Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12-orna

Jag kan trösta dig med att ett av våra islandsston som är 140 cm hög producerar miniatyrföl som sedan växer till normlastora hästar. Alla avkommor föds jättesmå men blir normala. Och det är inte bara lite, de är gigantiskt mycket mindre än normalt. De fölet hon fick förra året är 30cm lägre än "normalt för en isis", detta trots att pappa är 142 och mamma 140. Någonstans när avkommorna är runt 2 växer de ikapp sin årskull. Vi har haft vilda spekulationer om varför, men naturen är skum ibland..

*kl*
Bara apropå undersökningar av ston... vi var på seminstationen med tardee första året vi betäckte henne för att UL:a på 17 dygn. Veterinären hittade tvillingar och vi skulle komma tillbaka om en vecka. Veckan efter hittade den andra veterinären samma sak - men sa då att det var cystor.:confused:

Eftersom hon brunstade någon dag senare så betäckte vi om, men nog var det lite förvirring där ett tag på både mig och på veterinärerna som inte kunde enas om vad det var de båda hade hittat...

Den här var väl 7 cm mindre än "D-ponnymåttet" och 2 cm mindre än "C-ponnymåttet".

Jag tror att anledningen till att hon ser så extremt liten ut, är för att hennes mamma är så jäkla stor. :p
Vi talar en äkta "Big Mama", hon är en stor häst med korta ben, Man får inte igen 145 täcken i bogen
på henne men hon har 130-135 i ryggen. Cob/full size på huvudet och L i benskydd.

Senast ändrad:

Oj vad man önskade sig en klocka att spola fram tiden på när märra var dräktig. Nu går tiden däremot väldigt fort istället! :D

Första fölen är ofta mindre när de kommer men växer ikapp dig. Charlottees ettåring vr tex inte så stor men är nu ingen liten kille. Är väl som oss, slutmåttet sitter i generna.

mjo du får ju självklart skicka någon av hästarna till mig när det blir dags så får du lite avlastning:angel: jag lovar att det är jätte lungt!:D;)

Men FRANS är ju såå fin!! Min favvo bland dina tror jag bestämt:love: Han ser så fin ut!

Haha, jag skulle bli 185 lång enligt dom där mätningarna man gjorde när man var hos sjuksköterskan i skolan.

Jag blev 168. ;)

mama_i_love_you_by_eldfuxen-d52e28z.jpg

:love::love::love::love::love: finner inga ord!!!

Samma här, första i släkten under 170. Haha jag lär väl också få ponnyföl. Min Donna vill säkert inte bli tjock nog för fölis ;)

Första fölen är ofta mindre när de kommer men växer ikapp dig. Charlottees ettåring vr tex inte så stor men är nu ingen liten kille. Är väl som oss, slutmåttet sitter i generna.

Fast han blir nog inte lika stor som sin mor! Han är mindre än stallägarens både på längden och höjden;) jag tippar på att han landar under 170 iaf.

Fast den blir nog jääättestor å andra sidan. Jämför med treåringen istället. Tror säkert han kan landa på över 165.

Jag läste någon studie om det där, att fölet inte växer mer än vad livmodern tillåter, och därav föds
små om stoets livmoder inte varit tillräckligt stor. Stella är i princip lika rund nu som när hon var dräktig
så jag tippar på att hennes livmoder var i mini-size. :p

Kl

Här är en bild på min lille busige "Berra" :love: e:Boccacio Arden RP 149 u: Paradise. På bilden är han 11dagar gammal. Han bestämde att han inte alls tänkte gå ensam med mamma i hagen utan gick helt sonika mellan trådarna och in till fjordingen och shettisen som gick i hagen bredvid och lämnade mamma häromdagen. Så nu får dom gå tillsammans och Paradis är nöjd med sina barnvakter. Berra och fjordingen (ledaren på 22år) står och kliar varandra och shettisen vill han gärna försöka få att leka.

527686_3161774975785_1607657735_3251914_1020302817_n.jpg

Vilka superfina och söta fölungar alla har fått i år! Alla ser verkligen ut att ha en härlig utstrålning och charm :)

Hahahah
Va bra!! Då vet jag alltså vart jag ska vända mig när tiden tryter?? ;)

Ja han är underbar! :love: Riktigt nöjd med honom! Dessutom är han rätt fotochenic(?), me love!
179114_10150827209360951_717330950_9913471_79415300_n.jpg

Vill att han ska fälla klart om benen nu så hans strumpor äntligen kan få lysa med sin närvaro!
542026_10150827253890951_1349916979_n.jpg

Falcor: Vilken sötnos! Spännande pappa! Vad ligger det mer bakom mamman?

Tack :)
Paradise har själv gångartsutm. och är e: Valdo RP 150 u: Witzi RP 1288 (ELIT) ue: Genarp ox uue: Uplands Bronze RW 38

Blir Stellabebis B-ponny så ska iaf jag hålla noga utkik efter salu-annonserna om några år, hon är helt bedårande söt och verkar ha en fantastisk personlighet :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 379
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 480
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar