Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12-orna

Allt är hemskt tragiskt.

Sorbisen, Maja_Kandi och Wrangler, Ja vi letar amma, men det tycks inte finnas någon. Men stallägaren har ett sto
som tydligen adopterar alla föl hon kan, vi ska testa med henne när hon kommer hem från seminstationen.
Hon har ingen mjölk, men då får han någon som kan ta hand om honom i alla fall.

vart bor du i vårat avlånga land??

Haha han suger på mitt finger :love:
Tuff liten rackare är vad han är!

hmm han är ju skäck men gissningsvis blir han reggad som sorbino? tyckte jag de var någon som sa. jag har ingen aning :p

Ni låter bli att kidnappa :devil:

Moderatorn hoppar in och säger till dig och andra som engagerat sig att det är tragiskt när fölningar inte går som de ska och att det rätta att göra är så som Iron Will gjort och kontaktat föl - och ammajouren. http://www.asvt.se/page53584.php# Här är inte rätt ställe att försöka hjälpa till hur behjärtansvärt det än är. Det bästa för alla inblandade är om moderlösa föl och möjliga ammor samlas på ett ställe.

Moderatorn hoppar in och säger till dig och andra som engagerat sig att det är tragiskt när fölningar inte går som de ska och att det rätta att göra är så som Iron Will gjort och kontaktat föl - och ammajouren. http://www.asvt.se/page53584.php# Här är inte rätt ställe att försöka hjälpa till hur behjärtansvärt det än är. Det bästa för alla inblandade är om moderlösa föl och möjliga ammor samlas på ett ställe.

Nu överdriver du väl ändå lite till ammajouren anmäls ju knappast tex de som redan har ett föl som i ett sådant läge kan tänka sig att försöka tussa in ett till när det är någon de "känner" eller likadant någon som har en perfekt "mormor" gående som tar sig an alla föl även om hon inte är en amma och därför inte kan anmälas till ammajouren. Just sådana kontakter som kan vara till hjälp knyts ju ofta just på forum och kan vara en jättehjälp för de drabbade.
Fölet är ju anmält till ammajouren och de med ammor som kan tänka sig att låna ut till vem som helst anmäler ju även sina ston sen finns det ju också alltid ett stort mörkertal för det är faktiskt en del som inte kan tänka sig att släppa iväg sina sto vind för våg till något främmande ställe och därmed inte anmäler dem som ammor men kanske kan ändra sig när de vet att det är ett bra ställe som behöver en amma. Det fanns ju enligt utsago från IW inget sto att tillgå från ammajouren då är det väl inte så svårt att förstå att andra ideer är mer än välkomna.

vart bor du i vårat avlånga land??

Södermanlands län, till amman som inte ville ha honom åkte stallägaren fyra timmar enkel resa.

Gylle, Vi har ringt alla uppfödare/hästfolk etc vi känner också, delat på Facebook. Så min stallägare får lite samtal hela tiden om tänkbara lösningar.
Ammajouren hade ingenting, utom stoet som vägrade ungen.

Men precis som Görel skriver så är det ju inte tillåtet med efterlysningar här på buke.

Senast ändrad:

Vad skönt att Hollie mår bra! :)

Ja Gräddnosen växer, just nu är hon ganska ful då bakbenen växer massor så hon är överbyggd.
Då blir den korta halsen ännu påtagligare. :rofl:

gräddnosen+ful= OMÖJLIGT!!! :D:love:

Dom kan ju se lite lustiga ut i sina växtfaser, Hollie har börjat biffa på sig hon också:p

kl

Här är det upp-och-nedvända världen :)

Lilla Mini, som föddes i morse, är en självständig ung dam.
Skulle ut och röra på Märta, men hon vägrade att gå en enda meter om inte lilla fölet var med och den lilla fröken var mer intresserad av allt annat i stallet än av mamma :angel:

Så jag fick ta på grimma (som är alldeles för stor än så länge) o grimskaft, putta och styra ut det lilla fölet, så mamsen kunde gå ut ;)

Märta springer efter fölet och inte tvärtom, hur mkt hon än kallar på den lilla.

IMG_0606.jpg

"Jag kan nog äta gräs, fastän jag inte har några tänder" ;)
IMG_0604.jpg

Ush herregud vad tragiskt!! :cry:
Var det Sohn der Sonne-fölet? Har du ngn bild? Hoppas verkligen att ni hittar en amma!!

Isadora från idag <3
553615_10150833682575951_717330950_9935099_1982632200_n.jpg

249042_10150833695235951_1866100722_n.jpg

Det är Sohn der Sonne fölet. Den är otroligt fin, mycket vacker. Så nu lär jag gå och kära ned mig i honom
när man är där och nappar honom så ofta, vi nappar honom en gång i timman i alla fall, dygnet om och då äter han
allt ifrån 0,45 l till 0.9 l per gång. På kraffthinken med mjölkersättning så stod det 8 ggr per dygn. Helt galet, han skulle hungra ihjäl.

Senast ändrad:

Det är sedan långt före min tid som moderator bestämt att amma inte ska efterlysas här. Precis som I W skriver är den ena aspekten att efterlysningar inte är tillåtna på forumet, den andra att hela hästsverige bör samla den typen av information på samma ställe så att alla ska veta var man ska vända sig när behovet uppstår. Jag kan knappast vara den enda som varje år i fölningstider får sms och inlägg på facebook där man frågar efter ammor alternativt erbjuder sitt sto som amma.

Görel - moderator

Bra! Man kan INTE gå efter dom helknasiga rekommendationerna som finns på mjölksäckarna! (vilket ni redan förstått ;))

En nyfödd fölunge behöver som sagt dia en gång i timmen iallfall.... Det är ett JÄKLA jobb med en flaskbäbis!!!

Bra jobbat, hoppas ni hittar en amma eller iaf en "Mamma" :banana:

Vad spännande det ska bli att följa din Grafenstolzunge! Jag var ju inne på att använda honom själv förra året men beslöt istället att mitt gamla sto inte ska ha fler föl.

Extra grattis till att det blev ett sto!

Det är verkligen ett jättejobb! Vi är dock många som är inblandade och vi har ett matschema där vi skriver upp
vilka tider alla kan ta. Vi håller på och funderar på om han kan lära sig dricka ur en kalvbar (Hink med spene) med
doppelvärmare i, så att han kan få "fri tillgång" till mjölk om vi inte hittar en mamma med mjölk. Då kanske man kan fylla
på lite färre gånger än minst en gång i timman.

Träna honom annars på att dricka rakt ur hinken. Det underlättar väldigt mycket och det brukar funka. Nej, de får inte sitt sugbehov tillgodosett men de får i sig mer näring (vilket liksom är det viktigaste i detta läget) och det är lättare för de som ska mata.... Men en hink med spene låter ju ännu bättre om det går!

Problemet är dock, när man står med en unge som inte har en mamma, att det uppenbarligen är väldigt få som anmäler sina ston till
ammajouren. När man står med ett moderlöst föl, ja då skiter man i om man ska samla informationen på ett ställe.

Man tar till alla medel som går för att lösa problemet.

Vi har skaffat hinken med spene och vi provade med den idag, han tycker det är lite svårt, spenen är något
större än på nappflaskan som är för lammungar. Men det är nog inte helt omöjligt. Man skruvar ju upp den
på väggen sen.

Den vanliga nappflaskan är nada problem. Han slukar en hel (450 ml) på bara några minuter och tar gärna minst
en flaska till på en gång. Han tycker mjölkersättning är det bästa som finns.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 379
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar