12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Springsteen Ja vad roligt!!! :D:bump: Vart håller den utställningen hus?
Hon ser jättefin ut :)

KL.
Angående vila... Hollie kommer trappa ner efter 3års med lite skogsturer och sedan bete förhoppningsvis i juni om vädret tillåter (letar efter lämpligt bete nu). Hon kommer få vila helt juni-sep.

I övrigt växer hon rejält bak nu.. och hon är dessvärre väldigt påverkad. Hon löshoppades i torsdags men vila efter det och vi tar vila en vecka till nu...hoppas hon sedan är i fas för att ridas på igen. Vi får se.

Hoppas även att hon är i fas till treårs, om inte så stryker vi oss :)

Det är en på Ökna och en i Hölö! 1a och 22 augusti, tror att det är sådana med "alla raser", Hollie kanske ska komma och vara med hon med? ;)

Håller tummarna för att Hollie ska vara i fas! Storm skippar treårs, vi har inte löshoppat alls, men jag har jobbat så gräsligt mycket och har helt enkelt inte hunnit. :)

Jag har äntligen fått hem nya kameran, jag är kär! Men har ingen aning om vad jag sysslar med så det blir lite varierande kvalité. :rofl:

1_by_erehsidne-d8rn2ym.jpg

2_by_erehsidne-d8rn3sc.jpg

9_by_erehsidne-d8rn4cf.jpg

Hon hittade några löv på ridbanan...
8_by_erehsidne-d8rn46r.jpg

7_by_erehsidne-d8rn41c.jpg

10_by_erehsidne-d8rn4hl.jpg

11_by_erehsidne-d8rn60v.jpg

12_by_erehsidne-d8rn512.jpg

Det är en på Ökna och en i Hölö! 1a och 22 augusti, tror att det är sådana med "alla raser", Hollie kanske ska komma och vara med hon med? ;)

Håller tummarna för att Hollie ska vara i fas! Storm skippar treårs, vi har inte löshoppat alls, men jag har jobbat så gräsligt mycket och har helt enkelt inte hunnit. :)

haha ja varför inte?

Hon kommer ju dock vara rund o go efter betet :D och jag tänkte inte börja jobba med henne igen fören tidigast sep.
Passar bra med långvila över sommaren för en storväxande Hollie, och jag får ju mer tid till valpen och Aliya ;)

Men vi kanske kommer och hejar på er!

Vi behöver nog alla tummar vi kan få angående treårs... räknade ut att Hollie kommer brunsta just den veckan :banghead: hon blir väldigt flegmatisk och svårpåverkad i brunst. Man vill ju gärna ha dom lite alerta den dagen.. och inte en skvättande märr som släpar benen efter sig :devil:

Kan (får) man spruta bort brunst av den anledningen?
Jag vet ju att man kan spruta igång en tidigare brunst, men kanske inte för att hästen ska prestera på unghästtester :angel:

haha ja varför inte?

Hon kommer ju dock vara rund o go efter betet :D och jag tänkte inte börja jobba med henne igen fören tidigast sep.
Passar bra med långvila över sommaren för en storväxande Hollie, och jag får ju mer tid till valpen och Aliya ;)

Men vi kanske kommer och hejar på er!

Vi behöver nog alla tummar vi kan få angående treårs... räknade ut att Hollie kommer brunsta just den veckan :banghead: hon blir väldigt flegmatisk och svårpåverkad i brunst. Man vill ju gärna ha dom lite alerta den dagen.. och inte en skvättande märr som släpar benen efter sig :devil:

Kan (får) man spruta bort brunst av den anledningen?
Jag vet ju att man kan spruta igång en tidigare brunst, men kanske inte för att hästen ska prestera på unghästtester :angel:

Försök hitta ett annat ställe en annan vecka hellre än att manipulera brunsten

Försök hitta ett annat ställe en annan vecka hellre än att manipulera brunsten

Ja nu var jag ju inte gravallvarlig vad gällde min fråga om brunsten... mer en fundering när jag skrev inlägget. Det är bara så typiskt.

Kan tyvärr inte byta hursomhelst då jag inte ska visa hästen själv, utan få rätta mig efter dom (visar flera hästar på samma ställe.)

Nåja, det löser sig nog!

Ja nu var jag ju inte gravallvarlig vad gällde min fråga om brunsten... mer en fundering när jag skrev inlägget. Det är bara så typiskt.

Kan tyvärr inte byta hursomhelst då jag inte ska visa hästen själv, utan få rätta mig efter dom (visar flera hästar på samma ställe.)

Nåja, det löser sig nog!

Förhoppningsvis så påverkas hon inte så mycket iom att hon "bara" bedöms för hand.
Jag vet en bukefalist vars sto fick stå-reflex på kvalitetstävlan - hon var superbrunstig och helt plötsligt så bara stannade hon och stod. Måttligt kul, men det är ju inte så stor risk när hon bara visas för hand. Hoppas att hon inte ens brunstar då

Nåja, det löser sig nog!
Vi har precis samma problem här. Hon kommer antagligen att precis komma i brunst då:banghead: Dessa ston!;) Vi får hålla tummarna att de inte blir alltför påverkade av det under testet. Jag hoppas min har fällt färdigt också tills dess.

Är det någon här som har koll på om det är OK att ha vita ridbyxor på visningen för hand? Har fått höra att det är jättevanligt trots att det står att det är olämpligt i "instruktionerna", ingen kanske bryr sig?

Vi har precis samma problem här. Hon kommer antagligen att precis komma i brunst då:banghead: Dessa ston!;) Vi får hålla tummarna att de inte blir alltför påverkade av det under testet. Jag hoppas min har fällt färdigt också tills dess.
Visst är det typiskt!!! Ja vi får hålla tummarna för att det går ändå! I högbrunst ffa blir min knepig och har bara en sak i huvudet. Det enda positiva är väl att det är en häst i taget under bedömningen i ridhuset .... annars skulle min verkligen ha handbromsen i konstant :-)

Är det någon här som har koll på om det är OK att ha vita ridbyxor på visningen för hand? Har fått höra att det är jättevanligt trots att det står att det är olämpligt i "instruktionerna", ingen kanske bryr sig?
Det är väl ok men inte att föredra precis som det står? Det ser prydligare och mer proffisionellt ut med ett par vanliga ljusa byxor :-) ger ett trevligare helhetsintryck helt enkelt om även visarna är prydliga, och inte bara hästen.

Du får ha på dig vad du vill så länge det är ändamålsenligt. Nackdelen med att springa i ridbyxorna är att de kan bli smutsiga om det händer något vid visningen.

Jag som har sett mer än 500 treårstester och långt ifrån alla klär sig som det rekommenderas i regementet. Bland det snyggaste jag sett var ett sällskap där alla visare hade jeans och likadana tröjor. Har aldrig varit med om att klädseln påverkat poängen. Det viktigaste är att den som visar hästen för hand kan sin sak. Har sett alltför många hästar som skulle kommit bättre till sin rätt med en duktigare visare.

Ett tips, att ha tyglar med hakar är mycket smidigare än att knäppa på och av dem hela tiden. Har man inga sådana kan man köpa hakar och spänna fast dem på tyglarna.

Jaha nu har hästskrället gått och trampat av sig en framsko, och vi har löshoppning på visningsstället imorgon, och ingen hovslagare kan komma ut! Fasen! Skor på klinik i vanliga fall och de har stängt på helgerna.

Ohh, eftersom de inte håller på med unghäst-tester inom den rasen min häst tillhör kanske detta är något att sikta mot? :)

Tror min nya är på ungefär samma plan som din @Lowri ;)

Det är tur de är söta! :D

Jag har inte hunnit hantera Cayenne så mycket ännu, men han är inklickad och har lärt sig backa i alla fall. Detta mest för att jag kände inte att han respekterar mitt utrymme, rätt bufflig, påträngande och allmänt orädd om mig som människa x) Sedan har han ju haft sadel och träns på sig hos tidigare ägare, men jag börjar hellre från grunderna och skapar en egen personlig kontakt från början och börjar forma som jag vill ha honom :)

@Victovie Jag vill också se!

Det är lite roligt att vi kanske hade kunnat vara här med varandras hästar, om det inte hade blivit som det blev @Lowri. Känns extra roligt att få följa och se vad som händer med henne eftersom jag själv fastnade så mycket för henne och gärna hade tagit med mig båda två hem.

Jag har släppt irritationen över treårstestet, men känns tråkigt om det inte bli av nu. Återstår att se om de jag pratat med tidigare i år fortfarande har möjlighet att ta emot henne, om inte så blir det inget treårstest för vår del heller. Har däremot hittat en tjej som vill hjälpa mig att sitta in henne i sommar så det blir iaf av!

11182662_10153829058033572_7005116604890399531_o.jpg

Hon kommer alltid och möter i hagen, har aldrig tidigare träffat en häst som är så positivt inställd till människor som den här är. Hon vill alltid vara med så fort någon visar sig.

10842343_10153829058438572_3520693910660468635_o.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 504
Senast: WildHorse
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar