kan jag inte släppa ihop dom med andra hästar, i alla fall inte några som tänker jaga dom.

Det blir inga mer föl för oss. Nu har vi varit med om så mycket skit. Kommer inte att betäcka igen.

Kl

Min fölunge börjar också bli rund och även om hon fortfarande är liten så växer hon i alla fall. Men jag undrar om något blev fel på skicket ;) det måste var någon hopphingst och inte Insterburg som är pappa för det är otroligt vad hon ska hoppa över allt :D

Insterburg är ju på fädernet släkt med den dubbla OS-medaljören i hoppning Abdullah som även vann WC-finalen 1984.
http://www.youtube.com/watch?v=MkvVneuN9g8

Glad Gräddnos efter att de varit inne ett par timmar under dagen.
Som tur var det inget tokrejs, så mammahäst kunde vara lugn.

(Mamma är lindad + professional choice skydd.)

backlegs_by_eldfuxen-d53przk.jpg

backlegs_ii_by_eldfuxen-d53ps8n.jpg

sugarfoot_ii_by_eldfuxen-d53psgz.jpg

jump_by_eldfuxen-d53pss5.jpg

rearing_by_eldfuxen-d53pt43.jpg

Men alltså....
Fölungen är allt du vill att den ska vara. Du är för gammal för att tävla på Stella. Jag antar att du inte vill sälja Stella.
Stella har MYCKET att tillföra aveln.

Varför inte T-märka och fortsätta ha henne i avel ?

Senast ändrad:

Stella kommer aldrig att säljas. Varför ska jag T-märka? Går det om hästen inte är utdömd som ridhäst, för det är hon inte. :)

Problemet är att jag inte har råd att ha tre vuxna hästar på box sen.
För att föl undan en okänd mamma går inte att sälja, det går inte heller att sälja så att det lönar sig. Jag kommer aldrig att välja
någon svensk ridponny hingst till henne, och då har vi dom svindyra skicken från tyskland.

Jag får vara lite krass och säga att det inte är värt allt jäkla besvär med fölning när man inte har eget stall.

Hade jag haft eget stall och om Stella hade haft stamtavla - Då hade jag kunnat sätta henne i aveln. Men
det fungerar liksom inte för mig som måste stalla upp hästarna för dyra pengar i stockholm innan jag kan sälja en
avkomma, då inriden och säkerligen minst visad på 3-4-5års.

Nä, klart att du inte behöver T-märka. Men vad tänker du göra med henne ? Sälja ? Fodervärda ut till en unge som kan tävla henne ? Rida henne själv som på hemmaplan ? Tävla som storhäst ?

Jag tror inte att Stellas fölungar är omöjliga att sälja bara för att mamma är utan stam. Hon har meriter och det är värt massor. Ärligt talat så *tror* jag att ungen inte är svårsåld. Det är en gul unge med attityd och utstrålning och mamman har meriter. Men jag förstår den ekonomiska biten. Men du behöver inte ha ALLA på stall i Stockholm, det finns ställen där du kan stalla upp till rimliga priser.

Men vem är jag att säga åt dig vad du ska göra. Du gör som du vill, men jag tror absolut att hon platsar i aveln och att ungarna är VÄLDIGT säljbara oavsett om du väljer svinyra tyskar eller svenska ridponnyer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 379
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar