12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Haha men åååh vad söt! Vilket hopp över höhögen och nästan in i/över halva mamma häst :D

kl.

Jag har ett dilemma med min 12.a.
Hon har blivit jättestor(quarter)det sista, född i slutet av Juni,. Växer så det knakar, kotorna är väldigt raka just nu. Men jag tycker synd om henne. Hon går bara med mammahäst, har inga kompisar, får hö 3-4 gånger om dagen kanske och hur många kilo vet jag inte exakt. För lite enligt mig, speciellt nu när det kommit snö,. Ingen analys.

Jag vill ta hem henne(äger inte mammahäst längre).
Så hon får komma till min flock med blandade åldrar. Dessa hästar känner hon då de gick tillsammans ett halvår. Har även en till 12.a valack i stallet. Då får hon gå på fri tillgång till hö och får uträknad foderstat.

Jag ska börja gå lite småpromenader med henne och lämna mammahäst i boxen, under uppsikt såklart, så hon kan det där med att gå ifrån mamma. Men sen vill jag hämta hem henne. Stallägaren tycker jag är en hemsk människa som vill göra detta. Att man inte bara kan ta fölet sådär, för det blir traumatiskt för fölet. Jag själv tycker mer synd om stoet, som inte direkt har några kompisar, och som blir av med sin fölunge. Det blir ju precis lika mycket stress, om inte mer, att ta fölet till en egen box varje dag innan. Åsikter? :crazy:

Jag fattar inte riktigt, har du köpt fölet eller sålt stoet?

Jag hade inte lämnat ifrån mig stoet och kontrollen över sto och föl om jag hade sålt det. Och jag hade inte köpt föl av någon som inte har koll på uppfödning och utfodring av föl.

Det är mina åsikter (du frågade efter dom) men jag vet faktiskt inte vad du ska göra i denna situation.

Fölet bör ha en ordentlig foderstat vilket då involverar analyser och mineraler/kraftfoder.
Varför skulle du bara hämta fölet rakt av, den kan väl vänjas av successivt från mamma av den som har dom? Självklart inte över en natt utan över en period.

Se till att fixa en analys själv och ordna dit allt foder ditt föl behöver, börja skilj av henne nattetid och ge henne mineraler och ev kraftfoder separat.

Det låter som att hon växer alldeles för fort vilket indikerar för mycket energi i foderstaten och om det samtidigt är för lite protein och fel mineralbalanser så är det förödande för utveckling och hållbarhet.

Jag vet, det blev inte alls som jag hade tänkt mig. Jag mår dåligt över denna situation.
Jag har ägt mamman och fölet, sålde mamman och fick låta fölet gå kvar till avvänjning. Lovade ägaren att hjälpa till att räkna på foder mm. Själv har jag flyttat till eget stall med mina andra hästar redan.

Men....stallägaren är speciell och hon anser att nu är det hon som har ansvaret över att hästarna mår bra och får mat. Analys har jag bett om hundra gånger, men får aldrig någon, så ja nu får jag ta egen analys. Ägaren är bara inackorderad.

Själv har jag varit lite bedrövad över situationen och kan inte riktigt komma med några konstruktiva ideer. Men ska fråga stallägaren om jag kan få tillgång till en box där fölet kan få stå nattetid. Då kan jag ju ta med mig eget hö dessutom och ge henne mineraler separat. Tack!

Ja, i det läget tror jag det bästa tipset är att helt enkelt ta tag i det själv och om stallägaren krånglar så påminn henne om vem som äger hästarna, och du har ansvar över ditt föl och bestämmer hur ditt föl ska fodras.

Prata ihop dig med ägaren så ni är överens och kan stå på er. Och om du hyr en box till och fixar med egen analys och foder kan jag inte se vad stallägaren skulle ha att gnälla om. Visst blir det extra utgifter en period men det är det absolut värt, hellre än att ha en fölunge med tillväxtstörningar eller dålig hållbarhet senare....

Lycka till!

Ett alternativ om du har eget stall och plats är ju om du kan komma överens med ägaren till stoet att ta hem dom igen tills fölet är avvant.

Här har det också snöat massor! Storm har upp till knäna. :rofl:

haha ja kan tänka mig det!

Jag lyckades inte få några bra bilder tyvärr men här kommer två på Hollie och sin mor. Jag filmade också, den blev betydligt bättre och jag fångade även storebror i bakgrunden.. 3 flugor i en smäll :D

68480_10151169216511344_1087440873_n.jpg

76411_10151169215056344_1500851430_n.jpg

..de sprang mest på det upptrampade.. så syns inte hur mkt snö vi igentligen har!

Du får visa filmen!

Tänkte också ta bilder idag, men bilen startade inte! Så jag får ta bilder imorgon istället. Har ägnat dagen åt att bygga en
isolerad vattenbalja till Storm. Blir nog klar imorgon. Det ska bli skönt att slippa åka till stallet två gånger om dagen bara för
att ge vatten.

Tror att Storm är rätt pigg så jag kanske kan få filma henne lite imorgon om jag släpper in henne i en annan hage! Risken är väl
att hon står och glor på sina fejk-mammor istället.

åh det problemet hade jag häromdagen med min bil.. visade sig senare att batteriet var stendött :cool: bilar ska inte gå sönder, de ska bara funka ;)

kul med video om du lyckas imorgon!

Jag önskade att jag haft en systemkamera idag, hade kunna bli bra bilder men men..

sorry glömde ju posta videon förut!:o

här är länken
http://www.youtube.com/watch?v=4pBkZCHnTxg

min hund hjälper till att valla men håller sig i en bred gång mellan hagarna vilket kanske inte syns i filmen. Jag är rädd om både min hund och mina hästar så hon får aldrig jaga efter de.

Jag trodde att din fölunge gick med de andra pållarna, har de inget vatten i hagen ? Eller varför måste du åka ut två gånger om dagen för att fixa med vattnet ? Låter jätteknepeigt, det blir ju bra om du lyckas få till en värmebalja så du slipper åka dubbelt

Hon går med dom andra hästarna. Men hästarna som står på stall på natten har inte vatten i hagen. Inte mina hästar inte mitt bekymmer.

Däremot så vill jag ha vatten i hagen och då fixar jag det själv.

Anledningen till att jag åker två gånger är för att jag tar in hästarna för det mesta, vattnet fryser under natten och
då måste jag åka på morgonen för att fixa isen på vattnet och sedan ut på kvällen för att ta in dom.

tyvärr ser jag att kvaliten i videon inte var den bästa iaf, var inte alls suddigt och skakigt i mobilen. jaja ni ser ju att det är hästar iaf! :idea:

Tack, Lillfröken kan verkligen röra sig fint! Jätte glad i henne!

Du får nog toppen väder att fota Storm i idag! Jättekallt, snö och strålande sol har vi nu! :bump:

:mad:

Bilen startar inte igen, laddade batteriet massor. Men nu har nytt batteri kommit till verkstaden så att den ska vara normal tills ikväll.

mitt föl miljötränar sig själv...
Eller tränar och tränar förresten, frågan är väl om det behövs så himla mycket träning när man själv, av fri vilja, klampar upp på den presenning som jag använde för att släpa ut hö till hagen på....

:love:

mumma.jpg

jag brukar oftast ha hela balar stående i hagen, som vi antingen knuffat ut eller fått hjälp av granne med traktor att köra ut. Men grannen var inte hemma och skulle vi knuffa bal idag så skulle den hamna högst 10 m innanför grinden pga att vi har så mycket snö. Och där vill jag inte ha någon bal, utan jag tog det näst bästa alternativet och drog ut kanske 100 kg på presenningen i stället. SÅ får grannen komma i morgon.

Min lilla står på stall nattetid, och det medför ju att det blir en hel del mer hantering än om hon ex. hade gått på lösdrift. Hon lärde sig redan från början att bli ledd i grimma och grimskaft då vi bor nära en större trafikerad väg och även har viss trafik genom gården, och sedan har det bara rullat på allteftersom.

Har väl i princip de kraven på henne att hon ska klara av det som krävs för att vardagen ska fungera smidigt. Stå uppbunden i stallgången, stå stilla vid verkning, stå stilla lös utanför stallet när jag kratsar snö ur hovarna, vänta på sin tur vid in- och utsläpp o.s.v. Jag borstar och pysslar med henne vid behov, och går små promenader runt stallet om det är fint väder, men inga dagliga måsten. Övar även lite på att stå "square" vid fotografering och att stå stilla trots att jag rör mig omkring henne, ser det som lite övning inför sommaren då vi förhoppningsvis ska iväg på tävling och visa henne i Halter om hon är mogen för uppgiften.

Miljöträningen kommer också ganska automatiskt, prasslar lite extra med höpåsar omkring henne vid fodring, låter henne undersöka saker när man råkar ha dem framme o.s.v. Hittills är hon extremt okomplicerad och cool och reagerar inte på något man gör. Och eftersom allting "smygs in" i vardagshanteringen blir det aldrig någon stor grej av det.

Sedan skiljer det ju sig en hel del beroende på vad man har för häst och vilken gren man inriktar sig på. Olika hästraser utvecklas i olika takt, och olika grenar har ju sina riktlinjer vad det gäller ålder och utbildning.

Inom western har vi ju flera tävlingsklasser även för 1 & 2-åringar som ännu inte rids, och då funkar det ju inte riktigt att komma med en helt grön och ohanterad häst. Men för den sakens skull ska man ju inte trötta ut de små med träning, utan ta det för vad det är, en kul grej att göra med unghästen, få lite miljöträning, och förhoppningsvis klara av uppgiften utan några större problem om man lagt en bra grund hemma i vardagshanteringen. Är ju liksom samma saker man gör, men med lite annorlunda inramning och med lite snyggare kläder ;-)

Vad gör ni med era små? Vad har ni tänkt göra med dom i vinter?

Jag blir så himla kluven, bitvis när man läser runt så fördömmer en del detta med att ens peta på småbebisarna iprincip känns det som, och en del pillar värre än värst. Jag är någonstans i mellanlandet. Mina står ju på stall, så dom blir hanterade in och ut, men jag lyfter t ex inte hovar varenda dag eller klämmer igenom dom supergrundligt. Dels för att dom verkar må fint, och för att jag ändå inte skulle känna något under all björn päls. Vi håller fortfarande på att lära känna varandra, har gått någon liten promenad och så men inte så mycket mer, förutom att stå uppbunden och käka sina pellets och mineraler.

Dessutom blir jag så himla kluven runt detta med inkörningen, nu umgås jag mest i travkrestar och där är det ju lite annan tidsintervall man gör saker och ting. Jag har iaf som plan nu att köra på som jag gör, lite små promenader då och då, och börja öva på detta med lite ljudkommandon, och att kunna ge dom ifrån olika positioner runt hästen ( t ex framför/bakom osv). Det är två orädda killar, när dom står uppbundna i gången drar dom ofta i något täcke eller filt som dom kommer åt, plockar upp spön ut spöhållaren och når på något konstigt sätt alltid en massa påsar att stå och stampa och kasta runt med, så själva miljöträning osv känns som att det kommer automatiskt.

Vad har ni andra för tänk?

Yeez, jag vet att jag borde gå och lägga mig, men lördagkvällar är visst perfekta tillfället att surfa runt och börja oroa sig för sånt...

Men så söt! Mina brukar ju stå på höpåsar, eller kasta runt dom om dom bara får chansen, det prasslar ju så roligt! Dom båda drar dessutom gärna en filt över huvudet och kastar runt med om dom kommer åt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 523
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 664
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?