12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har hälsat på min idag. Dom har tömkört senaste veckan, så ock idag. Han var betydligt lugnare jämfört med förra gången, nästan som hemma. Ska vara kvar en vecka till iallafall men sen får han nog komma hem och vila lite inför treårs.

Jag är helt dökär i din fina <3

11059579_1401841906804925_1628045309726831741_o.jpg

11188399_1401841986804917_3421205761271282584_n.jpg

11193227_1401841896804926_3580226324217091326_n.jpg

11148796_1401841940138255_8177248014166048454_o.jpg

Jag och lilltrollet jobbar vidare. det är mycket krut i denna prinsessa :)

Jag har blivit med en 12:a till :D Igår kom en liten knabstrupperkille vid namn Jagger till stallet och han fann sig direkt. För att precis ha flyttat hemifrån är han väldigt cool. Bryr sig mer om stallkatten än sadeln och tränset och kommer fram direkt i hagen. Han är sutten på och har gått i par med sin mamma några gånger så det ska bli spännande att fortsätta jobba med honom.

Min "gamla" 12:a har haft ett par intensiva veckor i paddocken och får nu bara följa med på lite skogsturer. Hon är väldigt pigg och glad men sköter sig exemplariskt. Fattar rätt galopper i skogen gör hon också:love:

Så nu har jag två småttingar:p (ursäkta om bilderna är lite stora)

Jagger_zpsivj2lxes.jpg

Smarre_zpsqh5yoy2m.jpg

När kommer ni låta era 12:or gå på sommarvila/bete? :)

Mina går på bete när betet början, men Cayenne som är ny får inte någon vila förens han är inriden och Cash som är igångsatt nu i April får inte riktig vila förens i höst. De kommer få 1 eller 2 veckor när jag tycker att de behöver det, men ingen riktig långvila i sommar för någon av dem :)

Cayenne ska först få vargtänderna dragna ur käften, sedan ska jag börja tömköra honom då jag tycker det är viktigt att kunna. Vi ska även bekanta oss på en massa promenader och lite annat. ^^

@MattiZ Vilken trevlig uppsyn :)

Min kommer gå på bete och ha semester from ca mitten av maj. Då är han arbetad i ungefär 3 månader och kommer att få ledigt i 2-3 månader. Sen tar vi upp träningen igen på betet och stallar nog upp till hösten.

Min kommer få en liten vila nu innan treårs men jag kommer fortsätta rida sen ett par veckor efter treårs eftersom han är iväg på utbildning nu, känner att jag vill rida in mig lite på honom innan långvila.
Som läget är nu har han utvecklats så mycket att jag inte längre känner honom, det är som att få hem en ny häst.... Ska åka och rida honom hos utbildaren en gång denna vecka och jag är så nervös, inte för att rida honom utan för att göra det inför publik :nailbiting: :wtf: :banghead:

Diva kommer att få vila och gå på bete när hon kommer tillbaka från treårs, sen kommer jag att sätta igång henne till sensommaren hos min tränare. Det kommer att kännas sjukt spännande att få sitta på min fina häst för första gången :)

@Springsteen Ja vad roligt!!! :D:bump: Vart håller den utställningen hus?
Hon ser jättefin ut :)

KL.
Angående vila... Hollie kommer trappa ner efter 3års med lite skogsturer och sedan bete förhoppningsvis i juni om vädret tillåter (letar efter lämpligt bete nu). Hon kommer få vila helt juni-sep.

I övrigt växer hon rejält bak nu.. och hon är dessvärre väldigt påverkad. Hon löshoppades i torsdags men vila efter det och vi tar vila en vecka till nu...hoppas hon sedan är i fas för att ridas på igen. Vi får se.

Hoppas även att hon är i fas till treårs, om inte så stryker vi oss :)

Jag har bokat bete tills den 23 maj. Så vi åker raka vägen från 3 års till vila i ca 2-3 månader. Han kommer få gå med sitt gamla lösdriftsgäng och det känns så himla roligt att kunna ge honom den stunden till att bara få vara lite vildhäst igen:).
I övrigt så rider vi på nu. Allt mer stressad blir jag och inget verkar vilja gå min väg. Jag hade bestämt mig för att ta hjälp både på 3 års och inför. Hittade en bra tjej väldigt nära oss och förra veckan så åkte vi dit i fyra dagar. Dock så blev (var) hon sjuk så hon kunde inte rida. Så jag red två dagar, hon tömkörde en och löshoppade en. Men eftersom hon är sjuk så kommer vi inte kunna fortsätta det samarbetet. Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Det var såå nyttigt att få hjälp o jag inser att jag tagit det lite väl lugnt och nu måste jag börja RIDA lite mer och inte bara åka. Idag longerade jag först och red sen och det är som natt o dag. Han var superduktig. Den här tjejen vi var hos berättade att de rider sina 3 åringar 3-4 dagar i veckan i 45 minuter... jag har typ åkt häst ca 2 dagar i veckan i 15 minuter:laugh: Så nu är det dags att vakna till liv- 3 veckor kvar ungefär...

Vi är också anmälda till treårs nu!:bump: Jag kommer att anlita en som visar henne vid hand och hjälper till med löshoppningen. jag tänker däremot rida henne själv. Vi har två veckor kvar och jag känner att hon är väl förberedd (om inget oförutsett inträffar) Vi har löshoppat regelbundet under våren 2ggr/ månad, tömkörning 1 g/ vecka och jag rider henne ca 1-2 ggr i veckan ca 10- 15 min/ gång i alla gångarter. så hon blir aktiverad max 3 ggr / vecka. De andra dagarna går hon bara i lösdriften. Efter treårstestet åker hon iväg på sommarbete 3 månader. Först till hösten ska jag börja rida längre stunder. De är ännu bara bebisar och ska ju förhoppningsvis hålla i många år till. :love:

Vad roligt att så många ska åka på 3-års. Men på Lördag gäller det, då bestämmer jag mig för om jag ska ha 12:an eller inte. Så vi får se om jag presenterar henne här eller inte :nailbiting: Har dock fastnat för henne nu så det är nog svårt att säga nej till henne och låta henne göra någon annan lycklig :angel::angel:

Har alla här redan galopperat uppsuttet?

Vi har så extremt lugnt tempo så planerar inte in någon lång vila. Det blir någon vecka här och där automatiskt när jag jobbar mycket eller när vi är iväg på semester.

Vad roligt att så många ska åka på 3-års. Men på Lördag gäller det, då bestämmer jag mig för om jag ska ha 12:an eller inte. Så vi får se om jag presenterar henne här eller inte :nailbiting: Har dock fastnat för henne nu så det är nog svårt att säga nej till henne och låta henne göra någon annan lycklig :angel::angel:

Min första 12.a går jämnt och fint i alla gångarter den andra 12.an är inte påbörjad så det blir varken tre års eller uppsutten ridning för honom än på ett tag :)

Jag har inte ens suttit på min. Inte ens hängt på henne faktiskt. Även om hon växt ser hon ut som en ofärdig unghäst som man blåst upp några storlekar. Rasen utvecklas långsamt och jag är fortfarande lite tung för att sitta på henne. Hon fyller 3 år första juli och jag har ingen brådska.
Förra helgen var vi på årets första tävling och startade Showmanship at halter och blev femma, sen fick vi en tredjeplats i Trail at hand. Planen för i år är att fortsätta tävla halterklasser och börja med "långtygling".

Bild från trail at hand.
img_3208.jpg

Har vart på genrep (dock ej där jag ska visa) och löshoppningen gick fantastiskt bra! Fick fina lovord också. :) Dock sa de till mamma, "stackars den som ska springa med honom". :D Jag sprang för allt jag var värd och det var inte tillräckligt ändå! Men men, bara att träna!

Men klädseln blir jag inte klok på!
Kan någon ge mig konkret klädsel förslag för visning av häst samt ridprovet?
Vad jag förstår får man inte ha ridbyxor vid visningen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 504
Senast: WildHorse
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar