12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Victovie Jag vill också se!

Det är lite roligt att vi kanske hade kunnat vara här med varandras hästar, om det inte hade blivit som det blev @Lowri. Känns extra roligt att få följa och se vad som händer med henne eftersom jag själv fastnade så mycket för henne och gärna hade tagit med mig båda två hem.

Jag har släppt irritationen över treårstestet, men känns tråkigt om det inte bli av nu. Återstår att se om de jag pratat med tidigare i år fortfarande har möjlighet att ta emot henne, om inte så blir det inget treårstest för vår del heller. Har däremot hittat en tjej som vill hjälpa mig att sitta in henne i sommar så det blir iaf av!

11182662_10153829058033572_7005116604890399531_o.jpg

Hon kommer alltid och möter i hagen, har aldrig tidigare träffat en häst som är så positivt inställd till människor som den här är. Hon vill alltid vara med så fort någon visar sig.

10842343_10153829058438572_3520693910660468635_o.jpg

Ja världen är bra liten ibland! :)
Kathe är verkligen en supergo häst. Nu ska vi bara lära känna varandra, och hon ska bli trygg i sin nya miljö. Bara gå in och ut ur stallet är ett litet projekt. Får använda lite draghjälp med boxgrannen, hon tänker väldigt mycket bakåt. Vill gärna backa och lätta fram. Vi har en del att jobba på som sagt ;)

Ja världen är bra liten ibland! :)
Kathe är verkligen en supergo häst. Nu ska vi bara lära känna varandra, och hon ska bli trygg i sin nya miljö. Bara gå in och ut ur stallet är ett litet projekt. Får använda lite draghjälp med boxgrannen, hon tänker väldigt mycket bakåt. Vill gärna backa och lätta fram. Vi har en del att jobba på som sagt ;)

Är hon det minsta som sin brorsdotter så lär hon sig fort, det är en av de bästa egenskaperna welsharna har tycker jag, lättlärdheten!
Stort lycka till med henne!

Jag och min 12:a kör mycket basic för tillfället. Bara att gå in från hagen är ett litet projekt.. En akhal teké som lyften huvudet och blir hög blir så himla hög! :p
Idag krånglade vi oss ur hagen efter lite om och men, gick in i stallet ensamma och tränade på att sänka huvudet och att inte stövla på matte. Lånade en repgrimma att ha över den vanliga och det kändes precis lagom.

Vi kommer köra mycket grundläggande uppfostringssaker tills han landat bättre och börjat äta upp sig mer.

Jag känner mig nästan lite för väl förberedd inför 3-års, har galopperat i paddocken i bägge varven och utan avbrott och det går nästan för lätt. Löshoppningen har gått kanon och när man springer med honom så går det lätt som en plätt. Känns som att det kommer komma ett bakslag snart!

Jag och min 12:a kör mycket basic för tillfället. Bara att gå in från hagen är ett litet projekt.. En akhal teké som lyften huvudet och blir hög blir så himla hög! :p
Idag krånglade vi oss ur hagen efter lite om och men, gick in i stallet ensamma och tränade på att sänka huvudet och att inte stövla på matte. Lånade en repgrimma att ha över den vanliga och det kändes precis lagom.

Vi kommer köra mycket grundläggande uppfostringssaker tills han landat bättre och börjat äta upp sig mer.

Har jag missat bild eller har du inte delat med dig? In med foto! :)

Färg okänd, ska faktiskt gentypa honom :angel: Reggad som svart, pappa svart och mamma buckskin.

Haha jag kanske ska gentypa min nya också??? Han är brun, men ja alltså han har väldigt tydligt rödbruna ben ;)
Syns tydligare när jag tar en bild då solen är framme, de blir så mörkt annars, eller ser mer skiftande ut men han är genomgående brun inte ett svart hårstrå x) SPÄNNANDE!
11203077_10153278715763094_3620763241595217822_n.jpg

@MattiZ spännande! Vet du vilka färger han har i stammen? :)
Går ju att räkna sannolikheter flrnolika färger om man känner till föräldrarnas färger.

@MattiZ spännande! Vet du vilka färger han har i stammen? :)
Går ju att räkna sannolikheter flrnolika färger om man känner till föräldrarnas färger.

Står ju tyvärr inte färgen på alla släktingar på blup :( Men Cohiba är ju mörkbrun och mamman står som brun, tyckte dock hon såg lite rödaktig ut. Kollade inte så noga eftersom jag inte tänkte på att han hade bruna ben när jag var där x)

Var tvungen att gå ut och kolla öronen också.. Haha han har mörkbrun rand längs med öronen men baksidan där mina tidigare bruna hästar haft som en svart topp, är han samma färg som kroppen och något rödare. Börjar tro mer och mer att han är någon ful version av fux xD Bakbenen är mörkare än frambenen men på sina ställen även där roströdbrun och annars mörkbrun dassig x)

Nej inte brun i mina ögon... skulle definitivt testa för agouti!
Själv vill jag testa både för agouti och gulanlag, börjar bli dyrt det här :D

@MattiZ

@MattiZ

Haha ja jag får ju ta och göra de när nästa lön kommer helt enkelt! xD
Tycker din har iaf fin färg, min blev plötsligt bara en ful fux. Alltså vanliga fuxar är fina, men han är ju en ful sådan ;) haha
Om han inte kryper ur vinterpälsen och blir en jämn mörkfux för de är snyggt :D haha

@MattiZ
Gulsvart är väl inte helt osannolikt att din är.
Själv vet jag vad min är men jag skulle vilja testa om hon är homozygot black eftersom båda föräldrarna är heterozygota. Jag skulle också vilja veta om hon är homozygot för agouti för att veta chansen/risken för att få en grullo med grullohingst.

Haha ja jag får ju ta och göra de när nästa lön kommer helt enkelt! xD
Tycker din har iaf fin färg, min blev plötsligt bara en ful fux. Alltså vanliga fuxar är fina, men han är ju en ful sådan ;) haha
Om han inte kryper ur vinterpälsen och blir en jämn mörkfux för de är snyggt :D haha

Eftersom du startat en diskussion om hästens färg även i färgtråden tycker moderatorn att den ska fortsätta att föras där, det rätta stället. Diskussioner ska bara föras på ett ställe i taget, annars blir det virrigt för de som vill delta i diskussionen.

Görel - moderator

Eftersom du startat en diskussion om hästens färg även i färgtråden tycker moderatorn att den ska fortsätta att föras där, det rätta stället. Diskussioner ska bara föras på ett ställe i taget, annars blir det virrigt för de som vill delta i diskussionen.

Görel - moderator

Yes, jag hade glömt bort färgtråden fram tills jag sökte på google och bukes tråd kom upp som alternativ där. Men ska hålla det till den tråden såklart ^^

Min är hos en utbildare nu. Han tog flytten som vanligt otroligt bra men jag saknar honom verkligen. Känns som jag övergett honom lite där borta... Och han har fått ett tufft schema! Den här veckan var det löshoppning månd och fred och ridning tisd, onsd och torsd.... Jag tycker det låter tufft för en 3 åring och jag nästan ångrar mig. Han ska ju hålla också! Men utbildaren är ju så klart väldigt duktig så vet ju vad hen gör. Hoppas de hinner med lite vila bara sista tiden inför 3 års så jag inte har en helt slutkörd bäbis att visa upp. Jag har bokat upp betet till samma dag så direkt från 3 års åker vi till den allt mer välbehövliga semestern :).

Alla gör såklart olika men skulle ändå vilja ha lite input i det här med vila..
Låter ni hästarna vila helt eller tränar ni dem från marken under tiden? Tänker inte tömkörning eller longering nu utan annan träning från marken, typ miljöträning och sånt.

Min plan just nu är att jag ska få ett sommarjobb i en stad jättelångt bort (ja, hoppas kan man alltid!) och hästen ska i så fall bara gå på bete hela juni i stallet där vi står nu.
Beroende på hur allt ser ut i den nya staden (om jag får jobbet) kommer jag antingen flytta ner honom för att kunna träna eller ha kvar honom hemma på bete hela sommaren. Stallägaren är informerad och ok med båda :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 504
Senast: WildHorse
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar