Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12-orna

Känns som du gör alldeles för stora förändringar nu när du tar bort all kraft prot a 220 smp /kg *2 =440 gram protein per dygn och sen även ransorera höt ?

Låt det nu inte gå för mycket åt andra hållet istället så hon får för lite mat ,använd magkänslan och titta på din häst och använd sunt förnuft tillsammans med en foderstatsuträkning .

Mia

Men nu har ni ju skrämt mig åt det andra hållet istället. ;)

Det är inte så att hon får för lite hö, hon får 14 kg nu. Sen så ökade jag upp muskeln istället, för att få mer protein på mindre MJ. :)

ironwill mina kunde faktiskt gå ute från 10-15 idag, vi hade helt ok väder bara lättare regnskurar. Men åkte till er seminvet och hämta häst och där braka det loss rejält och regnet öste ner så verkar vara väldigt lokalt.
Ska bli bättre väder från onsd har jag hört, så kanske våra små kan få vara ute längre:)

Ja hemma så har det varit jättefint väder men i stallet har det regnat massor.
Men mina har varit ute en hel del ändå, men jag har fått plocka in och ut dom då ungen blir dygnsur och fryser.

Instämmer i att han har en fin överlinje på sin hals!

Mettan: Så kul att han blev svart med så mkt tecken! Spännande stam!

Neverinmyfoot: Haha, hon är söt nog för det ialf ;). Avlad på tävlingsprestationer så hoppas hon ska kunna bli en riktig dressyrstjärna (o förhoppningsvis hoppa riktigt bra med med tanke på både fädernet o mödernet!)

Charlottee: Och då är hon såå mkt sötare live än på bilderna!! :love: Har inte lyckats fånga sötman hon utstrålar på bild ännu! Nej blir nog inte försäljning heller, mamma vill behålla så vi kan utbilda henne först. Hur jag ska hinna med att jobba som sjuksköterska och samtidigt rida 4 hästar övergår mitt förstånd, men ska nog lösa sig på ngt sätt! :p

Senast ändrad:

Frans från häromdagen, var inte alls sugen på att busa just då (busade som bara den medans jag red storasystern i hagen bredvid, blåste upp sig och gnäggade - men då hade man ingen kamera att fota med :p).
Blev lite lugna bilder bara, han växer på fint ialf
522250_10150827200520951_717330950_9913449_1696552319_n.jpg

546418_10150827209225951_851686821_n.jpg

282253_10150827205900951_1017266761_n.jpg

Nå har "lille" Corretto (som ikke er så liten lenger) endelig kommet hjem fra seminstasjonen med mamma. Han var seks uker gammel på lørdag. Bilder fra i dag:

IMG_2933.jpg

IMG_2948.jpg

IMG_2952.jpg

Stam: Cortado - Jimtown - Concorde

Hur jag ska hinna med att jobba som sjuksköterska och samtidigt rida 4 hästar övergår mitt förstånd, men ska nog lösa sig på ngt sätt! :p

:D

Och jag som satt och tänkte häromdagen "Om nu Gräddnosen blir typ liten/mellanstor C-ponny så skickar jag henne till Victovie på inridning. :idea:"

Förövrigt, din ponnybebis är verkligen helt fantastiskt fin!

Haha, vi kan se hur läget ser ut just då, man vet ju aldrig vad som händer på vägen ;). Lagom storlek för mig, ska bli trevligt med lilla Kapri som omväxling mot de stora pållarna! Maja Gräddnos ska bli så spännande att få se som vuxen! :banana:

Yttik:
Nej blir inte alls fölsjuk :love:

Klurar om man ska gå ut och ruska magen på stona och skrika "Ge mig föl nu" :p

:rofl: :rofl: Hahaha, såg mig dig gå ut o skaka om magarna, vek mig dubbel av skratt! Tack för kvällens bästa! ;)

Haha förstår känslan, man kände likadant sj innan stona äntligen ploppade ut fölen (typ 2-3 veckor över tiden), man längtar så!!

fettso: Så söt din lille knallhatt är!

Tror mina ston skulle se ut såhär :o när jag kommer och skakar om dem.. :rofl:

De på hemmaplan dröjer ju med :( Första hemma är beräknad 28e *Sucka tungt* Men men.. första beräknad om 15 dagar :banana: Så får åka och stilla fölabtinens så fort hon poppat sitt föl ;)

Ni har ingen aning alls om vad som finns i Stella eller ? För i så fall kan det ju vara så att hon är en korsning mellan en jätteliten förälder och en större med tanke på hur extremt liten fölis är och pappan var väl maxad C väl, har då fölis fått anlagen från Stellas lilla förälder kan hon ju bli riktigt liten.

Nej jag vet inte vad det är i Stella, så årets föl är en chansning. Jag valde en mindre hingst då jag inte ville ha en 151 cm stor
ponnykorsning som inte går att sälja om det skulle bli tvunget. Stella själv är väldigt stor åt alla håll och kanter. Gissningsvis så är
hon en welsh cob/cob korsning.

Pappan var runt maxhöjden för c-ponny förra året som treåring.
Anledningen till att vi valde pappan trots hans unga ålder var för att han rörde sig absolut bäst av alla mindre hingstar
och har en fantastisk stamtavla, pappan är min favorithingst och mamman har flertalet godkända söner, varav några har
egna godkända söner och morfar har gått EM.

Men blir hon liten får jag ju sälja henne när hon är inriden.

Sen så var hon både prematur och sjuk när hon föddes + att Stella är gammal.
Det är säkert pappas welshanlag och Stellas shettis(?)anlag som slagit igenom. Haha.

Men jag fick berättat idag att en av hästarna i stallet, som är u. ett litet d-ponnysto e. en hingst på runt 165, vägde 19 kg när den föddes.
Idag är den 155 cm.

Såhär liten är hon brevid sin mamma. :p
_DSC1406.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 379
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 561
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 474
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar