12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller tummarna för er som ska visa era fina nästa helg (och självklart helgerna efter det ;))! :) Ska bli kul att få ta del av era resultat!

Jag satte mig och läste reglementet för kvaliteten, och herregud, hoppa bana på 1.10 :nailbiting: på en 4-åring, shit. Hade fått för mig att det var typ 70-80 cm (eller så hade jag drömt det :angel:). Hur ska det gå hur ska det gå, tur att det är ca 1,5 år kvar :bow:

Det är inte så svår bana, och jag tror bara 2 hinder är maxade och de har man hinder innan så att man kommer rätt på :) Jag hade bara tränat på 90-95 innan jag red kvaliteten med min 08a, visst hade det nog gått bättre med mer träning innan men 7-7 fick han i alla fall.

Film från vårt hopprov:

Det är inte så svår bana, och jag tror bara 2 hinder är maxade och de har man hinder innan så att man kommer rätt på :) Jag hade bara tränat på 90-95 innan jag red kvaliteten med min 08a, visst hade det nog gått bättre med mer träning innan men 7-7 fick han i alla fall.

Film från vårt hopprov:

Gick ju bra tycker jag! Höjer de banan flera gånger eller är det framhoppning och sen höjning till sista höjden? Såg ut att vara samma domare som bedömde Fio igår :) *går och läser reglementet igen*

Är det hotties avkomma? Isåfall minns jag fölbilder på en snygg fuxunge tror jag...:D :bump: Lycka till!

Ja precis :) på Instagram kan man nu även hitta filmklipp på en mycket snygg och mycket rörlig treåring :D -som dock är en liten räka som nog har ett par centimeter kvar upp till 160cm...

Film från vårt hopprov:

ÅÅÅ vad härligt att få se, eftersom jag inte visar Cayenne på 3års så kanske det blir Kvaliteten då som 4åring. Såg inte så värst hårt ut, jag har sett framför mig maxade hinder 10st och komplicerad bana xD så jag har lix helt tappat hoppet om det, men är det såhär det brukar se ut är det ju ett mål man kan se fram emot :)

Idag hade jag tränarhjälp med hanteringen från marken (eller ja, jag fick hjälp att lära mig leda min häst :o :p).

Det var nog precis det som behövdes, känner att jag har lite bättre koll på läget nu :)
Imorgon blir det ridning på morgonen och sen kommer en veterinär-kiropraktor och kollar igenom kroppen och ev. tänderna.

Nu börjar jag bli lite nervös inför treårstestet, lördagen närmar sig med stormsteg!

Vi har bar ridit i ridhus två gånger :o vi kommer upp i galopp men orkar bara en långsida åt gången. Ute kan han galoppera balanserat och i hyfsad form, men i ridhuset är det svårt.
Han växer som sjutton och ser mer ut som en kamel i mina ögon.. :D

Jaja, löshoppningen känner vi oss redo för iallafall. Ridningen blir som den blir.. ;)

@Charlottee
Har du räknat ut vilken tid på dagen som du kommer att visa? :)

Nu börjar jag bli lite nervös inför treårstestet, lördagen närmar sig med stormsteg!

Vi har bar ridit i ridhus två gånger :o vi kommer upp i galopp men orkar bara en långsida åt gången. Ute kan han galoppera balanserat och i hyfsad form, men i ridhuset är det svårt.
Han växer som sjutton och ser mer ut som en kamel i mina ögon.. :D

Jaja, löshoppningen känner vi oss redo för iallafall. Ridningen blir som den blir.. ;)

@Charlottee
Har du räknat ut vilken tid på dagen som du kommer att visa? :)
Jag börjar också tagga till nu...! Känner annars tvärtom, ridprovet bör gå fint men nervös inför löshoppningen ;) som startlistan ser ut nu går Hollie 16-17 tiden... vi räknar ut den exakta tidsplaneringen på torsdag, nu är den ju premilinär. Stort lycka till!

Är det någon annan vars häst är dödsrädd för kor? Fio och jag hade idag ett mindre roligt möte med kor när vi tömkörde förbi vad som såg ut att vara en tom hage. Tills det kom en flock kor sättandes. En av fanskapen hoppade dessutom ut ur hagen och blockerade vägen för mig och min numer 10 meter höga drake som spenderade mer tid i luften än på marken. Men så snart vi är utom synhåll för korna är hon som vanligt igen. Hon kan gå förbi korna närmast stallet som är på ett fälts avstånd ungefär, men de är läskiga de också. Är det bara jag med en fjantig häst eller finns det fler? Hur gör ni, undviker ni korna eller försöker ni vänja hästarna?

Är det någon annan vars häst är dödsrädd för kor? Fio och jag hade idag ett mindre roligt möte med kor när vi tömkörde förbi vad som såg ut att vara en tom hage. Tills det kom en flock kor sättandes. En av fanskapen hoppade dessutom ut ur hagen och blockerade vägen för mig och min numer 10 meter höga drake som spenderade mer tid i luften än på marken. Men så snart vi är utom synhåll för korna är hon som vanligt igen. Hon kan gå förbi korna närmast stallet som är på ett fälts avstånd ungefär, men de är läskiga de också. Är det bara jag med en fjantig häst eller finns det fler? Hur gör ni, undviker ni korna eller försöker ni vänja hästarna?

Min förra var livrädd, nu var hon rädd för det mesta men kor var hon verkligen dödligt rädd för. Kan förstå dem till viss del då de ofta kommer rusande tillsammans i en hel skock! Donna fick idag syn på samma kor flera hundra meter bort, vi kan se till en av kornas hage från ridbanan. Tvärstopp tog det när hon fick syn på dem. Har inte mött dem än vid hagen men det lär hända snart då vi går den vägen ganska ofta så återkommer med rapport!

Jag hoppas att jag har möjlighet att ta mig till testet i helgen och titta lite!
Min mamma ligger dock på sjukhus och ev. åker vi och hälsar på henne istället. Förväntar mig FILM och BILDER senast söndag :D

Idag har jag lyckats fånga D på film för första gången. Inget märkvärdigt att skryta om men ändå några filmsnuttar!
Vi fick för oss att löshoppa hästarna i regnet (igen!). Vi kan väl inte skryta med någon superteknik i hoppningen direkt men hon hoppar och tycker att det är roligt. Första lilla språnget är första gången hon kommer på hinder i passet, sen drog hon runt som besatt ett par varv och spontanhoppade igen innan hon hade lust att bli infångad :grin:
Efter är det 80 cm och 90 cm. Känns som om det är dags att börja hoppa snart, inte bara kliva över. Har haft som mål att hon ska tycka att det är roligt och det har vi uppnått nu!

Hon fick hänga kvar på banan medan vi plockade undan, därav de små andra klippen i slutet. Sänk ljudet på klippet, annars riskerar den som tittar att få ett "kanske" och "bra" gapat i örat.

Finaste :love:
b149006.jpg

10984981_1166624380029905_2183082706847510284_n.jpg

Här har vi ägnat första veckan åt att lära känna varandra. Hon har fått komma in varje morgon med seminstona för att käka och bli borstad. Dock är det rätt taskig attityd i hagen så har valt att flytta ner henne till stora betet ett par veckor där min andra går. Nackdelen är att jag inte kommer kunna ta in henne dagligen och pyssla men tror hon mår gott av att få ströva runt och vila skallen lite innan det är dags att komma hem igen.

Hela garderoben med hästgrejor har förnyats också, hade glömt hur kul det är att hästshoppa.:)

Man vänjer dem för vad det nu kan vara som är skrämmande.
Det kräver jobb och tar tid men man kan aldrig styra omgivningen och därför är det bättre att kontrollera det man kan, sin egen hästs trygghet. Hur man gör är efter tycke och smak. Jag har använt mig av både "traditionell" träning och klicker. Båda har haft god effekt och nu har jag en häst som tyr sig till mig och söker stöd när något är läskigt. <3
Om specifikt kor är problemet, och det är ett stort problem så kan du, lite beroende på var du bor, försöka få tag någon som jobbar med träning av kossehästar eller jobbar med hästar i sin kobesättning. Det finns de (tyvärr ganska få) som anordnar träningar för de som är intresserade av att utbilda eller tävla sin häst i boskapsklasser dit man kanske kan få komma även i kovänjningssyfte. Hästarna brukar tycka det är superkul att jobba med kor när de väl kommer över första chocken.

Man vänjer dem för vad det nu kan vara som är skrämmande.
Det kräver jobb och tar tid men man kan aldrig styra omgivningen och därför är det bättre att kontrollera det man kan, sin egen hästs trygghet. Hur man gör är efter tycke och smak. Jag har använt mig av både "traditionell" träning och klicker. Båda har haft god effekt och nu har jag en häst som tyr sig till mig och söker stöd när något är läskigt. <3
Om specifikt kor är problemet, och det är ett stort problem så kan du, lite beroende på var du bor, försöka få tag någon som jobbar med träning av kossehästar eller jobbar med hästar i sin kobesättning. Det finns de (tyvärr ganska få) som anordnar träningar för de som är intresserade av att utbilda eller tävla sin häst i boskapsklasser dit man kanske kan få komma även i kovänjningssyfte. Hästarna brukar tycka det är superkul att jobba med kor när de väl kommer över första chocken.

Ja det verkar vara specifikt kor, men vi har inte stött på vilt ännu så jag kan inte säga säkert. Reaktionen var typ att det var en flock hungriga hyenor som kom mot henne. Hon blir inte rädd om de är stilla och på lite håll, men när de börjar röra sig och komma nära så är de skitläskiga. Vi ska fortsätta närma oss den hagen och belöna när hon är lugn och sen gå därifrån tror jag, lite i taget som ett delmål för sommaren. Är hon inte lugnare med korna efter det så får vi ta hjälp av någon. Hon är inte ett dugg rädd för ex bilar eller människor vi möter.

Ja det verkar vara specifikt kor, men vi har inte stött på vilt ännu så jag kan inte säga säkert. Reaktionen var typ att det var en flock hungriga hyenor som kom mot henne. Hon blir inte rädd om de är stilla och på lite håll, men när de börjar röra sig och komma nära så är de skitläskiga. Vi ska fortsätta närma oss den hagen och belöna när hon är lugn och sen gå därifrån tror jag, lite i taget som ett delmål för sommaren. Är hon inte lugnare med korna efter det så får vi ta hjälp av någon. Hon är inte ett dugg rädd för ex bilar eller människor vi möter.
Det låter som en bra plan :) Avdramatisera de där konstiga varelserna som inte alls beter sig som normala hästar. :D

Det bästa är om du kan få tag i en hästkompis som är ko-säker. Min gammeltant är det och har visat många unga hästar att kor inte är något att bry sig om.

Det bästa är om du kan få tag i en hästkompis som är ko-säker. Min gammeltant är det och har visat många unga hästar att kor inte är något att bry sig om.

Ska höra i stallet om någon är ko-säker :) tyvärr mest unghästar och fjanttanter till hästar. Annars tror jag att det finns en gård några mil bort som har kor och hästar som man kanske kan åka till och träna hos :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar