Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12-orna

Men vi brukar också minska maten efter fölning för att fölis inte ska växa för fort. Så gylle har nog helt rätt att det är kombon mat + rörelse som blir för mycket.

Gräset är fett nu, mitt fullblod blev rund på en vecka av att beta dagtid och jag minskade ändå kraften från 3 till 1 kg under den tiden.

Fast nu pratar vi om ett sto som betar max två timmar, två timmars betning kan ju inte ge så mycket gräs, gräset är ju mycket blött nu!

Att hon blir fet visar ju tydligt att du ger mer mat än vad behovet är, som sagt många ston behöver inte massor av mat för att de ger di det är något man måste se från sto till sto och helst innan ungen har fått lösa benbitar och dylikt för att de får turbokäk av mamma.
Att de hänger i knäna beror inte enbart på att de är trötta utan orsaken att de har de "drabbas" av det är att det är att senor och ligament inte hinner med att töja sig i samma takt som de växer så länge de inte är trötta så märks det inte lika mkt utan de töjer igenom med sin vikt när de blir trötta så orkar de inte göra det och hänget blir tydligt.

Hon hängde i knäna när hon varit ute på promenad redan på kliniken, då åt inte mamma något alls, bara hö, något annat vägrade hon.

Men tack för råden, har tagit bort nästan allt kraftfodret nu. Foderstat kan jag räkna ut, men uppenbarligen så har
mitt stos näringsbehov ändrats dramatiskt från när hon var dräktig till nu.
Och enligt plancks bok så har jag lagt till så mycket protein som behövs, om man jämför med den gamla foderstaten.

Om hon äter gräs så hade jag tagit bort kraftfodret till att börja med.

Jag ger som bekant mina dräktiga och lakterande ston kraftfoder men bara fram till betet. Gräset innehåller allt de behöver!
Jag har också en tjockis (den gula) och hon har inte fått kraftfoder sedan gräset kom upp.

Edit: Det är ju bra om man läser alla inlägg innan man skriver.
Det är vanligt att ston faller ur efter fölning, men inte alla. Fetma är naturligtvis inte önskvärt heller. Börja med att ta bort kraftfodret ändå och ge någon mineralblandning istället om hon inte går mycket på gräs. När betet ökar kan du sluta med mineraler.

Precis hon betar ju inte än, utan har blivit fet på hö och kraftfoder.

Blev nog uppskrämd, har pratat med en hel del uppfödare som sa åt mig att "ösa i hästen" mat, då hon var svårfödd under dräktigheten och matvägrade hela tiden.

Hon får mineraler.

Tack för ditt svar!

Självklart ska du inte kasta ut bebban i detta väder jag skrev ju att man får använda huvudet vid utevistelsen ;)

När ungarna föds i början på Maj får de 1 par kilo kraftfoder(avelspellets ) så fort det finns gräs så åker det väck . Inget extraprotein därefter alltså förrän till hösten beroende på betet . Och detta är lättfödda halvblod .

Ett sto som ska föla ska ha hull under dräktigheten för det går fort när dom faller ur . Sen är ju alla hästar olika när det gäller att tillgodogöra sig maten och det är väll bra att du följt råden att man ska ge de diande stona ordentligt med mat ,men växer fölisen fort och mammam lägger på sig så får man göra om sin plan helt enkelt ;)

Precis som du nu gör med 'Stella och bebis :)

Mia

Nej, det känns inte rätt att slänga ut dom i spöregn. Nu var det 10 + och uppehåll på förmiddagen så då var de ute i 2,5 timmar, sen så började
det spöregna och så la hon sig ner i gräset, så då fick de komma in. Men nu ser det ut att klarna upp, så jag hoppas att de kan vara ute hela eftermiddagen.

Ja jag tänkte väl att något gått fel när både mamma och unge är trinda. Men jag ska helt klart plocka bort kraftfodret, hon får lite muskel för
proteinets skull + mineraler.

Precis hon betar ju inte än, utan har blivit fet på hö och kraftfoder.

Blev nog uppskrämd, har pratat med en hel del uppfödare som sa åt mig att "ösa i hästen" mat, då hon var svårfödd under dräktigheten och matvägrade hela tiden.

Hon får mineraler.

Tack för ditt svar!

Ja, jag är själv en av dom som kanske "skrämmer upp" folk lite vad gäller det. Men det är bara för att det vanligaste är att folk inte fodrar sina högdräktiga/lakterande ston ordentligt och dom kan så snabbt falla ur.

Men just med nyfölade ston verkar det vara svårt att gå efter tabeller, förmodligen (ren ovetenskaplig teori av mig) för att deras metabolism ändras så mycket. Så man får rätta sig lite efter varje sto.

Mineralerna är viktigast i detta fallet. Är hullet bra så får stoet bevisligen rätt mängd mj/prot. Är hon i överhull så ja, då får hon mer än sitt behov.

Det man ska komma ihåg är att det är MJ som är det "farliga" när man avser att fölet växer för fort, ocd osv. Så proteinöverskott om hon får det från gräset+hö't är ingen fara. Men det verkar ju som att hon får mer än tillräckligt av båda, därav tycker jag inte det verkar som du behöver ge något extra protein heller.

Om du känner att hon verkligen borde "gå ner" lite så ge henne hö't i portioner eller ännu hellre i slowfeeding nät om du kan. Och efterhand gräsintaget ökar (bete) kan du nog skippa mineralerna också alt ge henne betesmineraler över sommaren om du är osäker.

Jag tycker din 2x2 timmars regel är helt rätt i detta fallet. Så fort det torkar upp och blir lite varmare kan du säkert låta dom gå ute halva/hela dygnet för då kan fölis lägga sig o vila när det passar.
Att dom hänger i knäna är ganska vanligt, man får bara hålla koll att det inte blir för mycket /kontraktur men ofta blir rörelsen mer naturlig och lugnare när dom kan gå ute lite mer och hon inte vill raca hela tiden hon är ute.
Och samtidigt ska hon inte bli kall och blöt så därför tycker jag det låter helt vettigt att varva 1-2 tim ute med innevistelse.

Det kanske var trångt i magen så hon inte åt så mycket under dräktigheten men nu maxar hömängden? Har du någon koll på hur åtgången av hö har ändrats?

Det är klurigt det där, vissa ston ger allt, vissa behåller allt och vissa föder båda två :)

Säkert spolmask, ge honom Axilur avmaskning så skall du se att problemet försvinner, de får klåda framförallt runt strupen av spolmask och 6 v är ganska exakt det intervall de håller om de har mkt spolmask. Vuxna hästar bildar immunitet mot spolmask därav ser du inte angrepp på de vuxna.
Även väldigt olika hur de reagerar med klåda som föl, så alla fölen behöver inte visa någonting. Hade en extrem häromåret som hela tiden behövde avmaskas med axilur var 6e vecka för han fick sådan klåda så han kliade sig så han hade sår.

Tack Gylle! Har faktiskt avmaskat med Axilur för ca 2 v sen då han även hade diarée men det kanske inte alls är omöjligt att det är det ändå. Visste inte att det visade sig som klåda runt strupen! Ska höra med vet om det kanske kan vara läge för att avmaska igen om det inte ger med sig. Ska tillägga att diaréen inte gav med sig för ens han fick proopaste.

Jag har slowfeeding nät, men har inte vågat ha näten i boxen, är orolig att ungen ska fastna?

Hon får 2,5 dl betesmineraler, de passar rätt bra.

Jag har tänkt att släppa ihop dom med sin flock om någon vecka eller två. Vi vill liksom inte släppa in mina som varit
på klinik till de nydräktiga och det högdräktiga stoet direkt. Smittorisken är ganska stor - om de dragit med sig något hem.

Vart håller alla ni andra hus med bilder på era små?:)

217908_10150860155186344_343925731_n.jpg

Haha, så söt! :love:

Ironwill: Hon må ha underhals, men hon har desto mer överlinje på halsen också än många föl här inne ;)

Neverinmyfoot: Va stor halvblodsfölet är! Har du mätt honom? :)
Fjordingfölet var ju bedårande :love: haha
Spännande att russet blev tecknad sådär!

Fotade Kaprifol igårkväll, satt mest och fnittrade över detta docksöta lilla busfröets alla eskapader :love:
543281_10150824963965951_717330950_9905676_1879396277_n.jpg

598488_10150824975415951_2087422355_n.jpg

Bogfri liten tös!
536696_10150825012000951_717330950_9905836_177862003_n.jpg

542140_10150825001490951_1562074598_n.jpg

Hm, passagen som ska påbörjas i tid??
382400_10150825013570951_761049024_n.jpg

Hoppsan, råkade slå knät i hakan!
599927_10150825016245951_717330950_9905859_646701423_n.jpg

Hehe ^^
600915_10150825005400951_1011748675_n.jpg

11796_10150825006730951_929740837_n.jpg

Riktigt nöjd med hennes hals!
600555_10150824975995951_1902232091_n.jpg

*kl*

Ny bild på Bertil, 2 veckor. Han jobbar stenhårt på sin ardennerrumpa :p

Om jag nu ger mig in i hulldebatten så står Mercy just nu på 0,5kg alfa och 0,5kg Muskel, mineraler och salt. Hon går på bete om dagarna, det är inte särskilt kraftigt hos oss just nu för det är riktigt torrt i markerna. Under natten har hon fri tillgång på fjolårshö, ibland får hon även nyslaget gräs i boxen. Eftersom höet har rätt dåliga värden ger jag henne 2 kg lucernpellets. Mercy "borde" ju vara svårfödd eftersom hon har 25% fullblod i sig men jag tycker att hon har både överlinje och mage att ta av. Just nu funderar jag på att ta bort Muskeln eftersom Bertil är något bakhög:angel:

Jag försöker att titta på stoet och fölet istället för att läs alltför mycket tabeller, särskilt när fölen är så unga, de kan ju verkligen "ränna iväg" på alla möjliga håll. Tycker att det oftast brukar lugna ner sig lite när de är 1-2 månader gamla.

599167_3738875083219_2080922757_n.jpg

Fin uppsyn! Har tryckt gilla på den bilden på fb ;)

*kl*
Inga problem med att lyfta på fossingarna här inte :D
178957_10150825008800951_717330950_9905818_2118111783_n.jpg

523000_10150825036885951_717330950_9905939_1596836237_n.jpg

Långbenta tösen
522807_10150820713200951_2114015009_n.jpg

Haha. Verkar som Charlottees uppmaning om fler fölbilder åtföljdes. Helt underbart fina föl här:love::love: och som de växer:D

Victovie: :) visst är han! Nej tvärr har jag inte mätt honom än, men alla i min familj har konstaterat att han som minst kommer bli 170 cm i manken. Hans mamma är ca.167 cm och han måste redan huka sig ned för att kunna dia :)
Ja, vi blev allt förvånade när vår russkille kom. För två år sedan tyckte vi det var underligt att få en med mellanstor stjärn, så det här var totalt oväntat!
Men vilken sötnos din var! Kanske en blivande circushäst med de konsterna ;)

Ja så roligt att se allas fina bebbar!

victovie docksöt är verkligen passande för den lilla damen! hur ska ni kunna sälja denna??:eek:;)

ironwill mina kunde faktiskt gå ute från 10-15 idag, vi hade helt ok väder bara lättare regnskurar. Men åkte till er seminvet och hämta häst och där braka det loss rejält och regnet öste ner så verkar vara väldigt lokalt.
Ska bli bättre väder från onsd har jag hört, så kanske våra små kan få vara ute längre:)

Silhouette ( Sir Oldenburg-Master-Asterix) 2 veckor gammal och i sommarhagen för första gången:)
Kopia4avDSC_0350.jpg

Kopia4avDSC_0352.jpg

Kopia3avDSC_0349.jpg

Jag har också tänkt att visa henne på fölmönstring om hon ser ok ut. Det blir i såfall vecka 32.

blir så glad när jag ser era små busfrön skutta o leka.. Mina föl är sååå lama.. de busar aldrig! O Shammy är trots att hon är 2 veckor nu väldigt mammakär.. Men igår fick hon en kompis, en fblkille som är 5 veckor nu, värsta broilern! Hoppas att få se på bus om nån vecka eller så

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 379
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 561
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar