12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad hon ser trevlig ut:love: Stooor galopp! Skönt att Hollie hann komma ur växtfasen. Silhouette är i växtfas nu och vi går testet på söndag. Visaren var här igår för att testspringa med henne. Hon orkade inte länga sin trav utan föll över i galopp direkt. Nåja, vi får se det som ett delmål i hennes utbildning. Räknar inte med några höga poäng, men det ska bli roligt att ha genomfört det, eftersom jag känner att hon är väl förberedd.

Zimba har senaste veckorna varit väldigt orolig i munnen med bettet. Har provat lite olika bett men han verkar inte riktigt nöjd med något. Vad använder ni till era? Får ta hjälp av tandis men det är ju inte så värst många veckor sen vi gjorde det sist och då var han fin i sin mun. Rider för det mesta utan nosgrimma.

@Mettan och @tolksele Tackar så mkt! Galoppen är riktigt härlig, traven har en fin takt så den kommer den också med mer styrka och muskler :) Tråkigt att silhouette har hamnat i växtfas nu så nära inpå testet, men det kan gå bra ändå! Jag håller tummarna! Och ser framemot bilder!!! Hollie visas ju inte fören ca 3 veckor, så ingen garanti att hon kommer vara i fas då.

Min fina lille pojke blir kastrerad imorgon, så han firar sista dagen som hingst idag :love:

jd60.jpg

jd61.jpg

Åh jag är så glad idag! Min nya lilla pålle verkar ha landat och uppförde sig fint under dagens ridtur.
Vi började (rider aldrig utan sällskap) på ridbanan, travade, testade att svänga och lite övergångar. Sen tog vi en tur runt gården typ och han skötte sig jättefint. Så himla nöjd! :)

Hovslagaren kom också på besök och det gick helt ok men vi skodde bara fram för tålamodet började tryta :angel:
Hovis tyckte inte att han behövde skor bak nu heller utan vi avvaktar med det.

Min fick komma hem för en vecka sedan, och han blev minst sagt glad!

Men som ni kanske ser så har han drabbats av ringorm såklart. Det håller på att läka men jag tvivlar starkt på att det hinner läka helt och växa ut päls till treårs så nu är jag på vippen att stryka honom. Ska bestämma mig senast imorgon.
Ridprovet är dock uteslutet då ringormen sitter så till att jag inte vill rida innan det har läkt och han kan inte gå ridprovet om han har vilat flera veckor innan det. Jag hoppas dock på att kunna visa det andra men tror ärligt talat inte att det blir något för våran del :down:

@Charlottee Galoppen ser så stor och fin ut :love:

@_Zacke_ Jag tycker ofta att ett rakt med fasta ringar funkar väldigt bra på unghästar. Det ligger lugnt och stilla i munnen på dem.

Nu är det bestämt att min tjej åker i väg i sommar för träning inför utställning och treårstest där hon även kommer att visas för införande i kvalitetsboken. Det blir min första sommar utan häst på evigheter och min första betalda semester. Vad göra på semestern utan häst?? :wtf:

Är det förresten någon av er andra welshägare (kanske någon av er andra också för den delen) som har tänkt att åka ner och titta på eller visa häst på Riks i sommar?
@phie @_Smulan_ @Lowri (någon jag har glömt?)

@lo Jag som inte är insatt alls, vad är det för utsällning? på riks? haha Jag som inte hinner visa min 3åring på 3års är väldigt sugen på att få honom bedömd på annat vis, det borde väl gå? :)

@lo Jag som inte är insatt alls, vad är det för utsällning? på riks? haha Jag som inte hinner visa min 3åring på 3års är väldigt sugen på att få honom bedömd på annat vis, det borde väl gå? :)

Welsh Riks, den största Welshutställningen vi har här i Sverige :)
Den går på Axevallatravbana i år. Jag har ingen aning om hur det ser ut med möjlighet att visa stora hästar faktiskt. Jag har levt i ponnyvärldsbubblan alldeles för länge tror jag O_o

Welsh Riks, den största Welshutställningen vi har här i Sverige :)
Den går på Axevallatravbana i år. Jag har ingen aning om hur det ser ut med möjlighet att visa stora hästar faktiskt. Jag har levt i ponnyvärldsbubblan alldeles för länge tror jag O_o

Häftigt, kanske något man borde åka och kolla på bara för att! :D Jag har levt utanför utsällningarnas ramar alldeles för länge därför kan jag inget om det där ;)

@_Zacke_ Jag tycker ofta att ett rakt med fasta ringar funkar väldigt bra på unghästar. Det ligger lugnt och stilla i munnen på dem.

Nu är det bestämt att min tjej åker i väg i sommar för träning inför utställning och treårstest där hon även kommer att visas för införande i kvalitetsboken. Det blir min första sommar utan häst på evigheter och min första betalda semester. Vad göra på semestern utan häst?? :wtf:

Är det förresten någon av er andra welshägare (kanske någon av er andra också för den delen) som har tänkt att åka ner och titta på eller visa häst på Riks i sommar?

Vad kul!!! När går ert treårstest?

Hollie ska ju ha semester hela sommaren så jag blir "nästan" hästlös. Jag skaffar valp istället :D bra tidsfördriv att plocka bajs o torka kiss :turd::heart

@Evolution men NEJ vad trist med ringorm!!!! :wtf: Synd med visningen framför er, så fin häst, tror också att det blir svårt att komma iväg för er nu... vilket datum är ni anmälda till?

Vad kul!!! När går ert treårstest?

Hollie ska ju ha semester hela sommaren så jag blir "nästan" hästlös. Jag skaffar valp istället :D bra tidsfördriv att plocka bajs o torka kiss :turd::heart

@Evolution men NEJ vad trist med ringorm!!!! :wtf: Synd med visningen framför er, så fin häst, tror också att det blir svårt att komma iväg för er nu... vilket datum är ni anmälda till?

Det blir antingen i Billdal (strax söder om Göteborg) 30/8 eller Tidaholm 5-6/9. Antar att de får välja själva vilket som passar bäst, det senare alternativet är mycket närmare.

Hm, valp är en bra idé:D
Jag tror att det blir att rida och köra andras hästar istället för min del. Jag ska upp på ett par lugna och trygga äldre damer och herrar för att komma igång med ridningen efter alla operationer så jag kanske har fullt upp ändå.

@Evolution Ringorm är ju PISS! Blä, vad trist! Har han fått det nu när han varit borta på utbildning? Det andra stallet här på gården hade det för två år sedan, vi klarade oss som tur var. Har knappt något samröre med varandra. Men ja, jag minns hur deras hästar såg ut och vilken jäkla sanering de fick göra av ALLT. Riktigt tråkigt på din fina häst :(

Jag har tänkt visa Kathe på riks. Hon kommer också åka iväg för träning inför det, men inte än. Ska träna hemma till att börja med. Hon är ju inte överdrivet mycket hanterad, så det finns att jobba på.. Vi skippar 3års test.

• Gilla
Reactions: Io

Det finns lite utställningar där de tar emot alla raser och även då stora hästar men då får du en inofficiell bedömning på honom så det är inte som du kan tillgodoräkna honom. Men det kanske är just bara för att det är kul att visa och är det en seriös domare, så får du ju en bra bedömning :)

Idag testade vi tredelat med fasta ringar och löst spänd remont och det verkade funka riktigt bra :) mycket lugnare och svarade bättre på tygeltagen. Skrittade lite på inhägnaden och efter tog vi en promenad och satt upp och red lite slalom mellan träden:D han är modig och framåt för det som händer framför honom men det tråkiga är ju att han är så nedrans bakskygg :wtf: får hoppas att det är något som försvinner med åldern!
Lite dagsfärska bilder:)
image_zps3u3grndv.jpg

image_zps3orwmpim.jpg

image_zpsr8smihp0.jpg

Han var anmäld till 17 maj men han är struken nu så det blir inget treårs för hans del! :grin:

@Evolution Ringorm är ju PISS! Blä, vad trist! Har han fått det nu när han varit borta på utbildning? Det andra stallet här på gården hade det för två år sedan, vi klarade oss som tur var. Har knappt något samröre med varandra. Men ja, jag minns hur deras hästar såg ut och vilken jäkla sanering de fick göra av ALLT. Riktigt tråkigt på din fina häst :(

Ja han fick det när han var iväg.... som tur är så är det inte mitt i vintern så han är isolerad ute i hagen så det blir inte mycket hantering, behöver bara greja med honom för behandlingen. Förhoppningsvis drabbas ingen mer i stallet så detta kan vara över inom en vecka eller två! :)

Som sagt blir det inget treårstest så nu lägger jag om planen och ger honom sommarlov i 2,5 månad så tar vi upp tråden i slutet av juli istället :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 504
Senast: WildHorse
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar