Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12-orna

Den vanliga nappflaskan är nada problem. Han slukar en hel (450 ml) på bara några minuter och tar gärna minst
en flaska till på en gång. Han tycker mjölkersättning är det bästa som finns.

Haha jo jag känner igen det! När dom aldrig smakat på mammas egna (el inte så mkt) så tycker dom att det är himmelriket med flaskan! :D

Han fick 2 l råmjölk från mamman, sen så fick han ett par liter i flaska av amman som inte ville ha honom.
Men han är mycket duktig ändå!

Denna lille kille, KE Neo, är idag åtta dagar gammal.
Han föddes med ett blått och ett brunt öga. Ser ganska coolt ut, men jag undrar förstås om det växer bort? Har någon annan här varit med om det? Första gången för mig, förutom ett shettisföl som hade mycket ljusa ögon när hon föddes men som blev bruna efterhand. Hoppas på att det växer bort, han är arab och det lär inte vara godkänt enligt rasstandarden .... För övrigt är han över förväntan, en riktigt härlig liten individ!:love:

185145_424884084209827_1195378350_n.jpg

Coolt med ögat! :)

*KL
Här är våran dam som kom i onsdags.
Mamma häst passade på i hagen bland dom andra mitt på dagen när ingen var hemma. :grin: (Går inte ha henne själv, hon blir hysterisk)
Jag var på tävling och mamma smet iväg till affären en stund.
En granne ringer och gratulerar till det fina fölet. Jag -> :eek:
Allt har dock gått bra och hon är jättemysig. Nu får dom dock vara i en egen hage några dagar. ;)

Namnförslag?

33106941.jpg

Förresten, någon som är duktig på färger? Vi har mamma skimmel och pappa fux på denna dam.
Stoets förra avkomma (skimmelpappa) föddes mkt mörkare och håller nu på att skimmla av.
Hennes första avkomma (även den skimmelpappa) blev brun. Såg ut ungefär som denna i färgen vid födseln.

Jättefin Sorbisen!! Grattis!
Krama om fina fina Garbo!!

Tack snälla :laugh:
Jag tycker också han är jättefin men den första unge jag varit med om som föds lägre fram än bak :eek:
Garbo har nog grädde i tuttarna för han har växt nästan 7cm första veckan fram, bak vågar jag inte ens kolla.
Ska ge henne en bamsekram från er

Denna lille kille, KE Neo, är idag åtta dagar gammal.
Han föddes med ett blått och ett brunt öga. Ser ganska coolt ut, men jag undrar förstås om det växer bort? Har någon annan här varit med om det? Första gången för mig, förutom ett shettisföl som hade mycket ljusa ögon när hon föddes men som blev bruna efterhand. Hoppas på att det växer bort, han är arab och det lär inte vara godkänt enligt rasstandarden .... För övrigt är han över förväntan, en riktigt härlig liten individ!:love:

185145_424884084209827_1195378350_n.jpg

Har han skimmelpappa så att det kan vara att han blir skimmel ? Skulle kunna vara ett skimmelöga hade ett sådant på en skimmel och det förblir så hela livet av någon anledning så är det vanligt att de bara får det på ett öga hennes andra var vanligt brunt. Och skimmelöga (om det kan vara det) lär ju vara godkänt och inte särskilt ovanligt på araber med tanke på hur många araber som är skimlar. Men det kan det ju bara vara om han är skimmel.

De svarta frambenen (om de är så svarta som de ser ut på bilden hela vägen upp till knäet) talar för att det är en skimmel, bruna föds med ljusbeigeblesiga ben och möjligen lite svartaktigt nere vid kotorna.

Kan oxå vara att nappen e för hård för honom. Då får han ut ingen/lite mjölk ur nappen och då tröttnar han på att försöka. Jag som har jobbat med kor har vant x antal kalvar vi dessa spannar och har haft stora problem med vissa som inte vill suga pga av det jag just nämnde.

Prova att göra hålet lite större genom att ta ena fingret genom nappen. Om man inte har monster tjocka fingrar kommer det inte förstöra nappen. Kolla så att det e lätt/kommer "mycket" mjölk ur nappen. Det ska vara lätt att få ut mjölken. Försök sen igen och se om fölet vill dricka.

Ironwill.. Då jag inte vet någonting om ammor och dyl men om bara stoet accepterar sitt och ett annat föl, räcker mjölken då? Mitt sto är ju på dygn 322 och kommer förhoppningsvis att föla inom 3 veckor. Ska inte betäckas om och vi har MKT gräs och havre... Kan man komma med ett föl som är lite äldre typ direkt efter fölning och typ skola in det?? Många funderingar...

Väldigt tråkigt med stoet och ett hästjobb att nappa upp en unge.

Ni kanske redan har kollat, annars hade jag försökt kontaktat stora travuppfödare som har ett stort kontaktnät, Menhammar, Brodda m fl De är också proffs på att introducera föl för ev. ammor om det skulle finnas någon.

Idag har Stig och Lasse fått bekanta sig närmare med hovis, han har bara kollat på dom innan men idag fick dom båda lite pedikyr.

Dom var så duktiga :love:

Lasse som är den känsliga lille killen blev lite förnärmad och knep ihop sin lilla mun som han gör när han är lite sur, men stod snällt.

Stig tyckte att det var ett nytt spännande äventyr och stod som han hade blivit verkar 100 gånger, han hade fullt upp med att pilla på dom olika skojiga grejerna på hovis, skärp o sånt.

Jag älskar min hovis!!! Han är så duktig och bra och dessutom är han helt underbar med hästarna! :bow:

han hade fullt upp med att pilla på dom olika skojiga grejerna på hovis, skärp o sånt.

Något man aldrig någonsin skall låta fölen göra, finns det en bakteriehärd som verkligen är en smittspridare så är det hovslagarförklädet. Hur många hästar tror du har snörvlat omkring på skärpet baktill på hovslagarförklädet och det är en detalj som ingen hovslagare tänker på att decifinsera ens när de varit i smittat stall, kläder och annat är de noga med men förklädet är alltid in smittobomb. Och alla vet ju hur känsliga fölisar är för nya bakterier så det är verkligen värt att tänka på.

Men jisses..... :crazy:

Jag lovar, han svalde inte en massa bakterier. Han kollade och undersökte lite, precis som han gör i boxen, i hagen och överallt där han kommer.
Jag hoppas han överlever.

Men jisses..... :crazy:

Jag lovar, han svalde inte en massa bakterier. Han kollade och undersökte lite, precis som han gör i boxen, i hagen och överallt där han kommer.
Jag hoppas han överlever.

Du säger nog inte jisses längre när du varit med om att få in smitta den vägen dessutom via vuxna hästar, så kul är det inte att isolera och behandla ett helt stall för att de smittats av ett hovslagarförkläde, tur att man inte hade några små föl just då och om du inte viste det så behöver de inte svälja en massa bakterier det räcker mer än väl att de snusar på samma fläck som en smittad häst innan har gjort det skall tyvärr inte mer till för att bli smittade.
Men tycker du att det är bra så fortsätt du att låta föl med dåligt immunförsvar sniffa men kanske andra som inte tänkt på det får sig en tankeställare och undviker det när deras föl skall verkas istället för att tycka det är gulligt.

Vet du, jag tycker inte du vet tillräckligt om mig och min hästhållning och hantering av föl för att tycka och tro en massa saker, men det är ju rart att du bryr dig. Jag tackar för varningen och omtanken.

Nu handlar det inte om att han stod och sög och tuggade på hovslagarförklädet eller något annat för den delen heller. Han pillade runt med nosen, kollade avpersonen som stod och höll upp hans ben, ingenting var någonsin inne i munnen. Jag hade full koll på fölet i grimma och grimskaft, han hade ganska fullt upp med att hålla balansen men att han intresserade sig för andra mer spännande saker uppmuntrades i syftet att ge honom en bra första erfarenhet med hovis.
Det handlade inte om vad jag tycker är gulligt eller ej.
Jag är inte helt tappad bakom en vagn även om du tycks tro det.

Ja har man en hiskelig otur kan han ha blivit smittad med något efter att ha fört nosen över hovis och hans förkläde, men det är liksom lite svårt för en hovslagare att jobba på ett föl utan att ha någon kontakt någonstans. Ganska omöjligt skulle jag vilja säga.
Så fort någon utifrån kommer in i stallet är det en risk. Veterinären, hovlagaren, alla som någon gång har kontakt med fölet är en potentiell risk. För att inte tala om när man åker iväg med föl och sto till diverse semin/betäckningsstationer osv. Det gör aldrig jag. Man kan inte skydda fölet från alla bakterier som finns. Vid tre månaders ålder tycker jag nog att mitt föl har en bra förutsättning att klara av att komma i kontakt med lite bakterier. Om hovis varit i kontakt med en sjuk häst utan att veta det (då hade han inte kommit till mig med samma kläder) så har mitt föl kommit i kontakt med dessa bakterier ändå.

Jag omger mig med duktiga yrkesmän och jag vet att min hovslagare är så noga han kan med renlighet och säkerhet. Han har jobbat för mig i många år. Han har tom haft ett förkläde hängandes här. Du vet ju inte om det var det han använde.....

Har du käkat taggtråd idag eller?

Jag undrar vem det är som käkat taggtråd......................... gå och ta en kopp kaffe så kanske du blir på bättre humör och slutar försöka sätta dig på folk i olika trådar..........

Läs igen vad jag skrev för övrigt de behöver inte stoppa något i munnen utan jag skrev just precis att det räcker att de snusar på samma ställe spelar väl ingen som helst roll om man vet något om din hästhållning eller inte för att varna för just hovslagarförklädet som är en välkänd extrem smittbomb eftersom just det är ett vanlig smittkälla. Du skriver ju själv att han lekte med hovslagarens skärp på förklädet, skärp dig för tusan och försök inte skjuta över det och idiotforklara någon som påpekar något för att du inser att du kanske gjort något tokigt.

*KL* till båda

Men jag tycker faktiskt det är lite tänkvärt med att det är många som kan ha snusat på ett hovslagar skärp med tanke på smittspridning och sen är det väll upp till varje hästägare att själv avgöra om man tycker det är en risk ?

Jag har inte direkt tänkt den tanken men kommer ha detta i åtanke med föl som pillar .

Mia

Personligen är jag alltid nojjig när veterinären kommer, där har man ju en person som träffar en stor andel sjuka hästar dagligen... och dom byter inte kläder mellan besöken direkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 379
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar