12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gjorde ett försök till att ställa upp Fio hemma innan vi åkte till visningsträningen i lördags, men hon ville mest att matte skulle kela och ge godis, inte hålla på och vissla och knäppa med fingrarna. :D

10649640_10152844168177483_8875709298028369772_n.jpg

@Mettan @Hellez1 Grattis! Skönt att ni är nöjda med era hästar!

@Lowri Fröken här hemma sprängde en del trådar första veckorna med. Har konstigt nog aldrig haft speciellt stor respekt för tråden, lite underligt med tanke på vilka sjukligt bra staket de har hos uppfödaren O_o I vintras började hon gå in till vår shettis creep-feeding och sprängde tråden dit. Vi fick koppla rejält med kräm och bytte till ståltråd. FYRA gånger testade hon att krypa under, fick rejäla smällar varje gång, innan hon gav sig. Sedan dess har hon hållt sig borta från tråden i hagen.
Idag fyller mitt fina yrväder 3 år! :bump:
Firade dagen med en dusch och tömkörning i solen.

@Mettan @Hellez1 Grattis! Skönt att ni är nöjda med era hästar!

@Lowri Fröken här hemma sprängde en del trådar första veckorna med. Har konstigt nog aldrig haft speciellt stor respekt för tråden, lite underligt med tanke på vilka sjukligt bra staket de har hos uppfödaren O_o I vintras började hon gå in till vår shettis creep-feeding och sprängde tråden dit. Vi fick koppla rejält med kräm och bytte till ståltråd. FYRA gånger testade hon att krypa under, fick rejäla smällar varje gång, innan hon gav sig. Sedan dess har hon hållt sig borta från tråden i hagen.
Idag fyller mitt fina yrväder 3 år! :bump:
Firade dagen med en dusch och tömkörning i solen.

Nä jag blev lite ställd när hon drog genom det. Hon tvekade knappt. Trodde inte alls det med tanke på staketen hon är van vid som sagt :crazy:
Som "tur" är har hon inte försökt ta sig ut. Utan hon har sprungit in... O_o

Spännande nu när 3-årstesten har kommit igång! Får nöja mig med att åka och kolla när jag inte kunde visa själv. Är dock glad att jag slipper nervositeten, hehe :D

Första natten ute med flocken, hittade några trötta brudar när jag var ute på förmiddagen ;) Bästa kompisarna är två stycken hon känner från förra årets bete.
11053359_10205338202393433_1059161307800096728_n.jpg

11244927_10205338202353432_7162081592263628726_n.jpg

Fransen har gjort sitt treårstest. Vissa delar gjorde han med bravur, andra kan vi bara sucka och skaka på huvudet åt....

Såhär ska INTE lösgaloppen se ut...
FB_IMG_1431374017182_zpsnfigwlly.jpg

Där rök tyvärr det diplom som han hade fått om han bara visat den fina bärighet han faktiskt har.
Poäng:
Typ 8
Huvud,hals,bål 7 (omusklad hals)
Extrimiteter 8
Skritt 8
Trav 8
Galopp 7
Teknik hopp 6
Temp. hopp 6

Väldigt trött på ridprovet som gjordes på ytan 17x40 m med väldigt djup, tungt och halt underlag. Glad att vi lyckades att inte gå omkull!

FB_IMG_1431374030238_zpsuk3gp0ae.jpg

FB_IMG_1431374053704_zpsagxumeky.jpg

FB_IMG_1431374070512_zpsw8ka5h4v.jpg

De fina bilderna är tagna av @Victovie - uppfödare!

Fransen har gjort sitt treårstest. Vissa delar gjorde han med bravur, andra kan vi bara sucka och skaka på huvudet åt....

Såhär ska INTE lösgaloppen se ut...
FB_IMG_1431374017182_zpsnfigwlly.jpg

Där rök tyvärr det diplom som han hade fått om han bara visat den fina bärighet han faktiskt har.
Poäng:
Typ 8
Huvud,hals,bål 7 (omusklad hals)
Extrimiteter 8
Skritt 8
Trav 8
Galopp 7
Teknik hopp 6
Temp. hopp 6

Väldigt trött på ridprovet som gjordes på ytan 17x40 m med väldigt djup, tungt och halt underlag. Glad att vi lyckades att inte gå omkull!

FB_IMG_1431374030238_zpsuk3gp0ae.jpg

FB_IMG_1431374053704_zpsagxumeky.jpg

FB_IMG_1431374070512_zpsw8ka5h4v.jpg

De fina bilderna är tagna av @Victovie - uppfödare!
Hihi, han ser ut att ge järnet på galoppen där på översta bilden :D Men annars ser han ju jättefin ut, så vackert huvud!

Jo nu har vi klarat av vårt 3års test!:) Silhouette skötte sig exemplariskt:love: och tog all uppståndelse med ro. (Hon är väldigt cool och verkade nästan lite världsvan bland allt ståhej.) Hon har inte riktigt kommit ur sin växtfas ännu och är då lite överbyggd. Domaren trodde att gångarterna blev lite påverkade av växtfasen också, sade han och framförallt skritten blev kort och spänd.
Silhouette var väl förberedd för löshoppningen och de höjde till 1.20 innan de tyckte att det räckte. Hon gör likadant som du skrev om Hollie, dvs Ju högre hindret är, desto längre innan hoppar hon av och språnget blir flackare. hon tog sig över med lätthet och fick beröm för sin bakbensteknik. Ryggen kommer med mer utbildning, sade domaren.

Dagens absoluta höjdpunkt var ridprovet! :up: Jag har samlat allt mitt mod för att våga rida henne själv på treårs. Hon har under hela inridningen skött sig kanon, men jag själv är ju ganska oerfaren i sådana sammanhang. Domaren var väldigt positiv.
"sansad häst med god energi, trevlig samarbetsvilja, ser okomplicerad ut" 8,5p:banana:
"Avspänd,god balans med viss takt, tappar lite i bärighet ännu i både trav och galopp" 7p
"Väl framme i sin utbildning"

Poängen
annars var ungefär vad jag hade väntat mig, förutom på skritten, men hon visade inte direkt sin fina avspända skritt med mycket övertramp.(som hon annars har)

8 7,5 7 677 = 42,5p som gångartstalang
8 7,5 7 7 6,5 7 = 43p som hopptalang
163 i mkh är hon nu.

Vi håller både tummar och hovar här för er när det är dags. Hollie ser ju riktigt fin ut och det man har sett av hennes gångarter är ju mumma:love:

Tyvärr hade jag ingen fotograf med, men ett par mobilbilder blev det iallafall. Det är roligt att titta på alla andras fina bilder iallafall!:bow:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204596529377320&l=5f1a49fab5

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204592112306896&l=80289026ab

Fina tjejen!!! Klart du ska vara stolt! Kul att läsa :banana:Väldigt trevligt muntligt omdöme :up: Grattis!
Och Grattis till @Hellez1 och @Waco också :banana: Jättefina hästar!

TACK för att ni delar med er :bow:

Tack så mycket @Charlottee och lycka till när det är dags för er!:)

Roligt att läsa om allas projekt nu treårstester eller sommarbete etc.

Silhouette har nu fått sommarlov och kommer att vara ledig t o m augusti hade jag tänkt. Jag kommer att vara grymt ridsugen till hösten:bump:

Igår red hen som ska visa Hollie för första gången, det var också första gången någon annan än jag satt på henne, men det gick ju bara fint. Lärorikt för mig att se min häst från marken, speciellt under än sådan duktig ryttare :) Hollie var fantastiskt fin! ffa i galoppen! Traven är lite långsam och behöver bli mer kvick i sina ben, men den är taktmässig.

Visning för hand blir hon lite lång och framtung men travsäker, även om hon är mer i fas nu är hon fortfarande hög bak, gör sig annars betydligt bättre under ryttare tycker jag.

Jag har fortfarande inte vågat mäta henne, får vi veta snart ändå :p

Jag ska vara med in på banan, men bara som medhjälpare så blir vi fyra stycken vid löshoppningen, samma fördelning som hemma.

Jag smyger mig in i tråden om det är OK. Min lilla 12:a sprang igenom sin besiktning lätt som en plätt i dag. Hon är e Last Liberty - Anart och tillhör Spinda-familjen. Jag skulle egentligen inte ha fler hästar och absolut inte köpa nån men jag lät magkänslan bestämma och nu står hon i hagen.:)

Till hösten väntar insittning och inridning men tills dess är det acklimatisering och småpyssel som gäller. Hon fann en ny kompis direkt i det lilla islandsstoet som står bakom. :)
11221715_1163069317052078_7036723183195283620_n.jpg

Hoppar in och undrar om man får använda pall vid uppsittning, någon som vet? @Hellez1 ?

Om allt går vägen så kommer det komma in en till 12a in i tråden nästa vecka :)

Det får man. Man får också ha någon som håller i hästen åt en (tänk bara på att det står i reglementet att alla som hanterar hästen på visningsområdet ska ha hjälm).

@Charlottee Galoppen ser så stor och fin ut :love:

@_Zacke_ Jag tycker ofta att ett rakt med fasta ringar funkar väldigt bra på unghästar. Det ligger lugnt och stilla i munnen på dem.

Nu är det bestämt att min tjej åker i väg i sommar för träning inför utställning och treårstest där hon även kommer att visas för införande i kvalitetsboken. Det blir min första sommar utan häst på evigheter och min första betalda semester. Vad göra på semestern utan häst?? :wtf:

Är det förresten någon av er andra welshägare (kanske någon av er andra också för den delen) som har tänkt att åka ner och titta på eller visa häst på Riks i sommar?
@phie @_Smulan_ @Lowri (någon jag har glömt?)
@Charlottee Galoppen ser så stor och fin ut :love:

@_Zacke_ Jag tycker ofta att ett rakt med fasta ringar funkar väldigt bra på unghästar. Det ligger lugnt och stilla i munnen på dem.

Nu är det bestämt att min tjej åker i väg i sommar för träning inför utställning och treårstest där hon även kommer att visas för införande i kvalitetsboken. Det blir min första sommar utan häst på evigheter och min första betalda semester. Vad göra på semestern utan häst?? :wtf:

Är det förresten någon av er andra welshägare (kanske någon av er andra också för den delen) som har tänkt att åka ner och titta på eller visa häst på Riks i sommar?
@phie @_Smulan_ @Lowri (någon jag har glömt?)

Jag skulle gärna åka och titta på Welshriks, men det är knepigt med avstånden!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12