12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Jag fick hem min -12 när han var 6 månader, både han och hans mamma hade blivit rätt tunna så tror det var bra att han kom redan då, hans mor har nu ätit upp sig och börjar se jätte fin ut, även han börjar lägga på sig.

Jag har honom ihop med mina två andra hingstar en -06 och en 09. Går hur bra som helst -12 och -09 leker väldigt bra ihop och -06 övervakar och är lite storebror som går emellan när det blir för livat i hagen ;)

Har aldrig upplevt honom som ledsen utan han är pigg och glad och trivs väldigt bra i flocken, han tyr sig verkligen till de äldre hingstarna även om han har stor respekt för dem.

Som sagt, att stoet faller ur (och i även i detta fall ungen) är anledning att vänja av tidigare som jag skrev tidigare.

Men eftersom både sto och föl var tunna undrar jag om stoet fick den mat hon behövde?

Som sagt, att stoet faller ur (och i även i detta fall ungen) är anledning att vänja av tidigare som jag skrev tidigare.

Men eftersom både sto och föl var tunna undrar jag om stoet fick den mat hon behövde?

Jodå stoet fick den mat hon behöver och mer därtill.

Jag får lägga mig i lite, om både sto och föl var tunna så fick inte stoet i sig vad hon behövde - även om hon fick det enligt tabellerna.

God Jul och Gott nytt på er förresten!!

Tidig avvänjning (inte många år sedan 4 månader var standard) är en rest från gamla tider då stona också var arbetshästar och var tvugna att jobba.

Det finns ingen annan anledning.

Mina amerikanska vänner vänjer av mellan 2-4 mån ålder oftast, dom tycker det är helt galet att vänta till tex 8-10 månader. :grin:

tack för svar!

Hos oss har vi alltid vant av ungarna runt 8-10 månader, kanske jag som är van vid det.

4 månader låter helt galet! Men dina går väl fortfarande med sina mammor dagtid?

KL.
Hollie blir faktiskt 7 mån idag, så nu kommer lite nya bilder på henne!
Hon mår utmärkt men jag är lite bekymmrad över hennes raka kotor bak, ska be veterinären ta en titt igen och rådfråga.

521518_10151196745886344_964384519_n.jpg

8885_10151196675276344_1031740911_n.jpg

.. jag måste tillägga att jag är väldigt nöjd över hur hon utvecklas, tror det kommer bli en trevlig dressyrpålle av henne i framtiden :)

Ja mina går med sina mammor fortfarande.
Jag är ganska flexibel när det gäller avvänjning, men jag börjar aldrig tidigare än 6 månader och då menar jag börja med att sära på dom några timmar nattetid (vänjer av successivt) -absolut inte vänja av helt.
Men ofta är mina föl äldre än 6 månader vid installning efter betet. Och de brukar vänja av sig själva ganska bra om man bara väntar lite. Mina pojkar diar inte längre till exempel. 8-10 månader tycker jag är en bra tid också om jag måste säga en speciell period.

Och sedan låter jag dom gå ihop i hagen ganska länge -hingstar tills de antingen börjar intressera sig för ston om jag har någon som inte är dräktig eller blir för bråkiga, och ston tar jag inte bort från mamma alls om jag inte måste en period för att dom inte släpper bandet så att säga.
Men oftast löser det sig av sig självt eftersom de antingen säljs, börjar tävla som åringar (åker hemifrån några dagar i taget osv) eller med att mammorna är dräktiga igen och därmed inte låter fölen dia längre även om de skulle vilja.

Jag har slutat diskutera avvänjning, avmaskning, religion och politik med mina amerikanska vänner :cool:

*KL

Vi fick en mycket oväntad tillökning på ridskolan den 21 december. På morgonen låg det ett hingstföl i boxen hos ett connemarasto (privathäst). Ingen visste att hästen var dräktig, tur att allt gick bra i vilket fall. Både sto och föl mår bra och de får gå i ridhuset åtminstone en stund om dagen än så länge, vet inte hur allt praktiskt löser sig än. Hagarna är inte vidare roliga eller fölsäkra, men jag antar att det ska fixa något.

Betäckningen har skett hos de tidigare ägarna utan att de vetat om det. Hingsten är antingen en connemara eller ett halvblod.

Jag har ju inte med detta att göra egentligen :angel: Inte mitt sto eller föl liksom ;) Är bara glad att de mår bra och att det finns något otroligt sött att titta på varje gång man är i stallet :D

Hoppsan!

Har varit med om det ett par gånger, när jag jobbade på ett import/försäljningstall där vi fick busslaster med hästar från diverse länder lite då och då.
En fölunge (halvblod från Danmark) föddes mitt under en hoppkurs, natten mellan en av dagarna. Av ett sto som var med på kursen och gick 2 hårda pass/dag med 130 hoppning!
En annan föddes av sin mamma (welsh cob från Irland) som stod uppbunden i spilta! :crazy: Som tur var upptäckte chefen det ganska direkt trots att det var mitt i natten.

Det är bara att göra det bästa av situationen.

vilken ångest... men som du säger, inte mycket att göra annat än just det bästa av situationen!

undra vad det är för rutiner "nu för tiden".... egentligen borde ju alla ston kollas (går väl med blodprov) som importeras...

Miedo - skönt att det gick bra :banana:

Hollie är riktigt stilig som vanligt.:love: Går du lite promenader med henne ensam?

Jag har börjat göra det med Silhouette, funkar än så länge kanon :). Hon blev 7 månader den 20 och går också tillsammans med sin mamma och ett till sto dygnet runt på lösdriften. Jag tänkte att hon ska få göra det fram till ca 11 månaders ålder, då jag ska sära dem nattetid, och sedan skicka henne på bete med ett par andra ston födda -12. Så är planen nu iallafall. Både sto och föl är i gott hull och eftersom jag binder upp, ryktar, samt skiljer de åt när jag rider/ promenerar med dem dvs hanterar dem var för sig, så tror jag inte att det skulle vara några problem att ha dem tillsammans fram till sommaren. Dessutom är mammahästen en riktigt bra uppfostrare och en trevlig förebild för bebis, som jag tror att även jag har nytta av:idea:

Storm och Noblessa fick gå ut i en ny hage. Vädret är skittrist så bilderna blir värdelösa...

storm_and_noblessa_by_eldfuxen-d5pbuka.jpg

Det är inte lätt att vara liten när man är liten.

mycketsno_by_eldfuxen-d5pbuw8.jpg

Jag vet inte vad jag ska kalla den här gångarten.

stormsgaits_by_eldfuxen-d5pbu7v.jpg

Måste bara visa en bild från idag på min lilla -12 som fick följa med mig och -06an som handhäst för första gången idag. Han skötte sig otroligt bra och den äldre hingsten är verkligen en gentleman som har ett enormt tålamod med den lilla :D Detta blev troligen årets sista ridtur då jag känner mig alldeles för klumpig för att rida just nu (ska ha barn i februari) Men med dessa underbart snälla hästar kan man ju inte låta bli ;)

551746_10151251260009145_1575406075_n.jpg

Som stoägare kan jag garantera att jag tryckt i mina ston så mycket mat de kunnat få i sig, jag går inte efter tabeller - jag går efter hur hästarna ser ut. Så inga förbannade påhopp här tack. Hon var tunn i överlinjen, dvs omusklad, fick en genomgång av tänderna, maskades och ser nu riktigt fin ut, ca 4 veckor efter avvänjning. Pojkarna som fick nya ägare skiljdes av vid 6 mån. Stoet som jag behåller går fortfarande med mamma på nätterna och jag gjorde likadant med hennes storebror som skiljdes av vid 10 mån, dvs då stoet själv började säga till.

Påhopp? Jag undrade bara om det var så eftersom både sto och föl var tunna enligt inlägget. läs om vad jag skrev. trist att du känner att du var tvungen att försvara dig.

Tack!:) nej jag promenerar henne inte mer än runt stallet och hagarna ibland. men hon har ju fått hänga med mig och mammahäst som handhäst vid enstaka tillfällen. kul att det går bra med din fina unge! Vi har nog lika tänk vad gäller avvänjningen. men hollie kommer nog att få stå i egen box snart endast pga att jag vill ha mer kontroll på hur mkt hon äter iom hennes raka kotor.

Bilder kan luras väldigt lätt. När det handlar om ett känsligt ämne, varför inte välja att ta det genom PM?

Jag förstår dig, man vill ju inte utsätta dem för att växa för fort och äventyra hållbarheten.
Veterinären var här i morse för att vacc Silhouette. Tack vare dina och andras inlägg här, är man ju uppmärksam på vissa saker (som tex raka eller uppdrivna kotor, hull etc) Så jag bad vet att kolla henne på de punkterna och hon tyckte att Silly såg jättefin ut. Hon tyckte inte heller det fanns någon anledning att skynda på avvänjningen, utan vänta till framåt sommaren. Skönt att höra.
Avmaska ska vi däremot göra i dagarna + ett par ggr till innan betessläpp, tyckte vet. Jag tycker att det är svårt att få någon konkret info i litteraturen ang intervallerna vid avmaskning av unghästar:confused:

Handhäst har Silly också fått följa med som ett par ggr tidigare, men hennes mamma har haft ett sår på strålen som har gjort att hon fått vila ett par månader, men nu har vi börjat skritta lite försiktigt igen, så vi får se när fölis kan hänga med igen.

Beklagar med Zolero:cry: Det äter upp en, när man känner den ovissheten/ sorgen för sina älsklingar.

Bilder kan luras väldigt lätt. När det handlar om ett känsligt ämne, varför inte välja att ta det genom PM?

:confused: bilder? Om du refererar till tunna ston debatten så har jag inte syftat på någon bild eller pratat om tabeller som ovan hävdar. Backa tillbaka och läs om igen gärna. jag ställde bara en enkel fråga? Och gav med mig när svaret kom att så inte var fallet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 523
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 148
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 660
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar