12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

*kl* Nu behöver jag lite hjälp :). Är som så pga.lite nya omständigheter så verkar det som min fölis kommer hem igen,vilket är helt underbart för mig ändå,då jag har saknat honom varje dag. Hur ska jag bäst ta imot honom när han kommer?. Ska jag stalla upp han i nytt stall eller där hans mamma är?,något man ska tänka på i foder-väg?. Han kommer troligast i mitten på jan. Tacksam för all hjälp :)

Vad är det för konstiga människor du sålt hästen till .....

Ena stunden ska du ta honom tillbaka nästa så har de löst det och nu ska du ta hem honom igen ?

Vad är det för konstiga människor du sålt hästen till .....

Ena stunden ska du ta honom tillbaka nästa så har de löst det och nu ska du ta hem honom igen ?

Jo tack för påminnelsen... Men nu ska han defentivt tillbaka hit,då köparen inte har hållt sitt ord. Blir bäst för alla att han kommer tillbaka.

Så,återigen,tacksam för lite input. :bow:

Hur gammal är han? Eftersom han är hingst så kommer han ändå inte kunna gå med sin mamma så väldigt länge till ändå tänker jag.... och då kanske det bara är onödigt att behöva vänja av dem igen... MEN det är bara som jag funderar. Har själv ingen erfarenhet av det du nu är med om.

ReVolt går numera med 11 andra unghingstar. Det är bara han och en till som är 12or. De andra är äldre men om någon månad så kommer det in fler som är nyavvanda. Jag har varit där och hälsat på ett par gånger men inte velat störa för mycket så jag har inte tagit in honom. ReVolt har verkat så ledsen sen jag vande av honom :cry:. Jag ångrar verkligen att jag vande av när han var drygt 6 månader och inte väntade tills han var 8!

Men nu borde han känna sig tryggare i den nya flocken så nästa gång jag åker ut så tänkte jag ta in honom och lyfta lite ben och ge honom lite kärlek :laugh:

*kl*

Mina pojkar går fortfarande med mammorna dagtid, inne i egen box 6-8 timmar/natt. De är födda i början på mars och april och har vant av sig själva.

Hur gammal är han? Eftersom han är hingst så kommer han ändå inte kunna gå med sin mamma så väldigt länge till ändå tänker jag.... och då kanske det bara är onödigt att behöva vänja av dem igen... MEN det är bara som jag funderar. Har själv ingen erfarenhet av det du nu är med om.

ReVolt går numera med 11 andra unghingstar. Det är bara han och en till som är 12or. De andra är äldre men om någon månad så kommer det in fler som är nyavvanda. Jag har varit där och hälsat på ett par gånger men inte velat störa för mycket så jag har inte tagit in honom. ReVolt har verkat så ledsen sen jag vande av honom :cry:. Jag ångrar verkligen att jag vande av när han var drygt 6 månader och inte väntade tills han var 8!

Men nu borde han känna sig tryggare i den nya flocken så nästa gång jag åker ut så tänkte jag ta in honom och lyfta lite ben och ge honom lite kärlek :laugh:

Min kille är lite över 8 mån. Funderar på om man kan stalla upp han i ett grannstall (som ligger några ängar bort från mammans stall),där går nämligen några 11: or (alla är unghingstar),så då kunde han leka med dem på dagarna och sedan stå inne på natten med alla andra hästar ink.unghingstarna... Allt blev så krångligt,men vill ju få hem min kille så snart som möjligt :love:.... Fler tips?.

Vill passa på och önska alla GOD JUL! :D

*delvis KL'

Släppa ihop en 6-8 månaders fölunge med andra 1,5 åriga hingstar är väll inget att rekomendera .
´011 leker på ett helt annat sätt och mycket starkare och hårdhäntare och orkar längre en en bebis .

Mia

Jag skulle inte släppa ihop din 8 månaders med en flock äldre unghingstar. varför kommer han tillbaka? Jag verkar ha missat den biten.. hollie är ganska precis 7 mån och går fortfarande ihop med sin mor dygnet runt. nyfiken på varför många väljer att vänja av tidigt? Om man har ett val och inte blir tvungen pga andra omständigheter menar jag.

*delvis KL'

Släppa ihop en 6-8 månaders fölunge med andra 1,5 åriga hingstar är väll inget att rekomendera .
´011 leker på ett helt annat sätt och mycket starkare och hårdhäntare och orkar längre en en bebis .

Mia

Det har vi gjorde vi när syrran skaffade sig sin 11:a tidigare och min 12:a kommer släppas ihop med dom oxå. Här är det den yngsta som är mest livlig och hårdhänt :)

Jag har vant av pga problemen med den uppdriva kotan dvs nu har ag bättre kontroll på hennes foder och så har jag möjlighet att fodra upp hennes mamma som blivit tunn då hon fått gå på väldigt energilåg men proteinhög diet.
Annars hade jag vant ifrån mycket senare :)

Jag förstår det! Det är den enda anledningen som gör att jag kanske måste sära på mina tidigare än planerat. hollie är rak bak. men jag låter dom nog gå ihop dagtid även efter det några månader till :)

Mina vandes ju av tidigt, vid 6 mån. Stona var på leasing och skulle tillbaka, så då passade jag såklart på att ta hem dom då. Men dom var ju två, och upplever inte att det varit något bekymmer öht för deras del.

Jag vande av därför att jag betäckt min egna tränings och tävlingshäst. Den enda jag har och därför ville jag så fort som möjligt få henne hem igen... Jag trodde inte att det skulle spela SÅ stor roll för ReVolt. Nu vet jag ju inte om det hade blivit någon skillnad om jag väntat 2 månader men jag har verkligen uppfattat honom som låg och ledsen sen hans mamma försvann. Då gick han ändå ihop med de andra stona och deras föl... Skulle jag någon gång betäcka igen så skulle jag låta dem gå ihop längre. Det är ju en tuff period ändå med vintern, kylan och att han ser ut som "hej kom och hjälp mig" i kroppen...:angel: Det är väl jobbigt för dem att växa så mycket som de gör nu.

En ganska vanlig orsak som jag hör till att vänja av är för att stoet annars faller ur. En annan är att man vill släppa ihop alla unghästarna samtidigt o därför sätter ett datum då de ska vara avvanda.

Hade Stella funnits kvar i livet och varit frisk så hade Storm fått gå med henne fram tills hon var minst 10-11 månader.

Nu blev det inte så och jag tycker det är helt galet att vänja av fölungar när dom är sex månader. Nu är ju Storm är ganska
självständig liten individ, så hon klarade att bli avvand väldigt bra och jag var snabb med att ge henne ordentligt med mjölkpellets
vilket hon ska få tills hon är över 10 månader (om jag inte minns fel. Men hon fick såklart också två ston som har haft föl förr att ty
sig till. Hon är en glad liten häst och blev inte deprimerad. Hon skrek såklart massor i början och letade och var livrädd, men trots allt
så gick det över väldigt fort. Tror att det var tack vare dom trygga stona hon går med nu.

En ganska vanlig orsak som jag hör till att vänja av är för att stoet annars faller ur. En annan är att man vill släppa ihop alla unghästarna samtidigt o därför sätter ett datum då de ska vara avvanda.

När stona faller ur är också en anledning som jag förstår. Det andra alternativet har jag lite svårare för ;)

Emor Okej, men förutom seperationen mellan sto och föl, som man lite besparar dom från när man vänjer av senare då det faller sig naturligare, så tänker jag att det ungen får bättre förutsättningar av att dia längre/normal tid?

IronWill Jag förstår dig fullkomligt, du hade inte något val.

Jag fick hem min -12 när han var 6 månader, både han och hans mamma hade blivit rätt tunna så tror det var bra att han kom redan då, hans mor har nu ätit upp sig och börjar se jätte fin ut, även han börjar lägga på sig.

Jag har honom ihop med mina två andra hingstar en -06 och en 09. Går hur bra som helst -12 och -09 leker väldigt bra ihop och -06 övervakar och är lite storebror som går emellan när det blir för livat i hagen ;)

Har aldrig upplevt honom som ledsen utan han är pigg och glad och trivs väldigt bra i flocken, han tyr sig verkligen till de äldre hingstarna även om han har stor respekt för dem.

Ha en riktigt god och frifull jul allihopa.. Hann besöka mina fyrbenta vänner en stund innan tomten kom, de såg ut att ha det bra trots att det snöar och är läskigt kallt :)

560831_4975099018329_1160790426_n.jpg

Nu när jag letade ny lösdriftsplats till ReVolt så var jag hos en framgångsrik uppfödare och tittade. De vande av sina unghästar samtidigt och släppte ihop dem för att ingen skulle komma efter och riskera att bli "hackkykling". Bra eller dåligt har jag ingen åsikt om. Unghästarna är ju dock inte yngre än 6 månader som väl ändå är att anse som en relativ normal tid att vänja av föl från sto även fast vissa väljer och/eller har möjlighet att göra det senare.

Jo jag vet att många gör så och jag ser inget fel i det. Min undran var mest över varför vänja av så tidigt, även om man vill släppa ihop ungarna samtidigt, så kan man ju göra det lika bra lite senare. Måste inte ha en deadline runt 6 mån? ;)
Jag kanske formulera mig tokigt sist.

Det jag kan tänka mig är att avelsstona är i regel dräktiga igen och man väljer att vänja av tidigt pga det, men mår stoet bra så ser jag inte behovet.

Solette gick dräktig förra året med sin unge vid sidan till ca 9-10 mån. Dock fick fölet egen kuppe nattetid runt 8 månaders ålder.

Nu håller hon hull väldigt fint.

God Jul på er alla! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 523
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 660
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg