12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Mina står ju på stall för att hela lösdriften behöver stängslas om annars, tråden är högre än vad dom är :p

Dom ska ju gå på lösdrift senare, då jag ska ha dom hemma fr om sommaren, och där ha lösdrift. Så det är bara en temporär lösning detta med att de står på stall, och det känns ändå bra, just eftersom att jag inte fött upp dom själv och därmed får en bättre chans att lära känna dom, kunna iakta om någonting skulle vara fel osv. (dessutom skulle jag nog ha svårt att få tag på dom i lösdriften med alla andra hästar, ffa eftersom att jag har dottern med mig som sitter i vagn utanför hagen några dagar i veckan) så det får fungera nu till sommaren, om än det inte är optimalt.

Och jo, klart du vågar dela med dig med lite film!!

Men hallå spindeln! :love:

haha ja just nu är det mest ben! Gäller att hon kan hålla reda på dom också ;)

gällande din fråga angående hanteringen av småttingarna så hanteras Hollie dagligen in-utsläpp då hon står på stall, jag kan pyssla med henne lite då och då i form av lyfta ben, promenera utan sin mamma runt på stallplan och självklart mysstunder med borsten.. men så thats it.

Planen är att hon ska få jämnårigt sällskap till nästa sommar, men om jag skickar iväg henne eller sällskapet kommer till oss är inte bestämt.

Alltså gör jag inte så mkt med mina småttingar, vi brukar börja vid 2- 2½.

Men jag ser heller inget fel av göra lite övningar på lätt nivå tidigare sålänge man kan sin sak och inte jobbar dom fysiskt hårt på något sätt.

:)

Men det är ju ungefär som här då, fast mina har inte borstats så mycket ännu, det har bara varit blött hittills så det har inte varit någon ide att försöka sätta en borste i den där björnpälsen :o

Jag har ju bara mjuka naturborstar, det var dom enda som vbl godkände, men det känns som att jag kan behöva inhandla lite rejälare grejer om jag ska få dom här rena någon gång :p

KL

Jag tänkte bara höra med er som är i avvänjningsfasen nu.. Jag fick hem mitt sto från fodervärden igår och ja -hon har ju fortfarande en del mjölk. Så jag undrar om ni har tips på hur jag ska underlätta sinandet? Juvren läckte förut så det är inte stopp i dem iallafall..

*Maten är minskad
*Hon har börjat motioneras
*Undviker att pilla vid juvren för att undvika att stimulera dem.

-Nåt mer jag kan göra?

kl

Jag gör typ ingenting alls med Tore... han verkas förstås, och har blivit itvingad avmaskningsmedel (mindre brottningsmatcher!), han har täcke på sig om det stormar och har blivit lite borstad på, men längre än så har vi inte kommit... grimma har han haft på så klart men inte blivit ledd eller stått uppbunden än. Han går på lösdrift förresten, och ja - jag borde verkligen ta tag i det där med grimskaft osv...

*kl*

Lite bilder på Stig och Lasse från första dagen med snö!

270179_490947077617331_1846987524_n.jpg

533912_490946894284016_578196643_n.jpg

598597_490946204284085_614470475_n.jpg

20392_490947347617304_181525518_n.jpg

28025_490946640950708_1981848639_n.jpg

69413_490946957617343_1744967167_n.jpg

Manen kan inte bestämma sig riktigt :angel:

530936_490946594284046_2131012116_n.jpg

Men så söta dom är! :love:

*kl*

Kommer en mindre bildbomb på mina med idag, tog med systemkameran men det hjälper ju inte ett dugg att ha en bra kamera om man inte kan använda den... Nåja, här kommer dom iaf!

Man ska bli grundligt genomsnusad när man kommer, mycket viktigt!
IMG_5331.jpg

IMG_5340.jpg

Tappade visst bort en halv häst...
IMG_5341.jpg

Spelar oskyldiga
IMG_5347.jpg

Men när katten står och mockar rockar råttorna loss!
IMG_5350.jpg

IMG_5352.jpg

Uppställning!
IMG_5357.jpg

forts.

Vi har inte heller fött upp våran, det blev en "ta två betala för en"-grej då vi köpte mamman när han var 3 veckor och han följde med. Så han fick åka transport som 3-veckorsföl, byta stall, ny hagkompis och allt nytt.

Han leds till och från hage varje dag, ibland tre meter, ibland 150 meter på trafikerad väg beroende på vilken hage de ska ut i. Verkas var 8:e vecka, borstas varje dag. Har inte haft honom uppbunden än, är det något vi borde börja testa? Han är född i maj.

Jag brukar ta bort kraftfodret och låter bli att pilla på juvret. Efter en vecka brukar det ha gått ner.

:D

det känns som om endast benen växer på henne nu.. halsen som var så lång känns kort nu.. men det kommer säkert ikapp :crazy:

Storms hals är också kort och helt fel ansatt. Hon har världens underhals också. Det är väl nu dom börjar bli fula? ;)

Storm äter så duktigt att hon ser mer dräktig ut än de dräktiga! Hon har värsta hjärtstjärten!
zinnia_and_storm_by_eldfuxen-d5n1o5v.jpg

Det var jättefint ljus idag.
solljus_by_eldfuxen-d5n1nrg.jpg

Söta lilla Storm! Här snöade det så mycket att jag såg inte ens mina murmeldjur då jag var ut till stallet för att fixa allt, haha! Nackdelen med shettis ;)

Tack för svar :)
Igår var det väldigt fyllt (och läckte) men idag hade det gått tillbaka lite, så då är det på rätt väg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 523
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 665
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar