Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12-orna

Jag tycker det är väldigt roligt att du tycker att min ponny platsar i aveln, det är mycket smickrande! Jag är glad att folk inte
tycker att jag är helt tappad bakom en vagn som valde att betäcka henne trots allt.

Ang. Svindyra tyskar och Sv. Ridponnyer - det är jag som är kräsen och jag tänker inte riskera mitt sto för ett föl där jag inte ens
gillar hingsten och inga Sv. Ridponnyer faller mig i smaken. De tyska ponnyerna är helt enkelt rörligare.

Stella kommer inte att lånas ut, jag tänkte rida på henne om det går, går det inte att rida så får vi gå ut och promenera.
Hon ska få åldras hemma hos mig och när hon inte orkar längre så ska hon få trava vidare. Hon ska inte behöva tävla något mer i sitt liv.
Hon är gammal, så vi får se vad hon håller för, men jag ska ge henne både två och tre chanser innan jag ger upp på att hon blir frisk.
Det har hon gjort sig förtjänt av.

Nej alla behöver ju inte stå på stall, men har man tre stycken som är under sadel - eller rent av tre avkommor och stoet. Då är det inte
billigt, även om man har på lösdrift. Duktiga hovslagare, veterinärer, träningar, utrustning och allt annat kostar väldigt mycket det också.
Jag får bearbeta min far och mor att de ska sälja deras hus och köpa en gård, då kan jag flytta in och ha ett litet eget stall. ;)
Jag står billigt nu, men då hjälper jag till en del med insläpp. Men jag har istället långt till stallet.
Ska man stå billigare i Stockholm så blir det långt och åka.

Senast ändrad:

Alltså jag förstår alla dina argument. Jag har ju själv två ridhästar uppstallade i Stockholm så jag vet vad det kostar, fast jag är gammal nog att vara din mamma och har antagligen mer betalt så det funkar ju. Sen har jag ju ponnyavkomman på ett stuteri 12 mil bort för en vettig peng och ytterligare en häst jag betalar för....de får bägge två toppen omvårdnad även om jag inte är där dagligen

Men jag tycker och tror bergsäkert att just Stella har i aveln att göra ! Hon är inget random sto utan som stam som betäcks enbart för att hon är ett sto. Det är klurigt att man måste ta höjd för att kunna behålla tills de är ridna om marknaden inte är sån att det går att sälja fölungarna. Och inte minst att öht fixa att sälja fölen. Ärligt talat så tror jag att om du bara andades att gräddnosen ska säljas så har du en massa intressenter här på buke !

Jag personligen tycker att vi har hingstar i Sverige som funkar, för mig hade det inte varit värt pengarna att ta svindyra tyskar, men det är ju en ren smaksak. Sen är jag nog sådan att jag vill försöka värna lite om svensk avel...

Med tanke på att jag är student och jobbar extra utöver det så är jag tvärsäker på att du har mer betalt. ;)

Om jag ska betäcka så vill jag betäcka för att få en avkomma som är bättre än sina föräldrar. Betäcker jag då mitt sto
med en hingst som har lika bra/dåliga gångarter eller rent av sämre gång så talar det inte för att avkomman blir bättre än föräldrarna.
Det är snålt med Svenska Ridponnyhingstar som rör sig riktigt, riktigt bra. Då är det ju Verdi och Vermont, men ingen finns ju idag på färskt.

Jag håller med Cirkus litegrann. Stella är ju verkligen inte en i mängden och jag tror också hon kan tillföra aveln. Får du fler isabeller med stor gång blir dom säkerligen inte svårsålda. Du vet ju hur många vi är på buke som är helt sålda på dina hästar.

Jag förstår dina argument också, du älskar hästen och haft endel strul nu.

Jag håller med Cirkus litegrann. Stella är ju verkligen inte en i mängden och jag tror också hon kan tillföra aveln. Får du fler isabeller med stor gång blir dom säkerligen inte svårsålda. Du vet ju hur många vi är på buke som är helt sålda på dina hästar.

Jag förstår dina argument också, du älskar hästen och haft endel strul nu.

Känns som om världen är inställd på att övertala mig till en ny betäckning. :D

Jag vet ju inte hur Stellan nedärver sig - den här ungen har inte visat något som helst gång än.
Hon är dock söt att titta på och har fin färg. Men framtiden får utvisa om hon ärvt någon gång. :)

Sen så ska man ju klara av att sälja avkommorna och jag vet inte om jag vill "offra" mitt sto för en fölunge som jag ändå tänkt sälja sen.

Men jag blir väldigt glad över att ni tycker att Stellan är fin. :love:

Och ja vi har verkligen haft strul. :crazy:

Har du riskerat att förlora Stella under den här dräktigheten? För vad får dig att nästan räkna med att det skulle ske i framtiden?
Det händer att fölen förlorar sin mamma, men det hör ju inte till vanligheten.

O.T, men får jag fråga vad det kostar att inseminera med en fin tysk ridponnyhingst?

Stallägaren förlorade sitt gamla avelssto här på gården i ett "värsta tänkbara scenario" i år.
Fölungen kom inte ut och hon krystade sönder livmodern, veterinär fick komma direkt och nödslakta i hagen.

Även om det inte hör till vanligheten så är det inget jag någonsin vill utsätta Stella för.

Skicken går väl på en 1000 lapp styck(Jag minns inte riktigt) med en liten dos, sedan så betalar man "allt" på en gång vid betäckning,
det vill säga man har ju inte någon språng/90 dygns dräktighet/levande fölavgift. Utan det är en enda klumpsumma som man betalar med
det samma. I alla fall inte på hingstarna jag tittat på.

Det är väl mest skicken som är dyra tycker jag. Trassel med flyg och diverse kan orsaka ganska mycket trubbel.

Senast ändrad:

Jag tycker du har en jättesund inställning till avel och hur du väljer hingst till ditt fina sto! :bow:

Sen måste jag också säga att jag, trots att jag håller med om argumenten som talar för en ny betäckning, absolut förstår att du inte vill betäcka igen efter allt strul som ni har haft och dessutom upplevelsen med stallägarens sto. Det går ju alltid att ge gräddnosen ett par år, se vad det blir av henne och sedan omvärdera eller kanske fortsätta på Stella-linjen med gräddnos som nytt avelssto istället om du nu skulle bli sugen på att ta fler.

backlegs_by_eldfuxen-d53przk.jpg
Jäklar så fin gräddnos-flickan är!

Tusen tack alla ni som gillade bilden på Orion och hans mamma!:laugh:

Jag tycker du har en jättesund inställning till avel och hur du väljer hingst till ditt fina sto! :bow:

Sen måste jag också säga att jag, trots att jag håller med om argumenten som talar för en ny betäckning, absolut förstår att du inte vill betäcka igen efter allt strul som ni har haft och dessutom upplevelsen med stallägarens sto. Det går ju alltid att ge gräddnosen ett par år, se vad det blir av henne och sedan omvärdera eller kanske fortsätta på Stella-linjen med gräddnos som nytt avelssto istället om du nu skulle bli sugen på att ta fler.

+1 på detta.

Känns som om världen är inställd på att övertala mig till en ny betäckning. :D

Jag vet ju inte hur Stellan nedärver sig - den här ungen har inte visat något som helst gång än.
Hon är dock söt att titta på och har fin färg. Men framtiden får utvisa om hon ärvt någon gång. :)

Sen så ska man ju klara av att sälja avkommorna och jag vet inte om jag vill "offra" mitt sto för en fölunge som jag ändå tänkt sälja sen.

Men jag blir väldigt glad över att ni tycker att Stellan är fin. :love:

Och ja vi har verkligen haft strul. :crazy:

Jag tycker att du resonerar helt rätt.
Stella är jättefin och Gräddnos är ljuvlig, men som du säger, ett föl är ett oskrivet kort och man vet inte ännu vad som har ärvts ner. Kanske är Stella ett fantastiskt avelssto som ärver ner de "rätta" sakerna, kanske inte.

Dessutom har hon väl okänd härstamning, om jag har förstått det hela rätt? Det försvårar ju också valet av hingst, eftersom man inte kan gå bakåt i leden på hennes sida och se vad som finns där.

Jag tror att det är väldigt lätt att det blir en "fanclub" här på Buke om det handlar om en speciell häst som tilltalar många. Och så kanske man inte tänker längre än till att "å, en sådan liten gräddnos skulle jag också vilja ha!"

Missförstå mig inte nu, jag menar absolut inte att nedvärdera dina jättefina hästar, själv skulle jag också gärna ha en gräddnos!:love:

Men avel handlar om så mycket, det är risker och mycket pengar inblandat, och det tar åratal innan man riktigt kan utvärdera det man har satsat på.

Lycka till hur du än gör!

lewellyn, MissFideli och Cornelia - Jag svarar er alla med ett rabblande inlägg. :p

Vad roligt att det är många som engagerar sig i frågan. ;)

Hon har okänd härstamning. (Avkomman tog jag för att ha något när stoet går vidare.)

Därav tror jag att det är omöjligt att sälja avkommorna som föl, i alla fall om man inte ska gå back med 10 000 tals kronor.
Ponnyföl med stam går ju knappt att sälja så att man får tillbaka pengarna man lagt ner.

I sådana fall får man ju avla för att det är roligt och jag tycker faktiskt inte att det är så roligt oroa sig hela tiden och samtidigt
betala hutlösa pengar för det. ;) Och att då ta föl som jag inte ens får följa som vuxen - dvs att jag säljer iväg ungen och går
hiskeligt mycket pengar i back. Ja då finns det inga positiva saker kvar alls.

Sen så vet man ju inte om Gräddnos blir fin, alla föl är söta och hennes färg och tecken är exceptionellt fina. Men jag har sett
halvblodsföl förvandlas från att vara underbart fina som fölungar till att bli skittråkiga hästar som gångartsmässigt knappt platsar
på en ridskola. När Gräddnos är 3 år så får man ju se. Men då är mitt sto för gammalt för fler föl ändå. Hon är ju tyvärr redan 18 år.

Men blir Gräddnos superfin som vuxen så är hon ju ett sto som jag då kan ta föl på, om jag skulle vilja.

Vinner jag på lotto och köper egen gård, då kanske jag kan omvärdera mitt beslut ang. fler föl efter Stella.
+ att jag måste ha glömt bort hur hemskt allt egentligen var.

Helst hade jag bara velat klona Stella och döpt klonen till Stella II. :p

Men nu känns det som om det blir väldigt OT i tråden. :)

Jag tycker att du resonerar ovanligt klokt och genomtänkt. Och är det så att Gräddnosen blir fantastiskt fin så finns ju alltid möjligheten att betäcka henne en vacker dag. Blir hon inte det så är hon i alla fall miniStella :love: och det duger mer än väl tycker jag!

Kl

Har försökt fota Ismene idag men det är ju så svårt att få till det! Hon är 3 veckor idag. Helt ljuvlig i temperamentet så här långt. Vill bara få bli kliad och är så social och trevlig.
Är så snäll att sätta på grimma, men jag hittar ingen som passar!:cool: jag äger nu 6(!) fölgrimmor och ingen sitter riktigt bra. Hon har otroligt nätt huvud så alla normala grimmor är för stora. Har köpt två ponnyfölgrimmor, men de var för små, men det var nog miniponnygrimmor.
Ni som har ponnyföl, var fick ni tag på grimmor någonstans? Helst på nätet?

46149f14.jpg

Jag har en lippo fölgrimma till min lilla plutt. Den går att reglera i nosen och på båda sidor i nacken.
Finns nog att beställa lite var som på nätet.

Tack för tipset!
Kastade mig direkt på Google och har hittat butiker som har den. Vilken storlek tog du till din gräddnos?

haha jag har fyra fölgrimmor i olika storlek, men inget föl än... hoppas verkligen att nån passar - alla ser ju jättesmå ut, och en är verkligen ultramini! :)

Llewellyn: Oj redan fyra stycken :D hoppas de passar då. Men de ser så små ut, men så får man en fölungen med ändå mindre huvud.

Ironwill: ja, de finns i small, medium och large. Arrrgh, det ju bra med valfrihet men nu krånglar de bara till det för mig med 3 storlekar! :eek:;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 379
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V