Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12-orna

Mina gick bara på fri tillgång och mineraler och höll hullet. Hade jag gett dem kraft osv hade de varit bollar förra året :p Var först i slutet innan anvvänjning vi la in mer kraft mm då de diade så mkt.

Vi har gått över på ett hö som inte täcker upp hennes proteinbehov riktigt, inte för ett sto som ska producera mjölk i alla fall.
Så höet räcker inte, i alla fall inte utan bete.

Då får man kompletera ja :( Vi hade och har även i år bra hösilage. Och är så tacksam för det.

Är inte höet riktigt kasst borde betet täcka upp proteinbehovet.
Hur gör de andra stona hos er?
Annars hade jag hellre gett lucern.

Även om hon betar typ 2 timmar om dagen? Även om hon är ute längre så har hon inte tid att beta mer.
Höet är inte dåligt. Men innan hade hon fri tillgång på hö inne, två kg avelsmüsli
och ett kg Krafft + Protein och såg fin ut + dagbete. Nu är hon fet. Funderar på om det är så att hon äter
för mycket hö.

Förhoppningsvis blir det ju bättre väder, men ungen hänger fortfarande i knäna ganska mycket så något
heltidsbete lär det inte bli på ett tag.

Det andra stoet går redan på bete i en annan hage.

Senast ändrad:

Vi hade skitbra silage, men på grund av en olycka så blev man av med nästan allt silage, och då får man
tacka och bocka när man får tag på ganska bra hö med mycket kort varsel.

Tanken var ju att de skulle ut på dagbete så fort som möjligt, men nu föddes hon i princip sjuk och nu hänger hon
i knäna + att vädret är hemskt.

Hänger i knäna gör de för att de växer för fort, växer för fort gör de om mamma får för mkt mat vilket du även ser på mamma iom att hon är fet alltså måste du strypa ner fodret och då speciellt energin ordentligt.
Vissa ston behöver knappt mer än normal foderstat trots att de ger di, har själv två sådana som absolut inte kan gå på digivningsfoderstat då rullar de fram och ungarna växer alldeles för fort. När man ser tecken på fölungen att de växer för fort tex häng i knäna eller uppdrivna kotor måste man strypa till ordentligt på maten om stoet inte är tunt det kan ge permanenta skador på skelettet på fölet annars så inget man skall vänta med.
Vad har du för analysvärden på höet ? Hade jag tryckt i det kraftfodret du ger henne i mina halvblodston så hade de inte kommit ut genom dörren inom en vecka. Låter som väldigt mkt för mkt mat.

Tack för rådet!

Jag har dock blivit tillsagd av olika uppfödare och veterinärer att ungen hänger i knäna för att hon är trött.

Som sagt, innan har hon i princip fått ännu mer mat, när hon var dräktig, och var då i bra hull. Men nu när hon fölat
så blir hon bara fet. Alla har sagt till mig att nu så måste hon ha mycket mat.

Hon hänger väll i knäna för att hon växer för fort och blir trött ! Låter som Stella får alldeles för mycket mat .
Mina fölungar har alltid fått vara ute när dom hängt i knäna just för att de ska röra på sig och tänja ut senor och ligament ,dock naturligtsvis med bra väderlek .
Hänget kommer och försvinner varefter de växer ,endel har det endast i början och några i perioder vid växt .

Sen får man håll reda på hovarna så de inte börjar slita kanske på tåna , men på vad sätt menar man och varför ska fölungen vara inne 22 tim dygn för att den hänger i knäna ?
Har faktiskt inte hört innan att de endast får vara ute lite när de hänger i knäna och har då gjort fel med våra fölungar ?

Sen får man alltid använda huvudet och man får inte alltid rätt uppfattning genom internet . Dock ska en fölunge röra sig för att kunna bygga sitt skellett i växt ?

Har aldrig fodrat mina halvblod med så mycket tilläggsfoder ,men har ju ingen aning o vad du har för värden i höt ? Dock låter det väldigt mycket mat .

Visst kommer hänget när fölis blivit trött ,men har vetrinärer och uppfödare sagt åt dig att fölet ska stå inne för det ?

Senast ändrad:

:)

Min uppfattning av att när fölet hänger i knäna så är den trött och behöver vila och vilar fölet inte själv tillräckligt i hagen utan rejsar runt, kan man behöva ta in dom en stund. Men vid denna väderlek som vi haft nu är här är det svårt att låta dom gå ute tillräckligt istället eftersom fölet kan/ska inte ligga ner i kalla blötan (sitter själv i samma sits) men jag tror ju också annars på rörelse.

Resultatet blir ju en uberpigg unge som bara rejsar när den väl kommer ut. Min hänger också lite i knäna efter race och hennes mamma får absolut inte för mkt mat. Hon äter gräs (begränsad men ännu obetad hage) och hösilage. Jag ger även lucern med mineral&vitamin men det har jag dragit ner kraftigt på sedan fölis kom och mammahäst fick gå på mer gräs.

Tack för rådet!

Jag har dock blivit tillsagd av olika uppfödare och veterinärer att ungen hänger i knäna för att hon är trött.

Som sagt, innan har hon i princip fått ännu mer mat, när hon var dräktig, och var då i bra hull. Men nu när hon fölat
så blir hon bara fet. Alla har sagt till mig att nu så måste hon ha mycket mat.

Att hon blir fet visar ju tydligt att du ger mer mat än vad behovet är, som sagt många ston behöver inte massor av mat för att de ger di det är något man måste se från sto till sto och helst innan ungen har fått lösa benbitar och dylikt för att de får turbokäk av mamma.
Att de hänger i knäna beror inte enbart på att de är trötta utan orsaken att de har de "drabbas" av det är att det är att senor och ligament inte hinner med att töja sig i samma takt som de växer så länge de inte är trötta så märks det inte lika mkt utan de töjer igenom med sin vikt när de blir trötta så orkar de inte göra det och hänget blir tydligt.

Kan ju passa på och fråga här.

Många har ju svårt att hålla hullet på sina ston, jag har tvärtom problemet. Stella blir bara fetare och fetare.
Hon får fritt på bra hö inne och 2 kg Krafft Pluss Protein (220 smb rp per kg) och lite Krafft Muskel (370 smb rp per kg).

Minskade till 1,5 kg Krafft Pluss Protein och så får hon Muskeln, men funderar på om man måste strypa den fria tillgången till hö inne.

Är orolig för att hon ska få fång.

Om hon äter gräs så hade jag tagit bort kraftfodret till att börja med.

Jag ger som bekant mina dräktiga och lakterande ston kraftfoder men bara fram till betet. Gräset innehåller allt de behöver!
Jag har också en tjockis (den gula) och hon har inte fått kraftfoder sedan gräset kom upp.

Edit: Det är ju bra om man läser alla inlägg innan man skriver.
Det är vanligt att ston faller ur efter fölning, men inte alla. Fetma är naturligtvis inte önskvärt heller. Börja med att ta bort kraftfodret ändå och ge någon mineralblandning istället om hon inte går mycket på gräs. När betet ökar kan du sluta med mineraler.

Senast ändrad:

Gud vad söta föl alla har fått! :)

Själv har vi tre gullungar hemma, ett halvblod, ett russ och en fjording.

Min fina fuxunge e.Chirlon 870 u.Brilette u.e Briar sov så sött knappt 12 timmar gammal.
chicago-en-dag-gammal-m-m-091_205251358.jpg

Nu är han nästan två veckor och har växt, inte för att han var liten från början:laugh:
chicago-fire-008_205251438.jpg

russ-chicago-fire-12-221_205251649.jpg

Sedan har vi vår russunge; Wix e. Whisky u. Eld.
En unik pojke, med stor bläs och blått öga som vi inte väntade oss (föräldrarna har inga tecken alls själva, inte heller deras föräldrar hade det)
russ-chicago-fire-12-253_205251752.jpg

Sist men inte minst har vi vårt första fjordföl i historien. En söt och otroligt orädd tjej som i alla aspekter är fjording. :)
rindi-1-och-en-halv-dag-gammal-010_205251940.jpg

En dag gammal och vet redan att man ska le mot kameran :love:
rindi-1-och-en-halv-dag-gammal-034_205252162.jpg

Nu kan ja vara med här oxå.
Igår kväll föddes här årets första föl, shetlandsponny. Snabbt o enkelt kom hon ut. Mamma Winjette skötte allt perfekt.

Stoföl utan namn än, något på F ska de vara...

223806_10150879429659261_196428960_n.jpg

Men vi brukar också minska maten efter fölning för att fölis inte ska växa för fort. Så gylle har nog helt rätt att det är kombon mat + rörelse som blir för mycket.

Gräset är fett nu, mitt fullblod blev rund på en vecka av att beta dagtid och jag minskade ändå kraften från 3 till 1 kg under den tiden.

Mitt hingstföl verkar ha klåda. Är det någon som har erfarenhet av det? Han har kliat bort en hel del päls på undersidan av halsen framför allt. Är det någon som har erfarenhet av det och vet om jag borde göra något åt det?

Han är 6 v gammal så det känns lite tidigt för att det ska vara fölpälsen som ska bytas och det som kliar. Eller? Han har dock väldigt mkt och väldigt ullig fölpäls så jag har tänkt att den säkert kan klia bara därför när det i ena stunden är supervarmt och i andra nästan vinter och blött...

Han var ganska skeptiskt i början så jag har kliat honom väldigt mkt vilket han älskar så nu har jag fått en ganska odräglig unge istället... Kan mitt kliande ha startat ett "kli-behov" hos honom?

Har tänkt på parasiter också men tror inte att det är det eftersom ingen annan har det (3 ston m föl i samma hage) samt att han inte har någon klåda runt svansen vilket jag har för mig är vanligt då?!

Ja som märks så har jag funderat i många banor men är det någon som har liknande erfarenheter? Bör jag göra något eller bara avvakta?

Säkert spolmask, ge honom Axilur avmaskning så skall du se att problemet försvinner, de får klåda framförallt runt strupen av spolmask och 6 v är ganska exakt det intervall de håller om de har mkt spolmask. Vuxna hästar bildar immunitet mot spolmask därav ser du inte angrepp på de vuxna.
Även väldigt olika hur de reagerar med klåda som föl, så alla fölen behöver inte visa någonting. Hade en extrem häromåret som hela tiden behövde avmaskas med axilur var 6e vecka för han fick sådan klåda så han kliade sig så han hade sår.

Hon hänger väll i knäna för att hon växer för fort och blir trött ! Låter som Stella får alldeles för mycket mat .
Mina fölungar har alltid fått vara ute när dom hängt i knäna just för att de ska röra på sig och tänja ut senor och ligament ,dock naturligtsvis med bra väderlek .
Hänget kommer och försvinner varefter de växer ,endel har det endast i början och några i perioder vid växt .

Sen får man håll reda på hovarna så de inte börjar slita kanske på tåna , men på vad sätt menar man och varför ska fölungen vara inne 22 tim dygn för att den hänger i knäna ?
Har faktiskt inte hört innan att de endast får vara ute lite när de hänger i knäna och har då gjort fel med våra fölungar ?

Sen får man alltid använda huvudet och man får inte alltid rätt uppfattning genom internet . Dock ska en fölunge röra sig för att kunna bygga sitt skellett i växt ?

Har aldrig fodrat mina halvblod med så mycket tilläggsfoder ,men har ju ingen aning o vad du har för värden i höt ? Dock låter det väldigt mycket mat .

Visst kommer hänget när fölis blivit trött ,men har vetrinärer och uppfödare sagt åt dig att fölet ska stå inne för det ?

Stoet betar två timmar, de är ute mer. Men hon hinner inte beta för att ungen springer runt.

Här har det spöregnat och varit max 4 grader varmt och blåst. Så fort ungen lägger sig ner så får man ta in dom.

Enligt hovslagaren/veterinär så ska man köra på 2 timmar inne, 2 timmar ute. Men det har inte gått nu då hon blir kall, till och med Stella skakar av köld.

Hon hänger inte hela tiden utan sista kvarten de är ute.

Hovslagare som kollar på 30 föl per säsong har redan varit ute och tittat på henne.

Måste fråga hur mycket protein ni ger till era fölston?

:)

Resultatet blir ju en uberpigg unge som bara rejsar när den väl kommer ut. Min hänger också lite i knäna efter race och hennes mamma får absolut inte för mkt mat. Hon äter gräs (begränsad men ännu obetad hage) och hösilage. Jag ger även lucern med mineral&vitamin men det har jag dragit ner kraftigt på sedan fölis kom och mammahäst fick gå på mer gräs.

Den här ungen är ju aldrig still, hon springer hela tiden och Stella har inte betat något alls.

Men nu har jag tagit bort nästan allt kraftfoder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 378
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 561
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar