Sv: 12-orna
Precis hon betar ju inte än, utan har blivit fet på hö och kraftfoder.
Blev nog uppskrämd, har pratat med en hel del uppfödare som sa åt mig att "ösa i hästen" mat, då hon var svårfödd under dräktigheten och matvägrade hela tiden.
Hon får mineraler.
Tack för ditt svar!
Ja, jag är själv en av dom som kanske "skrämmer upp" folk lite vad gäller det. Men det är bara för att det vanligaste är att folk inte fodrar sina högdräktiga/lakterande ston ordentligt och dom kan så snabbt falla ur.
Men just med nyfölade ston verkar det vara svårt att gå efter tabeller, förmodligen (ren ovetenskaplig teori av mig) för att deras metabolism ändras så mycket. Så man får rätta sig lite efter varje sto.
Mineralerna är viktigast i detta fallet. Är hullet bra så får stoet bevisligen rätt mängd mj/prot. Är hon i överhull så ja, då får hon mer än sitt behov.
Det man ska komma ihåg är att det är MJ som är det "farliga" när man avser att fölet växer för fort, ocd osv. Så proteinöverskott om hon får det från gräset+hö't är ingen fara. Men det verkar ju som att hon får mer än tillräckligt av båda, därav tycker jag inte det verkar som du behöver ge något extra protein heller.
Om du känner att hon verkligen borde "gå ner" lite så ge henne hö't i portioner eller ännu hellre i slowfeeding nät om du kan. Och efterhand gräsintaget ökar (bete) kan du nog skippa mineralerna också alt ge henne betesmineraler över sommaren om du är osäker.
Jag tycker din 2x2 timmars regel är helt rätt i detta fallet. Så fort det torkar upp och blir lite varmare kan du säkert låta dom gå ute halva/hela dygnet för då kan fölis lägga sig o vila när det passar.
Att dom hänger i knäna är ganska vanligt, man får bara hålla koll att det inte blir för mycket /kontraktur men ofta blir rörelsen mer naturlig och lugnare när dom kan gå ute lite mer och hon inte vill raca hela tiden hon är ute.
Och samtidigt ska hon inte bli kall och blöt så därför tycker jag det låter helt vettigt att varva 1-2 tim ute med innevistelse.