Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack för rådet!
Jag har dock blivit tillsagd av olika uppfödare och veterinärer att ungen hänger i knäna för att hon är trött.
Som sagt, innan har hon i princip fått ännu mer mat, när hon var dräktig, och var då i bra hull. Men nu när hon fölat
så blir hon bara fet. Alla har sagt till mig att nu så måste hon ha mycket mat.
Kan ju passa på och fråga här.
Många har ju svårt att hålla hullet på sina ston, jag har tvärtom problemet. Stella blir bara fetare och fetare.
Hon får fritt på bra hö inne och 2 kg Krafft Pluss Protein (220 smb rp per kg) och lite Krafft Muskel (370 smb rp per kg).
Minskade till 1,5 kg Krafft Pluss Protein och så får hon Muskeln, men funderar på om man måste strypa den fria tillgången till hö inne.
Är orolig för att hon ska få fång.
Hon hänger väll i knäna för att hon växer för fort och blir trött ! Låter som Stella får alldeles för mycket mat .
Mina fölungar har alltid fått vara ute när dom hängt i knäna just för att de ska röra på sig och tänja ut senor och ligament ,dock naturligtsvis med bra väderlek .
Hänget kommer och försvinner varefter de växer ,endel har det endast i början och några i perioder vid växt .
Sen får man håll reda på hovarna så de inte börjar slita kanske på tåna , men på vad sätt menar man och varför ska fölungen vara inne 22 tim dygn för att den hänger i knäna ?
Har faktiskt inte hört innan att de endast får vara ute lite när de hänger i knäna och har då gjort fel med våra fölungar ?
Sen får man alltid använda huvudet och man får inte alltid rätt uppfattning genom internet . Dock ska en fölunge röra sig för att kunna bygga sitt skellett i växt ?
Har aldrig fodrat mina halvblod med så mycket tilläggsfoder ,men har ju ingen aning o vad du har för värden i höt ? Dock låter det väldigt mycket mat .
Visst kommer hänget när fölis blivit trött ,men har vetrinärer och uppfödare sagt åt dig att fölet ska stå inne för det ?
Resultatet blir ju en uberpigg unge som bara rejsar när den väl kommer ut. Min hänger också lite i knäna efter race och hennes mamma får absolut inte för mkt mat. Hon äter gräs (begränsad men ännu obetad hage) och hösilage. Jag ger även lucern med mineral&vitamin men det har jag dragit ner kraftigt på sedan fölis kom och mammahäst fick gå på mer gräs.