Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12-orna

Läste nyligen i en tysk hästtidning att man kommit fram till att det inte var mammans fölbrunst som orsakade diareé hos fölet utan en omställning i tarmfloran som inträffar vid denna tid hos fölet. Även flaskuppfödda föl får samma symptom och där kan man inte skylla på stoet.

Läste nyligen i en tysk hästtidning att man kommit fram till att det inte var mammans fölbrunst som orsakade diareé hos fölet utan en omställning i tarmfloran som inträffar vid denna tid hos fölet. Även flaskuppfödda föl får samma symptom och där kan man inte skylla på stoet.

Jaha, det var något nytt. Intressant!

Görel: hur har du gett bakjäst? Löst upp det i vatten och sprutat in? Kan tänka att det kanske inte är det smakligaste :crazy:

Jag kör med Proviva om fölen får mycket diarré, brukar hjälpa bra.

Iron Will: så glad man blir av att ni hittat en amma :laugh:

KL

Min lilla har nu blivit tre veckor och blivit lite större nu känns det inte som om hon ska välta om det blåser ute ;)

Smulan.jpg

fs_506268527_46485_1339259543.jpg

Forsokt_fa_bild_pa_damen_nar_hon_travar_men_inte_da_antingen_travar_hon_inte_alls_eller_inte_nar.jpg

fs_506268542_15543_1339259553.jpg

Sv hon är efter Heslegårds Rubin - Gribaldi.
Stoet har en exemhuva på sig, den som suttit bäst på henne av de huvor jag testat så det ser lite roligt ut men så länge den gör det den ska så ;) hon är överkänslig mot flugor, hennes ögon blir jätte svullna om hon är ute utan huva på sommaren tyvärr. Fölis tycker att det är super skoj att dra i den så vi får se hur länge den håller nu ^^

Ok såg så lustigt ut på bilden bara med det svarta som hänger ner:) Har huva på min märr också av den vanliga typen, den är dock minst lika rolig för fölis att dra i:D

Trevlig stam!

Smidigt med proviva, gissar att du också sprutar in det i munnen?

Ja, jag tar en spruta och sprutar in det i munnen, jag brukar använda nyponsmak som är lite tjockare än de andra sorterna, och efter ha fått det ett par gånger så har en del ungar riktigt sultat på sprutan då det är sött och gott.

Jag har försökt att lägga ut en bild på mitt 14 dagar gamla stoföl men det fixar inte jag,:confused:.Imorse blev jag bekymrad för då hade ena juvret på fölis svullnat upp:eek:Finns det någon som har erfarenhet av något sådant?

vill du kan du maila mig bilderna så hjälper jag dig lägga upp :)

tyvärr har jag ingen erfarenhet av svullna juvrer men låter ju knas? :o

Görel: hur har du gett bakjäst? Löst upp det i vatten och sprutat in? Kan tänka att det kanske inte är det smakligaste :crazy:

Precis så! Fölen tyckte faktist bättre om det än annat jag prövat som proviva med blåbär. Det är dessutom det mest effektiva jag prövat.

Om du menar att en spene på fölis blivit stor så skall det inte vara något ovanligt, hände på mitt första föl och jag nojade och frågade vet, tydligen händer det ganska ofta och beror troligen på att de får i sig hormoner från mamma som gör att det blir lite knas. Vet kallade det häxmjölk så antagligen ett gammalt välkänt fenomen.
Den spenen kommer att fortsätta vara större än den andra tills hon blir stor.
Så sålänge hon inte är öm eller liknande är det inget du behöver oroa dig för.

Tack för det ! :)Nyfödda ,vecko gamla barn kan få sk häxmjölk men jag har aldrig hört talas om det på föl . Jag släppte i allafall ut dom i morse och man kan se att det stramade på fölis när hon gick men inget annat ,ingen temp.Det har varit mycket strul med den här fölisen ,bilder kommer.

Remaining - Vad ädel och fin hon är!

Här kommer min lille Orion igen (Centaurus-Stanford) nästan 3 veckor gammal.

IMG_0759.jpg

*KL*
Fick ett ´hingstföl imorse. Han har väldigt röd tunga, men verkar normal i övrigt. Någon som vet om tungan är något att oroa sig över?

Kul att se en avkomma efter Centaurus ,jag har ett stoföl efter honom Centaurus-Robin z .Den hade röd tunga men är nu Ok förutom juver svullnaden som jag tog upp om tidigare

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 379
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare