12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har vi löshoppat igen och oj vad hon tycker att det är roligt! Hon är helt självgående och bjuder så fint på hindren. Ska försöka få till lite hoppning ett par gånger till här i maj och juni så vi har varit uppe på de höjderna som det är på treårstestet ett par gånger iaf. Idag hoppade hon oxer på 80 cm vilket faktiskt är det högsta hon fått hoppa hittills. Men oj vad det ser lätt ut, hon leker sig över. Vad hände med min dressyrhäst som jag tänkte att jag köpte? :cautious:

Min har inte alls problem att gå ut från hagen som några av er har. Kommer alltid springande och följer snällt med ut. De två senaste dagarna har hon dock bestämt sig för att halvvägs till stallet vända och springa tillbaka in i hagen igen :banghead:

Idag åkte Gloria iväg på sommarlov med andra ungston :) Lastning+resa+släpp gick väldigt bra, hon är helt fantastisk :love:
11218718_10205332464809997_8715980356641527799_n.jpg

11261218_10205332464849998_4362694072228300707_n.jpg

11170325_10205332466490039_3215828660334468418_n.jpg

10268635_10205332466450038_5207639136997531705_n.jpg

10390538_10205332466130030_8279798751778125858_n.jpg

10361037_10205332465370011_5404112043102235729_n.jpg

11245483_10205332465770021_2784053174726775111_n.jpg

Sen var de tråkiga och stack långt bort i hagen så man inte kunde fota :(
11205135_10205332466850048_2306391216504058877_n.jpg

M
Idag galopperade vi nästan! Lovorden bara fortsätter hagla över honom från alla som har sett han (när han väl är inne från hagen då alltså... :angel:)
Min förra var hopplös som ung, hon satt helt jäkla fast ibland. Det kan verkligen driva mig till vansinne. Aldrig sett en så istadig häst. En timme in från hagen var rekordet.
Donna däremot kommer så fort hon uppfattat att någon kommer. Hon hänger på överallt. Aldrig blivit istadig istadig, än iaf.

Vad hon ser trevlig ut:love: Stooor galopp! Skönt att Hollie hann komma ur växtfasen. Silhouette är i växtfas nu och vi går testet på söndag. Visaren var här igår för att testspringa med henne. Hon orkade inte länga sin trav utan föll över i galopp direkt. Nåja, vi får se det som ett delmål i hennes utbildning. Räknar inte med några höga poäng, men det ska bli roligt att ha genomfört det, eftersom jag känner att hon är väl förberedd.

hur har det gått idag ??? :bump: hoppas på lite fina bilder oavsett poängen :love:

KL.
Hollie är fin just nu, mer i fas och går som tåget. Vi löshoppade i torsdags för sista gången innan 3års, hon blir gärna lång i galoppen över hindren istället för att korta sig, men efter att ha rivit sista hindret duktigt en gång rättade hon sig och hoppade det sedan med både rygg och benen väl under sig högt över! Vi blev alla tysta en stund... och Matte undrar vart kom den tekniken ifrån haha :confused: den finns där väl begraven :rofl:

Nu ska bara visaren rida in sig lite på henne, sedan känner vi oss så redo vi kan bli :)

Håll en tumme för att hon inte är högbrunstig på den dagen bara.

hur har det gått idag ??? :bump: hoppas på lite fina bilder oavsett poängen :love:

KL.
Hollie är fin just nu, mer i fas och går som tåget. Vi löshoppade i torsdags för sista gången innan 3års, hon blir gärna lång i galoppen över hindren istället för att korta sig, men efter att ha rivit sista hindret duktigt en gång rättade hon sig och hoppade det sedan med både rygg och benen väl under sig högt över! Vi blev alla tysta en stund... och Matte undrar vart kom den tekniken ifrån haha :confused: den finns där väl begraven :rofl:

Nu ska bara visaren rida in sig lite på henne, sedan känner vi oss så redo vi kan bli :)

Jo nu har vi klarat av vårt 3års test!:) Silhouette skötte sig exemplariskt:love: och tog all uppståndelse med ro. (Hon är väldigt cool och verkade nästan lite världsvan bland allt ståhej.) Hon har inte riktigt kommit ur sin växtfas ännu och är då lite överbyggd. Domaren trodde att gångarterna blev lite påverkade av växtfasen också, sade han och framförallt skritten blev kort och spänd.
Silhouette var väl förberedd för löshoppningen och de höjde till 1.20 innan de tyckte att det räckte. Hon gör likadant som du skrev om Hollie, dvs Ju högre hindret är, desto längre innan hoppar hon av och språnget blir flackare. hon tog sig över med lätthet och fick beröm för sin bakbensteknik. Ryggen kommer med mer utbildning, sade domaren.

Dagens absoluta höjdpunkt var ridprovet! :up: Jag har samlat allt mitt mod för att våga rida henne själv på treårs. Hon har under hela inridningen skött sig kanon, men jag själv är ju ganska oerfaren i sådana sammanhang. Domaren var väldigt positiv.
"sansad häst med god energi, trevlig samarbetsvilja, ser okomplicerad ut" 8,5p:banana:
"Avspänd,god balans med viss takt, tappar lite i bärighet ännu i både trav och galopp" 7p
"Väl framme i sin utbildning"

Poängen
annars var ungefär vad jag hade väntat mig, förutom på skritten, men hon visade inte direkt sin fina avspända skritt med mycket övertramp.(som hon annars har)

8 7,5 7 677 = 42,5p som gångartstalang
8 7,5 7 7 6,5 7 = 43p som hopptalang
163 i mkh är hon nu.

Vi håller både tummar och hovar här för er när det är dags. Hollie ser ju riktigt fin ut och det man har sett av hennes gångarter är ju mumma:love:

Tyvärr hade jag ingen fotograf med, men ett par mobilbilder blev det iallafall. Det är roligt att titta på alla andras fina bilder iallafall!:bow:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204596529377320&l=5f1a49fab5

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204592112306896&l=80289026ab

Nu har vi fått starttid för exteriörbedömningen, men hur vet man när ridprovet är? Gör man det direkt efter eller? Trodde det skulle komma ut en lista på det också.

Även min lilla gick 3-års igår. Skötte sig bra förutom att han var naffsig som bara den. Lite understimulerad av att vara uppstallad senaste 10 dagarna och fått gå själv i hagen skulle jag tro. Han som brukar vara så cool, blev lite spänd av all uppståndelse, det var nästan fullsatt på läktaren när vi visade. Han hoppade riktigt bra (för att vara gångartshäst) och de höjde rätt fort, så vi fick ett stopp när han kom inte lite långsamt på 120, men med lite bättre stöttning av mig så hoppade han riktigt fint på andra försöket.

Tyvärr skyggade han lite för domarbordet när vi skulle ställa upp och efter det så blev han spänd och visade inte sin fina skritt. Men annars är jag nöjd med poäng och supernöjd med min lilla pålle. :love:

8 8 8 6 7,5 8 = 45,5p som gångartstalang (Klass 1)
8 8 8 8 6 6,5 = 44,5p som hopptalang

Vi stod över ridprovet då jag kände att vi inte riktigt var redo för det. Nu är han utsläppt på bete och ska ha sommarlov ett tag innan vi tar upp ridningen igen.

Bonusbild
11164817_646798948783900_3731968095297289271_n.jpg

Även min lilla gick 3-års igår. Skötte sig bra förutom att han var naffsig som bara den. Lite understimulerad av att vara uppstallad senaste 10 dagarna och fått gå själv i hagen skulle jag tro. Han som brukar vara så cool, blev lite spänd av all uppståndelse, det var nästan fullsatt på läktaren när vi visade. Han hoppade riktigt bra (för att vara gångartshäst) och de höjde rätt fort, så vi fick ett stopp när han kom inte lite långsamt på 120, men med lite bättre stöttning av mig så hoppade han riktigt fint på andra försöket.

Tyvärr skyggade han lite för domarbordet när vi skulle ställa upp och efter det så blev han spänd och visade inte sin fina skritt. Men annars är jag nöjd med poäng och supernöjd med min lilla pålle. :love:

8 8 8 6 7,5 8 = 45,5p som gångartstalang (Klass 1)
8 8 8 8 6 6,5 = 44,5p som hopptalang

Vi stod över ridprovet då jag kände att vi inte riktigt var redo för det. Nu är han utsläppt på bete och ska ha sommarlov ett tag innan vi tar upp ridningen igen.

Bonusbild
11164817_646798948783900_3731968095297289271_n.jpg

Grattis! Vad kul att det gick så bra! :)

Vår lilla treåring gjorde sitt genrep igår. Tjoho tyckte hon, klarade läktaren bättre än väntat - matten passade på att prata lite och gå runt. Men visst var lite spänd och hoppningen gick sådär. Hon har svårt att komma tillbaka på sista hindret. Fick filmat lite på ridningen, hon var VÄLDIGT laddad efter hoppning och visning vid hand men skötte sig utmärkt.
Hon gör sitt test om två veckor och jag hoppas det ska tycka om henne och att hon kanske kan få klass I om hon inte spänner sig för mycket. Hon har växt ännu lite till på höjd och längd men inte på bredden. Vilket gör att hon inte riktigt håller ihop ännu.
11090994_827769150606318_6230092228933593683_o.jpg

Det ska stå instruktioner i proppen men ridningen har inga starttider.

Står inget i proppen och jag fick inte svar när jag mailade arrangören och frågade. Men jag åker dit med henne i god tid så ordnar det sig nog. Fick starttid 17.45 :O Så hästskrället kommer säkert rulla sig/trampa av sig skor under dagen och matte får dubbelt arbete.

@AmyPond På vårt 3-års så gick de som skulle rida direkt från löshoppning/visning till ridningen. Tror inte det var fasta tider, men alla blev ju klara med jämna mellanrum så det löste sig naturligt. Lycka till!

@AmyPond På vårt 3-års så gick de som skulle rida direkt från löshoppning/visning till ridningen. Tror inte det var fasta tider, men alla blev ju klara med jämna mellanrum så det löste sig naturligt. Lycka till!

Tack! Det var så jag hoppades att det skulle vara. Nyligen har dock fröken bestämt sig för att inte längre stå stilla vid pallen utan jag brukar få ställa henne mot staket/i ett hörn vid uppsittning annars bara flyttar hon undan åt sidan. Så typiskt att hon börjar med det ett par veckor innan 3-års när hon förut stod helt stilla. Nån som vet om man får "avdrag" för att hästen inte står still vid uppsittning? Måste man sitta upp mitt i manegen eller kan man ställa hästen längs med sargen?

KL.

När ska din "lilla" gå?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar