Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12-orna

Wrangler, du måste ha missuppfattat Gylles inlägg, jag uppfattade det som ren omtanke... Många kanske inte alls tänker på sådant, men om du redan hade tänkt på det så var det ju ändå bra att det kom fram så övriga i tråden fick sig en tankeställare :idea:

länk borttagen av moderator

Senast ändrad av en moderator:

Allt är hemskt tragiskt.

Sorbisen, Maja_Kandi och Wrangler, Ja vi letar amma, men det tycks inte finnas någon. Men stallägaren har ett sto
som tydligen adopterar alla föl hon kan, vi ska testa med henne när hon kommer hem från seminstationen.
Hon har ingen mjölk, men då får han någon som kan ta hand om honom i alla fall.

Det kanske är en liten överdrift, men hon adopterade de två andra hingstfölen här när de vandes av från sina mammor i höstas. Hon fick gå kvar eftersom hennes son var lite yngre än de andra och hon lät alla dia och vakade över dem utan att göra skillnad på sin egen och de andra. Dock har hon gått med andra föl innan utan att visa intresse och det var också hennes första föl förra året. När jag sedan tog ifrån henne från fölen blev hon trippelorolig och blev nästan sjuk av oro i några dagar innan det lade sig. Hon åt inte, bara skrek och skrek :cry:. Det var riktigt jobbigt för henne.

013_179134458.jpg

Zinnia med sina tre bebisar!

Det kunde vara värt ett försök med henne, men jag tror inte att det kommer att behövas...

Denna lille kille, KE Neo, är idag åtta dagar gammal.
Han föddes med ett blått och ett brunt öga. Ser ganska coolt ut, men jag undrar förstås om det växer bort? Har någon annan här varit med om det? Första gången för mig, förutom ett shettisföl som hade mycket ljusa ögon när hon föddes men som blev bruna efterhand. Hoppas på att det växer bort, han är arab och det lär inte vara godkänt enligt rasstandarden .... För övrigt är han över förväntan, en riktigt härlig liten individ!:love:

185145_424884084209827_1195378350_n.jpg
Jag kan inte säga säkert men i en bok jag har (Hästens Färger av Bo Furugren) så står det så här om blå ögon/ glasöga
"Ett eller två blå ögon kan uppträda i kombination med vilken färg som helst, speciellt om ett vitt tecken, t.ex lykta, när fram till eller över ögat. Även hästar som har obetydligt med vitt på huvudet kan få ett blått öga. Det är som ett vitt tecken, som råkat hamna i ögat."
Tiden får visa hur det blir med ögat men hoppas det här har hjälpt lite. Har själv en russ-unge med blått öga men han har också en STOR bläs så vi behövde aldrig fundera :)

Jag är just nu väldigt glad att hon är en mini! Hon är totalt sjövild och har en himla humör och är inte rädd för något. Tuff till tusen!

xfvtdz.jpg

:D ju sötare ju busigare:love:

KL.
Nu kan ju inte min mäta sig i söthet med din lilla kanske.. men jag tycker hon är väääldigt söt! Hennes personlighet är underbar!:love:
525801_10150871209396344_1046725376_n.jpg

kolla in åsne öronen!:D
543688_10150871211131344_1061104812_n.jpg

Denna lille kille, KE Neo, är idag åtta dagar gammal.
Han föddes med ett blått och ett brunt öga. Ser ganska coolt ut, men jag undrar förstås om det växer bort? Har någon annan här varit med om det? Första gången för mig, förutom ett shettisföl som hade mycket ljusa ögon när hon föddes men som blev bruna efterhand. Hoppas på att det växer bort, han är arab och det lär inte vara godkänt enligt rasstandarden .... För övrigt är han över förväntan, en riktigt härlig liten individ!:love:

185145_424884084209827_1195378350_n.jpg

Eftersom det andra ögat är brunt kommer det blåa antagligen att fortsätta vara blått. Om det inte godkänns tycker jag att rasföreningen ska läsa på lite om färggenetik, det lär inte vara ärftligt utan är antagligen en ren slump.

Vilken underbar bild!

Ja nu ser det ut som att vi har hittat en amma. Han diar på henne själv nu och hon tycks ha gått in i mammarollen.

Det var en förstagångsmamma som förlorat sitt föl. När vi kom så ropade hon fortfarande efter sin unge som låg i boxen
brevid. På ett par timmar så tog hon honom till sig. Vi fick en bild på honom när han diade helt själv på sin nya mamma. :love:
Vi fick locka honom med nappflaskan till juvret ett tag först.

Eftersom det andra ögat är brunt kommer det blåa antagligen att fortsätta vara blått. Om det inte godkänns tycker jag att rasföreningen ska läsa på lite om färggenetik, det lär inte vara ärftligt utan är antagligen en ren slump.

Finns ju rasföreningar som inte godkänner dubbelgula heller. Vilket ju i princip är som att förbjuda fuxar, eller homozygota svarta.
Många som skulle behöva en lektion i färglära :crazy:

Åh det är ju underbart att ni fått tag på amma. Hoppas att det fortsätter fungera lika bra med diandet i fortsättningen :banana:

Cornelia: jag tycker det är riktigt läckert med ett blått öga :)

Charlottee: hihi hon har nog längsta öronen i tråden din häst :p men så välväxt hon är!

Gogo: det nästa lyser igenom på bilden vilken tuffing du har där, men ljuvligt söt. Inget slår ponnyföl ju!

Jarrah: vilken stort fint hjärta på den märren! Jag blir alltid lite rörd när jag läser sånt.

Här hemma har stoet kommit in i fölbrunsten, så lillan är väldigt dålig i magen. Finns det några tips på att mildra diarrén? Jag går och nyper henne hela tiden så hon inte verkar uttorkad i alla fall....
Jag trodde det skulle vara en stor grej att duscha rent rumpan, men även om det inte var direkt populärt så fogade hon sig bra. Jag hade fin hjälp av stoet som gillar att bli duschad så det hela gick långt över förväntan. Duktiga lilla föl!

Och fortfarande är hon namnlös.:angel:
Har alla ni andra bestämt er för namn?

Jag gav min lilla morotspuré när hon blev dålig i magen. Det hade väldigt bra effekt på henne, hon fick en halv liten barnburk om dagen.

Använde sån där engångsspruta i plast 20 ml och sprutade in det försiktigt i munnen. Men blir de väldigt lösa i magen får man nog ringa vet, men min klarade sig med det här.

Jag gav min lilla morotspuré när hon blev dålig i magen. Det hade väldigt bra effekt på henne, hon fick en halv liten barnburk om dagen.

Använde sån där engångsspruta i plast 20 ml och sprutade in det försiktigt i munnen. Men blir de väldigt lösa i magen får man nog ringa vet, men min klarade sig med det här.

Tack för tipset! Ska absolut testas! Morotärju stoppande för människor, tänkte inte att det kan vara samma människor.:)

morotspuré använder jag till hundarna när de är dåliga också så det finns alltid hemma ifall att (precis som konserverad sparris) men hade inte tänkt så långt som att man kan ha det till fölmagar också :o Jag gör en mental minnesanteckning! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 379
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18